Gå til innhold

Jeg har fått mus i huset !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff... Ja, som overskriften sier, jeg har fått mus i huset. .. Pusekatten kom inn med en mus til meg før helgen, og musen klarte å komme seg unna (!) Her inne.... Så nå får jeg/vi ikke tak i den :(

Jeg har sett den et par ganger siden den forsvant første gang, og da kjappere enn lynet, borte igjen. Pusen sitter ofte et sted i huset og "passer" på, så jeg vet noen lunde hvor musen befinner seg disse gangene.

Igår kjøpte jeg musefeller, og fikk tips om både brunost og hvitost som lokkemat. Men ingen mus er fanget enda...

Noen som vet hva jeg kan lokke den frem med, evt en annen ting jeg kan gjøre??

Jeg så den sist for 20min siden, men vips, borte før jeg fikk trekke pusten :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger noe som lukter sterkt, varm opp en bit kjøtt, feks bacon eller pølse, bare gi det litt lunk så det lukter mer, ikke grill det. Evt kan du varme opp ostebiten før du setter den i fella. Og så bør du kanskje fjerne katten, mens fella står ute, musa kommer neppe frem så lenge den sitter og glor. Fella bør settes langs en vegg eller ett møbel, mus følger kantene, og går nesten aldri ut i "åpent lende".

Skrevet

Kjøtt ! :) Flott, skal prøve det, takker :)

Katten blir lei etter litt vakthold, så den klarer og holdes unna fellen. Jeg har hatt fellen midt på gulvet, langs veggen neste !

Skrevet

Kjøtt ! :) Flott, skal prøve det, takker :)

Katten blir lei etter litt vakthold, så den klarer og holdes unna fellen. Jeg har hatt fellen midt på gulvet, langs veggen neste !

Se etter i kjøkkenskapet om den har vært og forsynt seg av søpla og se etter muselort. Pakk inn alt matavfall og gå ut med det i søppelkassa hvis du ikke har lokk på matavfallet. Du kan prøve rått kjøtt eller fisk hvis den ikke går i fella med kokt mat.

Skrevet

Jeg fikk besøk av et par mus i garasjen tidligere i vinter, og satte ut felle med en hvitostbit et par ganger. Det fungerte fint (dessverre for musene), så grunnen til at det tar lengre tid hos deg, er nok katten. Holder du ham på god avstand en stund, kommer nok musen frem når det blir rolig i huset til natten :)

Skrevet

Takker for svar :) Nå er pølsebit lagt i felle, så jeg venter spent. Jeg kan ikke finne noe tegn til muselort med søppelet eller andre steder, veldig rart.. :klø: Kan det hende den forsyner seg av kattematen, og så driter et bortgjemt sted som bakom lister o.l?

Jeg venter og håper at pølsebiten tar den. Begynner å bli rimelig irritert på hele musen no :sukk:

Skrevet

Du trenger noe som lukter sterkt, varm opp en bit kjøtt, feks bacon eller pølse, bare gi det litt lunk så det lukter mer, ikke grill det.

Takker for svar :) Nå er pølsebit lagt i felle, så jeg venter spent.

Pass på at det er musen som går i fella og ikke katten :skratte:

Skrevet

Ja :fnise:

Apropos pølsebiten... Kan hende jeg fantaserer, men den lille pølsebiten jeg la i fellen har fått noe som ligner små tannmerker :klø: Ja, fellen smeller godt når jeg pirker borti med noe :klø:

Skrevet

Ja :fnise:

Apropos pølsebiten... Kan hende jeg fantaserer, men den lille pølsebiten jeg la i fellen har fått noe som ligner små tannmerker :klø: Ja, fellen smeller godt når jeg pirker borti med noe :klø:

Den har sikkert tatt en bit fra feil side. :)

Skrevet

ville stengt kattem helt ute av rommet du mistenker musa gjemme seg på. kattelukt/lyd kan skremme kreket fra å komme frem.

er det gammeldags klappfelle eller den grønne "giljotin" modellen du har ?

Skrevet

Kom ihåg att ställa musfällan på ett ställe som katten inte kommer åt! Den kommer inte att våga sig fram till maten så länge den är tillgänglig för katten.

Skrevet

Jeg har plassert 3 feller på steder katten ikke kommer til. Da jeg sjekket i sted, har lure musej*velen klart å spise opp/stjelt pølsebiten på ene fellen. Fant hvertfall ikke åtet igjen :klø:

Det er klapp-feller. Jeg har nå festet åtet litt sånn "inni" fellen på en måte, så de bør klappe sammen ved neste forsøk fra musen.

Skrevet

klappfeller er litt ustabile, vet flere har slitt med at musa tar åtet men unngår fella. de grønne plastboksene er bedre for da får ikke krypet tak i åtet fra siden, de må inn. mer humant er det og da de ikke risikerer å bli sittende med knust hale etc.

Skrevet (endret)

Klappfeller er ustabile og groteske. Etter å ha vokst opp på gård kan jeg trygt si jeg har sett min andel i bruk og det var ikke skjeldent vi måtte avlive dyrene fordi de bare fikk halen i klem eller brakk ryggen i steden for nakken. Å se en mus som ligger og hyler og spreller er ikke ett særlig pent syn *grøss*

Har man musefeller som fanger hele musen kan man lettere avlive de og man har større sjangse for å ta flere uten at de jukser seg løs :)

'

Edit: Vi har vanligvis hatt rappfellen eller en større variant til låven.

Endret av Lykkelitenen
Skrevet

Vet ikke hvordan de grønne boksene er, men vi brukte en brun liten plastboks som musa gikk inn i, og det fungerte veldig dårlig: fella var ikke kraftig nok til å drepe 2/3 av musene, bare kveste dem. Jeg måtte slå dem i hjel med murstein etterpå... Synes klappfelle/rapp fungerer bedre. Men det beste er kanskje om man kan fange dem levende og slippe dem ut eller avlive selv.

Skrevet

Pass også på ikke bruke for stort åte, da kan musa gnage seg mett uten at fella slår ut. Bare ha en liten bit, som er festet godt på føleren. Hvis du har problemer er det beste å kjøpe en felle som har ett brett som utløser, hvor musa må tråkke på utløseren for å i det hele tatt komme bort til åtet.

Skrevet

vår erfaring er at klappfelle ikke er like effektivt til å avlive som de nyere, grønne giljotin-fellene.

Et tips er forresten å bruke peanøttsmør som åte, det går ikke an å ta med seg - men det kan man jo med pølsebiten. Det lukter mye, og godt - vi har i hvertfall brukt det med stort hell!

Skrevet

Takker igjen for svar :)

ENDELIG er musen tatt :danser:

Men ikke av klappfelle eller annen felle, men av pusekatten selv :nigo:

Da jeg lå og sov i dag tidlig, så kom hun med musen oppi sengen til meg :helen: Var ikke mye som skulle til før den var ferdig siden den jevnlig har blitt bitt på og forsvunnet igjen :gjeiper:

Så jeg fikk morgengave, stolt pus og musefritt hus idag. ikke verst bare det :skya: :skya: :nigo:

Skrevet

Flink pus som fikser sine egne feil :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...