Suzy Skrevet 11. januar 2011 #1 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Jeg trener endel yoga og er forholdsvis fleksibel og sterk, men den siste måneden (eller kanskje mer) har jeg fått et litt spesielt problem. Når jeg skal gjøre øvelsen trikonasana så får jeg skikkelig vondt i en muskel på innsiden av låret. Det kjennes ut som det er en muskel som går fra lysken og ned til innsiden av kneet som har blitt kortere, eller noe slikt. Smerten er stikkende og minner om når man har forsøkt å tøye seg for langt i forhold til hva man egentlig klarer. Det plager meg stort sett ikke i andre stillinger, men jeg kjenner det også i Prasarita padottanasana og særlig på vei opp igjen med overkroppen. Spørsmålet mitt er - har muskelen blitt kortere (er dette mulig??), eller finnes det noen annen god forklaring på dette her. Er det noe jeg kan gjøre for å få myket den opp igjen, strukket den og bli kvitt smerten? Endret 11. januar 2011 av Suzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 11. januar 2011 Forfatter #2 Del Skrevet 11. januar 2011 Ingen som har noen erfaringer med dette, eller vet hva det kan skyldes? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 11. januar 2011 #3 Del Skrevet 11. januar 2011 Muskler og sener kan bli kortere, men jeg syns ikke det høres ut som at det er det som har skjedd her. Kanskje du skal ta en uke treningsfri, så prøve igjen etter det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Applestore Skrevet 11. januar 2011 #4 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Jeg tror ikke en muskel kan bli kortere, men kan det ha noe med senene å gjøre? øø... Jeg har lært om dette en gang, men er heeelt blank nå. Må da være noen andre her som vet noe mer om det? Edit: haha, så feil kan man ta! Endret 11. januar 2011 av Applestore Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Instamatic Skrevet 11. januar 2011 #5 Del Skrevet 11. januar 2011 Ja, muskler kan bli kortere. Merker det godt selv etter å ha danset hele livet og nå ikke gjort det på nesten tre år, musklene har krympet. Eller fibrene i musklene har krympet. Men det er fordi de har vært inaktive. Siden dine ikke har vært det lener jeg mere mot at du har fått en strekk eller en sliten sene enn at den har krympet altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 11. januar 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 11. januar 2011 Muskler og sener kan bli kortere, men jeg syns ikke det høres ut som at det er det som har skjedd her. Kanskje du skal ta en uke treningsfri, så prøve igjen etter det. Jeg har akkurat hatt juleferie fra yogaen i tre uker, så jeg tror ikke hvile hjelper, men takk likevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 11. januar 2011 Forfatter #7 Del Skrevet 11. januar 2011 Ja, muskler kan bli kortere. Merker det godt selv etter å ha danset hele livet og nå ikke gjort det på nesten tre år, musklene har krympet. Eller fibrene i musklene har krympet. Men det er fordi de har vært inaktive. Siden dine ikke har vært det lener jeg mere mot at du har fått en strekk eller en sliten sene enn at den har krympet altså. Men kan det spille inn at jeg ikke trener spinning vedsiden av yogaen lenger? Jeg trener yoga to-tre ganger i uka og svømming i blant, men ikke lenger spinning som jeg gjorde før (inntil september). Er det noe å gjøre med slitnee sener? Er det farlig at det gjør vondt, eller kan jeg bare ignorere det og kjøre på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Instamatic Skrevet 11. januar 2011 #8 Del Skrevet 11. januar 2011 Det kan hjelpe med massasje om det er fordi du har fått en strekk, musklene trekker seg sammen og de blir "harde" går an å prøve det når du sitter og ser på TV eller noe. Masser lokalt, strekk forsiktig og hjelper det ikke så snakk med yogalæreren din eller en fysioterapeut. Du kan fortsatt trene yoga selv om du lar den ene muskelen få litt fri, bare gjør øvelsene som involverer den muskelen litt mere "halvt" enn vanlig:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 11. januar 2011 Forfatter #9 Del Skrevet 11. januar 2011 Tusen takk for hjelpen! Da skal jeg prøve litt massasje og tøying - også snakker jeg uansett med yogalæreren min om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Instamatic Skrevet 11. januar 2011 #10 Del Skrevet 11. januar 2011 Flott, lykke til! Det går over og så er du like bøyelig som før:D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 11. januar 2011 #11 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg trener endel yoga og er forholdsvis fleksibel og sterk, men den siste måneden (eller kanskje mer) har jeg fått et litt spesielt problem. Når jeg skal gjøre øvelsen trikonasana så får jeg skikkelig vondt i en muskel på innsiden av låret. Det kjennes ut som det er en muskel som går fra lysken og ned til innsiden av kneet som har blitt kortere, eller noe slikt. Smerten er stikkende og minner om når man har forsøkt å tøye seg for langt i forhold til hva man egentlig klarer. Det plager meg stort sett ikke i andre stillinger, men jeg kjenner det også i Prasarita padottanasana og særlig på vei opp igjen med overkroppen. Spørsmålet mitt er - har muskelen blitt kortere (er dette mulig??), eller finnes det noen annen god forklaring på dette her. Er det noe jeg kan gjøre for å få myket den opp igjen, strukket den og bli kvitt smerten? Høres ut som du har pådratt deg en liten strekk. Har du blåmerker på låret? I såfall er det nesten ingen tvil. Det kan likevel være strekk dersom du ikke har eller har hatt blødninger. Ta en uke treningsfri før du gradvis prøver igjen. Husk oppvarming. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #12 Del Skrevet 12. januar 2011 Høres ut som du har pådratt deg en liten strekk. Har du blåmerker på låret? I såfall er det nesten ingen tvil. Det kan likevel være strekk dersom du ikke har eller har hatt blødninger. Ta en uke treningsfri før du gradvis prøver igjen. Husk oppvarming. Ingen blåmerker, eller merker i det hele tatt faktisk - og ikke noen smerter utenom akkurat disse øvelsene. Jeg har jo, som sagt til Yme lenger opp, akkurat hatt tre uker med juleferie og det føles helt likt som før jul, så da er det vel neppe hvile som er kuren? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 12. januar 2011 #13 Del Skrevet 12. januar 2011 Ingen blåmerker, eller merker i det hele tatt faktisk - og ikke noen smerter utenom akkurat disse øvelsene. Jeg har jo, som sagt til Yme lenger opp, akkurat hatt tre uker med juleferie og det føles helt likt som før jul, så da er det vel neppe hvile som er kuren? Ok. Etter en skade er musklene litt strammere enn før. Hvis det ikke er veldig vondt og ubehagelig så kan du gjøre som noen nevnte over. Varme opp og gjøre litt stretching. Ev. kan du også massere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergans Skrevet 12. januar 2011 #14 Del Skrevet 12. januar 2011 Ja, muskler kan bli kortere i den forstand at det kan oppstå kontrakturer, men det er mer ifm spastisitet, polio, CP og etter immobilisering av ledd, som f.eks etter fraktur eller bløtvevsskade. Når det er sagt så kan muskler bli stive og føles korte, slik at de setter begrensning på den generelle fleksibiliteten. Vi har vel alle sett mannlige fotballspillere som prøver seg på en hode-skulder-kne-og-tå, bare at armene ikke er lange nok til å nå nederste etasje Dette er dog forandringer som kommer gradvis, og som kan reverseres med god tøying og korrekt teknikk (forutsatt at leddet ikke har endret seeg og at bindevev er intakt). Det du har virker som om det har oppstått mer eller mindre akutt, og at det er gracilis eller adductor longus som du kjenner på innsida av låret. Se om det hjelper å tøye godt, men vær ordentliggod og varm først, evt at det mer ei ukes tid og så prøv forsiktig igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #15 Del Skrevet 12. januar 2011 Takk for svar - jeg skal forsøke forsiktig tøying og snakke med yogalæreren min i morgen om hun hr noen gode råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 14. januar 2011 Forfatter #16 Del Skrevet 14. januar 2011 Takk for svar - jeg skal forsøke forsiktig tøying og snakke med yogalæreren min i morgen om hun hr noen gode råd. Det hadde hun ikke, så da får jeg bare fortsette å tøye og se om det endrer seg noe. Irritable greier altså :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 14. januar 2011 #17 Del Skrevet 14. januar 2011 Hvis du tar helt pause fra å bruke den muskelen, skal kroppen din greie å ta seg av det selv. Det høres ut som en strekk, eller at den er litt betent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå