Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kjempefortvilet nå. Det er én ting som hindrer meg fra å komme inn på studiet jeg vil mer enn noe annet, og det er 3.klasse-kjemien. Jeg må minst ha en 4'er.

Jeg forstår det meste hvis jeg bare bruker nok tid, men jeg glemmer det raskt etterpå. Muntlig eksamen gruer jeg noe helt forferdelig for.

De letteste oppgavene får jeg til, men de mer vanskelige får jeg sjelden riktig svar på.

Jeg prøvde likevel å ta den skriftlige delen før jul, og ble helt sjokkert over hvor vanskelig det er.

Jeg synes det er så vanskelig å huske/holde styr på hvordan de forskjellige tingene er og fungerer, og så å bruke dette til å løse en oppgave.

Er det noen som skjønner hva jeg mener og har noen tips til hvordan jeg skal få det til?

Skrevet

Vel, jeg skjønner hva du mener, iallefall, men det er kanskje ikke noen stor trøst. :sukk:

Får du vanlig undervisning på videregående, leser du som privatist, eller hva?

Det som gjorde at jeg klarte å hale i land en femmer på 3KJ-eksamen var at jeg gjorde oppgavene om og om og om og om igjen, til de satt i fingrene, og at jeg skrev ned de viktigste notatene og de beste eksempeloppgavene på nytt og på nytt.

Du kan jo vurdere å få hjelp fra et privatgymnas. Dyrt, men det virker som det er verdt det. Da får du leksehjelp utenom timene også. De har dessuten muligheter for nettstudier, der du får ta flere prøver over nett. Du kan jo bare maile en privatskole eller to og høre hvilke tilbud de har som kan passe for deg.

Lykke til. :)

Skrevet

Hvor bor du? I byen jeg bor er det ikke noe problem å få leksehjelp, enten gratis på biblioteket ol. i regi av kommunen eller andre veldedige organisasjoner, og så er det mulig å få hjelp av realfagsstudenter (dette koster selvsagt, men det er vel verdt noen tusenlapper hvis du får god hjelp).

Skrevet

Her er en link til en nettside som på en god måte forklarer grunnleggende prinsipper. Mulig nivået ligger litt høyere enn det du trenger på videregående på en del av temaene, men anbefaler likevel at du prøver det ut noen dager! Du må selvfølgelig opprette brukerkonto osv, men det er gratis :)

http://itschemistry.uib.no/k101/

Skrevet

Vel, jeg skjønner hva du mener, iallefall, men det er kanskje ikke noen stor trøst. :sukk:

Får du vanlig undervisning på videregående, leser du som privatist, eller hva?

Det som gjorde at jeg klarte å hale i land en femmer på 3KJ-eksamen var at jeg gjorde oppgavene om og om og om og om igjen, til de satt i fingrene, og at jeg skrev ned de viktigste notatene og de beste eksempeloppgavene på nytt og på nytt.

Jeg tok det faktisk på privatgymnas. Derfor er jeg desto mer skuffet at jeg ikke fikk mer ut av det, det var så dyrt at jeg ikke har muligheter til å ta det enda en gang. Læreren var ikke særlig interessert i å hjelpe hver enkelt, så han ville vi skulle lage studiegrupper. Jeg har veldig uregelmessig arbeidstid, så det var umulig for min del.

Gjorde du om og om igjen oppgavene læreren hadde vist på tavla uten at du egentlig forstod hva du gjorde/hvorfor du måtte løse det på den måten, eller de oppgavene du allerede fikk til?

For litt av problemet mitt er jo at jeg ikke får til oppgavene i utgangspunktet.

Hvor bor du? I byen jeg bor er det ikke noe problem å få leksehjelp, enten gratis på biblioteket ol. i regi av kommunen eller andre veldedige organisasjoner, og så er det mulig å få hjelp av realfagsstudenter (dette koster selvsagt, men det er vel verdt noen tusenlapper hvis du får god hjelp).

Jeg bor like i utkanten av Oslo. Får man leksehjelp i regi av kommunen når man er for gammel til å ha rett til mer videregående utdanning?

Hvordan kan jeg få hjelp av realfagsstudenter?

Her er en link til en nettside som på en god måte forklarer grunnleggende prinsipper. Mulig nivået ligger litt høyere enn det du trenger på videregående på en del av temaene, men anbefaler likevel at du prøver det ut noen dager! Du må selvfølgelig opprette brukerkonto osv, men det er gratis :)

http://itschemistry.uib.no/k101/

Takk for tips!

Nå er likevel hovedproblemet at jeg ikke får til å bruke det jeg har forstått til å løse oppgaver. :(

Gjest brutal_mann
Skrevet

Er det noen som skjønner hva jeg mener og har noen tips til hvordan jeg skal få det til?

Her er svaret du ikke vil ha. Pugg, pugg og pugg. Løs oppgaver om igjen og om igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...