Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2002 #1 Skrevet 7. mai 2002 Bare lurer på hvem dere stoler mest på når det gjelder terminberegning; dere selv eller ultralydterminen? Mine og venners erfaringer er at ultralyden som regel ikke er mer nøyaktig enn det kvinnelige instinkt. Tidligere trodde jeg blindt på at ul termin måtte være den riktigste, men nå er jeg sterkt i tvil. Ser også her inne at mange varierer med en uke eller mer i forhold til sin egen termin. Selv er jeg totalt uenig med legen som tok ul og satte termin. Jeg har en mann som reiser mye og vet nøyaktig vilken dag jeg har blitt befruktet (det var den eneste dagen i den el perioden han var hjemme!) og har dermed satt terminen min til 20.09.02, noe jeg fikk bekreftet av jordmor og tidlig ul. Nå ved ul i 18 uke fikk jeg termin 26.09.02 og legen mente jeg ikke ville trenge overtidskur før evt. 09. oktober. Det syns jeg er galskap. Hva syns dere???
Miro Skrevet 7. mai 2002 #2 Skrevet 7. mai 2002 Hei, Jeg fikk den motsatte veien. Ifølge Ul termin så må jeg ha hatt eggløsning 1 uke etter siste mensen før jeg ble gravid. Noe som er helt utrolig fordi jeg vanligvis hadde i den perioden en syklus på 29-32 dager... Så hvorfor skulle jeg absolutt ha EL 1 uke før denne gangen..hehehe. Samtidig målte jeg tempen og tok EL test som klart viste at jeg hadde faktisk EL 29 dager etter siste mens første dag. Men man kan jo ikke krangle med sykehuset de har satt en termin i forhold til mål de har tatt på hodet til babyen på UL. For min del får jeg overtidskontroll mye før enn jeg da skulle hatt hvis min egen termin hadde vært riktig... SÅ det er litt positivt:-) Så siden jeg syns sykehuset sin termin var helt borti natta, så følger jeg en termin som er midt i mellom den som er min, og den som er sykehuset sitt for da blir jeg ikke så skuffet hvis jeg går over termin. Heller positivt overrasket hvis jeg føder før.. Jeg syns du skal følge din egen. Når det nærmer seg vil du jo få hyppigere kontroller og merker jordmor/lege at du er fødeklar så kan du jo peke nese hvis de har tatt aldeles feil:-) Hilsen Miro:-) (23+4)
Hestehoven Skrevet 7. mai 2002 #3 Skrevet 7. mai 2002 Hei I utgangspunktet tror jeg sykehusene er urokkelige på at UL-terminen er den riktigste, men da tar de med i kalkulasjonen at er barn født i 37. til og med 42. uke er født til termin. Jeg har hørt at noen leger tar litt hensyn til kvinnens egen termin dersom hun kan argumentere godt for den, og den avviker mye fra UL. Eksempel kan være at UL-terminen tilsier at hun ikke var befruktet enda når hun selv testet positivt, eller at de rett og slett ikke har hatt samleie i den perioden da UL-terminen mener befruktningen skjedde. I utgangspunktet er det nok bare å innstille seg på UL-terminen som T, men du kan jo ha din egen i bakhodet. Hilsen Hestehoven (29+0 etter UL-terminen, som forøvrig bare avviker med en dag fra mens-termin)
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2002 #4 Skrevet 7. mai 2002 Det er ikke så rart det blir forvirrring heller da. Når du regner ut termin ut fra mensperioden, settes "befruktningen" til første mensdag i siste menssyklus! Dvs. at dersom du ikke får mensen når du skal( ved 28 dagers syklus)er du ikke bare to uker på vei, men plutselig fire! Det synes jeg er veldig ulogisk, men slik har jeg fått beskjed om at det regnes.. Stemmer dette?
Cobra Skrevet 7. mai 2002 #5 Skrevet 7. mai 2002 Jeg hadde først termin 2 februar, men etter ultralyd ble den satt opp til 14 februar. Jeg mente at den første var mest riktig, og en lege jeg var til syntes og den første hørtes mest riktig ut. Jenta ble født 6 februar, så det var jo nærmest den første terminen jeg hadde fått. Så jeg tror at visst man er temmelig sikker selv på når befruktning skjedde, så hadde jeg gått ut fra det. 1212[ Dette Innlegg er endret av: Cobra den 2002-05-07 20:39 ]
Hestehoven Skrevet 7. mai 2002 #6 Skrevet 7. mai 2002 Hei anonym Det stemmer at terminen frem til du får UL-terminen fastsettes etter første dag av siste mens. Terminen din settes til 40 uker og to dager etter denne datoen. Men det er ikke slik at du regnes som befruktet fra den datoen. Det kalkuleres med en "standardsyklus" slik at du befruktes to uker etter første dag i siste mens. Ganske forvirrende, for når du regnes som en uke på vei, så er du egentlig ikke befruktet enda! men det er nå en gang sånn legene regner. Hilsen Hestehoven
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2002 #7 Skrevet 7. mai 2002 Hei Jeg har hørt noe om at etter at egget er befruktet kan det gå i en slags dvale en tid før det fester seg til livmora. Dette gjør at det starter utviklingen litt senere, og at man på UL finner ut at man egentlig er mindre på vei enn det man trodde selv. Vet ikke hvor mye det er i dette, men det kan ihvertfall forklare det litt.
Snabelsnuppa Skrevet 8. mai 2002 #8 Skrevet 8. mai 2002 Det er nok helt vanlig at terminen blir forskyvd i den ene eller andre retningen etter UL - dette har visst vært oppe til diskusjon før, tror jeg. Selv hadde jeg termin 29.06. først, men etter UL ble den flyttet til 09.07., og overtid er fra 24.07. Syntes det hørtes trasig ut, så jeg håper tassen kommer ut før hel sommeren er gått..!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå