Gå til innhold

Et lite sukk....

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morgen skal min mann og jeg på sykehuset. Igjen.

Denne gangen er det for og få et svar på den 3 mnd lange utredninga av vår datter på 3.5år.

Hun er utredet for mild barneautisme.

Hva svaret vi får fra sykehuset blir vet jeg jo ikke enda, men hva håper jeg?

Jeg håper vi får svaret at JA, hun har autisme.

Jeg håper vi får svaret NEI hun har ikke autisme.

For er det autisme så kan det svare på hvorfor hun slår seg kraftig og bare reiser seg opp som ingenting har skjedd.

Det kan svare på hvorfor hun la haka på en varm stekeplate med muffinser og ikke reagerte.

Det kan forklare hvorfor hun ser andre hus når vi er ute og spør om vi bor der.

Det kan forklare hvorfor hun kan være vanskelig og få kontakt med

Det kan forklare hvorfor hun sliter med språkforståelsen

Det kan forklare hvorfor når vi er ute, hun spør om vi kan gå ut

Det kan forklare hvorfor hun har måttet læres opp i og leke med andre barn- men trives litt for godt i eget selskap.

Jeg kunne fortsatt en stund....

Men jeg vil ikke.

Jeg vil ikke at det skal være noe med henne- hvem vil det om barnet sitt?

Jeg vil at det som har fått oss alle til og lure- jeg vil at det skal være hennes særegenheter.

Allikvel.... Jeg klarer ikke bli kvitt den urolige følelsen av at det er noe med henne, noe som jeg ikke ser.

Men i morra får vi da svar.

Vi er spente, barnehagen og spesialpedagogen hennes og støtteassistenten hennes er spent.

Kjenner jeg har vondt i mammahjertet mitt.

Skjønne lille jenta mi....

:hjerte:

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ønsker dere virkelig lykke til i morgen.

Det er nok ikke helt uvanlig å være dobbel - i din situasjon. Hvis barnet ditt får diagnosen barneautisme så kan det være en lettelse fordi dere får en knagg å henge alle undringer og spørsmål på. På den annen side så kan diagnosen autisme være skremmende.

Hvis hun får denne diagnosen så anbefaler jeg dere å lese dere opp på alt av seriøs faglitteratur på dette - melde dere inn i en foreldreforening - og sette dere selv ved roret videre.

Er hun også utredet på syn og hørsel? Det finnes syns - og hørselsproblematikk som ikke nødvendigvis sitter i sanseorganet - men som handler om hjernens evne til å forstå (tolke) syns - og hørselsinntrykk.

• Liker 1
Gjest jomfrua
Skrevet

Ja, det er vondt å evnt få en diagnose på sitt barn.

Ja, det er en sorgprosess........en lang sorgprosess som vil følge deg i rykk og napp hele hennes oppvekst.

Men det er også veldig godt å få en diagnose - for da vet du at du kan skaffe deg informasjon, lære om reaksjon/tanke/forståelse som forårsaker "rare" situasjoner. Det gir trygghet og trygghet gir deg muligheter til å takle dette på en måte som kan hjelpe ditt barn. Alt er ikke forståelig men du vil få verktøy til å legge forhold til rette.

Dere vil se stor fremgang og positive ting som dere vil glede dere stort over for så å rykke tilbake igjen. Det er en prosess som vil følge dere men det aller aller viktigste i alt dette: DIN DATTER ER DEN JENTA DU HAR FÅTT OG SOM GIR DERE GLEDE. Og ut fra det så finner dere en vei med henne og hennes personlighet.......din datter er IKKE en diagnose, din datter er det berikende mennesket du har foran deg. Diagnose betyr bare at du kan skaffe deg kunnskap og har rettigheter.

Lykke til :)

• Liker 2
Skrevet

Tro meg... Snupps (vårt kosenavn på henne) er snupps uansett.

Hun er vår store glede i livet -en mulig diagnose betyr bare at vi har et navn på ting og litt mer håndfast og forholde oss til.

Hun er uansett jenta vår.

Og -i våre øyne- det mest perfekte barnet som noen gang er skapt.

:)

Kjenner jeg er ekstra glad i henne om dagen. :)

• Liker 2
Skrevet

Lykke til i morgen! Jeg skjønner godt at dere er delt om hvilket svar dere håper på. Men om hun får en diagnose er det ihvertfall lettere å få den hjelpen hun har bruk for. Jeg har selv en bror på 13 år som har barneautisme, han fikk ikke diagnosen før for 1 år siden! Så dere er heldig som har fått igang en utredning så tidlig, så kanskje hun kan få en lettere oppvekst enn det broren min har hatt.. :klemmer:

Gjest Catwoman
Skrevet

lykke til i morgen :klemmer:

Håper dere får et svar - så dere vet hva dere kan forholde dere til.

Jeg har selv en bror på 13 år som har barneautisme, han fikk ikke diagnosen før for 1 år siden! Så dere er heldig som har fått igang en utredning så tidlig, så kanskje hun kan få en lettere oppvekst enn det broren min har hatt..

jeg kjenner også til et sånnt tilfelle.

Kjempeflott for at dere har fått ordentlig utredning såpass tidlig - det burde jo være en selvfølge, men det er det desverre ikke for alle.

Skrevet

:klem:

Det må være vondt å ikke forstå ungen sin. Håper dere får hjelp til å finne ut av det.

• Liker 2
Skrevet

Takk for fine svar!!!

Syn og hørsel er sjekket, hun bruker briller og er på sjekk 3-4 ganger i året grunnet sjeling, så det er tatt hånd om.

Det er vanskelig og føle at jeg ikke når henne.

Det er vanskelig når jeg prøver og prate med henne og hun er bare "tom" i blikket.

I morra 13.30 har vi time.

Spent...

Skrevet

Vil bare ønske dere masse lykke til i morgen. Uansett utfall.

Skrevet

Kjente klumpen i halsen da jeg leste innlegget ditt, MarianneE! Har ikke så mye fornuftig å skrive, men vil bare ønske dere masse lykke til i morgen.

Uansett utfall, så håper jeg frøkna får den hjelpen hun trenger og at du/dere også får den oppfølgingen dere ønsker :)

Forstår veldig godt denne todelte tankegangen, har vært der selv - men det var ikke ift autisme da, men CP.

:klemmer:

Skrevet

Tenk så heldig jenten din er med foreldrene sine. :hjerter:

Lykke til i morgen. :klemmer:

• Liker 5
Skrevet (endret)

Lykke til i morgen, uansett hva utfallet blir! :)

Får dere en diagnose, så vil dere vel også få en behandlingsplan og eventuell prognose for hvordan det kan utvikle seg? Isåfall så er jo det et steg på veien, og det vil være med på å skape en viss forutsigbarhet og noe konkret å forholde seg til.

Ikke minst så kan det også være med på å forenkle saksgang hos PPT, NAV, kommune osv dersom det skulle bli nødvendig å sette inn ymse tiltak. Det kan bli mange regler og paragrafer for dere å sette dere inn i for å finne ut hva dere har krav på og hva som er kommune/fylke sine plikteri denne sammenhengen, og alt glir normalt sett enklere med en konkret diagnose.

På den annen side så er det jo egentlig ingen som vil at barnet sitt skal få en diagnose, uansett hva det måtte være. Man vil jo innerst inne at alt skal bli bra, og det ting skal gå over av seg selv. Det er dessverre ikke alltid sånn det går, og da er det greit å ha konkrete papirer å forholde seg til. Ingen ting er værre enn at alle ser at noe er galt, men ingen finne ut hva det er eller hvordan det kan behandles. Den uvissheten er ikke god å leve med...

Endret av SmallTalk
Skrevet

:hjerte:

Takk.

• Liker 1
Skrevet

Å,jeg kjenner meg så godt igjen!!! Min skjønne datter er under utredning fra BUP for ADHD. Jeg ønsker dere masse lykke til , i morgen og i fremtiden. Vi har flotte jenter som vi får vere glad for får den hjelpen de evt trenger for å blomstre! :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...