Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Å få barn har alltid vært (og fortsatt er) mitt aller største ønske her i livet. Jeg er nå 24 år og føler meg klar for barn, utdannelse er jeg ferdig med og har et stabilt og godt forhold til min kjære gjennom 5 år. Min samboer er 28 og også klar for barn. Men allerede nå merker vi flere hindere på veien. Jeg er for det første overvektig (jeg jobber med saken - og går ned i vekt). Det andre hinderet er at han har fått bekreftet at "svømmerne" hans ikke svømmer så bra, og han har fått fryst ned sæd dersom vi skulle ha behov for assistert befruktning. I tillegg har jeg fått en mistanke om at jeg kanskje har PCO/PCOS (pga diverse symptomer), og jeg skal inn til ultralyd for dette i februar.

Jeg lurer på hvordan veien videre mot graviditet og barn vil være dersom jeg får bekreftet at jeg har PCO/PCOS? Og dersom jeg ikke får påvist PCO/PCOS? Dere tenker kanskje at jeg har mange år på meg til å bli gravid, men vi føler oss klare, og vil gjøre det vi kan for å bli det når forholdene er lagt best til rette (som feks vektnedgangen min)Jeg håper å ha nådd målet mitt i løpet av sommeren.

Jeg har lest flere steder at for å få Pergotime og/eller tilbud om andre typer hjelp for å bli gravid, så må man ha vært registrert prøver i minst ett år...stemmer dette?

Jeg ser at det er mange her inne på forumet som har mye kunnskaper, så derfor lurer jeg på hva vi bør gjøre for at det ikke skal ta altfor lang tid til vi blir velsignet med et barn (da tenker jeg dersom vi kommer til å trenge litt hjelp på veien)

Håper det er noen som vil ta seg litt tid til å hjelpe meg litt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Hvis det viser seg at du har pcos og mannen har dårlige svømmere så kommer dere nok til å slippe å prøve ett år uten noen form for hjelp :)

Jeg har pcos, men visste ikke dette da vi startet prøvingen. Så etter ett år kontaktet jeg lege og ble henvist til en spesialist. Problemet er jo at jeg ikke har el og derfor går jeg på pergotime, noe som gir meg el :)

Masse lykke til til dere :)

Skrevet

Tusen takk for svar :)Jeg håper vi slipper å gå gjennom lange ventetider dersom vi behøver hjelp med å bli gravid :)

Er det lett å få resept på Pergotime, eller finnes det noen krav man må oppfylle for at man kan få resept på Pergotime?

Er det fastlegen eller gynekolog som skriver ut slike resepter?

Skrevet

Vi er i nesten samme situasjon. Jeg får ikke eggløsning av meg selv uten at vi ahr funnet en grunn (er frisk, slank og sunn). Mannen har dårligere svømmere.

Dere trenger ikke vente et år. Gå til fastlegen og få henvisninger videre til hhv gynekolog og ny sædtest, eller utredning på nærmeste sykehus. Pergo er en løsning for deg, men om det vil lykkes er avhengig av mannens svømmere. Jeg har forsøkt 7 sykluser uten resultat, og vi har fått beskjed om at vi ikke vil lykkes på egen hånd og at vi må gå for prøverør.

Skrevet

Jeg fikk også påvist PCOS for en del år siden. Var på ny kontroll for to år siden og det var fortsatt like mange cyster i eggstokkene mine da som tidligere. Ønsket om å få barn var på daværende tidspunkt ikke så sterkt. Så tenkte ikke mer over det enn at det kunne jo kanskje hende at det var mulig å bli gravid, så vi brukte prevansjon for å hindre en graviditet rett og slett da det ikke passet (mest med tanke på jobbsituasjon).

Jeg kom så over informasjon om lavkarbo-kosthold som skulle være bra for oss med PCOS om vi ønsket å gå ned i vekt. Jeg leste meg opp på emnet og bestemte meg rett og slett for at dette var tingen for meg.

Lavkarbo maten skulle også sørge for at syklussen kom i gjenge igjen.

Så vel ikke så mye til syklussen... dvs... fikk eggløsning første måned og traff blink med sengeaktivitetene! Og er nå godt over halvveis gravid.

Det morsomme i vårt tilfelle er jo at vi var på vei til utredning for barnløshet, for vi var sikkre på at vi ikke kom til å klare å få til dette på egenhånd. Så måtte jo ta en tlf til klinikken og ombooke timen fra begynnende utredning til ultralyd time.

Skrevet

Det er godt å ikke være alene om en slik situasjon, selv om jeg helst vil at ingen skal oppleve vanskeligheter med å bli gravid :)

Burde vi fått henvisning i forhold til utredning om barnløshet ganske fort, eller vente til jeg har gått mer ned i vekt? Jeg er litt redd for at de kommer til konklusjonen at vekten min er grunnen til at jeg ikke blir gravid (selv om jeg får bekreftet pcos, i tillegg til at mannen har dårlige svømmere)

Atheene: Jeg håper det ordner seg for dere :) Jeg er så glad det finnes hjelp å få i dag :)

hegejenta30: Gratulerer med babylykke :) Morsomt at du nevner dette med lavkarbo. Det er faktisk det jeg har begynt med, og heldivis så går vekten nedover. Syklusen min er fortsatt ikke noe særlig regelmessig, men jeg håper det kommer seg etterhvert.

Skrevet

Det er ikke gøy å se at "alle andre" klarer å få til å lage barn (gjerne ved et uhell) når man ønsker seg det som mest!

Vektnedgang er bra for mye når man tenker på å bli gravid - det er jo en påkjenning for kroppen og ekstra kiloer vil merkes.

Ønsker deg lykke til med prøvingen - og ta gjerne kontakt med en privatklinikk om dere har råd til det - så dere får tatt en sjekk av både deg og mannen.

Skrevet

Burde vi fått henvisning i forhold til utredning om barnløshet ganske fort, eller vente til jeg har gått mer ned i vekt? Jeg er litt redd for at de kommer til konklusjonen at vekten min er grunnen til at jeg ikke blir gravid (selv om jeg får bekreftet pcos, i tillegg til at mannen har dårlige svømmere)

En livsstilsendring vil øke sjangsene dine betydelig. Det er verdt å huske at hver prøverørsbehandling er ganske tøff fysisk og psykisk å gå gjennom, og at bare de tre første dekkes av det offentlige. Derfor er det best å ha det optimale utgangspunktet for å lykkes.

Husk også at det ofte er dårlige svømmere som er den største utfordringen for å få det til på egenhånd. Pergotime og medisinering vil ofte hjelpe ved PCO. Men det er lite å gjøre med kvaliteten på svømmerne (med mindre han er røyker, drikker mye eller har en usunn livsstil). Så pass på å ikke ha alt fokus på din overvekt.

Men det er bare å komme i gang med utredning, det er en lang prosess med venteliste på venteliste, og prøving og feiling. Få til en time hos fastlege allerede, så er du i gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...