AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #1 Skrevet 11. januar 2011 Det synes å være en slags rivalisering mellom Osloborgere og bergensere om hvem som bor i den beste byen. Som utenforstående (jeg bor i trøndelag) så hadde det vært morsomt å høre argumentene fra begge sider.. Hva er bedre i Bergen enn i Oslo, og vice versa? Og hva gjør Oslo/Bergen til en bra eller dårlig by å bo i/besøke? Det er selvsagt lov å generalisere! Kom igjen! 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #2 Skrevet 11. januar 2011 Pluss med Oslo: Man slipper å høre og møte bergensere hele tiden! 6
Envy Skrevet 11. januar 2011 #3 Skrevet 11. januar 2011 Oslo: 1. Er faktisk hovedstaden 2. Er faktisk Norges største by 3. Har den lille "storbyfølelsen" man kan få i dette landet 4. Folk snakker forståelig, uten en hel masse skarrrrring 5
Gjest hogwash Skrevet 11. januar 2011 #4 Skrevet 11. januar 2011 Bergen er best! Folket, naturen og våren Mvh. Trønder. 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #6 Skrevet 11. januar 2011 Haha bergenser'ne har ingen argumenter. (Som jeg bryr meg om, that is).
Gjest Raina Skrevet 11. januar 2011 #7 Skrevet 11. januar 2011 Haha bergenser'ne har ingen argumenter. (Som jeg bryr meg om, that is). Argument skal du få: - Flott by, med nydeleg natur kun eit par minutt vekke med Fløibana. - Variert klima - Kjekke og koselege menneske - Sjarmerande dialekt - BRANN! - Dagfinn Lyngbø - Bryggen - Vestlandets hovudstad 3
Timseh Skrevet 11. januar 2011 #8 Skrevet 11. januar 2011 Pluss med Oslo: Man slipper å høre og møte bergensere hele tiden! Oh no! You didn't! 1
Envy Skrevet 11. januar 2011 #9 Skrevet 11. januar 2011 Argument skal du få: - Variert klima Ikke ifølge ryktet I personlige erfaringer har jeg kun vært i bææærgæn 3 dager av mitt liv, og de 3 dagene regnet det uten stopp, og det var ikke bare småregn..
Gjest Raina Skrevet 11. januar 2011 #10 Skrevet 11. januar 2011 (endret) Ikke ifølge ryktet I personlige erfaringer har jeg kun vært i bææærgæn 3 dager av mitt liv, og de 3 dagene regnet det uten stopp, og det var ikke bare småregn.. Det regnar jo ikkje heile tida. Så når vi ikkje har regn, så er jo det variasjon i klimaet. Endret 26. januar 2011 av Raina
Gjest Thefainter Skrevet 11. januar 2011 #11 Skrevet 11. januar 2011 Argument skal du få: - Flott by, med nydeleg natur kun eit par minutt vekke med Fløibana. Vi har også nyyydelig natur rett utenfor Oslo. Tar ikke lang tid å komme seg dit - Variert klima REGN...er ikke kult! - Kjekke og koselege menneske De finnes overalt - Sjarmerande dialekt Nooooooooooo - BRANN! Fotball er teit - Dagfinn Lyngbø Norges mest irriterende mann - Bryggen okei? Vi har aker brygge, den er også fint - Vestlandets hovudstad Oslo er NORGES hovedstad 5
Envy Skrevet 11. januar 2011 #12 Skrevet 11. januar 2011 Hehe, det regnar jo ikkje heile tida. So når vi ikkje har regn, so er jo det variasjon i klimaet liksom. Selvfølgelig er det ikke det samme være hver eneste dag året rundt, men i så tilfelle kan akkurat samme argumentet plusses på på Oslo-lista
Gjest Dainty Skrevet 11. januar 2011 #13 Skrevet 11. januar 2011 Det første som slår meg er at Bergen virkelig har sjel. Oslo har selvsagt en sjel også, f.eks. Grünerløkka, men jeg føler at det er en mer tilstrebet sjel som skal være så innmari urban. Får litt hetta av all urbaniteten noen ganger Koselige, små gater, brostein, fjellsiden, Bryggen, middelalderbygningene.. Og søte, små kafeer som ikke er hippe og kule, men sjarmerende på eget Bergen-vis. Steder hvor man kan drikke lørdagskaffe med både mormor og venninner, for å si det sånn. Våren er også noe helt spesielt i Bergen. Når buekorpsene begynner.. Og når mai slår ut i full blomst! Idyllisk. Bergen er en vakker by. Patriotismen synes jeg også er sjarmerende. Den er langt fra så irriterende som østlendinger ser ut til å tro Det er en sterk kultur og historie som folk flest har et sterkere forhold til enn i Oslo. Naturlig nok, siden Oslo er større og mer mangfoldig. Oslo har ikke noe samlende på samme måte. Men jeg kan allikevel se at østlendinger ikke alltid forstår bergensernes væremåte og holdninger. Vestlendiger, og hordalendinger spesielt, er i grunnen et ganske eget folkeslag 6
tanketanke Skrevet 11. januar 2011 #14 Skrevet 11. januar 2011 Ikke ifølge ryktet I personlige erfaringer har jeg kun vært i bææærgæn 3 dager av mitt liv, og de 3 dagene regnet det uten stopp, og det var ikke bare småregn.. Jeg flyttet til Bergen i august og de første måneden var det omtrent bare sol og tørt og kaldt. Så har det blitt litt snø, og nå veksler det mellom, snø, sludd og regn=P. Men mye regn har det i grunn ikke vært, i forhold til forventingene. Det som jeg liker da: Naturen - kort vei til Fløyen Koselige plasser å ta en kaffi på. Bryggen og store deler av Sandviken, brogatene og de sjarmerende husene Universitetet og studentmiljøet Byparken og biblioteket Utelivet. Liker :D. 2
Gjest Raina Skrevet 11. januar 2011 #15 Skrevet 11. januar 2011 Dagfinn Lyngbø er Noregs morsomaste mann! Det kan ikkje engong diskuterast! 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #16 Skrevet 11. januar 2011 Oslofolk kommer alltid til å mene at Oslo er best fordi det er Norges hovedstad. Man må ikke våge å kritisere Oslo for " Oslo er jo bare best assa! " Bare fordi en by er størst betyr det ikke at den er den beste eller fineste Må si jeg foretrekker Bergen over Oslo, da jeg slipper å få slengt " hora! " etter meg og bli plaget av perverse mannfolk når jeg er ute å går Og best av alt; Mine barn slipper å vokse opp på en skole de får bank på for å være norske 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #17 Skrevet 11. januar 2011 Oslofolk kommer alltid til å mene at Oslo er best fordi det er Norges hovedstad. Man må ikke våge å kritisere Oslo for " Oslo er jo bare best assa! " Bare fordi en by er størst betyr det ikke at den er den beste eller fineste Må si jeg foretrekker Bergen over Oslo, da jeg slipper å få slengt " hora! " etter meg og bli plaget av perverse mannfolk når jeg er ute å går Og best av alt; Mine barn slipper å vokse opp på en skole de får bank på for å være norske
#Mj# Skrevet 11. januar 2011 #18 Skrevet 11. januar 2011 Det første som slår meg er at Bergen virkelig har sjel. Oslo har selvsagt en sjel også, f.eks. Grünerløkka, men jeg føler at det er en mer tilstrebet sjel som skal være så innmari urban. Får litt hetta av all urbaniteten noen ganger Koselige, små gater, brostein, fjellsiden, Bryggen, middelalderbygningene.. Og søte, små kafeer som ikke er hippe og kule, men sjarmerende på eget Bergen-vis. Steder hvor man kan drikke lørdagskaffe med både mormor og venninner, for å si det sånn. Våren er også noe helt spesielt i Bergen. Når buekorpsene begynner.. Og når mai slår ut i full blomst! Idyllisk. Bergen er en vakker by. Patriotismen synes jeg også er sjarmerende. Den er langt fra så irriterende som østlendinger ser ut til å tro Det er en sterk kultur og historie som folk flest har et sterkere forhold til enn i Oslo. Naturlig nok, siden Oslo er større og mer mangfoldig. Oslo har ikke noe samlende på samme måte. Men jeg kan allikevel se at østlendinger ikke alltid forstår bergensernes væremåte og holdninger. Vestlendiger, og hordalendinger spesielt, er i grunnen et ganske eget folkeslag helt enig! dessuten syns eg egentlig ikke at østlansk en noen fin dialekt.. er kansje enklere å forså(for de som har litt tungt for det) men for meg er det nesten som rein bokmål, ingen særegenheter. men alltid når ikke-bergensere ikke skjønner hva eg sier er det fordi jeg snakker for fort. :gjeiper: føler og det blir litt feil å si at oslo er så urban, føler at den er for liten til det, men for stor til å ha den sjarmen som bergen har. og, det regner faktisk ikke så mye! mange steder langs kysten det regner mye mer.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. januar 2011 #19 Skrevet 11. januar 2011 Jeg synes denne sangen sier det hele! Og hvis noen lurer på ... så kan man få en vaaaaag ide.
Envy Skrevet 11. januar 2011 #20 Skrevet 11. januar 2011 Et pluss til på Oslo lista, som jeg tror mange her på østlandet setter pris på er nærheten til Sverige og Danmark, så man kan billig-handle! :happy: 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå