Gå til innhold

Laptop til skolebruk - hvor stor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leter for tiden etter den perfekte laptopen (har dog innsett at noe slikt ikke finnes, men det er en annen sak) til skolebruk. Spesifikasjonsmessig vet jeg omtrent hva jeg vil ha/skal se etter. Det er størrelsen jeg er i tvil om. Blir en 13,3" for stor å ta med seg? Jeg tenker at den fort vil veie rundt 1,8 kg, men jeg har jo ikke så mye bøker å bære på. Jeg har i dag en 15,4" (som veier 2,7 kg) og den synes jeg er alt for stor og tung (den er vel mer slepbar enn bærbar). Er det noen som har erfaring med å ha med en 13,3" på skolen hver dag? Jeg kan eventuelt gå for en 11,6" men jeg er redd den kanskje blir litt liten å jobbe på(?). Den er heller ikke like kraftig og det trekker jo litt ned.

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Applestore
Skrevet

Jeg bruker en 13,4" til daglig og jeg syns den har perfekt størrelse. For meg er den ikke for stor og klumpete å drasse med seg hver dag.

Skrevet

13,4" passer bra.

Jeg har 15,4" og det blir for stort, og kan fort bli litt lite med 11,6" hvis du skal skrive på den.

Skrevet

Jeg går på vgs og bruker en macbook pro 13". Den er perfekt !!!

Skrevet

Jeg går på vgs og bruker en macbook pro 13". Den er perfekt !!!

Altså, jeg kunne godt kjøpt en mbp 13", hadde det ikke vært for at den er så sabla dyr! Jeg har ikke akkurat 10-12k å kjøpe laptop for nå. Dermed er nok heller ikke den perfekt, i mine øyne ;)

Bra å høre at dere synes det er en overkommelig størrelse. Jeg synes vel selv at 13,3" høres fornuftig ut, men tar gjerne imot flere synspunkter :)

Skrevet

13 og 13,3" er supre størrelser å bringe med seg.

Det er størrelsen du bør gå for.

Her er 5 maskiner, som alle gjør jobben til vanlig skolearbeide:

DELL er rimelig og bra. Mye for pengene. Snaue 5000 kroner for DENNE

HP satt ned fra 14000 til drøyt 6000,- HER

Acer til drøye 7000 HER

MacBook til drøye 8000 kroner HER

Eller det beste du kan gi deg selv, MacBookPro til ca 9000 kroner HER

Skrevet

Takk for tipsene men det er mulig jeg trenger en litt kraftigere maskin enn de en vanligvis bruker til "vanlig skolearbeid" da jeg tar en utdanning der vi bruker litt mer ressurskrevende programmer enn f.eks. word og pp :) Jeg skal ta en titt på de du liket til og se om noen av de kan gjøre nytten! Jeg vil jo helst betale så lite som mulig (og de fleste var jo greit priset).

Jeg har sett på et par fra Asus som virker greie. Tenker da spesielt på de U31-modellene (og kanskje helst med core i5 prosessoren?)

Skrevet (endret)

Takk for tipsene men det er mulig jeg trenger en litt kraftigere maskin enn de en vanligvis bruker til "vanlig skolearbeid" da jeg tar en utdanning der vi bruker litt mer ressurskrevende programmer enn f.eks. word og pp :) Jeg skal ta en titt på de du liket til og se om noen av de kan gjøre nytten! Jeg vil jo helst betale så lite som mulig (og de fleste var jo greit priset).

Jeg har sett på et par fra Asus som virker greie. Tenker da spesielt på de U31-modellene (og kanskje helst med core i5 prosessoren?)

Asus er fine saker. Sikkert ikke dumt (hvis ikke du går for macen da)

Så...hvis du er i kraft/prosessor-hjørnet, venter du tre-fire uker og får nyeste Sandy Bridge prosessorene til intel. Les merHER

Endret av Henkie
Skrevet (endret)

Asus er fine saker. Sikkert ikke dumt (hvis ikke du går for macen da)

Så...hvis du er i kraft/prosessor-hjørnet, venter du tre-fire uker og får nyeste Sandy Bridge prosessorene til intel. Les mer HER

Vet du, jeg satt faktisk å tenkte at det hadde vært relativt kjekt å vente og så få tak i Sandy Bridge. Men så er det det at jeg ikke vet hvor lenge jeg orker å bruke maskinen jeg nå bruker :fnise: Og så er det vel muligens et prisspørsmål.

Endret av Safira
Skrevet

Den Aceren er en ganske kraftig liten plugg, med greit skjermkort og grei prosessor. Og veldig stillegående selv når man spiller på den. Det er fordi den har ekstra vifte der det normalt sett ville vært dvd-brenner/blu-ray/etc. Min har ikke gitt lyd fra seg ved noen anledninger, selv ikke ved heftig prosessorbruk over lengre tid (omkoding av dvd-er og blu-ray). Jeg kjøpte den faktisk primært for å ha noe portabelt å spille på.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Macbook white koster 8000, og er superduper til skolebruk etter min mening =) Nå som det kommer en ny pro blir den sikkert enda billigere også.

Skrevet

Jeg har hatt alt fra 10,1" helt opp til 18,4" i laptoper. Den første jeg brukte til skole var rundt 15", helt ok størrelse for meg. Den var hverken for stor eller for liten. 10,1" bruker jeg kun til reise, den er altfor liten til alt annet, men jeg har sett folk med mini-PCer på skolen, skjønner ikke at de gidder. 18,4" tok jeg med meg på skolen èn gang, og har og hatt den med meg på reise en gang. Den er for stor, og veier flere kilo. Bruker den kun hjemme nå.

Nå har jeg skaffet meg en 13" Macbook Pro, og den er PERFEKT til skole. Elsker den :rødme:, men jeg skjønner at den er for dyr.

Skrevet

Den Aceren er en ganske kraftig liten plugg, med greit skjermkort og grei prosessor. Og veldig stillegående selv når man spiller på den. Det er fordi den har ekstra vifte der det normalt sett ville vært dvd-brenner/blu-ray/etc. Min har ikke gitt lyd fra seg ved noen anledninger, selv ikke ved heftig prosessorbruk over lengre tid (omkoding av dvd-er og blu-ray). Jeg kjøpte den faktisk primært for å ha noe portabelt å spille på.

Jeg hadde gått for den, jeg også.

Gjest Galithralia
Skrevet

Selv bruker jeg en acer aspire one på 11.6 til forelesninger, har både word og powerpoint samt noen andre greie programmer for skolebruk. Den er liten og lett, og for meg fungerer den utmerket. Men den blir kanskje litt liten for deg?

Skrevet

Hm, den virker grei til mitt bruk, ligner veldig på de andre jeg har sett på. Jeg har hørt mye om at levetiden/kvaliteten til Acer ikke er helt på topp (men sånt hører man jo stadig vekk om mye) og må si det gjør meg litt skeptisk. Bortsett fra det er det nok en sterk kandidat :)

Macbook white koster 8000, og er superduper til skolebruk etter min mening =) Nå som det kommer en ny pro blir den sikkert enda billigere også.

Macbook white er nok muligenslitt lite kraftig til mitt skolebruk.

Jeg har hatt alt fra 10,1" helt opp til 18,4" i laptoper. Den første jeg brukte til skole var rundt 15", helt ok størrelse for meg. Den var hverken for stor eller for liten. 10,1" bruker jeg kun til reise, den er altfor liten til alt annet, men jeg har sett folk med mini-PCer på skolen, skjønner ikke at de gidder. 18,4" tok jeg med meg på skolen èn gang, og har og hatt den med meg på reise en gang. Den er for stor, og veier flere kilo. Bruker den kun hjemme nå.

Nå har jeg skaffet meg en 13" Macbook Pro, og den er PERFEKT til skole. Elsker den :rødme:, men jeg skjønner at den er for dyr.

Hvis jeg ikke skulle kjøpe en PC til å bruke til vanlig hjemme også (altså i tillegg) så hadde jeg kanskje hatt penger til en mbp. Det hadde vel ikke vært så dumt det :gjeiper:

Jeg synes det hadde gått helt greit å skive og ta notater på en 11,6" (eventuelt 10,1"), men de maskinene er jo ofte litt lite kraftige. Og når man skal jobbe blir de vel kanskje hakket for små.

Selv bruker jeg en acer aspire one på 11.6 til forelesninger, har både word og powerpoint samt noen andre greie programmer for skolebruk. Den er liten og lett, og for meg fungerer den utmerket. Men den blir kanskje litt liten for deg?

Størrelsen hadde jeg nok greid, er mer det at PCene på den størrelsen ofte ikke er kraftige nok, og jeg trenger en litt kraftigere data til mitt skolebruk.

Gjest Galithralia
Skrevet (endret)

Hm, den virker grei til mitt bruk, ligner veldig på de andre jeg har sett på. Jeg har hørt mye om at levetiden/kvaliteten til Acer ikke er helt på topp (men sånt hører man jo stadig vekk om mye) og må si det gjør meg litt skeptisk. Bortsett fra det er det nok en sterk kandidat :)

Macbook white er nok muligenslitt lite kraftig til mitt skolebruk.

Hvis jeg ikke skulle kjøpe en PC til å bruke til vanlig hjemme også (altså i tillegg) så hadde jeg kanskje hatt penger til en mbp. Det hadde vel ikke vært så dumt det :gjeiper:

Jeg synes det hadde gått helt greit å skive og ta notater på en 11,6" (eventuelt 10,1"), men de maskinene er jo ofte litt lite kraftige. Og når man skal jobbe blir de vel kanskje hakket for små.

Størrelsen hadde jeg nok greid, er mer det at PCene på den størrelsen ofte ikke er kraftige nok, og jeg trenger en litt kraftigere data til mitt skolebruk.

Kan forstå det. :jepp: Jeg er veldig fornøyd med den i hvertfall - skriver oppgavene mine på dem på skolen/lesesalen og forelesningsnotater etc. Jeg pleier derimot å overføre dokumentene til macen min hjemme da den ikke har så stor plass til å oppbevare mange dokumenter på en gang. Så jeg pleier kun å ha de dokumentene jeg jobber kontinuerlig med inne på acer, mens større og mindre brukte dokumenter/ oppgaver lagrer jeg på macen og heller ovefører de når jeg trenger dem på universitetet.

Lykke til på jakten etter ny laptop! :hallo:

Endret av Galithralia
Gjest Applestore
Skrevet (endret)

Jeg gikk inn i butikken og skulle ha en mellomstor pc som kjører en del større programmer samtidig (redigere film/film og slike ting)

Jeg fikk da en samsung q320 og den kjører alle programmene uten å henge eller noe. Stillegående er den også.

Endret av Applestore
Skrevet (endret)

Mye av grunnen til at jeg ikke liker mini-PCen min er jo også fordi den har blitt veldig treig veldig fort. Så det har gjort at jeg angrer litt på kjøpet, og størrelsen var kun lønnsom da jeg reiste til USA og ikke orket å bære på en stor laptop.

Du får ha lykke til med PC-valget!

Endret av antibac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...