Gå til innhold

vedvarende hodeverk hos barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 11 år har veldig ofte vondt i hodet.(ca 4-5 dager uka) Dette har vart i ett par års tid. Vi har hvert hos lege, tatt ct-scanning, hvert hos optiker, prøvd naturmedisin og til og med healer. Ingen finner noe galt.

Nå var vi nok en gang hos lege, men denne gangen fikk vi komme til en turnuslege. Denne legen ga oss henvisninng til fysioterapeut. Meget bra tenker jeg, for jeg har ikke hvert borti barn som har slike muskelknuter som min datter.(her har det hvert en del massasje timer på hjemmebane)

Hun er ellers i god form, flink på skolen og har masse venner. Hun sier hun trives på skolen, og alt er bare bra, foruten hodet da :tristbla:

Her hjemme har vi det veldig fint og harmonisk, og vi trives utrolig godt sammen.

Jeg blir så redd og føler meg skikkelig hjelpesløs. Synes så synd i den gode snille jenta som sliter slik. Hun elsker svømming (som eneste aktivitet) så vi meldte henne på dykkerkurs. Hun var overbegeistret, for dette var vist midt i blinken. Men, så ble det for mye hodeverk og hun måtte slutte :tristbla:

Hun er også aktiv på kulturskolens dramaundervisning, men har mange ganger måttet stå over.

Er det noen som har hørt om noe lignende, eller har erfring ang. dette?

Råd og vink taes hjertelig imot av bekymret mamma.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg bare lurer, barn får migrene, og det slår ut når de går inn i puberteten - kan din datter ha migrene?

Skrevet

jeg bare lurer, barn får migrene, og det slår ut når de går inn i puberteten - kan din datter ha migrene?

Hei og tusen takk for svar.

Vi var ganske sikkre på at det kunne være migrene. Det var dèt naturmedisinen var mot. men, det ga seg ikke etter å ha brukt det heller. Har hørt at migrene ofte er arvelig også, men det er ingen historikk med dette i våre familier.

Jeg har bitt meg litt fast i spørsmålet ang. de stive nakke/skuldre/rygg musklene. Jeg Synes det er så rart at disse bare vil holde seg i sammentrukket posisjon. Det er jo vanlig at de slipper tilbake til hvilestilling etter spenning.

Tenkte også på om det kunne ha med tenner eller noe slikt å gjøre. Men tannlegen bekrefter fine sunne tenner.

Skrevet

Enkelte har jo veldig stram muskulatur, og har lett for å få muskelknuter. Noen ganger virker det som musklene er litt for korte enkelte steder, som mellom nakke og skulder for eksempel Både jeg og datteren min på 6 har det sånn, hun har også vært plaget med hodepine. Kroppen hennes er knallhard å ta på.

Tror jeg ville tatt en tur til fysioterapeut/ massør igjen.

Det har hjulpet meg masse. Det er også lurt å sørge for å få opp blodsirkulasjonen skikkelig et par ganger i uka, og strekke ut så ofte som mulig.

Skrevet

Enkelte har jo veldig stram muskulatur, og har lett for å få muskelknuter. Noen ganger virker det som musklene er litt for korte enkelte steder, som mellom nakke og skulder for eksempel Både jeg og datteren min på 6 har det sånn, hun har også vært plaget med hodepine. Kroppen hennes er knallhard å ta på.

Tror jeg ville tatt en tur til fysioterapeut/ massør igjen.

Det har hjulpet meg masse. Det er også lurt å sørge for å få opp blodsirkulasjonen skikkelig et par ganger i uka, og strekke ut så ofte som mulig.

Tusen tusen takk for at du delte disse orden! Min datter har hadd bare 1 time foreløpig hos fysioterapeuten, som hun da hadde god opplevelse fra selv. Nå blir det behandling og øvelser der 1 gang pr. uke.

Hvordan er det blitt med hodet og musklene hos din datter etter behandlingene? Håper dere har det bra, nå som dere har fått hjelp. Nå er jeg optimist igjen, tusen takk igjen :klemmer:

Skrevet

Hei :)

Jeg har også en jente på 11 år med akkurat samme problemet.

Har vært på det meste av undersøkelser,men finner ingenting.

Selv var jeg også slik og fikk ikke diagnosen migrene før jeg var over 20 år...de fant ikke noe konkret før da.

Min datter har også gått til fysioterapeut hvor hun lærte øvelser for å løse opp stive nakke og skuldermuskler...fysioterapeuten snakket med henne og fant ut at hun var veldig anspent pga mye bråk i klassen (ikke krangling,men urolighet).

Dette ble gjort siste halvåret i fjor og hun har blitt betraktelig mye bedre, kan selv starte øvelsene hvis hun kjenner at hodepinen er på tur.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg hadde det akkurat som din datter i barndommen, mye hodepine og ingen undersøkelser som viste noe galt. Da jeg var 13 år viste det seg at selv om jeg ikke hadde noe særlig nedsatt syn (-0,25), så hadde jeg skjeve hornhinner og problemer med koordineringen mellom øynene. Dette gjorde at synsnervene og hjernen ubevisst jobbet for å ha samsyn på øynene og for at jeg skulle se klart. Dette ble funnet ut hos øyelege (altså lege med spesialisering, ikke optiker), som anbefalte briller og en del øvelser for å trene opp samspillet mellom synservene. Etter å ha trent med dette ett år og fått briller som korrigerte de skjeve hornhinnene, ble hodepinen så godt som borte. Da den kom igjen noen år senere viste det seg at jeg hadde fått mer nærsynthet og byttet til briller med styrke, og da løste det seg. I voksen alder har jeg fått migrene, men det er en helt annen type hodepine enn den jeg hadde som barn, og lar seg heldigvis helbrede av medisiner. Så mitt råd er å få henvisning fra fastlege til øyelege. Og ja, kom på en ting til; dersom hun får smertestillende hver gang hun har hodepine kan det tilslutt gi hodepine. Styr spesielt unna fenazon-koffein.

Skrevet

Jeg har migrene, og naturmedisin funker ikke her i gården. Rart de ikke ville gi henne annen medisin enn det.

Skrevet

Hei :)

Jeg har også en jente på 11 år med akkurat samme problemet.

Har vært på det meste av undersøkelser,men finner ingenting.

Selv var jeg også slik og fikk ikke diagnosen migrene før jeg var over 20 år...de fant ikke noe konkret før da.

Min datter har også gått til fysioterapeut hvor hun lærte øvelser for å løse opp stive nakke og skuldermuskler...fysioterapeuten snakket med henne og fant ut at hun var veldig anspent pga mye bråk i klassen (ikke krangling,men urolighet).

Dette ble gjort siste halvåret i fjor og hun har blitt betraktelig mye bedre, kan selv starte øvelsene hvis hun kjenner at hodepinen er på tur.

Lykke til :)

Hei:) Nå skvatt jeg litt..hehe. For du skjønner, det er akkurat det datteren min også sier: de andre bråker så mye, å da må jeg nesten holde skuldrene opp forbi ørene.

Det var veldig fint å høre at datteren din har fått det så bra:)Å at hun har merket at det hjelper henne når hun setter i gang med øvelsene sine, er jo bare helt fantastisk.

Jeg ser nå at jeg kan prøve å senke mine egne skuldre, for her er det mye bra skrevet. Kansje jeg også følte meg litt alene om bekymringen min, men jeg må si det var unødvendig.

Takker alle for erfaringer dere deler.

Skrevet

Jeg hadde (har forsåvidt forsatt) migrene på den alderen. Om jeg husker rett var det 5 år siden jeg fikk det, når jeg var 16. Behandling var medisin, som var 3 ganger dosen jeg egentlig skulle ha, og var kraftigere enn det voksne var anbefallt, men det var det eneste som funket. (Hva vil du ha, en 11åring som slår hodet i veggen, eller får 3x anbefallt dose?). Brukte forsåvidt medisinen sjeldent, for den var ganske sterk. Nå som jeg er eldre kan jeg fint bruke den, men jeg klarer også å merke når jeg får vondt i hodet og kan tilpasse hva jeg gjør etter det.

Tok en stund å finne ut hva det var, vi prøvde ganske mye vi og, men kom fram til at det var kombinasjon av synet, og ren migrene. (Og mye databruk)

Skrevet

Jeg hadde (har forsåvidt forsatt) migrene på den alderen. Om jeg husker rett var det 5 år siden jeg fikk det, når jeg var 16. Behandling var medisin, som var 3 ganger dosen jeg egentlig skulle ha, og var kraftigere enn det voksne var anbefallt, men det var det eneste som funket. Brukte forsåvidt medisinen sjeldent, for den var ganske sterk. Nå som jeg er eldre kan jeg fint bruke den, men jeg klarer også å merke når jeg får vondt i hodet og kan tilpasse hva jeg gjør etter det.

Tok en stund å finne ut hva det var, vi prøvde ganske mye vi og, men kom fram til at det var kombinasjon av synet, og ren migrene. (Og mye databruk)

huffda..dette hørtes ikke noe bra ut :tristbla:

Jeg se for meg at det kansje har hvert en slitsom tid for deg. Men jeg syns det er godt å høre at du kan "bremse" litt på anfallene nå da i allefal.

(Hva vil du ha, en 11åring som slår hodet i veggen, eller får 3x anbefallt dose?). Vet ikke om du spør, men jeg vet sannelig ikke hva jeg ville tenk om noen faktisk spurt meg dette.

Jeg er generelt ingen fan av legemedisin. Mener selvfølgelig ikke livsnødvendige medisiner da. Men i ikke alvårlige tilfeller søker jeg heller etter alternativer, som behandlinger eller natur medisin.

tusen takk for at du delte din erfaring :goodbye:

Skrevet

Vi var ganske sikkre på at det kunne være migrene. Det var dèt naturmedisinen var mot. men, det ga seg ikke etter å ha brukt det heller. Har hørt at migrene ofte er arvelig også, men det er ingen historikk med dette i våre familier.

Jeg har bitt meg litt fast i spørsmålet ang. de stive nakke/skuldre/rygg musklene. Jeg Synes det er så rart at disse bare vil holde seg i sammentrukket posisjon. Det er jo vanlig at de slipper tilbake til hvilestilling etter spenning.

Tenkte også på om det kunne ha med tenner eller noe slikt å gjøre. Men tannlegen bekrefter fine sunne tenner.

Hva var det som ikke ga seg? Selve anfallet eller det at hun fikk vondt i hodet igjen?

Man blir ikke kvitt migrene ved å bruke medisiner, men man kan bli kvitt et anfall, og enkelte typer medisiner kan redusere hyppigheten av anfallene.

Migrene er gjerne noe man må leve med ihvertfall fram til overgangsalderen, å heller ikke da blir alle kvitt den.

Skrevet

Jeg har migrene, mine barn har også migrene - og det som er typisk med migrene er at muskelspenningene oppstår som en konsekvens av hodepinen, som igjen fører til mer hodepine om man ikke får riktig medisiner..

http://www.migrene.no/diagnose.cfm?pArticleId=13641&pArticleCollectionId=772

Her står litt om migrene hos barn, og det står også at fra 11-års alderen øker forekomsten hos jenter.

jeg har forsøkt alt mulig; homeopati og naturmedisin, nåler, naprapat, fysio, kiropraktikk, osteopati - det beste har faktisk vært botox i mitt tilfelle, satt i nakke og tinninger - men jeg tror ikke det er å abefale hos barn akkurat - men å få henne testet for dette er absolutt å tilråde fordi det uten riktig medisinering og oppfølging neppe vil bli bedre bare av fysioterapi alene dersom det er migrene det er snakk om...

Skrevet
(Hva vil du ha, en 11åring som slår hodet i veggen, eller får 3x anbefallt dose?). Vet ikke om du spør, men jeg vet sannelig ikke hva jeg ville tenk om noen faktisk spurt meg dette.

Jeg er generelt ingen fan av legemedisin. Mener selvfølgelig ikke livsnødvendige medisiner da. Men i ikke alvårlige tilfeller søker jeg heller etter alternativer, som behandlinger eller natur medisin.

Prøvde fram, men det fungerte ikke før jeg fikk så store dose - og når det var ordentlig vondt var det så jeg slo hodet i noe(som oftest en vegg). Vet ikke hvorfor :s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...