AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #1 Del Skrevet 11. januar 2011 Det er vår, og jeg vet ikke helt hva jeg skal foreta meg etter vgs. Jeg vet hva jeg vil bli, og hvor jeg vil ta utdannelsen min. Det som jeg da lurer på er: Hva er deres erfaringer med å gå rett fra VGS til et universitet, eller jobbe noen mnd, mellom 6-10 mnd, for så å kanskje reise litt? Er det da enkelt eller vanskelig for deg som person å få motiveringen tilbake å begynne på utdanningen din først nå, ett år senere etter VGS. Er det å anbefale, eller hva mener dere? Takker veldig for svar, er noe som er i tankene hver eneste dag... =P 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 11. januar 2011 #2 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg begynte rett på høgskolen etter videregående, og glad for det. Jeg ville bare bli fortest mulig ferdig, og heller ta et friår senere etter at jeg har studert. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eidi_81 Skrevet 11. januar 2011 #3 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg gikk rett på høyskolen etter VGs, og tenkte at det kanskje var bedre å reise litt imellom åra der. Det ble ikke så lett, for det er gjerne lurt å ta hele løpet samenhengende i og med det hele tiden er forrandringer. Det ble noen helgeturer og ferie om sommeren bare... Men i ettertid har jeg og kjæresten min reist mye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsLeela Skrevet 11. januar 2011 #4 Del Skrevet 11. januar 2011 jeg begynte rett på universitet og er veldig fornøyd med det! Man blir fort lat når man tar friår Dette er også av erfaring! Jeg tok 1 år fri på master og GUD! så vanskelig det var å sette i gang igjen. Jeg skulle virkelig ønske jeg fullførte det der og da og ble ferdig med det mens tanktene og kunnskapen var fortsatt fersk. Det er veldig tung å sette i gang med studier når man han glemt en god del, fått litt penger og synes livet er ganske hærlig uten eksamener og anent stress! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Galithralia Skrevet 11. januar 2011 #5 Del Skrevet 11. januar 2011 Det er vår, og jeg vet ikke helt hva jeg skal foreta meg etter vgs. Jeg vet hva jeg vil bli, og hvor jeg vil ta utdannelsen min. Det som jeg da lurer på er: Hva er deres erfaringer med å gå rett fra VGS til et universitet, eller jobbe noen mnd, mellom 6-10 mnd, for så å kanskje reise litt? Er det da enkelt eller vanskelig for deg som person å få motiveringen tilbake å begynne på utdanningen din først nå, ett år senere etter VGS. Er det å anbefale, eller hva mener dere? Takker veldig for svar, er noe som er i tankene hver eneste dag... =P Jeg gikk rett fra videregående og inn på universitetet. Jeg angrer ikke, fordi jeg begynte på politikk, men fant ut etter et og et halvt år at det ikke var noe jeg ville likevel og byttet over til historie (som jeg elsker). Fordi jeg begynte rett etter videregående ble det ikke en forsinkelse hvis du skjønner, og jeg er fremdeles ung blant medstudentene mine. Så jeg føler jeg fikk brukt et og et halvt år på å faktisk se hva jeg virkelig ville studere, og de fagene jeg tok innenfor politikk er ikke helt bortkastet - de kommer godt med senere i livet. Men jeg må si at det første året var hardt for meg, mye høyere krav stilles til deg enn det du er vant med fra VGS. Men man lærer fort. Jeg ville og gjerne reise, men visste med meg selv at det ville bli vanskelig å finne motivasjon etter et friår. Det var min oppfatning av meg selv, men jeg har venner som har fint klart seg på skole etter å ha hatt et friår. Hva som var riktig for meg eller mine venninner er ikke nødvendigvis rett for deg, men kan være greit å høre andres opplevelser. Mitt råd er i hvertfall, tenk nøye gjennom hvordan du er som person. Har du lett for å lære, lese eller finne igjen motivasjon? Tror du et friår vil gjøre at det blir tyngre å begynne på skolen igjen? Håper du klarer å finne ut av det! Det er ikke lett å vite hva man vil når man kommer rett fra VGS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 11. januar 2011 #6 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg fikk meg job better vgs og jobbet i 2 år før jeg fant et studie jeg ville ta. Nå er jeg ferdig med å studere og jobber fulltid igjen. Savner studietiden, så skal ta deltidsstudier fra høsten av for å bygge videre på det jeg allerede har. For meg var det det riktige. Jeg ante ikke hvor jeg ville hen. Eneste jeg angrer på er pengebruken min. Er mye jeg skulle spart til om jeg hadde vært litt smartere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweetpea25 Skrevet 11. januar 2011 #7 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg gikk først 2 år på videregående (valgte feil linje), for så å ta 2 friår, hvorav jeg jobbet på en klesbutikk det ene året. Derretter startet jeg på videregående igjen, gjorde ferdig utdannelsen min (3 år) og har jobbet siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KH91 Skrevet 11. januar 2011 #8 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg var ferdig på vgs juni 2010 og jeg begynte rett på 100% stilling på en ny jobb + jobbet ca 5 vakter i mnd på en annen, og gjør det fortsatt. Dermed har jeg tjent nok penger til at jeg drar til Bali neste mnd og blir der i 3mnd :D deiliiig. beste med å jobbe et år er at du slipepr lekser når man er ferdig for dagen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kami88 Skrevet 11. januar 2011 #9 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg begynte på en folkehøgskolen i danmark etter vgs. Etter et år så var jeg tilbake og begynte på høgskolen i norge med samme studiene som jeg hadde bestemt meg for på slutten av vgs. Året på folkehøgskolen fikk meg til bli mer sikker på at det var utdannelsen jeg ville ta. Det var ikke vanskelig å begynne på skolen igjen etter et år på folkehøgskolen. Det kommer nok an på hvordan du er:) jeg personlig tror at det er sunt med et- to år med noe annet før du tar utdannelsen. lykke til:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #10 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg begynte rett på universitetet og angrer på det. Jeg var ikke moden nok til å ta ansvar for egen læring i den grad som var forventet i tillegg til at rådgivningen på vgs var ikke-eksisterende, så utdannelsen min ble svakere og mindre fokusert enn den hadde blitt om jeg hadde tatt meg et par år "modningsfri". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raina Skrevet 11. januar 2011 #11 Del Skrevet 11. januar 2011 Vil anbefale å ta eit friår. Eg begynte rett på høgskule, og det var ikkje nokon god opplevelse. Eg var ikkje forberedt på korleis det kom til å være, eg var enormt skulelei og langt frå moden nok. Ta eit år på folkehøgskule, kjenner mange som går eit år der no, og dei seier det er fantastisk. + At du får 2 studiepoeng. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
student21 Skrevet 11. januar 2011 #12 Del Skrevet 11. januar 2011 Etter videregående tok jeg meg et friår der jeg reiste til USA og jobbet et år. Utrolig spennende og utrolig gøy å få reise rundt og oppleve noe litt annet. Vil absolutt anbefale et friår, men ikke la det dra ut slik at du aldri kommer deg videre med studier. Har noen venner som startet rett på universitetet etter videregående som hoppet av etterhvert, ikke nødvendigvis fordi studiet ikke passet dem, men fordi de var lei av å sitte på skolebenken. Dersom en hopper av midt i studiet ser jeg iallefall for meg at det hadde vært vanskelig å hoppe på senere, da har en allerede dårlige erfaringer med det. Sett deg et mål - dersom du tar et friår, vær innstilt på at det blir med det ene året Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violet Hill Skrevet 11. januar 2011 #13 Del Skrevet 11. januar 2011 da jeg var ferdig med vgs, hadde jeg i motsetning til alle vennene mine ikke noe lyst til å dra ut og oppleve verden, så jeg begynte på universitetet. Hadde det veldig bra der og da, men byttet studie etter hvert og endte opp med å bli temmelig drittlei før jeg var ferdig. Så i ettertid angret jeg ganske mye på at jeg ikke tok et friår. Hvis du er ordentlig motivert for å ta den utdanningen du ønsker, tror jeg ikke et friår er så farlig med tanke på å gå tilbake til skolebenken. I alle fall hvis du bruker året til å jobbe og spare og evt reise, og ikke bare legger til deg et høyt forbruk som det er vanskelig å kvitte seg med når du skal over i studenttilværelsen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herpassion Skrevet 11. januar 2011 #14 Del Skrevet 11. januar 2011 Veldig mange gode svar her.. Takk.. Jeg har jobbet på et hotell siden 2008, sommer og ca 20% stilling i tillegg til Vgs. Så det er hotell og service bransjen jeg vil inn i. 2. klasse dro jeg til USA for et år. Det jeg tenker er at jeg er såpass motivert til å gå på universitet for å ta den utdannelsen. så det kommer jeg nok til å gjøre uansett. Foreldre og familie og lærere mener jeg burde gå rett på studiet, mens arbeidsgiverene på det hotellet jeg jobber på mener at jeg burde jobbe et år, få litt mer erfaring fra kanskje ett større hotell, eller større restaurant. Det jeg tenker at hvis jeg ikke skal rett på universitetet, er at jeg jobber til Januar/Februar, tar en bartender utdannelse (1 mnd) i utlandet, Phuket, Thailand. For så å kanskje reise 2-3 uker etter det.. komme tilbake til Norge, jobbe for så å ta inn på Universitet. God Ide eller ikke?? Jeg tenker veldig mye på dette, og klarer ikke helt å bestemme meg, i og med at begge deler "make sense". Bartender "utdannelsen" kan gjøre det enklere å få jobb mens jeg studerer, og ellers til å søke jobb senere etter utdannelsen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 11. januar 2011 #15 Del Skrevet 11. januar 2011 Etter vidregående jobbet jeg i 10 måneder, og deretter tok jeg en lang pause for å finne ut hva jeg ville med livet mitt. Mange vil si at jeg har sløst bort halvannet år av livet mitt, men jeg har det motsatte synet: jeg har virkelig funnet ut hva jeg ønsker og er klar for studier nå om et par måneder! Hurra! Gjør det du føler er rett, TS, ikke sammenlign deg så mye med hva andre gjør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 11. januar 2011 #16 Del Skrevet 11. januar 2011 Avtjente verneplikten, var arbeidsledig et par måneder, jobbet et par år siden jeg ikke var helt sikker på hva jeg skulle gjøre. Tok deretter fatt på universitetsutdannelsen min og begynte å jobbe innen det fagfeltet. Nå lurer jeg på om jeg ikke skulle blitt tømmerhogger i stedet for. Det er visst et variert arbeid med mye frisk luft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #17 Del Skrevet 11. januar 2011 Begynte rett på universitetet, forsåvidt greit for meg. Etter ett år jobbet jeg i 6 mndr, deretter 1 1/2 år hvor jeg ikke studerte. Siden studerte jeg i 3år til før jeg hadde enda ett år hvor jeg ikke studerte. Etter det studerte jeg i 2 1/2 år for siden å ha 6mndr jeg ikke studerte for siden å studere i 1 1/2 år til. Ferdig nå da men mye av og på. Jeg angrer forsåvidt ikke at jeg begynte å studere rett etter vgs, greit å oppleve å bo alene på den perioden i livet mitt for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herpassion Skrevet 12. januar 2011 #18 Del Skrevet 12. januar 2011 Veldig mange gode svar her.. Takk.. Jeg har jobbet på et hotell siden 2008, sommer og ca 20% stilling i tillegg til Vgs. Så det er hotell og service bransjen jeg vil inn i. 2. klasse dro jeg til USA for et år. Det jeg tenker er at jeg er såpass motivert til å gå på universitet for å ta den utdannelsen. så det kommer jeg nok til å gjøre uansett. Foreldre og familie og lærere mener jeg burde gå rett på studiet, mens arbeidsgiverene på det hotellet jeg jobber på mener at jeg burde jobbe et år, få litt mer erfaring fra kanskje ett større hotell, eller større restaurant. Det jeg tenker at hvis jeg ikke skal rett på universitetet, er at jeg jobber til Januar/Februar, tar en bartender utdannelse (1 mnd) i utlandet, Phuket, Thailand. For så å kanskje reise 2-3 uker etter det.. komme tilbake til Norge, jobbe for så å ta inn på Universitet. God Ide eller ikke?? Jeg tenker veldig mye på dette, og klarer ikke helt å bestemme meg, i og med at begge deler "make sense". Bartender "utdannelsen" kan gjøre det enklere å få jobb mens jeg studerer, og ellers til å søke jobb senere etter utdannelsen.. Noen Som har noen meninger om dette? Hadde hjulpet veldig... Hilsen TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 12. januar 2011 #19 Del Skrevet 12. januar 2011 Jeg gikk ut i jobb, og har tatt universitetet ved siden av full jobb i ettertid og det er helt klart tyngre, da man gjerne har både barn og familie, venner og andre fritidssysler å passe inn også.. Jeg råder mine barn til å studere hvis de er motivert for det og sier at om de ikke er det må de være klar over at om de velger "friår" med jobb vil det kanskje bare gi dem større utfordringer senere.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dainty Skrevet 12. januar 2011 #20 Del Skrevet 12. januar 2011 Jeg gikk direkte over til universitet. Jeg elsker å gå på skole og studere, har alltid gjort det, så det var definitivt det riktige for mitt vedkommende. Folkehøgskole fristet overhodet ikke. Jeg valgte et studie som var helt perfekt for meg, kunne ikke valgt bedre Man kan reise under studiet også! Universitetene har gode utvekslingsavtaler med mange land, slik at man kan ta et semester eller et helt år av utdanningen sin i utlandet. Det er jo også en idé å reise mellom bachelor og master. Da har man uansett en ferdig grad i bakhånd, og det kan være en trygghet. Det er jo også, som nevnt fra flere, greit å være i noenlunde samme aldersgruppe som dem man studerer sammen med. Om man først skal ut og reise, så på folkehøgskole, så jobbe et år for å finne ut hva man vil - da er man jo plutselig tre år "forsinket". Da vil man jo naturlig nok også bli senere ferdig med utdanningen. Jeg mener det er en fordel å bruke ungdomsårene/begynnelsen av tyveårene på utdanningen sin, i stedet for å dra det ut til man er nærmere tredve. Det er noe med mentaliteten når man er så ung som gjør at man takler fint dårlig råd, eksamensstress, ikke-ideelle boforhold og superaktivt sosialt liv. Det er en uforglemmelig periode av livet, men det har en best-før-dato. Når man blir eldre til sinns så ønsker man gjerne mer stabilitet, komfort og ro. Det er mitt inntrykk. Og så har man jo gjerne lyst å få prøvd seg i arbeidslivet noen år før man starter familie. At man en gang skal bli pensjonist, er jo heller ingen dum ting å ha i bakhodet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå