Gjest sunshine-t Skrevet 20. oktober 2003 #1 Skrevet 20. oktober 2003 ..har dere det og evt hvor mye betalte dere? Vi fikk høre fra en bank som holder på med sånn,at utenom kontrakten, så kunne det komme på noen tusen. det var pga advokaten som skulle overvåke det hele og at alt var riktig forseg gjort..
Gjest Lea Skrevet 20. oktober 2003 #2 Skrevet 20. oktober 2003 Vi betalte ingenting. Bruker kontrakten som finnes på www.dinside.no og en advokat jeg har i familien sier at denne kontrakten er helt OK, så lenge det ikke er spesielle ting som skal tas hensyn til.
Gjest Poirot Skrevet 20. oktober 2003 #3 Skrevet 20. oktober 2003 Vi kjøpte på Norli for ca 100 kr. Trenger ikke advokat hvis man ikke har kompliserte økonomiske forhold.
Nokså Skrevet 21. oktober 2003 #4 Skrevet 21. oktober 2003 Du kan også kontakte Juss Buss eller JURK i Oslo, Jussformidlingen i Tromsø eller Jusshjelpa i Bergen. I tillegg finnes det noe i Trondheim som jeg ikke husker navnet på. Disse er rettshjelpstiltak som drives av jusstudenter - de selger samboerkontrakter og har også brosjyrer med tips til hva man må tenke på.
Rannva Skrevet 21. oktober 2003 #5 Skrevet 21. oktober 2003 Er det vanlig å ha kontrakt?? :o Jeg har vert samboer i noen måneder, men ikke tenkt på å skrive kontrakt.. Er det viktig når man ikke har barn? Hva står i kontrakten? Burde vi skaffe oss en? Skal den bare signeres og ligge i en skuff frem til vi evt går fra hverandre? *lure lure*
nessi Skrevet 21. oktober 2003 #6 Skrevet 21. oktober 2003 Er det vanlig å ha kontrakt?? :o Jeg har vert samboer i noen måneder, men ikke tenkt på å skrive kontrakt.. Er det viktig når man ikke har barn? Hva står i kontrakten? Burde vi skaffe oss en? Skal den bare signeres og ligge i en skuff frem til vi evt går fra hverandre? *lure lure* Vel, jeg synes det er bedre å sette opp en oversikt over hvem som eier hva og hvordan ting skal deles, før man evt. skulle bli uvenner. Da blir alt vanskelig. Dersom dere ikke går til advokat, oppbevarer dere en versjon hver, og håper på at dere aldri får bruk for den. Vi har vært hos advokat og satt opp kontrakt bla fordi han har barn fra før, og pga andre økonomiske forhold.
Rannva Skrevet 21. oktober 2003 #7 Skrevet 21. oktober 2003 Ok, kanskje det var lurt. En ide om hvordan jeg skal bringe dette på bane hjemme? Vil ikke at han skal tro at jeg "planlegger" brudd. Han er jo mannen i mitt liv.
nessi Skrevet 21. oktober 2003 #8 Skrevet 21. oktober 2003 Vel, jeg hadde aldri vært redd for å nevne dette. Er jo en helt naturlig sak i dagens samfunn hvor så mange er samboere. Bare si at du pratet med noen i dag som hadde satt opp en kontrakt, og spør hva han mener om det.
Rannva Skrevet 21. oktober 2003 #9 Skrevet 21. oktober 2003 Ja, det er vel ikke noe problem. Bare jeg som overdramatiserer. :oops:
Gjest sunshine-t Skrevet 21. oktober 2003 #10 Skrevet 21. oktober 2003 kan ikke akkurat si at vi har så rar økonomi, men vi har felles barn, ikke noe planer om giftemål*jaffal ikke på en god stund* og det er han som eier huset. han kjøpte det før jeg kom inn i bildet, for å si det sånn. så det går an å ha en samboerkontrakt uten å måtte involvere advokat? hm.. må sjekke opp med banken herborte om det funker sånn her og`..
Gyldenløwe Skrevet 21. oktober 2003 #11 Skrevet 21. oktober 2003 Vel, jeg var samboer engang for leeenge siden. Hun ble helt gæærn når jeg foreslo en samboerkontrakt. Mente det var fornærmende og uromantisk og jeg vet ikke hva. Så da skippa vi det (Tøffel!) Når vi gikk fra hverandre var selve delingen uproblemtisk (resten var det *ikke*). Men det var hovedsaklig fordi jeg eide leiligheten og vi ikke hadde anskaffet så innmari mye sammen. Jeg vil nok være litt tøffere en evt. neste gang ...
Gjest sunshine-t Skrevet 21. oktober 2003 #12 Skrevet 21. oktober 2003 vi har bodd i lag i 2,5år nå og har masse felles ting og masse "egne" ting. og fått veldig mye felles. derfor syntes jeg det hadde vært greit å fått en sånn. pluss at viss det skjer noe med gubben, at han feks dør. så står jeg og littlå på bar bakke. familien hans arver 65% og littlå får 25%..... det er ikke akkurat pengene jeg er ute etter, men tryggheten.. den betr abosolut alt. og i tillegg pga littlå..
nessi Skrevet 21. oktober 2003 #13 Skrevet 21. oktober 2003 Foreslå kontrakt du. Hvis det verste skulle skje, er den god å ha. Vi har satt opp både samboerkontrakt og gjensidig testamentet.
Gjest Tristessa Skrevet 21. oktober 2003 #14 Skrevet 21. oktober 2003 Kunne aldri bodd sammen med noen uten kontrakt selv. Når jeg og kjæreste flytter sammen til neste år, er det ikke snakk om noe annet. Enda viktigere er det hvis jeg/vi kjøper leilighet. Forstår ikke helt dem som ikke liker tanken på å inngå en kontrakt, det er tross alt kun snakk om sunn fornuft.
*Kaisa* Skrevet 21. oktober 2003 #15 Skrevet 21. oktober 2003 Vi har også samboerkontrakt med gjensidig testamente. Kjekt å ha . Vi har bodd sammen i snart 5 år, i det som en gang var mitt hus. Når betrakter vi det selvfølgelig som vårt. Gjennom årene så har vi selvsagt anskaffet en del ting sammen. Hvis vi en gang skulle gå vært til oss så er det greit å ha det skriftelig, så er det ialle fall ikke noe å krangle om. Kanskje ikke det mest romantiske å foreslå når man har ny samboer og er nyforelska. Greit å vente litt. Men ikke forlenge.... :blunke:
Gjest sunshine-t Skrevet 21. oktober 2003 #16 Skrevet 21. oktober 2003 jeg har snakket om det lenge nå jeg.. men du vet.. mannfolk tar det litt tid med..
*Kaisa* Skrevet 22. oktober 2003 #17 Skrevet 22. oktober 2003 Husker ikke hvor mye vi betalte, men jeg mener det var i underkant av tusen kroner. :D
tingeling Skrevet 22. oktober 2003 #18 Skrevet 22. oktober 2003 Noen som vet om man må få en advokat til å skrive under på et testamente, eller om det holder med to vitner? (forresten ganske deprimerende å skrive testamente når man er 27 år, men lurt siden vi samboere og ikke gift...) Tingeling
Frodo Skrevet 22. oktober 2003 #19 Skrevet 22. oktober 2003 Du trenger ikke advokat for å skrive testamente (holder med vitnene), men det kan være greit likevel. Dersom testamentet ikke er gjort helt etter reglene er det ugyldig, og det kan derfor være greit å ha noen som kan det til å sjekke at det er gjort korrekt. Kjedelig å oppdage at testamentet er ugyldig...
Gjest sunshine-t Skrevet 22. oktober 2003 #20 Skrevet 22. oktober 2003 ei venninne av meg er jusstudent eller noe sånn. og jhun sa at det er så strengt med testamentet nå,at for at det skal være lovlig så må/burde en advokat være tilstede.. helt sykt... menmen.. det er vel bedre det og å vite at det man ønsker kommer til å bli gjort..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå