Gjest SmurfeLurfen Skrevet 10. januar 2011 #1 Skrevet 10. januar 2011 Hei! Da begynner det sakte, men sikkert, å nærme seg søknadsfrist for høgskoler osv. Er ferdig med videregående og har generell studiekompetanse. Er 19 år og har et friår for å jobbe nå. Hadde håpet jeg ville finne ut hva jeg ville bli i løpet av dette året, men det er ikke så enkelt.. Hva gjorde dere som ikke visste helt hva dere ville bli? Og jeg har noen krav også. Kommer mest sannsynlig til å bo på bygda når jeg blir stor, så det må være et yrke med mulighet for jobb der. Lønn: Minst 300 000 egentlig... Vokste opp med to foreldre som hadde lønn under 300 000, og skulle ønsket vi hadde litt mer å rutte med. Derfor har jeg det som et krav... Jeg hadde tenkt på dyrelege, men ville aldri klart kjemi og matte, så det er utelukket. Dyrepleier er jo en mulighet, men det er jo bare lønn på 260 000 ca, og får anbefalinger fra dyreleger om at hvis du har så gode karakterer, så velg en annen utdanning en dyrepleier og ha dyr som hobby heller. I lengden så er nok det et godt poeng. Har alltid hatt interessen for dyr, men det er ikke så mange utdanninger å velge mellom.. Ellers så vet jeg ikke helt hvilke interesser jeg har. Har litt hobbyer (dyr, fotografering, natur) men det vil jeg helst ha som hobbyer, ikke yrke. Håper noen kan dele sine erfaringer fra da dere endelig bestemte dere for yrke og utdanning
Independent_ Skrevet 10. januar 2011 #2 Skrevet 10. januar 2011 Det viktigste man gjør når man skal velge yrke, er at man velger på bakgrunn av personlige egenskaper. Jeg valgte psykologi fordi at jeg har evnen til å sette meg inn i en annens persons situasjon samtidig som at jeg kan takle å høre om grusomme hendelser som f.eks. barn har gjennomgått samt fine opplevelser. Du bør ikke velge veterinær dersom du ikke er god i matte og fysikk. Da må du slite deg gjennom utdanningen med bein og klør, så kommer du gjennom med sannsynligvis et dårlig snitt som ikke gir deg førsteprioritet på jobbene allikevel. Jeg syns at hvis du kunne tenkt deg å jobbet som dyrepleier så skal du søke på det. Hva så om det er 40.000 kroner mindre i lønn enn du hadde tenkt deg? Det er uansett dyrepleiere som tjener mer enn og mindre enn den summen du har satt opp, for det er vel gjennomsnittslønna. Lønn er ikke alt. Er det bedre at du får deg en jobb du gruer deg til, men tjener 40k ekstra i året?? 1
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 10. januar 2011 #3 Skrevet 10. januar 2011 Jeg tenker ofte at jeg burde gå for Dyrepleier, men i lengden ville jeg nok syntes at lønnen ble for lav, rett og slett! Det blir liksom ikke verdt det.. Har ikke nok poeng per dags dato til å komme inn. Men poenggrensen kan jo endre seg litt. Men det er en del jeg liksom kunne tenkt meg til å jobbe med, ikke resten av livet, men inntil videre om du skjønne. F.eks. Langtransport (Personbil/liten varebil) Kontor Sentralbord Bar Noe på en flyplass Noe innenfor redning (ambulanse, helikopter) Men ambulanse har jeg egentlig lagt fra meg, fordi det kan til tider være et ganske tøft yrke. Det er det jeg kommer på nå. Egentlig så vet jeg mer om hva jeg ikke vil bli enn hva jeg vil bli
Grønt blad Skrevet 12. januar 2011 #4 Skrevet 12. januar 2011 Jeg vil anbefale deg å lese studiekatalogene svært nøye. Jeg valgte det jeg syntes virket mest spennende. Har endret litt retning nå, men angrer ikke på at jeg valgte det jeg gjorde. Jeg ble mange erfaringer rikere, og jeg lærte ting som jeg fortsatt får bruk for, også i det jeg studerer nå. Flere av yrkene du lister opp er yrkesfagutdanninger. Er det et kommunesenter i nærheten av der du bor? I kommunen trenger de også personer med høyere utdanning, i mange ulike yrker. Anbefaler deg å velge ut fra interesse og hva du synes er spennende (og selvsagt også litt evner, har du alltid slitt med matematikken, ta ikke ingeniørfag osv.). Veldig mange fag er ulike i forhold til hvordan du opplevde fagene på vgs. (f.eks. norsk eller sosiologi/samfunnvitenskaplige fag er svært ulike på universitet i forhold til vgs.). Det er svært lurt å skille mellom hva man vil arbeide med og hva man vil ha som hobbyer. Selv om man elsker å drive med musikk eller foto, så er det ikke sikkert at det er det man vil trives med å studere og arbeide med. De fleste yrker finner man også på bygda/tettsteder, men man får kanskje den karrieren man kunne ha fått i en større by som Oslo. Kunstfag (musiker, arkitekt ++) kan være vanskeligere å få jobb med på landet sammenlignet med by, men dersom du er villig til å være selvstendig næringsdrivende, så er det også en mulighet. Velg noe du synes er spennende. Kanskje du finner ut at det ikke er det riktige, men du får impulser og blir kjent med personer som kanskje leder deg inn på riktig spor. Det er uansett ikke bortkastet å ha studert noe annet. Men igjen. Les studiekatalogene nøye, og plukk ut det du synes virker mest spennende. 1
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 12. januar 2011 #5 Skrevet 12. januar 2011 Nytter ikke med god lønn hvis du ikke trives med yrket/utdanningen din. Selv valgte jeg det jeg virkelig ville, og angrer ikke.
Gjest virveldyr Skrevet 12. januar 2011 #6 Skrevet 12. januar 2011 Det er svært lurt å skille mellom hva man vil arbeide med og hva man vil ha som hobbyer. Selv om man elsker å drive med musikk eller foto, så er det ikke sikkert at det er det man vil trives med å studere og arbeide med. Veldig godt poeng. Er forresten lov å ombestemme seg hvis man føler at man har valgt feil. Det er jo ikke alltid så lett å vite om man trives med noe før man har prøvd det ut
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #7 Skrevet 12. januar 2011 Hvor svak er du i matte og kjemi? Jeg utelukket mye rett etter vgs fordi jeg ikke orket og trodde jeg ikke greide å ta ekstra realfag. - Men det greide jeg helt fint, og nå er jeg glad for den ekstra innsatsen. Veldig mye arbeid, men dersom det er noe man vil, er det jo verd det!
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 13. januar 2011 #8 Skrevet 13. januar 2011 Hei! Hadde matte på videregående, men hadde det enkleste (P1). Og det var ofte et slit. Får vurdere å ta realfag hvis jeg finner en utdanning jeg har veldig lyst å ta der man må ha realfag. Så jeg får se. Det er noen jeg kjenner som bor på bygda og som jobber på sykehjem. Kanskje ikke fordi det var det de drømte om, men det er enste alternativ med sykepleierutdannelse hvis de vil bo på bygda. Og da blir det prisen å betale for å få bo på bygda. Blir jo litt det samme om man velger et yrke med høyere lønn. Kanskje ikke det yrket man drømte mest om, men det er prisen å betale for å få et godt lønnet yrke, om dere skjønner. Men dyrpleier var det jeg kunne tenkt meg til, men på listen over så er det jo en del andre ting jeg kunne tenkt meg til og som har bedre lønn. Må bare få ordentlig lyst til å velge en av de og så ta utdanning. Å lese studiekataloger nøye er nok viktig ja. Også å skille mellom hobbyer og yrke. Som nevnt av andre ovenfor
Iseliin Skrevet 13. januar 2011 #9 Skrevet 13. januar 2011 hva med økonomi? eller megler eller kansje noe innen naturbruk. sjekk universitetet på Ås!!
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #10 Skrevet 13. januar 2011 Synes svaret til Grønt Blad er veldig bra Jeg slet lenge med å velge utdanning, jeg var skoleflink og kunne velge og vrake, men rett etter videregående hadde jeg ikke noe realistisk bilde av utdanning vs arbeidsliv, og jeg hadde dårlig selvtillit. Dersom du klarer å velge med "hjertet" og har med litt fornuft samtidig, tror jeg du klarer å velge riktig. Bare ikke tenk ALFOR fornuftig, type man må bli sykepleier eller ingeniør, dersom disse utdanningene ikke frister deg. Det er mange andre fornuftige og gode utdanninger også, men man må sette seg litt mer inn i hva de innebærer og hva slags jobber man kan få. Jeg kom til å tenke på at landbruksutdanning kunne vært en mulighet. Dersom du bor i et landbruksdistrikt har kommunene gjerne landbruksrådgivere, og bedrifter som Tine, Gilde etc har tilsvarende folk ansatt. Det er dårlig rekruttering til disse utdanningene, men visstnok stort behov for kompetansen. Ved UMB (tidl Landbrukshøyskolen) kan du f eks utdanne deg innen husdyrfag, eller du kan velge andre områder (planter, jord... eller f eks naturforvaltning som dog ikke er en landbruksutdanning). Såvidt jeg har oversikt over jobber man både på kontor, med forvaltning, søknader og sånt, og "i felt" direkte hos den enkelte gårdbruker. Det er jo ikke som å jobbe med kjæledyr, men kanskje mer nyttig. Jeg kjenner flere veterinærer, blant annet et par som har gått vekk fra smådyrpraksisen fordi de vil jobbe med mer samfunnsnyttige emner. Landbruksutdanningene er realfagsbaserte, men ikke supertunge. Spørs hvor dårlig du er i kjemi, hvis du ikke har noe talent innenfor det ville jeg anbefalt deg noe annet, hvis du bare ikke er god nok til å komme inn på veterinærstudiet, men har grei nok forståelse, synes jeg du skal sjekke ut de utdanningene jeg nevner. Min egen erfaring er også at det tross alt er lettere å fokusere på noen få fag av gangen på høyere utdanning, enn å ha full kontroll i alt på videregående.
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 13. januar 2011 #11 Skrevet 13. januar 2011 Jeg har sett litt på noen av de utdanningene, men en del på Ås må man jo ha ekstra realfag og det har jo ikke jeg. Men hvis jeg med tiden tror at jeg kanskje klarer å ta realfag, så er det jo fortsatt en mulighet. Virker litt spennende med sånne yrker der man jobber både på kontor og ute i felten, sånn som du beskriver Bor i et landbruksdistrikt, men nærmeste Gilde (Nortura) og Tine er mange timers kjøring unna. Det har blitt sentralisert og de små bedriftene ble samlet til en stor, så nå er det ikke lenger bare 1 times kjøring til Tine eller Gilde. I selve kommunen her, så er det jo både naturforvaltere og rådgivere innenfor landbruk. Så det er en mulighet ja Iselin, jeg begynte på økonomi på høgskole sist høst, men sluttet etter noen uker. Var skolelei før jeg begynte og valgte bare det studiet for å velge noe. Men nå i vinter så har jeg blitt mer og mer motivert for skole igjen
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 13. januar 2011 #12 Skrevet 13. januar 2011 (endret) Edit: dobbelposting Endret 13. januar 2011 av SmurfeLurfen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå