Gå til innhold

En liten historie til skrekk og advarsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

En mor fikk en telefon tidlig en mandags morgen. Telefonen kom fra stedets politi.

Hennes tenåringssønn hadde hatt telefonisk kontakt med en god del yngre jente, og jentas foreldre vurderte anmeldelse.

Denne gutten er den mest naive, godtroende, dumsnille, omsorgsfulle tenåring omgivelsene har møtt, og da hun ga ham sitt telefonnummer på nettet, så han ikke noe galt i å holde sporadisk kontakt med henne.

Guttens mor tok med en gang affære, og nektet sin sønn å ha kontakt med yngre jenter.

Hun gikk igjennom alt av logger på telefon og data, og selv om hun ikke var overrasket, pustet hun likevel lettet ut da det viste seg at det dreide seg om få, dagligdagse og uskyldige meldinger.

Loggene viste at den unge jenta hadde vært den pågående (verbale) part, mens han hadde besvart henvendelsene på en hyggelig måte, men ikke noe mer.

Guttens mor tok alt ansvar. Hun var veldig tydelig på at han er den eldste, han burde visst bedre, og hun som i utgangspunktet er nøye på at ting skal gjøres riktig, satte strenge regler for overvåkning av guttens videre mobil og data-bruk. (etter oppfordring fra politiet)

Jeg er derimot litt uenig med guttens mor, gutten har ikke alt ansvar alene.

Ja, han var eldst og burde visst bedre, han skulle ikke holdt kontakten med den yngre jenta, men jenta selv, og hennes foreldre har også et selvstendig ansvar.

Jeg er veldig sikker på at både foreldre og skole har fortalt jenta om faren ved å utgi personlig informasjon på internett. Når hun likevel gjør det, må foreldrene og jenta selv, ta sin del av ansvaret, og de skal være glad at den jenta deres ga sitt telefonnummer til denne gangen, ikke hadde baktanker ved kontakten.

Denne gangen gikk det bra, både for gutt og jente, men det hadde ikke nødvendigvis endt slik.

Gutten kunne ha vært utforskende seksuellt, og det samme kunne jenta vært... begge kunne tøyd grensene.

Dette kunne fått store konsekvenser for begge parter.

Derfor er min oppfordring til alle foreldre, uansett om du har en eldre gutt, eller yngre jente. Ikke bare opplys om farene ved å utveksle privat informasjon på nettet, sørg for at de følger reglene.

Privatliv har alle rett på, men en periode med redusert privatliv er en liten pris å betale når man tenker på hva alternativet kunne vært!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for infoen. Livet med tenåringer har stadige overraskelser. Kjenner jeg blir enda mer nervøs for alt de kan ramle borti.

Skrevet

Takk for infoen. Livet med tenåringer har stadige overraskelser. Kjenner jeg blir enda mer nervøs for alt de kan ramle borti.

Takk for tilbakemelding, det forventet jeg ikke.

Livet med tenåringer kan være utfordrende, og problemer vil dukke opp, men så lenge foreldrene klarer å se barna på en objektiv måte, er de også klare til å gripe inn ved første tegn på uregelmessigheter, og da vil det i 8 av 10 tilfeller gå bra. :)

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva som er problemet her. En gutt og en jente (begge under 16, formoder jeg, siden foreldrene er involvert), møtes over nettet, og så prater de litt sammen pr telefon etterpå. Hva har politiet med dette å gjøre?

Jeg ser at jenten gjorde noe feil da hun oppgav telefonnummeret sitt uten å vite sikkert hvem den andre personen var, men jeg klarer ikke, ut ifra det du har skrevet, å forstå hvorfor hverken politiet eller guttens mor skal ha noe med det å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Problemet her er vel at gutten har blitt anmeldt av jentas foreldre?

Skrevet

Problemet her er vel at gutten har blitt anmeldt av jentas foreldre?

Spørsmålet er vel om de hadde grunnlag for anmeldelse?

Dette kommer litt an på hvor stor aldersforskjell det er snakk om og hvor gamle barna er, så jeg synes det blir vanskelig å diskutere på generelt grunnlag, men det har jo aldri vært forbudt for mindreårige å bli venner via internett. Det vi vil unngå er situasjoner som fører til misbruk, og da må vi ikke bli så hysteriske at vi utelukker all sosial kontakt, siden dette kan være viktig for mange unge.

Skrevet

Jeg ser at jenten gjorde noe feil da hun oppgav telefonnummeret sitt uten å vite sikkert hvem den andre personen var, men jeg klarer ikke, ut ifra det du har skrevet, å forstå hvorfor hverken politiet eller guttens mor skal ha noe med det å gjøre.

Svaret på det står her:

Hennes tenåringssønn hadde hatt telefonisk kontakt med en god del yngre jente, og jentas foreldre vurderte anmeldelse.

Saken er at jentas foreldre vurderte å anmelde saken fordi de var bekymret for kontakten, selv om kontakten var uskyldig.

Gutten er forøvrig over 16 år, jenta under.

Skrevet

Det er først når man får små båser til hver enkel elev i klasserommet man kan være på sikre siden.....

Gjest Trådstarter
Skrevet

Dette kommer litt an på hvor stor aldersforskjell det er snakk om og hvor gamle barna er, så jeg synes det blir vanskelig å diskutere på generelt grunnlag, men det har jo aldri vært forbudt for mindreårige å bli venner via internett. Det vi vil unngå er situasjoner som fører til misbruk, og da må vi ikke bli så hysteriske at vi utelukker all sosial kontakt, siden dette kan være viktig for mange unge.

Jeg mente ikke å legge opp til debatt, jeg fortalte denne historien fordi jeg ville oppfordre foreldre til å ha en viss kontroll over barnas telefon/internettbruk.

I dette tilfellet ble en helt uskyldig kontakt (hverdagslig snakk) mellom to unge mennesker mistenkeliggjort grunnet aldersforskjell (i år, ikke i modenhet), i andre tilfeller kunne litt kontroll gitt grunn tli bekymring.

Skrevet

Saken er at jentas foreldre vurderte å anmelde saken fordi de var bekymret for kontakten, selv om kontakten var uskyldig.

Gutten er forøvrig over 16 år, jenta under.

Dette handler i så fall mer om hysteriske foreldre. Politiet ville ikke gjort noe med saken, siden gutten ikke har gjort noe straffbart, og heller ikke hadde noen slike hensikter.

Skrevet

Men, hvor gammel er jenta?? 7?

Om en gutt på 16 snakker med ei jente på 13-14, er ikke det naturlig da? Eneste jeg ser av dette, er to foreldre som ikke har lært dattra si nett-vett, og blir hysteriske pga det.

Mulig her er noe jeg ikke får tak på men ser ikke hva.

Skrevet (endret)

Jeg er enig i det du skriver, og også enig med trådstarter i at foreldrene til gutten ikke hadde noen grunn til å legge seg helt flate.

Problemet er jo bare, at uansett om man har grunnlag for anmeldelse eller ikke, så ville det fått konsekvenser for gutten antagelig, og kanskje uten anmeldelse også, når foreldrene til jenta reagerer som de gjør. Ryktebørsen trenger ingen bevis for å holde seg gående...

Derfor er jeg enig med trådstarter i at litt kontroll kan være fornuftig.

Endret av Mixelite
Gjest Trådstarter
Skrevet

Eneste jeg ser av dette, er to foreldre som ikke har lært dattra si nett-vett, og blir hysteriske pga det.

Mulig her er noe jeg ikke får tak på men ser ikke hva.

Etter min mening er det ikke noe mer enn dette.

Men poenget mitt er at både jenta og gutten (og guttens mor) hadde sluppet mange ubehageligheter dersom foreldrene hadde vært mer involverte i barnas telefon- og internett-bruk.

Gjest Trådstarter
Skrevet

Jeg er enig i det du skriver, og også enig med trådstarter i at foreldrene til gutten ikke hadde noen grunn til å legge seg helt flate.

Problemet er jo bare, at uansett om man har grunnlag for anmeldelse eller ikke, så ville det fått konsekvenser for gutten antagelig, og kanskje uten anmeldelse også, når foreldrene til jenta reagerer som de gjør. Ryktebørsen trenger ingen bevis for å holde seg gående...

Derfor er jeg enig med trådstarter i at litt kontroll kan være fornuftig.

Gjest Trådstarter
Skrevet

Det skulle stått: "Enig!" i innlegget over.

Gjest Trådstarter
Skrevet

Det skulle stått "Enig!" som svar på Mixelites innlegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...