AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #1 Skrevet 12. januar 2011 Vi er et par med to tenåringsbarn som har lyst på en annerledes ferie i år enn sydenferie. Men må det nødvendigvis bli mye dyrere? Kan man få en noenlunde rimelig ferie uten å dra til syden? Vi er ikke snobbete, men vi vil ha en behagelig ferie med behagelig overnattingssted osv, og med variert innhold sånn at både voksne og ungdommer kan se tilbake på en fin opplevelse.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #2 Skrevet 12. januar 2011 Dere kan jo dra til Peru og valse opp i fjella og se på all historien der. Det går an å bruke google også, så får du kanskje flere tips. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #3 Skrevet 12. januar 2011 Hva med en sånn type ferie der man arbeider samtidig som man ferierer? Hjelper til med å bygge opp hus for hjemløse barn etc Tar dette litt ut av det blå nå, men det var ikke mange dagene siden jeg så reklame for en slik feriereise... Sto ikke noe om priser el.l, men ser for meg at det ikke kan være så dyrt. Spørs vel bare om det er så komfortable overnattingsmuligheter, da... Ellers: Husbytte! Finnes flere nettsteder der dere kan legge ut bilder og info om huset deres, og så finne en familie (i utlandet) som vil byttelåne hus i en ferie. Kan bli en rimelig og annerledes ferie, dersom dere tør overlate huset til fremmede.
caroprins Skrevet 12. januar 2011 #4 Skrevet 12. januar 2011 Da. Vil jeg anbefale et cruise i Middelhavet med royal caribien.
Millia Skrevet 12. januar 2011 #5 Skrevet 12. januar 2011 Kva med interrail? Eller øyhopping i Hellas?
Audrina Skrevet 13. januar 2011 #6 Skrevet 13. januar 2011 Sykkelferie i Danmark? Interrail i Europa? Hva med bare en annerledes sydenferie - det finnes så mange myligheter annet enn å ligge på stranden i syden.. Hikini, biking, ta dykkelappen, vannsport, luftsport etc. Lykke til, håper dere får en fin sommer
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #7 Skrevet 13. januar 2011 Cruise i Middelhavet og Interrail høres ut som perfekte ferier for oss! Men jeg trodde dette ville bli mye dyrere enn sydenferie? Har i hvertfall ikke klart å finne cruise i en rimelig prisklasse (for at cruise skal være gøy for tenåringene våre så må det være en kombinasjon av spennende cruiseskip og spennende havner, ikke et "pensjonistcruise"), og det har jeg ikke klart å finne. Kanskje noen har konkrete tips? Interrail har vi tenkt på før, men er litt usikker på den totale kostnaden. En ting er selv billettene, og hotell kan man jo også ordne på forhånd. Men hvor mye må vi regne med å bruke på mat, lokal transport, aktiviteter osv? Hvis noen har vært på interrail i det siste hadde det vært kjekt å vite hvor mye dere betalte. Siden vi bl.a. har en 13-åring med oss vil vi ikke bo på tvilsomme herberger, men heller velge lavprishoteller/pensjonater. TS
L. Kennedy Skrevet 13. januar 2011 #8 Skrevet 13. januar 2011 (endret) Dra østover, jeg var selv på interrail i Tsjekkia i fjor og det var mye mer spennende enn en standard sydenreise. Dere trenger ikke nødvendigvis dra på interrail, men Øst-Europa anbefales. Hva med Russland, St. Petersburg? Endret 13. januar 2011 av L. Kennedy
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #9 Skrevet 13. januar 2011 Dra østover, jeg var selv på interrail i Tsjekkia i fjor og det var mye mer spennende enn en standard sydenreise. Dere trenger ikke nødvendigvis dra på interrail, men Øst-Europa anbefales. Hva med Russland, St. Petersburg? Ungdommene våre drømmer om land som Italia, Frankrike eller Spania (Barcelona). Vi voksne liker Øst-Europa, men tar heller den delen på voksenferie. Kunne imidlertid godt tenkt oss å ta med ungdommene innom Praha på vei til f.eks. Italia. TS
Eidi_81 Skrevet 13. januar 2011 #10 Skrevet 13. januar 2011 Erfaringsvis er det ikke så mange typer ferie som kan måle seg med sydenferie i pris. Men nå spørs det jo litt om dere har vært på billige sydenferier eller "normalpris". Vi var på sydenferie på Secilia en gang. Og det var en fantastisk tur, man trenger jo ikke å ligge på stranda selv om man har reist med charterfly og bor på ett sted hele oppholdet. Det er en av de billigste turene vi har vært på som standardpakke, fordi vi var heldige og fant en "hoppe-på-tur" 14 dager før avreise. På Secilia er det masse å se, gamle romerske og greske ruiner, vi tok buss og gikk opp til Etna, tog til Siracussa (byen der st. Lucia kom fra). Samtidig er det jo Italia så de har helt fantastisk mat. Pasta og pizza er ganske billig, men hvis dere er glad i kjøtt ol så koster det mer å bli mett. Ellers går det en del billigfly til mange steder i Europa nå, det spørs jo litt hvor dere bor. Selv er jeg stor fan av Italia, og Toscana er ett annet område jeg kan anbefale. Billigfly til Piza, Bergamo el og leiebil derfra (kan også ta tog, men da må man vite at ting kan stoppe opp). Så kan dere planlegge reisen og bestille hotell, vertshus el på nettet på forhånd. Det er som regel mye å spare på å bestille på forhånd. (hotells.com eller lignende) Hvis dere er usikre på om dere kommer frem til overnattingsstedet er det en fordel å ikke betale på forhånd, hvis ikke kan det være behagelig å ha betalt på forhånd, så sprer man utgiftene litt og det kjennes som om turen er billigere når man først reiser God tur
L. Kennedy Skrevet 13. januar 2011 #11 Skrevet 13. januar 2011 Ikke noen overraskelse, kan jo bli mye severdigheter i Øst-Europa Jeg var heller ikke så keen på det husker jeg. Og litt langt å reise til Krumlov i Tsjekkia for å padle gjennom sentrum. Du kan notere Tsjekkia som voksen-ferie
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #12 Skrevet 13. januar 2011 Ikke noen overraskelse, kan jo bli mye severdigheter i Øst-Europa Jeg var heller ikke så keen på det husker jeg. Og litt langt å reise til Krumlov i Tsjekkia for å padle gjennom sentrum. Du kan notere Tsjekkia som voksen-ferie Det der så veldig flott ut. Noteres til neste voksenferie. Jeg har vært i Praha og synes det er en av de flotteste byene jeg vet om. Må nok utforske Øst-Europa en dag ja. TS
caroprins Skrevet 14. januar 2011 #13 Skrevet 14. januar 2011 Nå vet ikke jeg hva slags prisklasse du tenker på når du sier billig sydenferie og også på disse varierer jo prisene i forhold til årstider. Sommer er jo gjerne høysesong og noe dyrere priser da. Når det gjelder cruise i middelhavet med royal caraibien så er det på disse skipene massevis av aktivitet for alle aldre. Jeg har selv tatt cruise fra Barcelona og ombord var det alder fra 6 mnd. - 70 år. Massevis av unge folk og jeg møtte foreldre på utflukter som lot tenåringene være igjen ombord for de hadde de så gøy der.Det er så mange aktiviteter fra morgen til kveld at det er umulig å få med seg alt. Ser at priser i sommer ligger fra ca 10.000 pr.pers og oppover avhenging av tidspunkt og lugarkategori. Dette er med apollo som vi reiste med. Da vi dro lå i denne prisen også fly tur/retur + transport flyplass- havn og alt ombord er inkludert untatt alkohol. spa og frisør o.l så man må regne ut hva man bruker i mat på en vanlig sydentur også. Vi tok den ruten fra Barcelona og besøkte Napoli med Pompei. Sorrento, Roma og Vatikanstaten, Firenze og Pisa, Nice, Eze og Monaco og Marseille Ombord var det et utvalg på 102 forskjellige utflukter man kunne melde seg på. Man kan selv velge om man vil være med på heldags eller halvdags utflukter eller man kan gå i land og utforske på egen hånd. Utflukter med selskapet koster ekstra. Man kan også bli ombord og nyte sommeren ved bassengkanten Skriver dette da jeg fikk litt intrykk av at du ikke helt var klar over hva dette egentlig kan være. Legger ved en link til apollo så kan du jo kikke litt selv. vil også anbefale å sjekke skip på you tube. Der er ofte mye bra klipp. http://www.apollo.no/no/hvor-vil-du-reise/europa/spania/cruises/pages/libertyoftheseass-11.aspx# bare slik at du har litt bedre bakgrunnsinformasjon.
Nasse Nøff Skrevet 1. februar 2011 #14 Skrevet 1. februar 2011 Jeg har funnet ut at det er mer spennende å pakke sammen ferien selv. Mye av kostnaden for en feriereise er fly, så det lønner seg å finne en storby å fly til som har rimelige feriereiser, og så leie bil derfra. I fjor fløy vi til Milano, og tilbragte litt over en uke ved Gardasjøen. På min liste over fremtidige ønskemål: Fly til München, kjøre over alpene, og tilbringe en uke ved Gardasjøen eller i Venezia-området. Fly til Wien, og kjøre sydover til Kroatiakysten (Rovinj er en nydelig by) eller Venezia-området. Å fly til Praha kan også være en mulighet. Fly til Paris, kjøre vestover til Bretagne/Bordeux Til å finne hoteller er booking.com strålende. Søk på sted, og sorter etter poengvurdering, så får du raskt frem gode alternativ. Vi hadde også noen netter på Novotel-hoteller. Dette er en kjede som har gode bestille-tidlig tilbud (men ikke sats på å spise middag her, for det er dyrt...) Viamichelin.com er fin til å sjekke hvor lang kjøretid det er mellom ulike steder. Det er viktig å sjekke både flypriser og leiebilpriser, enkelte land (for eksempel Kroatia) er det dyrt å leie bil. Lykke til med planleggingen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå