Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 12. januar 2011 #21 Skrevet 12. januar 2011 Hva som er best for deg, det vet kun du. Jeg hoppet rett fra vgs til femårig utdannelse på universitet, og er glad for det. Hadde jeg hatt friår tror jeg at jeg hadde blitt "lat", og heller ville ha tjent penger fremfor å studere videre med en gang.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #22 Skrevet 12. januar 2011 Jeg begynte rett på Universitetet etter vgs. Hovedsaklig av 3 grunner. 1) Ville blitt svært lat med et friår og det hadde vært hardt å begynt igjen. Jeg er vanedyr! Er jeg vant med jobb og penger er det vanskeligere å begynne på skole igjen. 2) Men får stort sett "drittjobber" etter vgs. Jeg gadd ikke kaste bort et helt år på en eller annen butikk. Jobber heller på en butikk et par dager i uken da i tillegg til studiet, enn hver dag. 3) Jeg vil bli fortest mulig ferdig og starte med å tjene "skikkelige penger på en skikkelig jobb".
Gjest Coarvi Skrevet 12. januar 2011 #23 Skrevet 12. januar 2011 Jeg gikk et år på FHS, jobbet et år og til sist et år der jeg tok realfag og jobbet. Jeg var ikke skolelei da jeg var ferdig på vgs, har alltid likt skolen, men jeg er utrolig glad for at jeg tok de "friårene." Det gjorde meg kjempemotivert for å studere, og jeg fikk brukt mye tid på å finne ut hva jeg ville med livet mitt. Hadde jeg begynt å studere rett etter vgs hadde jeg nok rotet meg bort i studier som ville vært helt feil for meg. Jeg har også litt mer "roen" i meg nå føler jeg, enn de jeg studerer med som kom rett fra vgs. Jeg har reist litt, jeg har jobbet, jeg har oppdaget hvor jævlig kjedelig det er å ha en typisk ungdomsjobb. Jeg fikk tid til å savne å bruke hodet skikkelig, på den måten jeg liker det. Så for meg var det perfekt med friår. Men er det ikke noe man har veldig lyst til å gjøre i friårene, og man har lyst til å studere med en gang ser jeg ikke noe poeng i å utsette det, bare fordi det nesten har blitt normen i dag å ta seg noen friår før studier. Vi er alle forskjellige. Men på den annen side tror jeg ikke du TS vil angre hvis du bruker et år på å jobbe og reise til f.eks. Thailand... Bare pass på at du faktisk bruker den tiden til å gjøre noe du ønsker, og ikke bare ender opp med å jobbe fordi det er "fornuftig" med ekstra erfaring. Hvor fornuftig det er avhenger jo helt av hva du ønsker å jobbe med i fremtiden.
Independent_ Skrevet 12. januar 2011 #24 Skrevet 12. januar 2011 Jeg begynte å studere med en gang etter vgs. Nå har jeg aldri slitt med motivajsonen, ja kanskje litt på vgs, men på uni har det alltid vært kjekt. Og det er fordi at jeg begynte å studere noe som interesserer meg. Det er innsiktsfult og interessant, og jeg lærer om det jeg VIL lære om i motsetning til vgs hvor man lærte så utrolig mye unødvendig skit. Jeg tror at det er veldig forskjellig fra person til person hvordan man reagerer på den overgangen mellom vgs og studier. Det er jo mange som tar seg et friår i mellom for å klarne tankene og å tjene opp litt penger. Cluet da er å ikke fall ut, og å aldri starte på univeritet eller høgskole igjen. Når man tar et 5-årig studium og skal ha læretid etterpå i tillegg, syns jeg det er greit å ikke sløse med noen år.
Wonders Skrevet 12. januar 2011 #25 Skrevet 12. januar 2011 rett ut i fagarbeid på sykehus som hj.pleier... Holdte ut i 2 år før det måtte taes et valg... Utdannelsen er fint springbrett, men ikke søren om jeg går tilbake til dette igjen. Bartender er natte-jobb/kveldsjobb, og det er slitsomt og bråkete... Og ikke en reell yrkeskarriere, bare en unnskyldning for fyll og fest et års tid... Ikke jobb mer, kom deg til universitetet strax. Jo lenger du tjener skikkelige penger jo værre blir det å bli student igjen...
Gjest Mauna Lee Skrevet 12. januar 2011 #26 Skrevet 12. januar 2011 Jeg tok et år på folkehøgskole etter vgs, og likte meg så godt der at jeg ble der et år til og jobbet. Så startet jeg på min fireårige høgskoleutdannelse. De fleste i klassen min var like gamle som meg, og hadde også tatt et jobbeår, pauseår eller fhsår før de startet på studiene, og på diskusjonene og miljøet i klassen var det stor forskjell på de som kom rett fra vgs og de som hadde tatt et eller flere friår, både når det kom til oppførsel og refleksjoner. Forøvrig anbefaler jeg virkelig et år på fhs. Jeg fikk to år for livet med masse kunnskap, livserfaring og MANGE nye venner (som jeg forøvrig bodde sammen med i resten av studietiden). 3 poeng fikk jeg også + alderspoeng. Pluss at det var en veldig fin overgang fra å bo hjemme til å flytte rett på hybel.
Dyreelskern Skrevet 12. januar 2011 #27 Skrevet 12. januar 2011 (endret) Hvis du vet hva du vil er det nok lurt å begynne rett på universitetet. Hvis du ikke aner hva du vil kan det være bedre å spare studielånet til du vet hva du vil. Jeg har kjempehøyt studielån og en utdannelse jeg ikke vet om jeg kommer til å bruke... Skulle gjerne ha jobba noen av de studieårene og fått mer jobberfaring, litt mer peil på hva jeg vil drive med og litt mindre lån. Endret 12. januar 2011 av Dyreelskern
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #28 Skrevet 12. januar 2011 Jeg tok først et friår siden jeg ikke hadde motivasjon eller lyst til å gå på skole. Året etter begynte jeg på folkehøgskole. Året på folkehøgskole var uten tvil et av de beste årene i mitt liv og noe jeg absolutt anbefaler andre.
Porcelain Skrevet 12. januar 2011 #29 Skrevet 12. januar 2011 Det å være 3 år eldre enn de som er rett fra vgs er da virkelig ikke noe problem i forhold til venner. Har på alle studiene jeg har studert gått med alt fra folk som kommer rett fra vgs til pensjonister. De fleste studentene har nok vært fra 20-25 år vil jeg tro Jeg tok et år på FHS før universitetet, og har studert på UNI siden det. Er på mitt 5 år nå. Elsker å studere, og er veldig glad for at jeg ikke begynte å jobbe og gjorde meg "avhengig" av de pengene jeg tjente der.
noblesse Skrevet 12. januar 2011 #30 Skrevet 12. januar 2011 Jeg ville helst begynne å studere rett etter vgs, men kom ikke inn der jeg ønsket. Dermed jobbet jeg i et år, før jeg begynte å studere. Siden jeg hadde en relativt kjedelig jobb, var det ikke vanskelig for meg å komme tilbake på skolebenken! Veldig mange som venter noen år før de begynner - og mange av foreleserne våre sier at de merker stor forskjell på de som kommer rett fra vgs og de som har noen år på baken først. De som kommer rett fra vgs mangler ofte selvtillit, og når ofte ikke sitt potensiale. Men det kan godt hende at det bare er på mitt studie
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #31 Skrevet 12. januar 2011 Jeg ville helst begynne å studere rett etter vgs, men kom ikke inn der jeg ønsket. Dermed jobbet jeg i et år, før jeg begynte å studere. Siden jeg hadde en relativt kjedelig jobb, var det ikke vanskelig for meg å komme tilbake på skolebenken! Veldig mange som venter noen år før de begynner - og mange av foreleserne våre sier at de merker stor forskjell på de som kommer rett fra vgs og de som har noen år på baken først. De som kommer rett fra vgs mangler ofte selvtillit, og når ofte ikke sitt potensiale. Men det kan godt hende at det bare er på mitt studie Kan jeg spørre hva du går?
noblesse Skrevet 12. januar 2011 #32 Skrevet 12. januar 2011 Kan jeg spørre hva du går? Kan si at det er noe som går mye på medier, der man må kunne skrive/holde taler og stå foran et kamera
bekka79 Skrevet 12. januar 2011 #33 Skrevet 12. januar 2011 Etter vgs, bodde jeg litt over et år og jobbet i usa, så kom jeg hjem å jobbet et år. Deretter bodde jeg et år i Spania. Jeg var ikke ferdig mef utdannelse og i fast jobb før jeg var 30 år. På mange måter er jeg utrolig glad fordi jeg har fått bodd og sett litt av andre land. På en annen side angrer jeg litt på at ikke jeg satset litt mere på utdannelse da jeg var yngre.. Skal sies at jeg satt med 2 barn når jeg satt i gang med utdannelsen, og det er ikke å anbefale.
SmallTalk Skrevet 12. januar 2011 #34 Skrevet 12. januar 2011 Jeg begynte rett på ingeniørutdanning, og er veldig glad for at jeg "bare" var 21 når jeg var ferdig utdannet ingeniør. Når en del andre begynner utdannelsen og studenttilværelsen sin, så er jeg allerede ferdig med hele greia, og det føles BRA.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå