Gå til innhold

Kollisjon i går, det var den andre føreren sin skyld...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjørte nedover en stille vei i går, det var dagslys og ikke glatt. Jeg stoppet i et kryss, og stod der helt stille og ventet. Da kom det en gammel mann bak meg i samme fil, som dundret rett inn i meg. I følge ham selv hadde han tatt feil av gass og brems. Han tok på seg skylden med en gang, og det var også et vitne der som så at det var mannens skyld. Min bakskjerm ble knust, og hans panser fikk stygge skader.

Nå har jeg og mannen sendt inn hvert vårt skademeldingsskjema til hvert vårt forsikringsselskap. Men ingen av oss har kasko, begge har kun ansvarsforsikring. Hva vil skje nå, da? Kan jeg risikere å måtte legge ut noe selv? Jeg fikk også en nakkesleng, og var hos legen og tok røntgen, fikk en ukes sykmelding osv. Dekker forsikringen disse utgiftene, pluss eventuelle senere utgifter til kiropraktor? Er det evt hans eller min forsikring som dekker dette?

Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om han har ansvarforsikring betyr dette at forsikringselskapet dekker skaden på din bil, men han får ikke igjen penger for skadene som er gjort på han sin bil.

• Liker 1
Skrevet

Hans forsikring vil dekke skadene på bilen din. Det er nettopp det som er ansvarsforsikring :) Men en ansvarsforsikring vil ikke reparere skadene på hans bil, det er her kasko kommer inn.

Ansvarsforsikring:

Forsikringen dekker skader på andres biler/utstyr du måtte ha skylden for, men de vil ikke betale for reparasjon på skader på din bil når det er din egen skyld.

Kasko:

Forsikringen dekker skader på både din og hans bil om du har skylden.

Skrevet

Pirke litt på Qp sitt svar jeg- for kasko har ingen ting med skade som man påfører andre.

Ansvarsforsikring er forsikring for skade man påfører andre (biler, mennesker og utstyr) (denne er lovpålagt og må være tegnet for at du i det heletatt skal få ha skilt på bilen). Ansvarsforsikringen gjelder da også for eventuell personskade på deg som skadelidende. Med utstyr menes foreks gjerder, hageanlegg, bygninger o.li- om du skulle krasje inn i dette.

Kasko er skade på egen bil (og dekker også brann/tyveri og noe løsøre). Ulike tilleggsdekninger kan variere fra selskap til selskap.

Skrevet

Hehe, ja du har jo rett. Jeg formulerte meg uklart der, og håper TS skjønte hva jeg mente. Det går ikke an å ha kasko uten å ha ansvarsforsikring, derfor skrev jeg det litt klønete :)

Takk for "pirkingen"!

Skrevet

Bare hyggelig:-) Akkurat når det gjelder forsikring vet jeg det er mange som vet altfor lite om både egne forsikringer og hva som finnes...

Men- nå har vi da i allefall i team sørget for at TS fikk det grunndig forklart;-)

Litt pirking er kan løse mange floker før de i det heletatt oppstår;-)

Skrevet

Bare hyggelig:-) Akkurat når det gjelder forsikring vet jeg det er mange som vet altfor lite om både egne forsikringer og hva som finnes...

Men- nå har vi da i allefall i team sørget for at TS fikk det grunndig forklart;-)

Litt pirking er kan løse mange floker før de i det heletatt oppstår;-)

:)

Skrevet

Kan jeg slenge meg på med et spørsmål om forskjellen mellom fullkasko og delkasko? Er det i det hele tatt noe særlig vits å ha delkasko? Og hvilken forsikring ville dere valgt for en 12 år gammel bil som er i god stand, men som er av typen "liten og billig"?

Gjest pellepirat
Skrevet

Kasko dekker alt av skader som kollisjoner, utforkjøringer,velting, totalskade og de fleste leiebil. Delkasko dekker brann, tyveri,herverk, glasskader og noen ganger veihjelp.

Kaskoforsikring er såpass mye dyrere at på en slik bil er det ikke noe vits med kasko.

Skrevet

I forhold til nakkeskaden. Den kan bli langvarig. Erfarte det selv.

Ta kontakt med landforeningen for trafikkskadde. Få veiledning om hva du bør gjøre i forhold til skaden. Jeg gjorde alt feil. Ikke løp jeg ned dørene hos legen (hva kunne han gjøre?) og jeg gikk på en økonomisk smell. Nå må det sies at jeg var student da. Lesetid på 10 minutter før man satt med en skikkelig hodepine funket ikke som student. Jeg satt igjen med ingenting annet enn et studielån og brutte studier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...