Gå til innhold

har ingen inntekt denne mnd og søkte livsopphold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

skal prøve og forklare best mulig, men saken er det at jeg er ufrivillig arbeidsledig, dvs jeg har en deltidsjobb på noen få prosent som jeg ikke fikk noen utbetaling fra i denne mnd siden vi fikk lønna for desember i desember. (skrev på timelisten det vi skulle jobbe i desmeber og fikk det utbetalt i begynnelsen av måneden)

Derfor har jeg ingen utbetaling i januar og måtte søke livsopphold og dekke av husleie og strømregningen (ca 450 kr, er nyinnflyttet i leiligheten så det var for de første ukene) som kom i desember.

Jeg gikk på nav-kontoret i forrige uke og skrev en søknad om livsopphold hvor jeg skrev at jeg søkte om dekke av husleie og strøm, den strømregninga som jeg fikk i desember altså.

Jeg får bostøtte på 1917 kr, og fikk innvilget livsopphold for husleie og fikk 1500 utbetalt.

når jeg nå har betalt tv, internett (betalte den i desember for januar) og telefonregning så har jeg igjen 1800, hvor 770 kr vil bli trekt i forsikring den 15. jeg har også et lån jeg betaler på, på 550 kr ca men som jeg fikk utsatt i dag så jeg skal ha NOE og sitte igjen med.

Men nå som jeg leste gjennom vedtaket så står ikke strømregningen nevnt noen plass, og jeg har fått purring og varsel om at strømmen vil bli stengt om jeg ikke betaler innen 30 dager, det er noen dager siden nå.

og når jeg nå må betale den så sitter jeg igjen med ca 400 kr for resten av mnd som skal brukes på mat :(((

hadde jeg ikke utsatt lånet ville jeg sitte igjen med 0 kr!

normen er på 3600 foresten!! latterlig :(((

jeg synes det er så urettferdig og det er så feil! jeg blir så sint på systemet og på den latterlige lave normen som skal dekke, mat, regninger osv...

det er ikke første gangen jeg har måttet søke livsopphold heller, har gjort det noen ganger tidligere når jeg har vært arbeidsledig eller hatt for lite inntekt en mnd. Greier ikke jobbe 100% pga helsa og jeg bor på bygda så det er vanskelig og finne jobb.

Har også søkt AAP men er tvilsomt at jeg kommer til og få det innvilget i følge saksbehandler...

det er så urettferdig :((

puh...en liten utblåsning fra meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Urettferdig? Da er det i alle fall urettferdig at jeg må jobbe og du lever på mine skattepenger...

• Liker 8
Skrevet

Hvis du jobber i stat eller kommune, så kjørte de den 13. lønnskjøringen rett før jul. De som fikk utbetaling da, fikk m.a.o lønnen som normalt sett skulle kommet i januar.

Greia er vel ikke at du er uten lønn, men at den har blitt utbetalt i desember. Det er da ditt ansvar å sørge for å legge tilside penger til regninger som husleie.

Ang strømregningen din, så skulle vel den vært betalt for lenge siden siden du har fått purring med stengevarsel. Dette har ikke noe med a du er uten lønn i januar siden den sikkert skulle vært betalt i november eller desember.

Det er lett å være etterpåklok å tro at sosialen ordner opp, men det er du som skulle forutsett at januar ville blitt en trang måned for deg.

• Liker 5
Skrevet

Ja jobber i kommune.

Og uansett om det var dobbel lønn i desember så var det ikke nok, er en liten stilling på ca 10% som en ekstrajobb i tillegg til jobben jeg hadde.

Det fungerer ikke slikt at jeg legger av penger til neste mnd og har man ikke nok til og betale regninger den mnd man er i, og søker man da om støtte får man ikke innvilget om man har penger på sparekonto, altså de pengene som er lagt av til neste mnd.

Og ja jeg var fullstendig klar over at januar ville bli en trang mnd, men er ikke mye man får gjort med det når man ikke har jobb, og ja jeg har søkt på jobb og spurt forskjellige plasser uten hell enda.

Er ganske sjokkert over at mange får folk til og føle det og være arbeidsledig er et stort fyfy og skam fordi man søker livsopphold for og få mat på bordet. Jeg har da også bidratt med skattepenger i mange år!

• Liker 3
Skrevet

Hvis du ble ufrivillig arbeidsledig, har du vel krav på arbeidsledighetstrygd...eller..?INGEN kan vel leve på en 10% stilling.

Skrevet

Ja jobber i kommune.

Og uansett om det var dobbel lønn i desember så var det ikke nok, er en liten stilling på ca 10% som en ekstrajobb i tillegg til jobben jeg hadde.

Det fungerer ikke slikt at jeg legger av penger til neste mnd og har man ikke nok til og betale regninger den mnd man er i, og søker man da om støtte får man ikke innvilget om man har penger på sparekonto, altså de pengene som er lagt av til neste mnd.

Og ja jeg var fullstendig klar over at januar ville bli en trang mnd, men er ikke mye man får gjort med det når man ikke har jobb, og ja jeg har søkt på jobb og spurt forskjellige plasser uten hell enda.

Er ganske sjokkert over at mange får folk til og føle det og være arbeidsledig er et stort fyfy og skam fordi man søker livsopphold for og få mat på bordet. Jeg har da også bidratt med skattepenger i mange år!

Men kjære lille deg, du må ikke være aggresiv mot de som svarer deg. Du ber jo om synspunkter, å da må du også regne med svar som ikke går din vei.

Hvis du har en så liten stilling, så har du vel visst det en stund. Da er det din jobb å gå på NAV å sjekke ut hva du ev kan ha krav på før det går så langt at du sitter i minus - som dagpenger f.eks.

Skrevet

Isj hørtes skikkelig kjipt ut... Jeg får ingen støtte fordi jeg er student, og sånn ser budsjettet mitt ut i januar :

+6500 stipend/lån

-3500 husleie

-2000 strøm

-500 mobil

-450 forsikring

-450 internett

-800 månedskort

Blir ikke mye mat på meg heller nei...

Ville bare trøste med at du ikke er den eneste som sliter... Mange som lever under fattigdomsgrensa i Verdens rikeste land :)

Skrevet

Urettferdig? Da er det i alle fall urettferdig at jeg må jobbe og du lever på mine skattepenger...

Dine penger ja.... Hvis du har så mye imot å bidra til en felleskasse her i landet, så foreslår jeg at du flytter til et mer privatisert land... Slutt å klag.

• Liker 5
Gjest Applestore
Skrevet

Isj hørtes skikkelig kjipt ut... Jeg får ingen støtte fordi jeg er student, og sånn ser budsjettet mitt ut i januar :

+6500 stipend/lån

-3500 husleie

-2000 strøm

-500 mobil

-450 forsikring

-450 internett

-800 månedskort

Ville bare trøste med at du ikke er den eneste som sliter... Mange som lever under fattigdomsgrensa i Verdens rikeste land :)

Som student får du vel 17000 i januar? Eller har du kanskje ikke fullt lån (og stipend)??

Skrevet

Men kjære lille deg, du må ikke være aggresiv mot de som svarer deg. Du ber jo om synspunkter, å da må du også regne med svar som ikke går din vei.

Hvis du har en så liten stilling, så har du vel visst det en stund. Da er det din jobb å gå på NAV å sjekke ut hva du ev kan ha krav på før det går så langt at du sitter i minus - som dagpenger f.eks.

ikke meningen og virke aggresiv :)

frustrasjonen tar overhånd av og til og i tillegg blir jeg småirritert over usaklige svar som får det til og høres ut som jeg snylter.

Men til saken, jeg har sjekket om jeg har krav på dagpenger og det har jeg ikke krav på. Har tjent bare noen få kroner for lite i fjor til og ha krav på det!

Og har også som sagt søkt AAP og venter enda på svar men det ser mørkt ut, har også spurt hvilke andre muligheter jeg kan ha og da fortalte de om et opplegg hvor man jobber 100% i en praksisbedrift og får dagpenger på ca 200 dagen, og derfor utbetalt 4000 kr i mnd ca og i tillegg leve på sosialen (husker ikke hva dette opplegget het, men det var en eller annen form for trygd).

Som nevnt i første innlegg greier jeg ikke jobbe 100%, selv om jeg gjerne skulle gjort det så det er utelukket også. Jeg har også nå bestemt meg for å bestille meg legetime og forklare situasjonen min hos han, grunnen til at jeg ikke får til og jobbe 100% er noe jeg har vært plaget/syk med siden jeg var 12 år (er 23 år nå) og har mye dokumentasjon på så NOE må jeg jo få hjelp til og ha krav på.

Har også søkt for og fortsette utdanningen min (som lærling), og venter på svar og det står fortsatt igjen og ringe enda flere kandidater der.

Skrevet

Som student får du vel 17000 i januar? Eller har du kanskje ikke fullt lån (og stipend)??

Ja, det gjør man. Så man har 8900 i måneden, om man tar januar-/augustutbetalingen og fordeler denne utover året

Skrevet

Student budsjettet ditt skurrer litt.

+6500 stipend/lån

-3500 husleie ok

-2000 strøm Mye?

-500 mobil Ekstremt mye? du får bruk så mye du vil abonnement for 199kr /mnd og du får gratis om du klarer å ikke ringe så mye. Eneste grunnen til å ha sånne tlf regninger er idioti du har enten kjøpt en dyr tlf på avbetaling gjennom binding eller valgt helt feil abonnement. telepriser.no

-450 forsikring Du leier og du har ikke bil derfor trenger du ikke forsikring. Forsikring er dyr luksus som du som student ikke har råd til, Selskapene betaler ikke ut mer en 50-60% av det de får inn, og mye av det til forsikrings svindlere. Meget ulønnsomt spar og vær forsiktig med tingene din i stedet.

-450 internett Også veldig dyrt mye å velge i fra 125-250 bør også være mulig i dele dette med noen andre? betale litt for å koble deg på huseiers nett? Det er også inkludert fri bruk av nett i mob abonemang til 199/mnd som om du velger det kan du si opp nettet ditt.

-800 månedskort Hvor tar de 800kr for månedskort til studenter? Stemmer sikkert bare synes det hørtes dyrt ut.

Skrevet

-800 månedskort Hvor tar de 800kr for månedskort til studenter? Stemmer sikkert bare synes det hørtes dyrt ut.

For området Oslo og Akershus må man ut med 800 kr. Det er mye ja..

• Liker 1
Skrevet

Student budsjettet ditt skurrer litt.

+6500 stipend/lån

-3500 husleie ok

-2000 strøm Mye?

-500 mobil Ekstremt mye? du får bruk så mye du vil abonnement for 199kr /mnd og du får gratis om du klarer å ikke ringe så mye. Eneste grunnen til å ha sånne tlf regninger er idioti du har enten kjøpt en dyr tlf på avbetaling gjennom binding eller valgt helt feil abonnement. telepriser.no

-450 forsikring Du leier og du har ikke bil derfor trenger du ikke forsikring. Forsikring er dyr luksus som du som student ikke har råd til, Selskapene betaler ikke ut mer en 50-60% av det de får inn, og mye av det til forsikrings svindlere. Meget ulønnsomt spar og vær forsiktig med tingene din i stedet.

-450 internett Også veldig dyrt mye å velge i fra 125-250 bør også være mulig i dele dette med noen andre? betale litt for å koble deg på huseiers nett? Det er også inkludert fri bruk av nett i mob abonemang til 199/mnd som om du velger det kan du si opp nettet ditt.

Visst søren trenger man forsikring når man er student!

Man trenger reiseforsikring som gjelder fra man går ut døra hjemme og til man går inn igjen, og man trenger en innboforsikring som dekker tingene man har i boligen sin. Det er direkte galskap å leve uten, og det kan bli ekstremt dyrt å la være, selv om man bor på en studenthybel. Bare klær, pc og andre tekniske duppeditter blir fort vekk ganske mange tusen til sammen dersom noe skulle skje, og det har man ikke råd til å dekke opp alene som student!

Jeg vet ikke hva du tror ting koster, men det koster fort vekk mer enn det du skisserer. Eneste utgiften som er høy her er telefonreginga.

• Liker 4
Skrevet

Reiseforsikring er ikke noe man MÅ ha. Jeg er voksen og har måttet kutte den ut pga økonomien. Innboforsikring bør alle ha.

Ikke dra inn en student i det her bildet. Dere gjør alltid det når noen sier at de har det trangt økonomisk. Det er faktisk en stor forskjell på å være student og i en annen situasjon. Selv går jeg på AAP og kan gjøre fint lite for å få inn litt ekstra penger. Her er det maten som det knipes på med påfølgende vektnedgang som ikke er ønskelig.

Har TS fått stengningsvarsel på strømmen så er ikke strømmen betalt på lang tid.

Uansett hvor lite du har tjent så ville du ha hatt krav på boutgifter (husleie + strøm) samt til livsopphold. Tjente du mer enn kommunen sin sats så burde du disponert pengene litt bedre.

Gjest Applestore
Skrevet

Ja, det gjør man. Så man har 8900 i måneden, om man tar januar-/augustutbetalingen og fordeler denne utover året

Ja, stemmer :)

Skrevet

SmallTalk man trenger virkelig ikke forsikring! Det kan ikke bli ekstremt dyrt?, du har ikke bruk for ekstremt dyre ting som student. Har du det kan du vuredre å plasere det hos foreldre ell. Om du mot formodning mister det må du ikke skaffe nye ekstremt dyre ting. Du får reiseforsikring gratis ved å bruke kredittkort til å betale reisen.

Skrevet

Uansett; Reiseforsikring og innboforsikring koster da ikke til sammen 450,- i måneden?

2000,- i måneden i strøm er også veldig mye, men regner med det gjelder bare akkurat nå, i og med at strømmen er så dyr, men du kan ikke regne 2000,- hver måned hele året.

500,- til mobil er også veldig mye. Kjøp mobil uten abonnement og skaff deg et abonnement som f.eks. Chess Sjakk Matt hvis du ringer og sender mye sms (199,- i måneden og ring og send så mye sms du vil) eller Tele2 Sheriff hvis du ringer og sender mindre sms (170,- i måneden gratis, dvs hvis du ringer for under 170,- får du ikke regning).

Og det er sant som andre her sier, du har faktisk 8900,- i måneden, ikke 6500,-

Skrevet

SmallTalk man trenger virkelig ikke forsikring! Det kan ikke bli ekstremt dyrt?, du har ikke bruk for ekstremt dyre ting som student. Har du det kan du vuredre å plasere det hos foreldre ell. Om du mot formodning mister det må du ikke skaffe nye ekstremt dyre ting. Du får reiseforsikring gratis ved å bruke kredittkort til å betale reisen.

Hvis du regner litt på det ser du at du har ting for høyere verdier enn du tror. Hvis du mister alt i brann og må kjøpe alt på nytt er det ikke bare bare. Tenk bare på undertøy: 14 truser a 50 kr stk, 5 BH-er til 150 kr stk og du er allerede godt over tusenlappen - og undertøysskuffen er fremdeles på et minimum! Lykke til med å skulle erstatte sokker, strømpebukser, t-skjorter, bukser/skjørt, gensere/jakker, ytterklær, treningsklær, sko, sengetøy, håndklær, kjøkkenutstyr og pensumbøker på utbetalinger fra lånekassen. For det er vel ikke så mye av det jeg har nevnt her man kan sette hos foreldrene sine?

Nei, takke meg til forsikring.

• Liker 2
Skrevet

+6500 stipend/lån

-3500 husleie

-2000 strøm

-500 mobil

-450 forsikring

-450 internett

-800 månedskort

Er det bare meg, eller går budsjettet ditt i minus på over et tusen? Hvordan greier du å betale det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...