AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #1 Skrevet 11. januar 2011 Vekta Det var kun et tall, Men det var for Alle andre. For hun betydde det Så ufatterlig mye mer. Det sa så mye om henne, Som person. Hun spiste mye, Fordi hun ville, Fordi hun var svak. Tallet på vekta ble stadig høyere. Hun følte seg svak og egoistisk. Mange vonde følelser Presset på. Hun prøvde, Så godt hun kunne Å drukne de i mat. Etterpå kastet hun opp, Og håpet at alle Tankene og følelsene Ble med, Ned i kloakken. Dagen kom. Hun bestemte seg. Hun skulle vinne kampen-mot fettet! Hun prøvde å spise Lite, Eller ingenting. Kiloene skulle av! Hun gikk sulten Og svimmel, Hele tiden. Hele tiden en kamp - mot seg selv. Vekta raste, Hun ble tynnere. Hun hadde det vondt, Men hun følte seg sterk. Hun hadde bevist at Hun var verdt noe, Hun hadde bevist At hun kunne vinne -kampen mot fettet! At hun i mellom tiden Hadde blitt syk, Betydde ikke så mye…. Bare hun ble tynn…
Xaphan Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Nå er ikke jeg noen ekspert på dikt eller hva som kjennetegner gode/dårlige dikt, men dette diktet funker ikke for meg. Det gir meg ingenting. Desverre.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Synes det var bra. Men slutten var litt rar. Litt brå!
Avaleona Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Ikke gale, men for meg høres det mer ut som en oppsummering av en novelle enn et dikt...
intellekt Skrevet 18. januar 2011 #6 Skrevet 18. januar 2011 Jeg er enig med Avaleona. Dikt handler ofte mer om hva du leser mellom linjene, enn det som faktisk er skrevet. Ditt dikt er sammensatt og etterlater ikke mye til tolkningen. Du har jo et budskap/tema, så prøv heller å fokusere på det.
redchilli Skrevet 18. januar 2011 #7 Skrevet 18. januar 2011 Likte det ikke. Ble på en måte for presist?
Xtra_lilje Skrevet 18. januar 2011 #8 Skrevet 18. januar 2011 Enig med de andre her. Blir mer oppsummering av et eller annet enn et dikt, ingentiing å lese mellom linjene eller noe å fundere over.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #9 Skrevet 18. januar 2011 Et tall Et siffer Et nummer En skala Så stort, så stort, la det bli mindre La alt bli mindre Ta meg bort, Gjør meg mindre Ta meg bort La meg forsvinne. 4
Xaphan Skrevet 18. januar 2011 #10 Skrevet 18. januar 2011 Et tall Et siffer Et nummer En skala Så stort, så stort, la det bli mindre La alt bli mindre Ta meg bort, Gjør meg mindre Ta meg bort La meg forsvinne. Nå, det likte jeg
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #11 Skrevet 18. januar 2011 takk.. jeg er ikke TS, men kunne ikke dy meg
Gjesten Skrevet 18. januar 2011 #12 Skrevet 18. januar 2011 Jeg må dessverre si meg enig med flertallet her, dette var ikke et spesielt godt dikt. Og de grammatiske feilene dine gjør at det virker svært simpelt. Men jeg håper du skaffer/har skaffet deg hjelp for problemene dine. Lykke til med bedringen
Quijote Skrevet 18. januar 2011 #13 Skrevet 18. januar 2011 Beklager, men i mine øyne er ikke dette et godt dikt. Mangelen på rytme og mønster, gjør at det virker litt.. halvveis? Dessuten skal gode dikt kunne tolkes i mange retninger, uten noen fasit. Dette blir for konkret. Men skriving er en bra terapiform, så jeg vil anbefale deg å fortsette med det. For din egen del...
Gjest Blondie65 Skrevet 18. januar 2011 #14 Skrevet 18. januar 2011 Jeg ville sagt at det er en god ide å skrive dikt for å uttrykke sine følelser. Og det du har der er et godt utkast. Her er min bearbeidelse. Det jeg har gjort er at et ord går igjen i hvert vers og at alle versene har 5 linjer. Dermed skapes rytme. VEKTEN Vekten Kun et tall for alle andre for henne betød den alt Vekten avslørte henne Som person Styrke Svakhet Vekten Hun ble feit når hun spiste mye mat Ingen kontroll Vekten økte mer Vonde følelser i karusell druknet i mat Vekten Få kontroll Kaste opp Kvele følelser i kloakk Vekten skulle minke Snu om Ta kontroll Kjempe i mot Vekten Ble sjef Forbudt å spise Herlig tom Svimmel Vekten Ble mindre Det var vondt Hun var sterk Bevist sin verdi Vekten vant siste stikk da hun ble syk men tynn
Independent_ Skrevet 18. januar 2011 #15 Skrevet 18. januar 2011 Saken med dikt er at selv om at det skal være fritt fram, så bør det ha en slags oppbygning. Det trenger ikke rime, men rim gir en bedre ordlyd. Og i et dikt trenger man ikke ha med alle opplysninger hvis du skjønner? Noe kan ligge mellom linjene også. Budskapet syns jeg dog var fint Men selve diktet var ganske rotete oppbygd.
Gjest Iah Skrevet 19. januar 2011 #16 Skrevet 19. januar 2011 Tråden er ryddet for krenkende uttalelser. Spørsmål om moderering kan tas på PM. Iah, mod
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #17 Skrevet 21. januar 2011 Hei! Dette er hentet fra Wikipedias om dikt: Tekstane er ofte relativt korte, somtid svært korte, og denne ord-økonomiseringa medfører at mykje meining må leggjast i kvart ord. Tekstane består av linjer, ikkje setningar. du har delt opp setningene og versene som i et dikt, men diktet ditt består kun av fullstendige og ensbetydende setninger. Som de andre her har sagt er litt av poenget med dikt at man skal kunne oppleve dem på flere måter, ut fra hvem som leser dem. I tillegg bruker dikt gjerne mer billedlig språk. Som kortprosa kan det kanskje funke, selv om det ikke bidrar med så mye nytt. Som terapi er det nok perfekt:-) Cudos til deg for at du ville dele diktet ditt med oss. Jeg vil gjerne lese flere dikt (eller kortprosebidrag)
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #18 Skrevet 21. januar 2011 Hei! Dette er hentet fra Wikipedias om dikt: Tekstane er ofte relativt korte, somtid svært korte, og denne ord-økonomiseringa medfører at mykje meining må leggjast i kvart ord. Tekstane består av linjer, ikkje setningar. du har delt opp setningene og versene som i et dikt, men diktet ditt består kun av fullstendige og ensbetydende setninger. Som de andre her har sagt er litt av poenget med dikt at man skal kunne oppleve dem på flere måter, ut fra hvem som leser dem. I tillegg bruker dikt gjerne mer billedlig språk. Som kortprosa kan det kanskje funke, selv om det ikke bidrar med så mye nytt. Som terapi er det nok perfekt:-) Cudos til deg for at du ville dele diktet ditt med oss. Jeg vil gjerne lese flere dikt (eller kortprosebidrag)
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #19 Skrevet 5. februar 2011 Hei ts, jeg synes du skal fortsette å skrive Diktet ditt fungerer ikke for meg, men øvelse gjør mester Jeg ville sagt at det er en god ide å skrive dikt for å uttrykke sine følelser. Og det du har der er et godt utkast. Her er min bearbeidelse. Det jeg har gjort er at et ord går igjen i hvert vers og at alle versene har 5 linjer. Dermed skapes rytme. VEKTEN Vekten Kun et tall for alle andre for henne betød den alt Vekten avslørte henne Som person Styrke Svakhet Vekten Hun ble feit når hun spiste mye mat Ingen kontroll Vekten økte mer Vonde følelser i karusell druknet i mat Vekten Få kontroll Kaste opp Kvele følelser i kloakk Vekten skulle minke Snu om Ta kontroll Kjempe i mot Vekten Ble sjef Forbudt å spise Herlig tom Svimmel Vekten Ble mindre Det var vondt Hun var sterk Bevist sin verdi Vekten vant siste stikk da hun ble syk men tynn Ingen god bearbeidelse. 2
Gjest imli Skrevet 6. februar 2011 #20 Skrevet 6. februar 2011 Dette blei meir ei oppsummering enn eit dikt. For lite rytme, samt grammatiske feil, gjer at dette ikkje funkar. Dette er nok meir terapeutisk enn kunstnerisk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå