AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #1 Skrevet 12. januar 2011 Jeg bor sammen med tre stykker i et kollektiv. Betaler 3000,- eksl. strøm, TV og internett i mnd., leiligheten ligger ganske sentralt i byen vi bor i. Jeg kan ha marsvina mine her, og det er stort fellesareale, oppvaskmaskin og flott utsikt. Med andre ord liker jeg leiligheten veldig godt! Men det er bare ett stort problem. En av de i kollektivet, som også er min bestevenninne, klarer ikke å ta hensyn og ansvar her. Noe som er veldig synd, for det er så vanskelig å si fra når hun ikke gidder å bry seg uansett! Hun pleier f.eks. alltid å la baderomsdøra stå åpen. Siden leiligheten er dårlig isolert, er fellesarealet ganske kaldt i forhold til det lille badet, så da blir det selvsagt også kaldt på badet. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt fra, og det er så irriterende! De to andre som bor her synes også det, men de sier aldri fra... I tillegg til å la døra stå åpen skrur hun varmeovnen der inne på minst 25 grader, helst 30 grader, for å "holde på varmen" selv om døra står vidåpen. Logisk? Hun roter også mye, vasker f.eks. ikke opp kaseroller eller matsøl på kjøkkenet etter seg. Lar glass og fat stå fremme med matrester. I jula ble hun igjen her en uke lengre enn oss andre, når jeg kom opp igjen fra ferie sto alle varmeovnene på fullt, kjøkkenet var oversvømmet av rot og råtne matrester som luktet, døra var ulåst og marsvina hennes hadde ikke drikkevann. Jeg blir så provosert, ikke nok med at vi andre må betale mer strøm siden vi deler på strømregningen, men hun lar leiligheten stå ulåst. Det er en god del verdisaker her naturlig nok, så om noen bryter seg inn vet jeg ikke hva vi skulle ha gjort... Jeg blir også bekymret for dyra, tenk hvis noen gjør dem noe. Og siden vi har to marsvin hver som deler bur, er det jo bare rettferdig at vi rengjør buret annenhver gang. Jeg har alltid hatt kjæledyr, og synes det bare er koselig å gjøre dette. Hun derimot pleier bare å "glemme av det". Jeg må faktisk si fra "kan du være snill å rengjøre buret i dag, det er din tur...". Og jeg har prøvd å ikke si fra, og da blir det selvfølgelig ikke gjort. Jeg føler at dette ødelegger vennskapet vårt. Jeg irriterer meg mer og mer over hennes totalt giddeløse innstilling til alt, og at hun ikke gidder å prøve å skjerpe seg på helt enkle ting. Samtidig er det vanskelig å finne så rimelige og fine leiligheter i byen vi bor i. Jeg vil med andre ord helst unngå å flytte, selv om det ser ut som om det er den eneste løsningen på dette. Noen som har råd til hvordan jeg kan få henne til å skjerpe seg, si fra på en måte som gjør at hun tar det alvorlig? Eventuelt hva jeg bør gjøre i denne situasjonen generelt. Setter stor pris på svar, da dette er noe som gjør hverdagen ganske vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #2 Skrevet 12. januar 2011 Du må rett og slett bare si fra om d, og få med de andre du bor me på det også. Kanskje først når hun vet at alle hun bor med irriterer seg over ting hun ikke gjør, begynner hun å innse noe? Dette er jo en hverdagslig vane for hun, men å ta hensyn høres ikke ut som en av hennes kvaliteter... Men ta det opp på en grei måte, noen personer kan ta ting veldig personlig! Ikke overrask henne med et allmøte hun ikke visste om
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #3 Skrevet 12. januar 2011 For å være ærlig, så hadde det klikka for meg om jeg bodde med noen som hun du beskriver her. Si ifra ordentlig og få med de andre på det (det er vel ingen som synes en ulåst dør er i orden?). Si at om det ikke forbedrer seg, har du rett og slett ikke lyst til å bo mer med henne, for du irriterer deg sånn og er redd det ødelegger vennskapet deres. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #4 Skrevet 12. januar 2011 Planlegg et lite husmøte for alle som bor der og skriv ned hva du vil at dere snakker om og kom med forslag til noen husregler som dere kan bli enige om, foreksemmpel: Skal badedøra være lukket eller skal den være åpen? Hvorfor, hvorfor ikke? Skal alle rydde etter seg eller skal dere ha hver deres dager der dere har fordelt ansvar for kjøkken, bad, stue, entre og trappevask. Siden dere har hvert deres forhold til hva som er ryddig, hva vil fungere best? Holder det med å sette opp en plakat på kjøkkenet der det står at "Rydd opp etter deg, moren din jobber ikke her". Eller må dere har detaljerte regler som å sette inn i oppvaskmaskinen og rydde etter seg slik at det er ryddig og rent til den neste som skal bruke kjøkkenet. I jula har hun gått over streken, men jeg ville ikke tatt det opp på møtet. Bare sagt at du er engstelig når døra ofte ikke låses og be alle om å låse. Forsikringen vil ikke gjelde hvis det skjer noe og døra er ulåst. Hvor lenge har dere bodd sammen? Å bo sammen med en bestevenninne kan være vanskelig men i et kollektiv må alle ta hensyn. Hvis en har glemt en kasserolle en dag er det en bagatell, men hvis det er en gjenganger fra samme person skaper det irritasjon. Si at det du vil med møtet er at alle skal trives og at du ønsker dere kan bo sammen uten at det blir et kollektiv med gjennomtrekk av beboere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå