ZINA Skrevet 12. januar 2011 #1 Skrevet 12. januar 2011 Jeg har et enkeltmannsforetak, og vurderer å endre det til Nuf. Har noen her allerede gjort det? Hvordan blir det med utfylling av selvangivelsen? Skatter man fra lønnen sin som ansatt i sitt firma og næringsinntekt? Blir det mye utgifter??? Jeg vil gjerne stifte Nuf for å ha trygde rettigheter, men fortsatt litt usikker med tanke på utgifter dette kan medføre. Takker så mye de som bidrar med litt info.
Rosalynn Skrevet 12. januar 2011 #2 Skrevet 12. januar 2011 Jeg har et enkeltmannsforetak, og vurderer å endre det til Nuf. Har noen her allerede gjort det? Hvordan blir det med utfylling av selvangivelsen? Skatter man fra lønnen sin som ansatt i sitt firma og næringsinntekt? Blir det mye utgifter??? Jeg vil gjerne stifte Nuf for å ha trygde rettigheter, men fortsatt litt usikker med tanke på utgifter dette kan medføre. Takker så mye de som bidrar med litt info. På www.firmahjelp.no står alt du trenger å vite! NUFer har regnskapsplikt, men jeg tjener likevel mye på et NUF. Alt overskudd regnes som selskapets overskudd (ikke mitt personlige), og jeg skattes ikke like hardt. Man skatter av både næringsinntekter og lønnsinntekter. Jeg omsatte for ca. 200.000 i år - brukte ca. 20.000 på regnskap. (Tjente itillegg en del som lønnsmottaker). Husk også at du stiller mye sterkere om du skulle bli syk ved å være ansatt i et NUF. Da er du nemlig ANSATT, og har krav på penger fra NAV.
ZINA Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 12. januar 2011 På www.firmahjelp.no står alt du trenger å vite! NUFer har regnskapsplikt, men jeg tjener likevel mye på et NUF. Alt overskudd regnes som selskapets overskudd (ikke mitt personlige), og jeg skattes ikke like hardt. Man skatter av både næringsinntekter og lønnsinntekter. Jeg omsatte for ca. 200.000 i år - brukte ca. 20.000 på regnskap. (Tjente itillegg en del som lønnsmottaker). Husk også at du stiller mye sterkere om du skulle bli syk ved å være ansatt i et NUF. Da er du nemlig ANSATT, og har krav på penger fra NAV. Tusen takk Rosalynn for svaret ditt. Kan jeg spørre deg om hvilket selskap du har valgt. Er det firmahjelp? Hvis ja, er du fornøyd? Jeg står mellom den og Varjag.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #4 Skrevet 12. januar 2011 Husk også at du stiller mye sterkere om du skulle bli syk ved å være ansatt i et NUF. Da er du nemlig ANSATT, og har krav på penger fra NAV. Husk også at de fleste banker er svært skeptiske til å ta inn NUF som kunder, og man må krangle langt om lenge bare for å skaffe seg nettbank og kort. I tillegg blir man som regel uglesett blant kunder og samarbeidspartnere.
Rosalynn Skrevet 12. januar 2011 #5 Skrevet 12. januar 2011 (endret) Husk også at de fleste banker er svært skeptiske til å ta inn NUF som kunder, og man må krangle langt om lenge bare for å skaffe seg nettbank og kort. I tillegg blir man som regel uglesett blant kunder og samarbeidspartnere. Det er ingen problemer å skaffe seg nettbank, om man får opprettet bankkonto. Jeg har ikke sjekket all verdens banker, men jeg var i både Nordea og DNB Nor, og fikk tilbud om å opprette konto uten problemer. Så lenge du har registrert foretaket i Brønnøysund, og tar med den attesten går det fint. Ja, NUF kan bli uglesett om man er avhengig av lån eller kreditt, men for meg, som kun driver for meg selv, og selger utelukkende egne tjenester (prosjektleder/skribent) er det definitivt den beste selskapsformen. Ingen av mine samarbeidspartnere har stilt spørsmål ved mitt valg av selskapsform. Endret 12. januar 2011 av Rosalynn
Rosalynn Skrevet 12. januar 2011 #6 Skrevet 12. januar 2011 Tusen takk Rosalynn for svaret ditt. Kan jeg spørre deg om hvilket selskap du har valgt. Er det firmahjelp? Hvis ja, er du fornøyd? Jeg står mellom den og Varjag. Jeg har brukt Firmahjelp, men jeg synes de er dyre/lite effektive. For min oppdragsmengde burde ikke beløpet være så høyt (dette mener også faren min, som selv er revisor og siviløkonom). Så jeg vurderer å bytte til frilansregnskap - som spesialiserer seg på småbedrifter. De tilbyr også hjelp til NUF, samt at de har fastprispakker.
Gjest Mynona83 Skrevet 12. januar 2011 #7 Skrevet 12. januar 2011 Du kan tegne en forsikring hos NAV som selvstendig næringsdrivende som gjør at du får sykepenger fra dag 16, hvis det er den eneste grunnen til at du vil velge NUF. NUF blir veldig uglesett i min bransje, og blir automatisk stemplet med at de driver med snusk. Min bedrift vil ikke ha noe med noen NUFer å gjøre, så frem det ikke er "ekte NUF" som faktisk har næringsvirksomhet i utlandet. F.eks. If forsikring, Siemens osv..
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #8 Skrevet 12. januar 2011 Det er ingen problemer å skaffe seg nettbank, om man får opprettet bankkonto. Jeg har ikke sjekket all verdens banker, men jeg var i både Nordea og DNB Nor, og fikk tilbud om å opprette konto uten problemer. Så lenge du har registrert foretaket i Brønnøysund, og tar med den attesten går det fint. Ja, NUF kan bli uglesett om man er avhengig av lån eller kreditt, men for meg, som kun driver for meg selv, og selger utelukkende egne tjenester (prosjektleder/skribent) er det definitivt den beste selskapsformen. Ingen av mine samarbeidspartnere har stilt spørsmål ved mitt valg av selskapsform. Problemet er vel at NUF også blir litt uglesett av skattemyndighetene og at de hyppigere plukker ut NUF i bokettersynskontroller... Til TS: Nå er det mange endringer i forhold til aksjeselskap som sannsynligvis blir vedtatt i løpet av året. Jeg ville heller ventet for å se om et slikt "mikroaksjeselskap" kunne vært noe for deg. Endringene som foreslås er senking av innskutt kapital i AS til 30 000 (før 100 000), samt bortfall av revisjonsplikten. Da er ikke forskjellene mellom et NUF og et lite AS så stor, og du slipper å forholde deg til selskapslovgivingen i utlandet.
Rosalynn Skrevet 12. januar 2011 #9 Skrevet 12. januar 2011 Problemet er vel at NUF også blir litt uglesett av skattemyndighetene og at de hyppigere plukker ut NUF i bokettersynskontroller... Har du statistikk/kilder som underbygger dette? Nå har jeg for øvrig ingen interesse av å gjøre noe som jeg kan bli tatt i en slik kontroll, og jeg antar det samme gjelder TS.
mousepad Skrevet 12. januar 2011 #10 Skrevet 12. januar 2011 Hvis NUF er sånn som AS i forhold til skatter og avgifter , så beskattes faktisk lønnsinntekter med høyere total skatt/avgiftssats enn selvstendig næringsinntekt , men siden enten minstefradraget eller personfradraget bare gies i lønnsinntekt og ikke personlig næringsinntekt , så utjevner det seg jo noe . Tror jeg har regnet ut tidligere at det lønner seg , sånn rent skatte og avgiftsmessig , å være selvstendig næringsdrivende med overskudd under 400 000 , mens etter det lønner AS'et seg , men i AS'et har en jo bedre trygderettigheter . Rosalynn : Syntes også det regnskapsfirmaet du bruker hørtes veldig dyrt ut , ofte er regnskapskontorene inne i byene mye dyrere enn de i litt mer perifere strøk , så hvis du greier å ta all kommunikasjon på tlf eller via mail så funker det ofte helt ok det .
Rosalynn Skrevet 12. januar 2011 #11 Skrevet 12. januar 2011 Hvis NUF er sånn som AS i forhold til skatter og avgifter , så beskattes faktisk lønnsinntekter med høyere total skatt/avgiftssats enn selvstendig næringsinntekt , men siden enten minstefradraget eller personfradraget bare gies i lønnsinntekt og ikke personlig næringsinntekt , så utjevner det seg jo noe . Tror jeg har regnet ut tidligere at det lønner seg , sånn rent skatte og avgiftsmessig , å være selvstendig næringsdrivende med overskudd under 400 000 , mens etter det lønner AS'et seg , men i AS'et har en jo bedre trygderettigheter . Rosalynn : Syntes også det regnskapsfirmaet du bruker hørtes veldig dyrt ut , ofte er regnskapskontorene inne i byene mye dyrere enn de i litt mer perifere strøk , så hvis du greier å ta all kommunikasjon på tlf eller via mail så funker det ofte helt ok det . Ja - det er ikke noe problem, all min kontakt med dem har faktisk foregått per mail/telefon. Kommer nok helt klart til å bytte regnskapsfirma. Synes det du sier om at det lønner seg å være selvstendig (antar du da mener enkeltmannsforetak) om man tjener under 400.000. Kan du utdype/gi noen lenker som bekrefter dette? Jeg har regnet på dette selv, og tror jeg kom til at NUF lønnet seg. Men jeg er jo ikke interessert i å betale mer skatt/avgifter enn nødvendig, så om jeg tar feil, vil jeg gjerne høre mer
mousepad Skrevet 12. januar 2011 #12 Skrevet 12. januar 2011 Ja - det er ikke noe problem, all min kontakt med dem har faktisk foregått per mail/telefon. Kommer nok helt klart til å bytte regnskapsfirma. Synes det du sier om at det lønner seg å være selvstendig (antar du da mener enkeltmannsforetak) om man tjener under 400.000. Kan du utdype/gi noen lenker som bekrefter dette? Jeg har regnet på dette selv, og tror jeg kom til at NUF lønnet seg. Men jeg er jo ikke interessert i å betale mer skatt/avgifter enn nødvendig, så om jeg tar feil, vil jeg gjerne høre mer Vis meg ditt regnestykke da .
Rosalynn Skrevet 12. januar 2011 #13 Skrevet 12. januar 2011 (endret) Vis meg ditt regnestykke da . Har ikke dette foran meg nå, men kan henvise til relevante argumenter (se under). Bør vel kanskje også legge til litt informasjon om egen situasjon; Jeg jobber innen reklame, fakturerer årlig mellom 200-250.000 i mitt NUF. Tjener i tillegg 80-10.000 utenom som lønnsmottaker hos en annen bedrift, (sommerjobb). Nå som jeg ikke er student lenger, trenger jeg for øvrig ikke å forholde meg til Lånekassens inntektsgrenser. I år regner jeg med å fakturere ca. 100.000, og å ta ut 270.000 i lønn (samlet med lønn fra NUF). NUFet vil betale ca. 50.000 av denne lønnen. Dette er det jeg har lagt til grunn; Eier du et enkeltpersonsforetak, må du årlig tjene 80.000 kroner mer enn en vanlig lønnsmottaker for å sitte igjen med det samme kronebeløpet. - Den enorme forskjellen rimer dårlig med Stortingets ønske om at det skal lønne seg å satse på nyskapning i Norge, sier skatteadvokat Per-Ole Hegdahl i NARF til tidsskriftet Gründer. ---- Du får et bedre skatteregimeI et enkeltmannsforetak blir ditt næringsoverskudd lagt til din eventuelle lønn og skattlagt som om det var lønn. I et NUF / AS selskap vil lønn regnes som en kostnad. Du justerer kostnadene ved å ansette deg selv, hvor du selv bestemmer lønnen. Overskuddet blir skattlagt med 28 %. Overskuddet etter skatt er bedriftens penger. Eieren/ne gir deretter føringer på hvordan bedriften skal disponere sitt overskudd etter skatt. Du har i praksis to alternativer (de to alternativene kan også kombineres). ------ Rett til å benytte statens skattefrie satser ved bilgodtgjørelse og reise / diett. UTGJØR MYE FOR MEG Rett til å motta skattefri etter- og videreutdanning fra selskapet. DETTE UTGJØR OGSÅ LITT, SIDEN JEG STUDERER DELTID PRIVAT. MEN OM DET IKKE ER LØNNSOMT FOR MEG Å HA NUF, ER DET IKKE NOE PROBLEM Å OPPRETTE ET EKP I TILLEGG. Ansatte får også automatisk minstefradrag på sin personlige selvangivelse: Minstefradraget er et fradrag på skattbar inntekt som er 35 % av din lønn begrenset oppad til 1,5G (p.t. kr. 63 000) Endret 12. januar 2011 av Rosalynn
mousepad Skrevet 12. januar 2011 #14 Skrevet 12. januar 2011 Rett til å benytte statens skattefrie satser ved bilgodtgjørelse og reise / diett. UTGJØR MYE FOR MEG Rett til å motta skattefri etter- og videreutdanning fra selskapet. DETTE UTGJØR OGSÅ LITT, SIDEN JEG STUDERER DELTID PRIVAT. MEN OM DET IKKE ER LØNNSOMT FOR MEG Å HA NUF, ER DET IKKE NOE PROBLEM Å OPPRETTE ET EKP I TILLEGG. Ansatte får også automatisk minstefradrag på sin personlige selvangivelse: Minstefradraget er et fradrag på skattbar inntekt som er 35 % av din lønn begrenset oppad til 1,5G (p.t. kr. 63 000) AKkurat fradragsreglene for ENK er ikke helt min sterke side , men hvis faren din jobber som revisor så kan han sikkert også skattereglene og kan komme med råd?
Rosalynn Skrevet 12. januar 2011 #15 Skrevet 12. januar 2011 AKkurat fradragsreglene for ENK er ikke helt min sterke side , men hvis faren din jobber som revisor så kan han sikkert også skattereglene og kan komme med råd? Jepp, han har sett litt på det, og han var også av den formening at det ville lønne seg med NUF for min del. Dette var riktignok for 2 år siden (og situasjonen lønnsmessig er jo en litt annen nå), derfor jeg lurte på hva som gjorde at du mente noe annet. Må nesten presisere; han jobber ikke som revisor, han er selvstendig næringdrivende, og han har siviløkonom-utdannelse + 2 (om det ikke er 3) års påbygg innen revisjon ved BI. Så akkurat betegnelsen revisor var muligens litt upresis fra min side.
mousepad Skrevet 12. januar 2011 #16 Skrevet 12. januar 2011 (endret) Jepp, han har sett litt på det, og han var også av den formening at det ville lønne seg med NUF for min del. Dette var riktignok for 2 år siden (og situasjonen lønnsmessig er jo en litt annen nå), derfor jeg lurte på hva som gjorde at du mente noe annet. Må nesten presisere; han jobber ikke som revisor, han er selvstendig næringdrivende, og han har siviløkonom-utdannelse + 2 (om det ikke er 3) års påbygg innen revisjon ved BI. Så akkurat betegnelsen revisor var muligens litt upresis fra min side. Det er et eller annet med at det ene lønner seg fremfor det andre i bestemte intervaller , men husker ikke helt hvordan de intervallene går nå og har heller ikke regnestykket her . Med AS har du uansett bedre trygderettigheter Med AS har du derimot endel andre utgifter , men en slipper vel revisor på NUF ? Endret 12. januar 2011 av mousepad
Rosalynn Skrevet 12. januar 2011 #17 Skrevet 12. januar 2011 Det er et eller annet med at det ene lønner seg fremfor det andre i bestemte intervaller , men husker ikke helt hvordan de intervallene går nå og har heller ikke regnestykket her . Med AS har du uansett bedre trygderettigheter Med AS har du derimot endel andre utgifter , men en slipper vel revisor på NUF ? Det stemmer, NUF har ikke revisorplikt.
yabloko Skrevet 3. februar 2011 #18 Skrevet 3. februar 2011 Er det ikke også nå vedtatt at mindre AS (under 5 mill omsetning) slipper revisjonsplikten? Mener bestemt det. I tillegg så utredes det nå i Justisdepartementet om aksjekapitalkravet skal senkes fra 100 til 30 tusen. Jeg har vurdert NUF selv, men velger nå å se det an litt pga dette. På NUFselskap.org er det oversiktlig info om NUF, fordeler og ulemper osv.
Gjest VictoriaSecret* Skrevet 4. februar 2011 #19 Skrevet 4. februar 2011 Er det ikke også nå vedtatt at mindre AS (under 5 mill omsetning) slipper revisjonsplikten? Mener bestemt det. I tillegg så utredes det nå i Justisdepartementet om aksjekapitalkravet skal senkes fra 100 til 30 tusen. Jeg har vurdert NUF selv, men velger nå å se det an litt pga dette. På NUFselskap.org er det oversiktlig info om NUF, fordeler og ulemper osv. Hei! Ja, et NUF-selskap med under 5 (mener jeg) ansatte, og med omsetning under 5 million, har ikke revisjonsplikt. Når det er sagt, har man jo en del andre plikter. For en enkeltperson vil nok de største utgiftspostene være at man må føre regnskap, samt betale arbeidsgiveravgift. Er også enig i argumentene om at NUFets formål er nødvendig å ta i betraktning. Om man har behov for lån, eller ønsker å kjøpe varer av andre leverandører, kan man møte på problemer. Dette grunnet at man i et NUF kun har ansvar for innskutt kapital som er på ca 100 kroner...
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #20 Skrevet 4. februar 2011 Har du statistikk/kilder som underbygger dette? Nå har jeg for øvrig ingen interesse av å gjøre noe som jeg kan bli tatt i en slik kontroll, og jeg antar det samme gjelder TS. Skattemynidghetene prioriterer jo sørlig de selskapene uten revisor Hvis NUF er sånn som AS i forhold til skatter og avgifter , så beskattes faktisk lønnsinntekter med høyere total skatt/avgiftssats enn selvstendig næringsinntekt , men siden enten minstefradraget eller personfradraget bare gies i lønnsinntekt og ikke personlig næringsinntekt , så utjevner det seg jo noe . Tror jeg har regnet ut tidligere at det lønner seg , sånn rent skatte og avgiftsmessig , å være selvstendig næringsdrivende med overskudd under 400 000 , mens etter det lønner AS'et seg , men i AS'et har en jo bedre trygderettigheter . Rosalynn : Syntes også det regnskapsfirmaet du bruker hørtes veldig dyrt ut , ofte er regnskapskontorene inne i byene mye dyrere enn de i litt mer perifere strøk , så hvis du greier å ta all kommunikasjon på tlf eller via mail så funker det ofte helt ok det . minstefradrag gis bare i lønnsinntekt, personfradrag gis til alle personer! Ulempen med enkeltpersonforetak er jo at man beskattes løpende med høy sats for overskuddet. Total sett blir beskatningen omtrent den samme ved selskapsbeskatning på 28%, for deretter 28% på utbytte. Men da blir beskatningen først høy når man tar ut pengene. Fordelen da er at man kan reinvestere det man har tjent i stedet for å betale så mye skatt. ved enkeltpersonforetak betaler man høy skatt for hver eneste krone man tjener i selskapet, uavhengig av om man bruker pengene eller reinvesterer i firmaet. Når det gjelder hvos høy lønn man skal ta ut er det vanlig å si at det ikke lønner seg å ta ut så mye mer en 6XG, dvs ca 420 000. for dette beløpet får man full opptjening i folketrygden og man holder seg under toppskattgrensen. Beløp utover dette kan man like gjerne ta ut som utbytte fra et AS:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå