Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er 29 år, jobber i samme optikerbedrift på 3.året som butikkmedarbeider og har jobbet i butikk de siste 11 årene.

Jeg er ikke medlem av fagforening.

Er det noen som vet hva jeg bør ha i lønn?

Jeg har forholdsvis bra lønn, 145kr timen, jobber ikke ub.

Men når jeg nå har jobbet i samme butikk i snart 3 år, og ikke har fått lønnsforhøyning på den tiden, har jeg lyst å be arb.giver om litt tillegg. Syns det er vanskelig å spørre, og kunne da vært greit å vite hva f.eks tariff er for å ha noe å gå ut fra.

På forhånd takk for svar ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

feil tråd

Endret av Rosalie
Skrevet

154,50 er det jeg har, jobbet 5 år i butikk. Har ub i tillegg.

Skrevet

Meld deg inn i fagforening, snylter!

Skrevet

Meld deg inn i fagforening, snylter!

Ts her.

Skjønte ikke argumentet ditt...

• Liker 1
Skrevet

Har du hatt nøyaktig samme timelønn alle 3 årene?

Skrevet

Har du hatt nøyaktig samme timelønn alle 3 årene?

Ts her.

Ja, det har jeg.

Jeg begynte i denne optikerkjeden i en annen by i 2008.

Etter 6 mnd der, flyttet jeg over til samme butikk, men i min egen hjemby - og fikk da med meg den samme timelønnen.

Derfor vil jeg gjerne snakke med arb.giver om lønna mi, men synes som sagt det er vanskelig å vite hva jeg skal be om...

Skrevet

Dytter litt på denne jeg...

Noen flere som vet noe om dette?

Mvh ts.

Skrevet

Hvis lønna di har vært 145,- i timen alle årene, har du i praksis gått ned i lønn pga. prisøkninger. Dvs. at reallønna di synker år for år. Det argumentet i seg selv bør være nok til at en anstendig arbeidsgiver gir deg høyere lønn.

Hva som er tariff aner jeg ikke, men du kan jo se inne på butikksjef.com, der pleier det å stå en oversikt, men jeg vet ikke om det er forskjell på optikerkjeder og andre butikker. Syns det virker som om du har en god lønn, men det er likevel ikke riktig at kjøpekraften/realinntekta di skal reduseres år for år, så en lønnsøkning hadde vært på sin plass uansett hva tariffen sier.

Den bør jo minst øke slik at du får samme reallønn i dag som du hadde i 2008, dvs. øke med KPI.

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Jeg har vært inne på butikksjef.com, men vet ikke hvilket lønnstrinn jeg hører inn under.

Men det var et godt argument du hadde, da har jeg iallefall noe å si ;)

Mvh TS.

Skrevet

Hei

Derfor man skal være medlem av en fagforening, for å vite omtrent hvor man bør ligge på lønnstrinnene. Du kan jo høre om fagforeningen din vil gi deg et innspill uten å være medlem der, men de fleste er strenge på å bare hjelpe medlemmer (noe jeg egentlig er enig i at de bør...)

Skrevet

Hei

Derfor man skal være medlem av en fagforening, for å vite omtrent hvor man bør ligge på lønnstrinnene. Du kan jo høre om fagforeningen din vil gi deg et innspill uten å være medlem der, men de fleste er strenge på å bare hjelpe medlemmer (noe jeg egentlig er enig i at de bør...)

Hei.

Jepp, jeg ser den, men syns medlemsavgiften er så dyr at da går lønnshoppet kun til det...

Men takk for svar uansett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...