Gå til innhold

Små post-it lapper

Anbefalte innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Hei!

Disse små fargeglade post-it lappene som man bruker til å feste direkte i lærebøkene, har dere noe system for hvor dere fester dem?

Og skriver dere noen koder på dem, som dere senere bruker for å slå opp i bøkene/lage en indeks med?

Har aldri brukt slike før, og lurer egentlig litt på hvordan dere andre gjør det :sjenert:

Skrevet

Hei!

Disse små fargeglade post-it lappene som man bruker til å feste direkte i lærebøkene, har dere noe system for hvor dere fester dem?

Og skriver dere noen koder på dem, som dere senere bruker for å slå opp i bøkene/lage en indeks med?

Har aldri brukt slike før, og lurer egentlig litt på hvordan dere andre gjør det :sjenert:

Jeg bruker å kategorisere fargene jeg bruker (har vell 5 "faste" farger jeg bruker). Jeg pleier også å feste dem på ulike sider i bøkene (toppen, på langs eller bunn, alt etter hva jeg jobber med - eksamen, oppgaver..) Nå driver jeg på å skriver en oppgave om foreldresamarbeid i barnehagen der jeg har skrevet på en vanlig post it-lapp "kodene" for denne oppgaven (på topp-siden av boka). Eks: Foreldresamarbeid (topp) - Grønn = Foreldre, Rosa = Førskolelærer og personalet, Gul = Barna.. Kan kanskje virke litt innviklet og snodig, og det er helt sikkert mange flere måter å gjøre det på, men dette fungerer veldig fint for meg iallefall :) Er veldig lett å gå tilbake til når eksamen står for dør :)

Skrevet

Akkurat som Student21 bruker jeg også fargekoder. Har mange forskjellige post-it lapper som jeg bruker til forskjellige fag og forskjellige bøker. Holder på med en oppgave om politikk nå, og bruker da fem hovedfarger i boka (da bruker jeg post it-lapper som er tynnere i tuppen slik at de "stikker" ekstra opp fra toppsiden av boka). En for stikkordregister, en for sider som inneholder en del "ren" fakta og årstall, en for de politiske partiene, en for organisasjoner og en for globalisering.

Da jeg gikk på barne og ungdomsskolen organiserte jeg alle bøkene mine (hadde vel på det meste rundt 12-14 bøker). I ordboka merket jeg av hvor en ny bokstav begynte og om den var vokal eller konsonant. Rød for vokal og blå for konsonant. Ellers brukte jeg det også mye i mattebøker hvor jeg kodet hvor det var illustrasjoner og forklaringer, fasit og formler.

For meg er dette en grei metode, og har alltid vært det, både under eksamen og mindre prøver. Du slipper å bruke masse tid på å bla opp, du kan bare ta tak i tuppen av post it-lappen og "dra opp" siden.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet (endret)

Ser at dere er mer avansert enn meg, og at det tydelig er på tide at jeg begynner.

Til nå er eneste "fargekoding" jeg har brukt at jeg merker med forskjellig farge i forskjellige bøker (en farge per bok), og kun gult i kompendiene. Vil prøve å gjøre litt mer dette semesteret, og få et nytt system, derfor jeg kjøpte slike små lapper.

Har kjøpt en pakke med gul, lilla, rosa og blått. Som dere sier tenker jeg jo på eksamen, vil gjerne ha det oversiktlig, så det blir lettere å gå tilbake til senere for repetering etc. Men jeg er sååå lite flink til å luke ut hva som er viktig. Jeg studerer kunst og arkitektur, og en tanke var å ha en farge for kunstverk, en for arkitekturverk, og en for historie, men da blir jo strengt tatt alle sider merket med disse lappene.

Men takk for svar begge to! Hjelper litt på vei å få høre hvordan dere andre gjør dette! :jepp:

Edit: mener selvfølgelig å "luke ut hva som er viktigst"

Endret av ~Fantabulous_kitten~

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...