Gå til innhold

privatbruk av jobbtelefon

lurius

Anbefalte innlegg

Har en kollega som ringer privat nesten hver kveld når det er blitt roligere på jobben. personen blir ofte sittende 20- 30 minutter å prate med sin kone eller andre slektninger. Nå har endelig sjefen sagt at dette er uakseptabelt, men da ble personen sykmeldt fordi dette fikk personen "alltid" lov til av den tidligere sjefen. Jeg klarer ikke helt å synes "synd på" kollegaen min når dette kommer opp som samtaleemne med jevne mellomrom. Er det noen andre som har synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke helt rent mel i posen når det gjelder privatsamtaler fra jobben selv, men jeg sitter IKKE hver kveld og IKKE så lenge!! Bruker jobbtelefonen til mer sånne fikse-ting som å ringe banken, tannlege osv.

Men synes ikke synd på kollegaen din. Bra at sjefen din turde å si fra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss får vi snakke så mye privat vi vil....Har alltid vært vant til det!!! Syns arbeidsgiveren høres kjip ut jeg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ikke tillatt å bruke jobbtelefonen til privatsamtaler. Unntaket er hvis det er en viktig, kort beskjed.

Ellers kan vi bruke telefonen i pausene våre (pause? Hva er det?) , men ikke hvis det er generell skravling og samtaler til utlandet eller mobiltelefoner.

Når det stadig er kunder innom, så er det ikke særlig sympatisk når folk/betjeningen sitter og skravler i telefonen med en venninne e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært vant til å jeg kan bruke jobbtelefonen for å ordne/fikse og avtale ting. Ville faktisk vært helt håpløst ellers. Tror faktisk jeg ville reagert om jeg skulle fått beskjed om at det ikke var "lov"

Men det er en uting med alt for mange - lange - og hyppige privat-skravle-samtaler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er å bruke jobbtelefonen til privatbeskjeder og korte samtaler, men å bruke jobbtelefonen til privatbruk, synes jeg er en uting. Det samme synes jeg faktisk om at folk surfer på internett istedenfor å jobbe. Mitt syn på denne saken har sikkert noe med at på min jobb er det alltid noe å gjøre, og de som da surfer på nett/ snakker lenge privat i telefonen, faktisk sluntrer unna og overlater mer til oss andre :evil: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonsamtalene kollegaen min foretar er ren "skravling" med kone og annen slekt, ikke korte beskjeder som også jeg synes er helt greit en gang i blant. Det som gjør dette litt verre er at personen står midt i et butikklokale. Dessverre er ikke samtalene alltid så lavmelte heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lange private samtaler i butikklokalet,som kundene kan overhøre, blir ikke akseptert hos oss heller. Har ikke noe imot at mine ansatte ringer privat for å gi korte beskjeder, men kommer det kunder, skal røret legges på umiddelbart!!!

*streng sjef*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker jobb-telefonen min til private samtaler. Jeg har også er mobil som er betalt av arbeidsgiver, og jeg ringer da privat med den også.

Men jeg har sjelden (les: så godt som aldri) tid til å skravle med venner/familie i arbeidstiden. Men jeg trenger av og til å gi en beskjed, følge opp en avtale eller ringe bank/forsikring etc på dagtid. Ettersom de alternativene jeg da har tilgang til er betalt av arbeidsgiver, sier det seg selv at jeg bruker jobb-telefon (enten det er fast-telefon eller mobil).

Så vidt jeg vet er dette helt OK. Alle her gjør det på denne måten. Det blir på en måte en del av våre "goder". Arbeidsgiver har en policy som sier at de stoler på at de ansatte handler med fornuft, og det tror jeg faktisk at de fleste her gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Hos oss bruker vi stort sett telefonene som vi vil, bare så lenge vi er tilgjengelige for innkommende og bruker handsfree'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lange private "skravlesamtaler" på jobb er en uting. Men selvfølgelig kan man bruke jobbtelefon til korte beskjeder, eller samtaler som MÅ tas i arbeidstida; bestille legetime, bilverksted o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden ingen av oss befinner oss på "basen" vår når vi jobber har vi en telefon som vi bruker fritt når vi er inne på pause etc. Mest for å gi beskjeder, men det forekommer at den brukes til lengre privatsamtaler også. Teamlederne våre har dessuten en mobiltelefon som de bruker til hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det står i den store tykke boka om telefonen vår (den er en kombinert brukerveilening, telefinbok, adressebok og litt anna, jeg jobber i staten....) står det at det er lov til å bruke jobb-telefonen til korte samtaler som å bestille legetime etc, men at vi skal begrense oss til dt nødvendige.

Jeg bruker jobb-telefonen bare til jobbprat jeg, tar mobilen min om jeg skal ringe privat.

Jeg deler kontor, og vi har ellers åpne dører så ingen snakker i telefonen "i skjul", og det kan jeg si, det er mange lang PRIVATE samtaler. Jepp, det er samtaler med sønner/døtre som langt overskrider "å gi en beskjed". Det varierer hvem som ringer da, om det ringes inn eller ut altså... Så, for å si det sånn, ser man noen som snakker i telefon, da jobber de. Ser man noen som snakker i telefon mens de sånn innimellom småjobber litt, mens de diskuterer juleferien, besøk, bursdagsgaver og denslags... ja da ser man det helt vanlige, nemlig folk som ikke jobber helt konsentrert...

Forøvrig er det heller ikke uvanlig at noen går inn på et kontor med en beskjed, og blir stående der og skravle ei stund (DET gjør forresten jeg også av og til, ikke planlagt da, men...)

Vel... jeg kan finne på å småsurfe litt fra jobb også jeg (bare helt små og kjappe ting jeg titter på en gang imellom da) I det minste har jeg ingen røykepauser, så sånn sett "sparer jeg det inn" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...