AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #1 Skrevet 10. januar 2011 Jeg har nylig oppdaget sukrin, og lurer på om dette er for godt til å være sant. Det sies at sukrin har null kalorier, og det består av 100% sukkeralkoholer som kategoriseres som karbohydrater men som likevel ikke er karbohydrater i vanlig forstand. Sukrin sies å smake som ekte sukker og ha samme bakeegenskaper. Men om det er så fantastisk som det beskrives som, hvorfor har vi ikke da hørt veldig mye om det på tv/i aviser? Burde ikke dette bli presentert i media som redningen for søthungrige nordmenn? Disse linkene ser jo rosenrøde ut, men så kommer de jo ikke akkurat fra en objektiv kilde: Om sukrin Ofte stilte spørsmål om sukrin Hvis sukrin er så bra og uskadelig som det som står her, så går jeg helt klart over til dette framfor sukker, selv om det koster mer. Men det sies jo at hvis noe høres for godt ut til å være sant så er det ofte det. Noen som vet?
Kanutten Skrevet 10. januar 2011 #2 Skrevet 10. januar 2011 Jeg lurer på om du har smakt sukrin? Jeg liker ikke å bruke den fordi jeg får en isende følelse i munnen. Men den er jo en ok erstatning om man ikke kan spise sukker da. Man har flere bruksmuligheter med sukrin enn f.eks. splenda, f.eks i eggedosis og sukkerbrød. Da kakn man bare erstatte med samme mengde som sukker. Jeg synes sukrin er alt for dyrt også.
Anglofil Skrevet 11. januar 2011 #3 Skrevet 11. januar 2011 Det er som Kanutten skriver her, mange får en isende følelse av sukrin. Jeg synes det er helt greit å bruke, men foretrekker det da f.eks når jeg baker. Sukrin har forøvrig vært brukt i Japan og USA i en årrekke, det er nok bare Norge som ikke har helt klart å følge med i tiden. Det er i tillegg et økologisk og 100% naturlig produkt, og har faktisk blitt spist av oss mennesker i lange tider, da Erythritol (Sukrin) finnes naturlig i bl.a pærer, sopp, meloner osv. Sukrin brukes også i en del oster, vin, soyasaus etc. Hvis jeg skal ha noe tilsvarende sukker på pannekaker osv, så bruker jeg i stedet fruktose. Mvh Yvonne
Gjest Heloise Skrevet 11. januar 2011 #4 Skrevet 11. januar 2011 Istedet for sukker bruker jeg Stevia. Skal visstnok heller ikke inneholde en eneste ufin liten ting. Wikipedia om Stevia : http://en.wikipedia.org/wiki/Stevia 1
Gjest Coarvi Skrevet 11. januar 2011 #5 Skrevet 11. januar 2011 Fordi det ikke smaker som ekte sukker, uansett hva noen helsefriker måtte mene. En grei erstatter er det nok, men for min del kan det ikke erstatte sukker 100%. Merker ikke så mye til den isende følelsen, men syns det gir en svak bismak.
Perelandra Skrevet 13. januar 2011 #6 Skrevet 13. januar 2011 Fordelen med Sukrin (som består av stoffet Erythritol) er at det i motsetning til stevia og kunstige søtningsmidler ikke er konsentrert og har nesten samme konsistens og søtningsgrad som sukker. Mens de konsentrerte søtstoffene ofte tilsettes fyllstoffer, kan Sukin brukes nesten som sukker i baking. Det går for eksempel fint å lage eggedosis med Sukrin. Et annet beslektet søtningsmiddel er xylitol som selges under navnet Bjørkesøt. Det har også nesten samme søtingingsgrad som sukker, og brukes mye i sukkerfrie pastiller og tyggis. Jeg synes xylitol har en bedre og renere søtsmak enn Sukrin, men ulempen er at det er mye dyrere, og ikke minst at det virker avførende hvis inntaket blir for stort. Søtstoffer som ender på -ol tilhører en gruppe som kalles sukkeralkoholer. Navnet har ikke noe med vanlig alkohol (etanol) å gjøre, og de finnes naturlig blant annet i frukt. Ulempen er at de virker avførende, men her er Erythritol et unntak. For den som vil vite mer om Sukrin anbefaler jeg å google på Erythritol
Morgenstjerna Skrevet 26. januar 2011 #7 Skrevet 26. januar 2011 Sukrin har fått mye bra medieomtale den siste måneden. Det har både blitt vist baking med Sukrin på God Morgen Norge rett før jul, og det har også vært omtalt i to ulike radioprogrammer. I ukebladene finner man også av og til oppskrifter som bruker Sukrin, men dessverre ikke så ofte som det burde.. Jeg og familien bruker Sukrin til "alt". Den kalde følelsen i munnen kan dukke opp dersom man bruker for mye Sukrin i forhold til totalinnholdet av andre ingredienser, men som regel synes jeg det går veldig bra! Merker ingen bismak eller kjølig følelse ved bruk av Sukrin i te, kaffe, i syltetøy, på pannekaker, i gjærbakst m.m.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå