Gå til innhold

Et dikt jeg har skrevet for noen år siden....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vekta

Det var kun et tall,

Men det var for

Alle andre.

For hun betydde det

Så ufatterlig mye mer.

Det sa så mye om henne,

Som person.

Hun spiste mye,

Fordi hun ville,

Fordi hun var svak.

Tallet på vekta

ble stadig høyere.

Hun følte seg

svak og egoistisk.

Mange vonde følelser

Presset på.

Hun prøvde,

Så godt hun kunne

Å drukne de i mat.

Etterpå kastet hun opp,

Og håpet at alle

Tankene og følelsene

Ble med,

Ned i kloakken.

Dagen kom.

Hun bestemte seg.

Hun skulle vinne

kampen-mot fettet!

Hun prøvde å spise

Lite,

Eller ingenting.

Kiloene skulle av!

Hun gikk sulten

Og svimmel,

Hele tiden.

Hele tiden en kamp

- mot seg selv.

Vekta raste,

Hun ble tynnere.

Hun hadde det vondt,

Men hun følte seg sterk.

Hun hadde bevist at

Hun var verdt noe,

Hun hadde bevist

At hun kunne vinne

-kampen mot fettet!

At hun i mellom tiden

Hadde blitt syk,

Betydde ikke så mye….

Bare hun ble tynn…

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg noen ekspert på dikt eller hva som kjennetegner gode/dårlige dikt, men dette diktet funker ikke for meg. Det gir meg ingenting. Desverre.

Skrevet

Synes det var bra. Men slutten var litt rar. Litt brå!:)

Skrevet

Ikke gale, men for meg høres det mer ut som en oppsummering av en novelle enn et dikt...

Skrevet

Jeg er enig med Avaleona. Dikt handler ofte mer om hva du leser mellom linjene, enn det som faktisk er skrevet. Ditt dikt er sammensatt og etterlater ikke mye til tolkningen. Du har jo et budskap/tema, så prøv heller å fokusere på det. :)

Skrevet

Likte det ikke. Ble på en måte for presist?

Skrevet

Enig med de andre her. Blir mer oppsummering av et eller annet enn et dikt, ingentiing å lese mellom linjene eller noe å fundere over.

Skrevet

Et tall

Et siffer

Et nummer

En skala

Så stort, så stort, la det bli mindre

La alt bli mindre

Ta meg bort,

Gjør meg mindre

Ta meg bort

La meg forsvinne.

• Liker 4
Skrevet

Et tall

Et siffer

Et nummer

En skala

Så stort, så stort, la det bli mindre

La alt bli mindre

Ta meg bort,

Gjør meg mindre

Ta meg bort

La meg forsvinne.

Nå, det likte jeg ;)

Skrevet

takk.. jeg er ikke TS, men kunne ikke dy meg :sjenert:

Skrevet

Jeg må dessverre si meg enig med flertallet her, dette var ikke et spesielt godt dikt. Og de grammatiske feilene dine gjør at det virker svært simpelt.

Men jeg håper du skaffer/har skaffet deg hjelp for problemene dine. Lykke til med bedringen :klem:

Skrevet

Beklager, men i mine øyne er ikke dette et godt dikt. Mangelen på rytme og mønster, gjør at det virker litt.. halvveis? Dessuten skal gode dikt kunne tolkes i mange retninger, uten noen fasit. Dette blir for konkret.

Men skriving er en bra terapiform, så jeg vil anbefale deg å fortsette med det. For din egen del... :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville sagt at det er en god ide å skrive dikt for å uttrykke sine følelser. Og det du har der er et godt utkast. Her er min bearbeidelse. Det jeg har gjort er at et ord går igjen i hvert vers og at alle versene har 5 linjer. Dermed skapes rytme.

VEKTEN

Vekten

Kun et tall

for alle andre

for henne

betød den alt

Vekten

avslørte henne

Som person

Styrke

Svakhet

Vekten

Hun ble feit

når hun spiste

mye mat

Ingen kontroll

Vekten

økte mer

Vonde følelser

i karusell

druknet i mat

Vekten

Få kontroll

Kaste opp

Kvele følelser

i kloakk

Vekten

skulle minke

Snu om

Ta kontroll

Kjempe i mot

Vekten

Ble sjef

Forbudt å spise

Herlig tom

Svimmel

Vekten

Ble mindre

Det var vondt

Hun var sterk

Bevist sin verdi

Vekten

vant

siste stikk

da hun ble syk

men tynn

Skrevet

Saken med dikt er at selv om at det skal være fritt fram, så bør det ha en slags oppbygning. Det trenger ikke rime, men rim gir en bedre ordlyd. Og i et dikt trenger man ikke ha med alle opplysninger hvis du skjønner? Noe kan ligge mellom linjene også. Budskapet syns jeg dog var fint :) Men selve diktet var ganske rotete oppbygd.

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende uttalelser. Spørsmål om moderering kan tas på PM.

Iah, mod

Skrevet

Hei!

Dette er hentet fra Wikipedias om dikt:

Tekstane er ofte relativt korte, somtid svært korte, og denne ord-økonomiseringa medfører at mykje meining må leggjast i kvart ord. Tekstane består av linjer, ikkje setningar.

du har delt opp setningene og versene som i et dikt, men diktet ditt består kun av fullstendige og ensbetydende setninger. Som de andre her har sagt er litt av poenget med dikt at man skal kunne oppleve dem på flere måter, ut fra hvem som leser dem. I tillegg bruker dikt gjerne mer billedlig språk. Som kortprosa kan det kanskje funke, selv om det ikke bidrar med så mye nytt. Som terapi er det nok perfekt:-) Cudos til deg for at du ville dele diktet ditt med oss. Jeg vil gjerne lese flere dikt (eller kortprosebidrag)

Skrevet

Hei!

Dette er hentet fra Wikipedias om dikt:

Tekstane er ofte relativt korte, somtid svært korte, og denne ord-økonomiseringa medfører at mykje meining må leggjast i kvart ord. Tekstane består av linjer, ikkje setningar.

du har delt opp setningene og versene som i et dikt, men diktet ditt består kun av fullstendige og ensbetydende setninger. Som de andre her har sagt er litt av poenget med dikt at man skal kunne oppleve dem på flere måter, ut fra hvem som leser dem. I tillegg bruker dikt gjerne mer billedlig språk. Som kortprosa kan det kanskje funke, selv om det ikke bidrar med så mye nytt. Som terapi er det nok perfekt:-) Cudos til deg for at du ville dele diktet ditt med oss. Jeg vil gjerne lese flere dikt (eller kortprosebidrag)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei ts, jeg synes du skal fortsette å skrive :) Diktet ditt fungerer ikke for meg, men øvelse gjør mester :)

Jeg ville sagt at det er en god ide å skrive dikt for å uttrykke sine følelser. Og det du har der er et godt utkast. Her er min bearbeidelse. Det jeg har gjort er at et ord går igjen i hvert vers og at alle versene har 5 linjer. Dermed skapes rytme.

VEKTEN

Vekten

Kun et tall

for alle andre

for henne

betød den alt

Vekten

avslørte henne

Som person

Styrke

Svakhet

Vekten

Hun ble feit

når hun spiste

mye mat

Ingen kontroll

Vekten

økte mer

Vonde følelser

i karusell

druknet i mat

Vekten

Få kontroll

Kaste opp

Kvele følelser

i kloakk

Vekten

skulle minke

Snu om

Ta kontroll

Kjempe i mot

Vekten

Ble sjef

Forbudt å spise

Herlig tom

Svimmel

Vekten

Ble mindre

Det var vondt

Hun var sterk

Bevist sin verdi

Vekten

vant

siste stikk

da hun ble syk

men tynn

Ingen god bearbeidelse.

• Liker 2
Skrevet

Dette blei meir ei oppsummering enn eit dikt. For lite rytme, samt grammatiske feil, gjer at dette ikkje funkar. Dette er nok meir terapeutisk enn kunstnerisk ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...