Gå til innhold

Å reise fra barna en uke eller to

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid drømt om å dra til et land som er ganske langt borte, som også er ganske dyrt å dra til,og oppholde seg i. Drømt om det i tjue år.

Nå tenker jeg at jeg vil dra dit - men etter mye research ser det ut til å bli stort sett umulig for hele familien å dra,fordi det er vanskelig rent reisemessig,og ekstremt dyrt.

Jeg vurderer å dra alene, fordi barna vil være for små til å få noe særlig ut av det (2-3 og 4-5år ca vil de være da.) annet enn å være sliten og slikt.

Men samtidig - tanken på å være uten barna i to uker (man må nesten være der så lenge, ellers rekker man såvidt å komme frem før man må dra) er ganske skrekkinngytende.

Har noen av dere dratt alene,uten mann eller barn på lang tur som koster så mye? Skoen trykker litt der også,selv om jeg har drømt om det siden jeg var liten føles det veldig rart å skulle bruke så mye på meg selv.

Føler meg rett og slett som verdens verste og mest egoistiske mamma bare for å tenke det.

Bare for å ha det sagt,så er det ikke noen fylletur det er snakk om,da jeg er ikke drikker.

Men noen innspill hadde vært fint.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier mannen din til at du skal få bruke en så stor del av familiens feriebudsjett kun på deg selv, da? Dersom han sier "GO", ser ikke jeg noen problemer med det. To uker er jo ikke lenge i den store sammenhengen.

• Liker 5
Skrevet

Mannen til venninnen min har seg en sånn tur hvert eneste år han, det har han gjort siden barna var små. En måned hver gang, det være seg Afrika, Thailand, Australia, USA, Cuba, Equador. Jeg husker ikke alle stedene han har vært. Men de har denne avtalen, og så har hun tilsvarende beløp å bruke på det hun vil. Ungene dine tar ikke skade av det, langt i fra, så så lenge pengene fins og mannen din godtar det er det vel bare å dra.

• Liker 4
Skrevet

Han syns det er helt i orden. Mvh TS

Skrevet

Og dere mener at barna ikke tar skade av det?

Skrevet

Barn opplever stadig vekk at en av foreldrene er borte i perioder. Tenk på alle som jobber offshore og er borte i ukesvis, eller en del institusjoner (ungplan f.eks.) der de ansatte jobber ei uke i strekk, natt og dag. I tillegg har vi jo alle barna med skilte foreldre. Har de en 50/50-ordning er de jo borte fra den ene forelderen hele tida, og i tillegg minst tre uker i strekk hver sommer.

Barna kommer helt sikkert til å savne deg, og de kommer nok til å synes det er rart å skulle være uten deg i to uker. Men derfra til å ta skade av det er det en lang vei.

• Liker 4
Skrevet

Nå har jeg verken mann eller mye penger - men jeg reiser alltid vekk alene en gang i året :)

Det har jeg gjort siden eldste var 1 år, da var jeg første gang borte i 1 uke. Hvert år er jeg borte for å gjøre noe som jeg vil, enten det er solferie eller opplevelse.

Hvordan tror du unger som er hos den andre forelderen 2-3 uker i sommerferien tar det? Jo de tilbringer tid sammen med en forelder, og det er få av dem som tar skade. De koser seg.

Har du råd så hadde jeg pakket og dratt :) Ungene dine vil kose seg sammen med faren, og det blir ekstra stas å få hjem en mamma som har fått oppfylt en stor drøm!

• Liker 2
Skrevet

Så lenge det er ok for din mann, så burde du absolutt få oppfylt din drøm:) Barna tar nok ikke noe skade av å være sammen med pappan alene i 2 uker:)

Skrevet

Bare dra:) Barn tar ikke skade av at mor er borte i 2 uker så lenge de har det fint hos pappaen sin :)

Gjest BabyBlue
Skrevet

Det er jo bare bra for de at mamma er vekke litt? Du kommer jo tilbake, og da får mammadaltene litt mer tid til pappaen sin =)

Du skal ikke sette deg ned å råtne vekk bare fordi du har barn, vet du. Å reise vekk et par uker gjør deg vel ikke til en dårlig mor : o

Skrevet

Og dere mener at barna ikke tar skade av det?

Vi var alltid borte fra mamma i skoleferien når vi var små, og kan ikke huske at noen av oss syntes mamma var noen dårlig mr, vi var jo med pappa!!

Dine barn har det 100% resten av året, de skal være sammen med sin egen far, som de også er sammen med og er trygge på resten av året. Det kan godt hende de kommer til å savne mamman sin, men det er nok større sjans for at mamman kommer til å savne dem mer en de savner deg, når du først er ute og reiser. ;)

Nei, du kan enten velge å dra og kose deg, eller innse at dersom du ikke øsnker å være borte fra barna dine i 2 uker, så må du vente med å realisere drømmen din til de er blitt gamle nok til at det er de som reiser fra deg i feriene. ;)

jeg ville sagt god tur og nyt.

Skrevet

Dajeg var liten skrev mamma en bok om et annet land, så hun reiste ofte dit og ble borte 2 uker av gangen. Vi bodde alltid hos mormor og morfar, og trivdes godt med det.

Barn har jo også godt av å ikke være med mamma hele tiden. Lære at mamma kan være borte over en liten stund - også komme tilbake igjen.

Skrevet

Unger tar ikke skade av slikt. De har jo pappa! Hvis det er greit for mannen din, bare dra! Det er viktig å av og til tenke på hva en selv trenger også.

• Liker 1
Gjest Japantur
Skrevet

Takk for svar. Vet ikke hvorfor jeg føler meg så ille av det,men takk alle. Det er jo et par år til enda,men til da har jeg kanskje lyst på ferie;-)

Skrevet

God tur og kos deg gløgg ihjel!:)

Her er problemet at jeg drømmer om å besøke et land mannen ikke har interesse av.

Vi er enige om at en gang i fremtiden (når vi har råd), kan jeg ta med en venninne, tenåringsbarn e.l. Men det er mest pga at det er et litt risikabelt land å oppleve helt på egenhånd, og vil ikke dra dit med små barn og forpliktelser til disse...;)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Selvfølgelig tar ikke barna skade av dette! :) Så lenge mannen din gir deg klarsignal synes jeg du skal reise :)

Skrevet

Far min vekependla eit år pga. jobb, mor mi vekependla ei stund pga. studier. Begge hadde 3-4 unger å ta seg av i veka. Gjekk greit det. Har ikkje traumer av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...