AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #1 Skrevet 11. januar 2011 Hei, Jeg er 31 år, foreløpig frivillig barnløs og trives godt med det. I den siste tiden har flere av mine venninner fått barn, og de tar det som en selvfølge at det er helt ok å komme på besøk fredags- og lørdagskvelder med en baby som sutrer og skriker mye av tiden. Jeg er glad i barn, men for meg er fredags- og lørdagskvelder hellige, da koser vi oss og det er ikke forenlig med barnegråt. Min søster mener at dette er sært av meg, men jeg er ikke enig. Jeg vil gjerne ha babybesøk men helst på søndager eller på dagtid/ettermiddager de dagene der det er mulig. Det som også er noe snodig er at den venninnen som tar dette som den største selvfølge er den samme som var relativt irritert på sine barndomsvenninner som var noe tidligere ute når de pratet om sine barn på telefonen. Nå er det derimot helt ok å prate om amming, brystspreng, pumping, fulle bæsjebleier og babyer som promper som store mannfolk mens man f.eks. spiser på restaurant. Er det lov å reagere? Kan man si fra eller må man bare finne på unnskyldninger til den verste ammetåka har lagt seg? Hva mener dere? 8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #2 Skrevet 11. januar 2011 Jeg synes ikke du er sær. Regner med at du er i jobb, å skjønner godt at du vil ha "fri" fra barn på fredag og lørdag. 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #3 Skrevet 11. januar 2011 Jeg synes det er helt greit å reagere. Nybakte mødre har en tendens til å tro at de som ikke vil ha barna nært, eller prate om de er sære. Jeg ville nok dagt ifra at jeg ønsker ro fredag og lørdag, så får dere heller finne på noe hyggelig de andre dagene. 4
Gjest jomfrua Skrevet 11. januar 2011 #4 Skrevet 11. januar 2011 Det er selvfølgelig helt greit å føle som du føler og forholde deg til deg. Men jeg synes du skal reagere på noen måte. Hold bare avstand.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #5 Skrevet 11. januar 2011 Ungene har da ingenting på besøk på kvelden slik - da skal de legge seg, evt få inn rutiner på kveldsro. At ungene griner og sutrer er jo et tegn på at de ikke trives! 3
Gjest Trollmor Skrevet 11. januar 2011 #6 Skrevet 11. januar 2011 Enig med jomfrua- det er ikke nødvendig å lage noen stor sak ut av det, men du er i din fulle rett til å konsekvent foreslå andre dager enn fredag og lørdag. "Nei, ikke på fredag. Hva med søndag formiddag? Eller tirsdag ettermiddag? Eller torsdag kveld?" Hvis hun ikke tar hintet da, så vet jeg jammen ikke...
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #7 Skrevet 11. januar 2011 Ungene har da ingenting på besøk på kvelden slik - da skal de legge seg, evt få inn rutiner på kveldsro. At ungene griner og sutrer er jo et tegn på at de ikke trives! Dette er snakk om en baby som griner fra klokka 18-01, så jeg fatter ikke hvorfor de ikke er hjemme om kveldene og i det minste forsøker å få i gang en leggerutine, men som vi alle vet så har man ikke lov til å si noe når man ikke har barn selv, så jeg holder klokelig kjeft. Ellers takk for svar som jeg liker, spørs om jeg må linke denne tråden til min søster..
Caramba Skrevet 11. januar 2011 #8 Skrevet 11. januar 2011 (endret) Ja, jeg synes du er sær og litt lite generøs mot vennene dine. Jeg går ut fra at det er dine gode venner som ønsker å komme på besøk? Går også utfra at baby(ene) det er snakk om er relativt nyfødt, slik at de fortsatt ikke har noen leggerutiner? Jeg har mange nære venner og ville aldri funnet på å komme med noen sånne restriksjoner på når jeg ønsket fred og ro. Hadde jeg gjort det, så tviler jeg på at vi hadde forrsatt å vært særlig gode venner. Jeg har alltid strukket meg langt for vennene mine, og de har de også gjort for meg. Du som ikke har barn selv, overlever vel en fredags eller lørdagskveld med en baby? Mest sansynlig kommer babyen til å hvile ganske så fredelig på mors bryst eller fang. En vennine hadde med nyfødt i et (rolig) middags-selskap før jul og han hørte vi ikke mye til. Han sov i sin mors fang og koste seg, hele kvelden. Snakking og surr i rommet pleier å være meget beroligende for små babyer. Endret 11. januar 2011 av Caramba 4
Carrot Skrevet 11. januar 2011 #9 Skrevet 11. januar 2011 Dette er snakk om en baby som griner fra klokka 18-01, så jeg fatter ikke hvorfor de ikke er hjemme om kveldene og i det minste forsøker å få i gang en leggerutine, men som vi alle vet så har man ikke lov til å si noe når man ikke har barn selv, så jeg holder klokelig kjeft. Ellers takk for svar som jeg liker, spørs om jeg må linke denne tråden til min søster.. Tenker kollik jeg når jeg ser hvor lenge dette barnet gråter - så kanskje det skal mer til enn bare rutiner på legging?? Forøvrig syns jeg du selv må få lov å sette grenser for ditt liv, men under normale forhold (med unger som ikke griner) ser jeg ikke noen grunn for at fredag og lørdag skal være barnefrie dager mtp besøk før ungene legger seg liksom... I allefall ikke hver eneste helg - du begrenser jo egentlig deres mulighet til å besøke deg da jeg regner med de har andre ting de gjør på i uken også liksom.. Men som sagt - helt opp til hver hva de vil og ikke vil ha som en del av sine dager..
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #10 Skrevet 11. januar 2011 Ja, jeg synes du er sær og litt lite generøs mot vennene dine. Jeg går ut fra at det er dine gode venner som ønsker å komme på besøk? Går også utfra at baby(ene) det er snakk om er relativt nyfødt, slik at de fortsatt ikke har noen leggerutiner? Jeg har mange nære venner og ville aldri funnet på å komme med noen sånne restriksjoner på når jeg ønsket fred og ro. Hadde jeg gjort det, så tviler jeg på at vi hadde forrsatt å vært særlig gode venner. Jeg har alltid strukket meg langt for vennene mine, og de har de også gjort for meg. Du som ikke har barn selv, overlever vel en fredags eller lørdagskveld med en baby? Mest sansynlig kommer babyen til å hvile ganske så fredelig på mors bryst eller fang. En vennine hadde med nyfødt i et (rolig) middags-selskap før jul og han hørte vi ikke mye til. Han sov i sin mors fang og koste seg, hele kvelden. Snakking og surr i rommet pleier å være meget beroligende for små babyer. Vi er såpass gode venner at vi treffes som regel en gang i uka, men altså ikke på fredag- og lørdagskvelder hjemme hos meg med baby etter ønske fra meg. Om du hadde lest innlegget mitt skikkelig, så hadde du sett at dette er en baby som skriker mesteparten av tiden, og den kan i hvertfall ikke legges ned for da blir det katastrofe. Jeg vet ikke hva du legger i nyfødt, men babyer fra fire måneder og oppover går i hvertfall ikke som nyfødte for meg. Jeg har også alltid strukket meg langt for vennene mine, og kanskje derfor har jeg mange av de også. Derfor mener jeg også at det er mine fulle rett til å velge bort de med babyer som gråter non-stop når jeg har fri fra en ellers hektisk jobb med påfølgende aktiviteter på kveldstid. Jeg klarer ikke å slappe av når jeg har hysterisk barnegråt rundt meg. Det var forresten en baby i 30-årsfesten min. Den sov uforstyrret hele kvelden, da er det ikke noe problem. Jeg håper og tror at den dagen jeg selv blir mor, så klarer jeg å se at ikke alle ønsker å bruke lørdagskvelden på å diskutere mengden bæsj i en bleie. 8
Caramba Skrevet 11. januar 2011 #11 Skrevet 11. januar 2011 (endret) Kanskje du har hatt litt "uflaks" med denne babyen? Ikke sikkert den skriker non-stop lenger... Jeg leste ikke av første innlegg at babyen var over 4 mnd, og at noen synes unger sutrer og skriker hele tiden er også litt "relativt"... Jeg som nå er vant til barn, bryr meg ikke om litt barnegråt og prøver heller å hjelpe med å trøste barnet. Så, ja, jeg er fortsatt enig med din søster :gjeiper: Jaja, man velger selv hva man gidder, jeg bare synes at det er litt ufølsomt å si nei til venner, når man alikevel ikke har andre planer. Kanskje dette egentlig ikke er en vennine du setter så veldig stor pris på unasett? Endret 11. januar 2011 av Caramba
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #12 Skrevet 11. januar 2011 Kanskje du har hatt litt "uflaks" med denne babyen? Ikke sikkert den skriker non-stop lenger... Jeg leste ikke av første innlegg at babyen var over 4 mnd, og at noen synes unger sutrer og skriker hele tiden er også litt "relativt"... Jeg som nå er vant til barn, bryr meg ikke om litt barnegråt og prøver heller å hjelpe med å trøste barnet. Så, ja, jeg er fortsatt enig med din søster :gjeiper: Jaja, man velger selv hva man gidder, jeg bare synes at det er litt ufølsomt å si nei til venner, når man alikevel ikke har andre planer. Kanskje dette egentlig ikke er en vennine du setter så veldig stor pris på unasett? Den skreik i hvertfall non-stop på søndag, så det er ikke så mye som får meg til å tro at den har slutta i dag.. :gjeiper: Jo, jeg setter stor pris på denne venninnen, men vi må kunne være venner på både mine og hennes premisser og ikke bare hennes. Og med tanke på hvordan hun selv var mot sine andre venninner før hun selv fikk barn, så gjøre det meg også litt provosert. 6
The Kitten Skrevet 11. januar 2011 #13 Skrevet 11. januar 2011 Hva mener du med at de tar den som en selvfølge å komme på besøk fredag- eller lørdagskvelder? Var dette noe de gjorde før, eller er det først når de har fått barn at de tar dette som en selvfølge? 1
Caramba Skrevet 11. januar 2011 #14 Skrevet 11. januar 2011 (endret) Den skreik i hvertfall non-stop på søndag, så det er ikke så mye som får meg til å tro at den har slutta i dag.. :gjeiper: Vel, babyer har, som alle andre, gode og dårlige dager. I går var min ene gutt potte sur hele dagen og sutret og gråt for absolutt alt. I dag er han blid som en lerke og strålende fornøyd med tilværelsen. Sånn er de fleste babyer... Var denne dama så fryktelig kiip med andre som fikk barn? Det er litt dårlig gjort og....what comes around goes around... Endret 11. januar 2011 av Caramba
Gjest Linda sofie Skrevet 11. januar 2011 #15 Skrevet 11. januar 2011 (endret) Selvfølgelig er du ikke sær Er da ikke alle som liker å få besøk av grinete unger på en fredag og lørdags kveld heller Endret 11. januar 2011 av Linda sofie 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #16 Skrevet 11. januar 2011 Vel, babyer har, som alle andre, gode og dårlige dager. I går var min ene gutt potte sur hele dagen og sutret og gråt for absolutt alt. I dag er han blid som en lerke og strålende fornøyd med tilværelsen. Sånn er de fleste babyer... Var denne dama så fryktelig kiip med andre som fikk barn? Det er litt dårlig gjort og....what comes around goes around... STOR overraskelse at du selv har barn, selv om du i ditt første innlegg svarer som at du er i samme situasjon som meg. Syns nok du virket som en småbarnsmor, og antagelsen var tydeligvis riktig. 4
Gjest Linda sofie Skrevet 11. januar 2011 #17 Skrevet 11. januar 2011 Jeg synes det er helt greit å reagere. Nybakte mødre har en tendens til å tro at de som ikke vil ha barna nært, eller prate om de er sære. Jeg ville nok dagt ifra at jeg ønsker ro fredag og lørdag, så får dere heller finne på noe hyggelig de andre dagene. Enig. 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #18 Skrevet 11. januar 2011 Selvfølgelig er du ikke sær Er da ikke alle som liker å få besøk av grinete unger på en fredag og lørdags kveld heller Takk Jeg bare lurer, finnes det noen småbarnsmødre som forstår det selv? 1
Caramba Skrevet 11. januar 2011 #19 Skrevet 11. januar 2011 (endret) STOR overraskelse at du selv har barn, selv om du i ditt første innlegg svarer som at du er i samme situasjon som meg. Syns nok du virket som en småbarnsmor, og antagelsen var tydeligvis riktig. Ja??? Spiller det noen rolle, da? Jeg har selv vært barnløs en gang og fikk ikke barn før uti 30-årene. Min beste vennine og min søster, fikk barn tre år før meg og de kunne komme på besøk når de ville, og ungene kunne gråte akkurat så mye de ville... Jeg har ikke svart at jeg er i samme situasjon som deg, foresten. Jeg siktet til mitt liv generellt, både før og etter jeg selv fikk barn. Trodde ikke at kun barnløse kunne svare i tråden. Du spurte om du var sær, slik din søster antydet, og jeg holdt med henne. Hun er kanskje også småbarnsmor? Endret 11. januar 2011 av Caramba 1
Gjest Linda sofie Skrevet 11. januar 2011 #20 Skrevet 11. januar 2011 Ja??? Spiller det noen rolle, da? Jeg har selv vært barnløs en gang og fikk ikke barn før uti 30-årene. Min beste vennine fokk barn tre år før meg og hun kunne komme på besøk når hun ville og ungen kunne gråte akkurat så mye den ville... Så fint da men er ikke alle som er som deg. Er noen som ikke liker barn og da er det ikke så mye stas å ha besøk av unger. Ikke at jeg ikke liker barn men man må respetere at ikke alle er ville etter å få besøk av unger når man ikke liker de en gang. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå