Gjest gjest1 Skrevet 10. januar 2011 #1 Skrevet 10. januar 2011 Har vært samboer et år nå, i min enebolig. Han eier ikke noe hus/leilighet. Han har 2 tennårings barn som bor her annen hver uke. Vi ble enige om at han betaler meg 4.000 måneden så deler vi på å kjøpe mat. Har gått gjennom bank utskriften og det viser seg at han har betalt 8 av årets 12 måneder. Blir litt satt ut her for jeg har fått økt mine utgifter med strøm og bredbånd slik at vi alle kan sitte på nett samtidig. (har selv et tennårings barn). Det vil si at han egentlig har betalt meg gjennom snittelig 2.666 kr i måneden. Har ikke tatt det opp med ham ennå.....synes dere det er for mye med 4.000 i måneden..?? Takknemlig for svar.....
Gjest ts Skrevet 10. januar 2011 #2 Skrevet 10. januar 2011 Er det ingen som har en mening/erfaring om hvor mye en kan betale i mnd når en er blitt sambo og den ene eier huset....??
Gjest Airi Skrevet 10. januar 2011 #3 Skrevet 10. januar 2011 (endret) Jeg skjønner ikke helt hva du spør om. Hvis dere er blitt enige om at han skal betale 4000 kr, så skal han betale 4000 kr. Du får bare spørre ham hva som er grunnen til at han ikke har betalt alle månedene. Endret 10. januar 2011 av Airi 1
Rights Skrevet 10. januar 2011 #4 Skrevet 10. januar 2011 Jeg mener han burde betalt de 4000kronene i mnd, som dere hadde avtalt. Snakk med han da! Nå vet jeg jo ingenting om deres økonomiske situasjon.. but still!
Sola^ Skrevet 10. januar 2011 #5 Skrevet 10. januar 2011 Synes ikkje 4000 er for mykje når det er han og i gjennomsnitt 1 tenåring som bur der. Han burde skamme seg. Viss han er misnøgd med ordningen så bør han kommunisere det. Etter kvart er det vel naturleg at dere får felles bustad? 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #6 Skrevet 10. januar 2011 Hadde du hatt en mer passende overskrift til temaet, så hadde kanskje flere med riktig erfaring sett på tråden og svart. 1
Lissi Skrevet 10. januar 2011 #7 Skrevet 10. januar 2011 Denne burde vel ligget under økonomi? Dette handler vel ikke om særhet men hvordan dere skal fordele kostnadene. Hva måtte han betalt for et annet bosted for han og sine tenåringer. Jeg syns dere burde dele alle regninger på to, samt at han betaler litt mer for mat, siden han har et ekstra barn. Nå går det kanskje opp i opp siden du har et barn på heltid? Om det er riktig? Lisens, strøm, bredbånd, forsikringer, mat, tlf, bilutgifter. Jeg skjønner at han ikke skal betale ned på ditt lån, men slik ting er nå så er han heldig stilt.
Gjest ts Skrevet 10. januar 2011 #8 Skrevet 10. januar 2011 Ble litt satt ut når jeg oppdaget det havnet nok litt for raskt her inn og ser nå at dett skulle ha vært under økonmi. Vet ikke helt om jeg er litt sær som fikk hake slipp når jeg så det Han har 2 barn og jeg et barn som alle bor her annen hver uke. Jeg tjener 5000 kr brutto mere enn ham i måneden. Så da er ikke 4.000kr i måneden for mye, bare lurer før jeg tar det opp med ham. Eller er det noen som vet hvordan andre gjør det...?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #9 Skrevet 10. januar 2011 Dette må du selvfølgelig ta opp med han. Be han legge inn betalingen som fast trekk i nettbanken slik at det ikke blir lett for han å skylde på at han glemmer det.
Gjest Tideli Skrevet 10. januar 2011 #10 Skrevet 10. januar 2011 4.000 i mnd i boutgift for seg selv og gjennomsnittelig 1 barn?! Nei det er ikke for mye, for en drøm! Frekt av han å ikke betale uten å si fra, hadde han i det minste sagt noe eller spurt om det var ok. Voksne mennesker glemmer ikke at man har boutgifter. Du er ikke sær.
Zzyzx Skrevet 11. januar 2011 #11 Skrevet 11. januar 2011 Hvis de 4000 inkluderer strøm, Internett og ellers de fleste bokostnader så er det faktisk på grensen til frekt å ikke betale det slik dere har avtalt. Spør ham om hvorfor, og om han er misfornøyd med beløpet. Hvis han er det så ville jeg heller tatt regnestykket som viser halvparten av alle utgifter knyttet til boligen, sånn som renter (minus skattefradrag), strøm, Internett, kommunale avgifter, lisens, tv-abonnement, vedlikehold, etc. Så kan han se hvor mye det blir til sammen.
Lissi Skrevet 11. januar 2011 #12 Skrevet 11. januar 2011 Ble litt satt ut når jeg oppdaget det havnet nok litt for raskt her inn og ser nå at dett skulle ha vært under økonmi. Vet ikke helt om jeg er litt sær som fikk hake slipp når jeg så det Han har 2 barn og jeg et barn som alle bor her annen hver uke. Jeg tjener 5000 kr brutto mere enn ham i måneden. Så da er ikke 4.000kr i måneden for mye, bare lurer før jeg tar det opp med ham. Eller er det noen som vet hvordan andre gjør det...? Det er en super pris å betale spør du meg :D Stå på krava!!
L. Kennedy Skrevet 11. januar 2011 #13 Skrevet 11. januar 2011 Er dere enige, så skal han betale. Men dumt at dere ikke har snakket om det før nå, har du ikke oppdaget at det er 4000 kr som mangler? Nå er det et potensielt svært tema ettersom han "skylder " 16.000 kr. Tråden var riktig postet, og feilaktig flyttet. Men det er ikke noen big deal.
Lizzee Skrevet 12. januar 2011 #14 Skrevet 12. januar 2011 (endret) Det du skal gjøre ts er å ta fram bankutskriften og si til ham at det mangler 4 innbetalinger fra ham. Ettersom dere har avtalt at han skal betale inn 4000 pr mnd så er det da ingenting i veien for at du skal kunne påpeke at han ikke har betalt. Det kommer nok ikke som noen overraskelse på ham og du er i din fulle rett til å be ham bidra med det dere har avtalt. Jeg og sambo har felles utgiftskonto hvor hver av oss setter inn et bestemt beløp per mnd. Hadde en av oss unnlatt å betale noen mnd så kan du være sikker på at den andre hadde sagt ifra!! Endret 12. januar 2011 av Lizzee
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #15 Skrevet 12. januar 2011 Perfekt eksempel på at Brutal mann og Steinar må slutte å klage på at kvinner er kravstore og bare ute etter penger. Klart han skal betale det dere har avtalt. Jeg aner ikke hvor du bor, men jeg mener 50% av markedsleie på huset ditt er riktig pris. Så kan man heller justere litt ettersom hvem av dere som tjener best. Om han betaler ned på lånet ditt eller ikke er irrelevant. Leien bør være helt uavhengig av hvor stort lån du har på huset. 1
@nna Skrevet 13. januar 2011 #16 Skrevet 13. januar 2011 Er dere enige, så skal han betale. Men dumt at dere ikke har snakket om det før nå, har du ikke oppdaget at det er 4000 kr som mangler? Nå er det et potensielt svært tema ettersom han "skylder " 16.000 kr. Tråden var riktig postet, og feilaktig flyttet. Men det er ikke noen big deal. Jupp vi ble enige om det. Nei har ikke oppdaget det før nå (rødme), han har betalt veldig "rotet", på veldig forskjellige datoer i månedene.
@nna Skrevet 13. januar 2011 #17 Skrevet 13. januar 2011 .....men hvor mye betaler andre? ...vil tro vi er flere som sitter som eiere av hus....?? 1
Lizzee Skrevet 13. januar 2011 #18 Skrevet 13. januar 2011 .....men hvor mye betaler andre? ...vil tro vi er flere som sitter som eiere av hus....?? Dere har ikke vurdert at han skal kjøpe seg inn i huset og være medeier i stedet da? Hvis han ikke har noen rettigheter til huset i form av å være medeier så synes jeg heller ikke at det er riktig at han skal betale noe på huset. Men han skal selvsagt være med på å dekke sin del av utgiftene dere har ellers. Jeg kjøpte meg ikke inn i samboes leilighet før etter at vi hadde bodd sammen i ett år. Det året delte vi 50/50 på alle andre utgifter enn boliglånet. Det betjente han selv ettersom det da kun var hans leilighet. Jeg betalte ingen leie til ham utover at jeg betalte halve husleien til borettslaget og halvparten av strøm og telefon o.l. For meg hadde det blitt helt feil å betale mer enn det som en slags husleie til sambo slik at han tjente på det å bo med meg. Han fikk jo selvsagt halvert alle sine utgifter utenom selve boliglånet. Jeg går ut ifra at dere har kommet frem til de 4000,- fordi dere har regnet ut at det er hans andel av de faktiske kostnadene dere har. At du skal ta leie utover det som du da sikkert kan bruke til nedbetaling av lånet blir vel litt feil.... Da er han jo i bunn og grunn med å betaler på noe han ikke eier. Jeg kunne heller ikke ha tenkt meg å ta husleie av en samboer om jeg var i din situasjon TS. Hadde jeg eid huset alene så hadde jo jeg hatt en fordel der som sambo ikke hadde. Ved et brudd hadde jeg fortsatt eid huset og han ingenting. Mine barn ville ha arvet huset alene om jeg hadde dødd, og ikke måtte dele med min sambo osv.
L. Kennedy Skrevet 13. januar 2011 #19 Skrevet 13. januar 2011 Jeg synes den løsningen blir feil, Lizzee. Men fungerte det for han, så er det ikke noe andre burde legge seg opp i. Den som ikke eier burde heller betale 30-40 prosent av de totale kostnadene på leiligheten. 50/50 synes jeg heller ikke blir riktig ettersom den som eier vil tjene mye på at den andre betaler ned lånet. Nå forutsetter jeg at man har omtrent samme inntekt. Man deler annerledes hvis den ene tjener mye mer.
Lizzee Skrevet 13. januar 2011 #20 Skrevet 13. januar 2011 Jeg synes den løsningen blir feil, Lizzee. Men fungerte det for han, så er det ikke noe andre burde legge seg opp i. Den som ikke eier burde heller betale 30-40 prosent av de totale kostnadene på leiligheten. 50/50 synes jeg heller ikke blir riktig ettersom den som eier vil tjene mye på at den andre betaler ned lånet. Nå forutsetter jeg at man har omtrent samme inntekt. Man deler annerledes hvis den ene tjener mye mer. Hvilken løsning syntes du ble feil? Den løsningen som min sambo og jeg valgt? For min sambo ble det ihvertfall feil at jeg skulle være med å betale på lånet på en leilighet som jeg ikke eide. Fra den dagen jeg var med å betale så sto også mitt navn på lånet og jeg var registrert som medeier av boligen. Har man valgt å satse på et parforhold så er det vel mer riktig å kjøpe seg inn i leilighet/hus som den andre allerede eier. Betalerman 30 eller 40% av kostnadene på en leilighet/hus så bør man også eie tilsvarende % av eiendommen. Hvis den som eier bolig av en eller annen årsak ønsker å stå som eneeier så må vedkommende også regne med å stå for selve investringen i boligen alene også. Den som ikke eier (men som kanskje er med å betaler) har jo ingenting igjen for det. Ok så har man "fått lov" til å bo der. Men da får man heller dele på levekostnadene og kan hende en symbolsk leiesum. Å si at man leier hos sin samboer blir litt rart for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå