AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #1 Skrevet 11. januar 2011 Okei, her er greien: Jeg sliter endel psykisk, og går nå i behandling hos psykiater. Begynte å studere etter sommeren i fjor, og fikk lån og stipend sist semester. Nå ønsker psykiateren å sykemelde meg, og i tillegg tilbakedatere sykemeldingen fra og med i fjor sommer. For å få omgjort studielånet til sykestipend, må jeg ha vært frisk ved studiestart, noe jeg da altså ikke "blir" dersom psykiateren tilbakedaterer sykemeldingen til før jeg begynte å studere. Kan vel heller ikke få sykepenger fra NAV fra etter sommeren, da jeg fikk lån fra Lånekassen? Blir litt forvirret og rådvill her, er det noen som har peiling??
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #2 Skrevet 11. januar 2011 Hvem kan få sykestipend? For å få sykestipend må du oppfylle disse vilkårene: Du kan bare få sykestipend for sykdomsperioder som oppstår etter at søknaden din om støtte er kommet inn til Lånekassen Du kan ikke være syk når undervisningen starter. Vi kan gjøre unntak hvis du er i gang med en flerårig utdanning Du må være helt studieufør, det vil si at du må være ute av stand til å følge undervisningen, studere hjemme, levere oppgaver eller delta på eksamen i den tiden du er syk Du kan ikke ha rett til sykepenger, tidsbegrenset uførestønad, attføringspenger eller rehabiliteringspenger fra folketrygden i sykdomsperioden Hvor lenge kan du få sykestipend? Du kan få sykestipend for inntil fire måneder og to uker i løpet av et undervisningsår. Lån for de første 14 dagene av den tiden du er syk (karenstid), kan ikke bli gjort om til sykestipend. Med andre ord vil denne ordningen først gjelde når du er syk i mer enn 14 dager. Hentet fra: http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Sykdom/ Har du deltatt noe på undervisning eller levert inn oppgaver i det hele tatt? Isåfall får du ikke omgjort noe.Vet også at lånekassen er meget strenge med å gjøre om til sykestipend. Ellers så får du evt ikke noe sykestipend utover 4mnd og to uker. Så om du fortsetter på studiet nå til våren og fortsatt er sykemeldt så får du ikke omgjort noe mere. Isåfall ta kontakt med nav, slik at du ikke blir hengende for langt bak til å få videre studiestøtte ved en senere anledning. Vil ikke tro du har krav på noe fra nav i ettertid. Men det skader ikke å sjekke? Lykke til iallefall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå