Gå til innhold

Må tørke hunden i rumpa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okey, dette høres kanskje litt rart ut, vet ikke? Men jeg må hvertfall tørke hunden i rumpa hver gang hun kommer inn etter å ha gjort "nr to", for det er liksom "rester" som er igjen der. Det gjør meg ikke noe selvfølgelig, men hadde vært deilig å slippe å tenke på det hver gang. Så jeg lurte på om flere som har måttet gjøre det samme og som kanskje har fått "bukt" med det? Oljer i for f. eks.? Gir til daglig Dr. Badakky fiskeolje, men dette hjelper ikke (er det forresten vanlig at de promper mye av den olja?)

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Æsj, det høres ikke normalt ut. Kan du forklare litt nærmere hvorfor du må gjøre dette? Er bæsjen for våt, eller sitter den fast i pelsen? Hva er liksom grunnen?

Skrevet (endret)

Jeg fjerner håret rundt analåpningen (og rundt penis) med klippemaskin. Da blir det ingen "danglebær", med mindre hunden har diarè en dag.

Om avføringen sitter igjen på selve huden, må du kanskje gjøre som de i militæret - smøre på vaselin, så avføringen ikke har noe å feste seg til :fnise: Men sånn helt alvorlig så kan det hende du må bytte for, eller gi ormkur. Det skal ikke være slik at du må tørke hunden bak. Jeg ville snakket med dyrlegen :)

Endret av Antlers
Skrevet

Æsj, det høres ikke normalt ut. Kan du forklare litt nærmere hvorfor du må gjøre dette? Er bæsjen for våt, eller sitter den fast i pelsen? Hva er liksom grunnen?

Hun har kort pels, så det er ikke pelsen som er grunnen i hvert fall. Restene er heller ikke våte, derimot helt tørt. Litt vanskelig å forklare, men hun har alltid vært sånn (hun blir snart to år). Det henger ikke igjen, som i at det henger dritt ut av selve hullet, men bare utenpå, der hvor det ikke er vanlig hud med pels. Forståelig?

Skrevet

Jeg fjerner håret rundt analåpningen (og rundt penis) med klippemaskin. Da blir det ingen "danglebær", med mindre hunden har diarè en dag.

Om avføringen sitter igjen på selve huden, må du kanskje gjøre som de i miltæret - smøre på vaselin, så avføringen ikke har noe å feste seg til :fnise: Men sånn helt alvorlig så kan det hende du må bytte for, eller gi ormkur. Det skal ikke være slik at du må tørke hunden bak. Jeg ville snakket med dyrlegen :)

Hehe, ja kan godt skjønne at de med langhåret hund klipper dem litt bak. Min derimot er korthåret, så det er ikke det som er problemet. Du synes det er såpss "alvorlig" at jeg burde ta det opp med veterinæren? Har ikke trodd at det var nødvendig, men skader vel ikke :)

Ang. fórbytte, så har hun hatt litt forskjellig fór opp gjennom (pga. hårsekkmidd måtte vi prøve litt forskjellig), og det har vært det samme hele tiden. Akkurat nå bruker hun en halv pølse V&H med laks og tørrfór fra Science Plan med tunfisk og ris + denne oljen da. Pelsen er tydelig bedret, så vil nødig bytte bort dette =/

Skrevet

Hehe, ja kan godt skjønne at de med langhåret hund klipper dem litt bak. Min derimot er korthåret, så det er ikke det som er problemet. Du synes det er såpss "alvorlig" at jeg burde ta det opp med veterinæren? Har ikke trodd at det var nødvendig, men skader vel ikke :)

Ang. fórbytte, så har hun hatt litt forskjellig fór opp gjennom (pga. hårsekkmidd måtte vi prøve litt forskjellig), og det har vært det samme hele tiden. Akkurat nå bruker hun en halv pølse V&H med laks og tørrfór fra Science Plan med tunfisk og ris + denne oljen da. Pelsen er tydelig bedret, så vil nødig bytte bort dette =/

At avføringen sitter fast på huden hennes er jo kun et problem for deg som må tørke det av, hehe. Det som derimot er viktig er å finne årsaken til at det skjer. Det behøver absolutt ikke være noe alvorlig, men det er som sagt ikke normalt at en hund må tørkes etter toalettbesøk. Greit nok om det skjer et par ganger i måneden, men du sier det skjer hver gang. Da synes jeg det er viktig å finne ut hva det kommer av. Det er jo liten vits i å f.eks bytte for på egenhånd om det egentlige problemet er mark i magen. Dyrlegen kan finne årsaken, og sammen kan dere finne løsningen :)

Skrevet

At avføringen sitter fast på huden hennes er jo kun et problem for deg som må tørke det av, hehe. Det som derimot er viktig er å finne årsaken til at det skjer. Det behøver absolutt ikke være noe alvorlig, men det er som sagt ikke normalt at en hund må tørkes etter toalettbesøk. Greit nok om det skjer et par ganger i måneden, men du sier det skjer hver gang. Da synes jeg det er viktig å finne ut hva det kommer av. Det er jo liten vits i å f.eks bytte for på egenhånd om det egentlige problemet er mark i magen. Dyrlegen kan finne årsaken, og sammen kan dere finne løsningen :)

Hehe jaja, mente mer om du kanskje trodde årsaken var alvorlig ;) Tviler på at det er mark, for hun har vært sånn så lenge jeg kan huske, og hun har fått ormekurer imellom der. ¨

Om det er noen fler om har det slik med hunden sin og har funnet ut hva det var rop det gjerne ut her, så jeg kan nevne det for vet'n! :D

Skrevet

At det sitter igjen litt rester etter at man har bæsja er vel ikke så unaturlig. Er jo en grunn til at mennesker bruker dopapir selv om de ikke har diaré. De fleste hunder vasker seg riktignok bak selv. Min forrige hund var en renslig tispe som alltid holdt seg selv ren og fin bak. Min nåværende hund derimot er en mer slurvete hannhund. Selv om avføringen er fin og fast så setter det seg ofte litt rusk bak som han ikke er så nøye med å vaske bort selv så jeg tar ofte og tørker han bak. Spurte dyrlegen om det da han var liten, og hu sa også at det er bare slik at noen hunder er flinkere til å vaske seg enn andre.

• Liker 1
Skrevet

At det sitter igjen litt rester etter at man har bæsja er vel ikke så unaturlig. Er jo en grunn til at mennesker bruker dopapir selv om de ikke har diaré. De fleste hunder vasker seg riktignok bak selv. Min forrige hund var en renslig tispe som alltid holdt seg selv ren og fin bak. Min nåværende hund derimot er en mer slurvete hannhund. Selv om avføringen er fin og fast så setter det seg ofte litt rusk bak som han ikke er så nøye med å vaske bort selv så jeg tar ofte og tørker han bak. Spurte dyrlegen om det da han var liten, og hu sa også at det er bare slik at noen hunder er flinkere til å vaske seg enn andre.

Jeg tror ærlig talt ikke hu rekker fram bak der :P Hun vasker seg ofte på det andre intime stedet vel å merke, så renslig er hun nok

Skrevet

Jeg tror ærlig talt ikke hu rekker fram bak der :P Hun vasker seg ofte på det andre intime stedet vel å merke, så renslig er hun nok

Han vasker seg jo min og, men han legger ikke akkurat sjela si i det. :gjeiper:

Skrevet

Mulig den har problemer med analkjertlene? Ville spurt dyrlegen i alle fall. I tillegg er det lurt å gi den noen babygulrøtter av og til så holder avføringen seg fastere.

• Liker 1
  • 4 år senere...
Skrevet (endret)

Det er svært uhygienisk å ikke rense hunden bak etter den har vært og bæsjet.

Små mengder avføring blir dratt inn i huset, smurt utover tepper og møbler, og for ikke å snakke om egen hud / ansikt etter man har vært i kontakt med hunden.

Nyere forskning viser at hvis hunden har valget mellom å bli vasket med sepe (f.eks. med gummihanske med sokk utenpå) - eller å selv måtte gjøre dette med munnen - så velger den klart å bli vasket med sepe. Hunder flest hater avføring akkurat som oss mennesker.

Endret av onomatipoetikonemo
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en pakke med våtervietter, og gir den et tørk bak daglig :) Mulig det er unormalt, men funker bra her i huset.

Anonymous poster hash: 08d63...28b

Skrevet

Har hunden løs avføring? Jeg har pelshund og den eneste gangen det kommer avføring i pelsen er når han har mageproblemer og tynn avføring.

AnonymBruker
Skrevet

Har hunden løs avføring? Jeg har pelshund og den eneste gangen det kommer avføring i pelsen er når han har mageproblemer og tynn avføring.

Om det var meg du spurte: nei, avføringen er helt fin, men det hender det sitter små rester i anus likevel. Akkurat som det ville gjort hos mennesker som ikke tørker seg med dopapir.

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det mennesker som kun tørker seg med dopapir og ikke vasker seg bak etter de har driti? Fy faen så ekkelt!

Anonymous poster hash: c23e3...06a
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det mennesker som kun tørker seg med dopapir og ikke vasker seg bak etter de har driti? Fy faen så ekkelt! Anonymous poster hash: c23e3...06a

Hvordan fikser du det om du driter på jobb eller hos venner uten bidét? Setter ræva over vasken? Fy, så ekkelt...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hos noen raser er det ikke helt uvanlig at individer sliter med dette, til tross for kort pels. Kommer bare på staff og bulldog når jeg tenker meg om. Er det en av disse rasene du har? Jeg låner med meg en kortbend, kraftig staff på tur som ikke klarer å sikte ordentlig når den skal bæsje. I stedet for at hullet peker rett ned, så peker det på skrå ned og det kan bli litt rester dersom ikke avføringen er hard.

Noen hunder har også et halefeste som ikke er helt heldig, hvor det kan samle seg mye dritt under folden, bokstavelig talt. Da er det veldig viktig at du holder det rent, spesielt dersom hunden ikke gidder eller får det til selv.

Anonymous poster hash: 6a93b...b46
AnonymBruker
Skrevet

Har boxer :)

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hørt at boxere har problemer med dette. Jeg ville nok nevnt det for dyrlegen neste gang dere er innom, men det kan nok tenkes at det er konsistensen på avføringen som er problemet.

Jeg ser dere har byttet for nylig. Har hun kun brukt tørrfor før, mens vom og hundemat er et nytt innslag i kosten hennes? Vom og hundemat gir fast avføring, så dette burde hjelpe på problemet.

Jeg har hatt boxer selv for mange år siden, og han fungerte også dårlig på tørrfor, men det var snakk om oppkast, diare og hudproblemer.

Anonymous poster hash: 6a93b...b46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...