Gå til innhold

Han avviste meg iskaldt og nedlatende

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huker av for anonym her, har ikke lyst å risikere å bli gjenkjent.

Jeg har en stund nå hatt et godt øye til en mann jeg kjenner litt gjennom jobben. Han er ikke fast ansatt, men er en del på en av avdelingene i forbindelse med et samarbeidsprosjekt. Vi jobber ikke direkte sammen, men støter på hverandre titt og ofte i kantina, på møter og lignende. Vi har kommet i snakk, helt uskyldig, og har fått en veldig fin tone - stopper gjerne og prater når vi treffes i korridoren, og han har ved et par anledninger sittet seg ned ved samme bord som jeg i lunsjen for en rask prat og en kaffekopp. Han har slått meg som rolig og en smule mystisk, men absolutt trivelig og velreflektert.

Etter noen uker med slike hyggelige møter og smil til hverandre når ingen andre ser (hvilket jeg tolket som flørt..) bestemte jeg meg for å be ham ut på en kaffe eller lunsj utenfor jobb, helt uforpliktende og "vennskapelig". Jeg vet at han er singel, og han vet det samme om meg.

Så idag tok jeg mot til meg og spurte ham om han kunne tenke seg det overnevnte. Følte ikke at jeg var spesielt pågående eller at jeg presset ham, spurte i et helt nøytralt tonefall i forbifarten, "forresten, kunne du tenke deg..". Hvorpå han stopper helt opp, blir "kald" i uttrykket og liksom vurderer meg med blikket leeenge.. Før han svarer overlegent og langsomt at "Nei.. Jeg tror ikke det". For deretter å nikke som hilsen og gå derifra!

Jeg er helt forvirret her nå.. Har hatt en ekkel følelse i hele dag. Prøvd å finne ut hva i all verden dette kan skyldes.. Han har jo virket helt normal før dette, vi delte til og med en god latter tidligere på morgenen! Og så er han plutselig utrolig nedlatende og arrogant når jeg ber ham med ut. Skjønner ingenting! Og jeg som endelig hadde mannet meg opp til å ta initiativ, i stedet for å forvente at mannen skulle gjøre det :tristbla:

Hva kan nå dette være??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, det var kjedelig! Så rart at han plutselig ble så rar! Ble han helt tatt på sengen kanskje? Også er noen menn slik at DE jerne vil være den som ber med ut.. men det er neimen ikke godt å si da!

Jeg håper at han ikke lar dette komme mellom dere men heller tar det som et kompliment! Du kan si til han neste gang du ser han: "Det var ikke meningen å skremme deg sist vi snakket altså!" (også må du le det bort litt for å løse opp stemningen tror jeg)

Ønsker deg lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Han avviste deg fordi han ikke ville. Tonefallet og kroppspråket kan du ha misoppfattet.

Eventuelt så har han kjæreste, er homofil, har negative erfaringer med å date kollegaer, synes du er stygg, synes du er teit, er ikke klar for et forhold.. Skjønner du hvor det her bærer? Grunnene til at han aviste deg kan være mange, men de har alle til felles at han ikke hadde lyst. Aksepter det og gå videre i livet!

(ps: utifra din beskrivelse ville jeg ikke tolket dette som iskladt og nedlatende, mer som pinlig berørt evt likegyldig og høflig)

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han avviste deg fordi han ikke ville. Tonefallet og kroppspråket kan du ha misoppfattet.

Eventuelt så har han kjæreste, er homofil, har negative erfaringer med å date kollegaer, synes du er stygg, synes du er teit, er ikke klar for et forhold.. Skjønner du hvor det her bærer? Grunnene til at han aviste deg kan være mange, men de har alle til felles at han ikke hadde lyst. Aksepter det og gå videre i livet!

(ps: utifra din beskrivelse ville jeg ikke tolket dette som iskladt og nedlatende, mer som pinlig berørt evt likegyldig og høflig)

Hallo?

Man behandler sine medmennesker med høflighet og respekt. Det er helt OK å ikke ville ta en kaffe med noen, men da forklarer man det på en skikkelig måte. De fleste oppegående mennesker med et minimum av sosiale antenner skjønner at det krever litt å tørre å be noen ut, og da gjør man ikke opplevelsen helt ubehagelig for dem. Jeg oppfattet innlegget til TS slik at problemet ikke er at hun ikke kan innse at denne mannen ikke vil, men at måten det ble gjort på var dårlig.

Til TS: Dette får faktisk denne mannen ta på sin kappe. Så lenge du ikke har gjort ham noe, så får han bare ha det så godt. All kred til deg for at du turte. Jeg skal innrømme at "personlighetsforstyrrelse" springs to mind når jeg leser om denne slags oppførsel, men det er i grunnen irrelevant. Brush it off and keep walking. :)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo?

Man behandler sine medmennesker med høflighet og respekt. Det er helt OK å ikke ville ta en kaffe med noen, men da forklarer man det på en skikkelig måte. De fleste oppegående mennesker med et minimum av sosiale antenner skjønner at det krever litt å tørre å be noen ut, og da gjør man ikke opplevelsen helt ubehagelig for dem. Jeg oppfattet innlegget til TS slik at problemet ikke er at hun ikke kan innse at denne mannen ikke vil, men at måten det ble gjort på var dårlig.

Til TS: Dette får faktisk denne mannen ta på sin kappe. Så lenge du ikke har gjort ham noe, så får han bare ha det så godt. All kred til deg for at du turte. Jeg skal innrømme at "personlighetsforstyrrelse" springs to mind når jeg leser om denne slags oppførsel, men det er i grunnen irrelevant. Brush it off and keep walking. :)

Tuller du? Ha-ha!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tuller du? Ha-ha!

Nei. Å være hyggelig, virke empatisk og få mennesker til å bli begeistret, for så å avvise dem på en nærmest kalkulerende måte kan være et tegn på at noe ikke er helt som det skal - en mild variant av sosiopati. Jeg sier ikke at denne mannen har det, jeg sier at det var det første som slo meg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mer baller en mange menn så you go girl! :) Utrolig tøft gjort av deg så heller vært stolt av at du turde å spørre ham ut enn å være lei deg for at han sa nei. Måten han gjorde det på viser at han ikke var noe å samle på uansett.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Å være hyggelig, virke empatisk og få mennesker til å bli begeistret, for så å avvise dem på en nærmest kalkulerende måte kan være et tegn på at noe ikke er helt som det skal - en mild variant av sosiopati. Jeg sier ikke at denne mannen har det, jeg sier at det var det første som slo meg.

Typisk kg. Er du trist så er du depressiv og trenger medisiner. Hvis noen ikke reagerer som forventet er de sosiopater. Jeg føler jeg lever i en fryktelig kjedelig verden siden det er fryktelig få depressive og sosiopater rundt meg i dagliglivet. Skal en tolke KG så er jeg avviket.

Til TS. Fyren kan være sjenert, og ble litt forlegen. Eller en potensiell depressiv sosiopat.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kalles medikalisering. Det er en veldig moderne tankegang, og den brer om seg. Les litt Foucault, f.eks. Klinikkens fødsel, så lærer du litt om opphavet til tankesettet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kalles medikalisering. Det er en veldig moderne tankegang, og den brer om seg. Les litt Foucault, f.eks. Klinikkens fødsel, så lærer du litt om opphavet til tankesettet ditt.

Hmm.. Neitakk. Etter å ha observert mye feilinformasjon og logiske brister i din argumentasjon, så stoler jeg ikke helt på dine boktips :ler:

Endret av Dainty
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Neitakk. Etter å ha observert mye feilinformasjon og logiske brister i din argumentasjon, så stoler jeg ikke helt på dine boktips :ler:

Du må gjerne utdype hva du mener :) ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne utdype hva du mener :) ....

Det siste jeg kommer på la jeg merke til idag, da du påsto at islam ikke var utbredt sør for Sahara - og da som nå var du ivrig etter at motdebattanten skulle lese en bok :ler:

For øvrig er ikke et innfall og over nett-diagnosering det samme. Litt krydder i debattene har da aldri skadet KG? :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. Mannen virker en smule spesiell og litt sær? ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste jeg kommer på la jeg merke til idag, da du påsto at islam ikke var utbredt sør for Sahara - og da som nå var du ivrig etter at motdebattanten skulle lese en bok :ler:

For øvrig er ikke et innfall og over nett-diagnosering det samme. Litt krydder i debattene har da aldri skadet KG? :)

He he, den var nok en smule klossete den formuleringen der ja. Jeg er som de fleste klar over at islam er utbredt i Vest-Afrika sør for Sahara (samt andre steder som Zanzibar, så vidt jeg vet). Men Afrika er et stort, stort kontinent, og hvor mange muslimer finnes det egentlig i folkerike stater som Zambia, Zimbabwe, eller Sør-Afrika, eller Botwana, Mosambique, Namibia bare for å ta noen få? Det går vitterlig et skille nord og sør for Sahara med tanke på islams utbredelse, noe som henger sammen med grensene for muslimenes ekspansjon 700 til ca 1000/1100 AD.

Innfall og over nett-diagnostisering er ikke det samme nei. Men begge eksemplifiserer en medikaliserende/patologiserende tankegang, om enn sistnevnte er alvorligere og verre enn førstnevnte. Det er faktisk et generelt og voksende problem at alminnelige reaksjonsmønstre og adferdstrekk blir omtalt i lege-sjargong. Vi trenger ikke like denne adferden, men moralsk klanderverdig oppførsel er ikke nødvendigvis sykt. Jeg sier ikke at du hevder med sikkerhet at han er syk, men jeg sier at du bør være obs på fallgrubene ved å tenke på en patologiserende måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så idag tok jeg mot til meg og spurte ham om han kunne tenke seg det overnevnte. Følte ikke at jeg var spesielt pågående eller at jeg presset ham, spurte i et helt nøytralt tonefall i forbifarten, "forresten, kunne du tenke deg..". Hvorpå han stopper helt opp, blir "kald" i uttrykket og liksom vurderer meg med blikket leeenge.. Før han svarer overlegent og langsomt at "Nei.. Jeg tror ikke det". For deretter å nikke som hilsen og gå derifra!

Jeg er helt forvirret her nå.. Har hatt en ekkel følelse i hele dag. Prøvd å finne ut hva i all verden dette kan skyldes.. Han har jo virket helt normal før dette, vi delte til og med en god latter tidligere på morgenen! Og så er han plutselig utrolig nedlatende og arrogant når jeg ber ham med ut. Skjønner ingenting! Og jeg som endelig hadde mannet meg opp til å ta initiativ, i stedet for å forvente at mannen skulle gjøre det :tristbla:

Hva kan nå dette være??

Sannsynligvis har du misforstått hans signaler og oppførsel.

Eller så syns han at du er for pågående (maskulin oppførsel).

Og han ga deg jo et helt greit svar egentlig.

Endret av Steinar40
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle menn ha starta en tråd for hver gang de ble avvist iskaldt og nedlatende hadde internett ikke vært noe anna enn disse trådene.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han synes vel det er hyggelig å snakke med deg i jobbsammenheng, men der ikke noen grunn til å ta det med i privatlivet?

Også er det fort gjort å feiltolke en persons intensjoner dersom man er interessert selv... Det han har gjort for å være hyggelig kan du fort ha tolket som flørting.

Ta det som en erfaring og kom deg videre! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo?

Haha, du bør lese boken "Self Made Man". Handler om en lesbisk kvinne som går "Undercover" i 18 måneder som mann :P

Du tror DET er kaldt? Vent til du møter em kvinne! *ler* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...