Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 1 barn som far nekter å betale barnebidrag på, han mener at det ikke stilles noe krav til han på dette området, siden han har henne såpass mye (10 netter på 4 uker, ca 35%) Og siden vi tjener nogelunde like mye (han tjener litt mere).

Jeg har selv vært sløv å ikke tatt det gjennom Nav enda, men har planer om å gjøre det! I begynnelsen betalte han 1500 kr i måneden, og da sto jeg for det meste av klær ol, samt barnehageutgifter. Jeg får ikke Overgangsstønad lengre, men utvidet barnetrygd (jeg har et barn til som ikke er hans, så grovt regnet får jeg da 1500 i barnetrygd til hu som går i barnehagen. Han er ikke far til den eldste)

Så for et halvt år siden nektet han å betale mere barnebidrag, på bakgrunn av det jeg har skrevet i begynnelsen! Etter om og men fikk jeg han til å betale 500 kr for de dagene han leverte henne i barnehagen, hvis ikke truet jeg med å gå ned til 80%, siden jeg ikke har behov for mere enn det( Men da mente han at jeg var ekstremt smålig) Men er det rett at jeg skal sitte alene å betale de resterende pengene for barnehage, altså 2000 kr?? Vi kjøper hver våre klær til henne, men han mener at jeg skal stå for det hun trenger i barnehagen, føler meg skyldig hvis jeg liksom ber han om å kjøpe vintersko til barnehagen fordi jeg ikke har råd til dette!!

Jeg vet jeg burde tatt alt dette gjennom Nav, men han har truet meg med så mye forskjellig, så jeg har bare blitt så sliten av hele opplegget...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far skal selvsagt være med å forsørge sitt eget barn!

Gå inn på NAVs sider og sjekk ut hva du har krav på gjennom bidragsveilederen. Når du ser hva beløpet faktisk er (ca) så kan du be NAV både beregne bidrag og kreve det inn. Da trenger du ikke å forholde deg til far ang. økonomi, og du blir heller ikke alene om forsørgelsen av barnet.

Du kan kort informere far om hva du har gjort, og så tar du ikke flere økonomidiskusjoner med han. Det trengs nemlig ikke.

Lær deg å unngå de kranglene som er meningsløse, det kan godt bety minimalt med kommunikasjon mellom dere to, men det er ofte bedre en stadig kranglig.

Skrevet

Far skal selvsagt være med å forsørge sitt eget barn!

Gå inn på NAVs sider og sjekk ut hva du har krav på gjennom bidragsveilederen. Når du ser hva beløpet faktisk er (ca) så kan du be NAV både beregne bidrag og kreve det inn. Da trenger du ikke å forholde deg til far ang. økonomi, og du blir heller ikke alene om forsørgelsen av barnet.

Du kan kort informere far om hva du har gjort, og så tar du ikke flere økonomidiskusjoner med han. Det trengs nemlig ikke.

Lær deg å unngå de kranglene som er meningsløse, det kan godt bety minimalt med kommunikasjon mellom dere to, men det er ofte bedre en stadig kranglig.

Minimal kontakt har vi allerede!! Etter et forhold preget av psykisk "misshandling" men det er en helt annen sak. Har vært så sliten på nye konflikter med han, og har ønsket best mulig samarbeid pga av barnet, men sitter med nok dårlig råd, og når jeg ber han om å bidra mener han at jeg kun er ute etter penger!! jeg har hele veien ønsket å unngå å dra inn Nav det.. Men ser nå at det ikke er noen vei utenom!

Gjest Blondie65
Skrevet

Begge er bidragspliktige overfor hverandre selv med 50% samvær så det argumentet hans holder ikke.

At han og du holder egne klær for barnet KAN være et argument og du kan risikere at øket bidrag = 0 kjøp av klær fra hans side. Det er ikke sikkert dette er et tap. At han ikke vil dekke barnehagen (som faktisk er en utgift man bør dele 50/50 uansett samværsandel) er smålig av han.

Ergo: gjør som de andre har foreslått - få bidraget beregnet av NAV.

Gjest En mann
Skrevet

Siden dere ikke samarbeider bra er nok beregning av barnebidrag gjennom NAV det riktige, samt trekk i lønn om han er lønsmottaker.

Det virker ikke som du er helt uskyldig selv,dvs jeg mener true med å gå ned til 80 prosent stillig pga. du ikke trenger mere, samtidig som du skriver du ikke har råd til sko. Hvordan henger det sammen?

Trusler som du selv skriver virker aldri positivt i en konflikt i rettssystemet.

Du kan også få inntekt fasstsatt ved skjønn om du går ned i stlling og kan jobbe mere.

Foreslår du leser artikler under før du gjør dine valg, er barnet som regel som blir skadelidene av foreldres konflikter.

Lykke til.

http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-nye_barn_okt_bidrag.html

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3916190.ece

Skrevet

Det virker ikke som du er helt uskyldig selv,dvs jeg mener true med å gå ned til 80 prosent stillig pga. du ikke trenger mere, samtidig som du skriver du ikke har råd til sko. Hvordan henger det sammen?

Trusler som du selv skriver virker aldri positivt i en konflikt i rettssystemet.

Du kan også få inntekt fasstsatt ved skjønn om du går ned i stlling og kan jobbe mere.

Foreslår du leser artikler under før du gjør dine valg, er barnet som regel som blir skadelidene av foreldres konflikter.

Lykke til.

Jeg har lest det meste som er å komme over av artikler om barnefordeling ol. Jeg har kun hatt et stort ønske hele veien å det er å samarbeide godt pga barnet. På tross av at dette er snakk om en mann som er ganske tvilsom på mange måter! (for å nevne noe, så har han et barn fra et tidligere forhold som han i rettsforlik , kun får treffe 4 ganger i året med tilsyn)

Og jeg føler ikke at det er smålig av meg å true med å gå ned til 80 prosent, når de resterende 20 prosentene blir brukt når hun er hos han. Skulle bare mangle om han ikke ihvertfall skulle betale de 500 kr for den prosenten!!!

Skrevet

Glemte noe... Jeg jobber faktisk 100 prosent, har aldri vært snakk om at jeg skulle jobbe mindre for at han skulle betale mere!!

Og når han forventer at jeg skal stå for alt barnehage utstyr, selvom han ikke betaler en dritt! Er det da ikke mye å be om at han sponser henne med et par vintersko??

Gjest En mann
Skrevet

Glemte noe... Jeg jobber faktisk 100 prosent, har aldri vært snakk om at jeg skulle jobbe mindre for at han skulle betale mere!!

Og når han forventer at jeg skal stå for alt barnehage utstyr, selvom han ikke betaler en dritt! Er det da ikke mye å be om at han sponser henne med et par vintersko??

Ditt sitat TS:

hvis ikke truet jeg med å gå ned til 80%, siden jeg ikke har behov for mere enn det

Men samme det,er du selv som også taper på slik oppførsel.

Selv om du er frustert er det er det fordel å holde "tunga rett i munnen".

Virker som du ble irritert over mitt innlegg.

Hvorfor det,det skader vel ikke med konstruktiv kritikk?

Støttet deg også med at du burde få alt gjennom NAV. og trekk i lønn om BF er lønnsmottaker, dette når det er ustabilt. Er BF trygdet,ikke bidragsdyktig el .noe lign på papiret, ser jeg jo du kan få mer gjennom at han betaler 1500 i mnd.i stedet for bidragsforskudd.

Lykke til (for andre gang sier jeg det).

Skrevet

Ditt sitat TS:

hvis ikke truet jeg med å gå ned til 80%, siden jeg ikke har behov for mere enn det

Men samme det,er du selv som også taper på slik oppførsel.

Selv om du er frustert er det er det fordel å holde "tunga rett i munnen".

Virker som du ble irritert over mitt innlegg.

Hvorfor det,det skader vel ikke med konstruktiv kritikk?

Støttet deg også med at du burde få alt gjennom NAV. og trekk i lønn om BF er lønnsmottaker, dette når det er ustabilt. Er BF trygdet,ikke bidragsdyktig el .noe lign på papiret, ser jeg jo du kan få mer gjennom at han betaler 1500 i mnd.i stedet for bidragsforskudd.

Lykke til (for andre gang sier jeg det).

Så for et halvt år siden nektet han å betale mere barnebidrag, på bakgrunn av det jeg har skrevet i begynnelsen! Etter om og men fikk jeg han til å betale 500 kr for de dagene han leverte henne i barnehagen, hvis ikke truet jeg med å gå ned til 80%, siden jeg ikke har behov for mere enn det( Men da mente han at jeg var ekstremt smålig) Men er det rett at jeg skal sitte alene å betale de resterende pengene for barnehage, altså 2000 kr??

Du greier vel å lese ut i fra dette at det er barnehageplass jeg skal gå ned i, og ikke jobbstilling??

Selvfølgelig greier jeg å ta imot kritikk! Men det blir for dumt for min del, at jeg bare skal sitte der og smile og bukke uten å åpne munnen, når han plutselig skal stoppe å betale bidrag, og samtidig forventer at jeg skal betale for full plass da jeg ikke har behov for det!?! Synes ikke at det er snakk om at det er JEG som har dårlig oppførsel da!!

Men takk for lykke til ønskningen..

• Liker 1
Skrevet

Hei ts.

For det første, jeg skjønte utmerket godt at det var størrelsen på barnehageplasse du snakket om å ikke prosentstørrelsen du skulle jobbe.

En ting jeg lurer på, er hvorfor i alle dager kjøper dere inn hver deres garderobe til barnet? Et barnehagebarn vokser mye, å det ville vært mye mer lønnsomt å ha kun en garderobe som sendes imellom dere.

Skrevet

Hei ts.

For det første, jeg skjønte utmerket godt at det var størrelsen på barnehageplasse du snakket om å ikke prosentstørrelsen du skulle jobbe.

En ting jeg lurer på, er hvorfor i alle dager kjøper dere inn hver deres garderobe til barnet? Et barnehagebarn vokser mye, å det ville vært mye mer lønnsomt å ha kun en garderobe som sendes imellom dere.

Kan ikke si meg mere enn enig med deg, og hadde det vært opptil meg så hadde det vært sånn! Da han betalte bidrag, så sto jeg for alle slike utgifter, og sendte klær med henne hver gang hun skulle ditt. Bare det at hun har en type klær når hun er hos pappa, og en type klær når hun er hos mamma, synes jo jeg er helt forfærdelig da, selvom det ikke har noe med saken å gjøre!!

Slik er det for mitt eldre barn, der betaler far bidrag, imens jeg står for sfo og klær som jeg sender med han når han skal ditt.

Skrevet

Kan ikke si meg mere enn enig med deg, og hadde det vært opptil meg så hadde det vært sånn! Da han betalte bidrag, så sto jeg for alle slike utgifter, og sendte klær med henne hver gang hun skulle ditt. Bare det at hun har en type klær når hun er hos pappa, og en type klær når hun er hos mamma, synes jo jeg er helt forfærdelig da, selvom det ikke har noe med saken å gjøre!!

Slik er det for mitt eldre barn, der betaler far bidrag, imens jeg står for sfo og klær som jeg sender med han når han skal ditt.

Hva er forskjellen på klærne?

Skrevet

Hva er forskjellen på klærne?

Ikke akkurat det som er saken da... Men hvorfor kaste bort penger på at hun skal ha dobbelt opp, når han heller kan dele på barnehageutgifter. Og hvorfor skal hun ha en type sykkel når hun er der, og en annen når hun er her (når vi bor i gåavstand fra hverandre).

Mitt spørsmål er jo i bunn og grunn, om jeg er urimelig når jeg mener at han ihvertfall burde betale halvparten av barnehageutgiftene, når han ikke betaler noe barnebidrag, selvom det er jeg som mottar barnetrygden. Men etter en prat med han i kveld, så skjønner jeg at jeg ikke har noe annet valg enn å gå gjennom Nav. Han mente jp at jeg var helt latterlig da, at jeg gadd å kaste bort tid på sånt for å få tynet ut noen flere kroner av han. Jeg har aldri bedt han om å handle noe som helst til henne, bortsett fra et par vintersko, og bedt han betale 500 kr for de dagene han trenger barnehageplassen. Og jeg sluttet å sende med klær som jeg hadde kjøpt da han sluttet med å betale bidrag.

Skrevet

Ikke akkurat det som er saken da... Men hvorfor kaste bort penger på at hun skal ha dobbelt opp, når han heller kan dele på barnehageutgifter. Og hvorfor skal hun ha en type sykkel når hun er der, og en annen når hun er her (når vi bor i gåavstand fra hverandre).

Mitt spørsmål er jo i bunn og grunn, om jeg er urimelig når jeg mener at han ihvertfall burde betale halvparten av barnehageutgiftene, når han ikke betaler noe barnebidrag, selvom det er jeg som mottar barnetrygden. Men etter en prat med han i kveld, så skjønner jeg at jeg ikke har noe annet valg enn å gå gjennom Nav. Han mente jp at jeg var helt latterlig da, at jeg gadd å kaste bort tid på sånt for å få tynet ut noen flere kroner av han. Jeg har aldri bedt han om å handle noe som helst til henne, bortsett fra et par vintersko, og bedt han betale 500 kr for de dagene han trenger barnehageplassen. Og jeg sluttet å sende med klær som jeg hadde kjøpt da han sluttet med å betale bidrag.

Det kan faktisk ha noe med saken å gjøre om pappan er av en annen kultur der de bruker burkalignende kostymer. Kan være at pappan forlanger at barnet skal bruke den type klær hos han mens mamma går for den mere norske klesstilen.

Skrevet

Det kan faktisk ha noe med saken å gjøre om pappan er av en annen kultur der de bruker burkalignende kostymer. Kan være at pappan forlanger at barnet skal bruke den type klær hos han mens mamma går for den mere norske klesstilen.

Hadde det vært så ekstrem forskjell, så hadde jeg nok beskrevet det ;)

Skrevet

Min eks har datteren min 10 dager i mnd, og betaler 1250 kr i bidrag. That's it. Han kjøper ikke en sokk utenom. Jeg betaler bhg, og alt hun trenger. Jeg ville tatt dette via NAV, men husk på at det kan ta opp til 6 mnd behandlingstid og deretter opp til 3 mnd før de begynner å tvangstrekke bidraget fra lønnen hans.

• Liker 1
Skrevet

Min eks har datteren min 10 dager i mnd, og betaler 1250 kr i bidrag. That's it. Han kjøper ikke en sokk utenom. Jeg betaler bhg, og alt hun trenger. Jeg ville tatt dette via NAV, men husk på at det kan ta opp til 6 mnd behandlingstid og deretter opp til 3 mnd før de begynner å tvangstrekke bidraget fra lønnen hans.

Takk for konstruktivt svar:)

Skrevet

Det er uansett umulig i de fleste barnehager med 80% plass. Så det er en trussel du kan drite i.

Skrevet

Det er uansett umulig i de fleste barnehager med 80% plass. Så det er en trussel du kan drite i.

Nei, det hadde vært fint mulig i den barnehagen;)

Så ut ifra det jeg kan tolke, så burde jeg da sitte med alle utgifter alene, og tom. betale for de gangene han trenger barnepass... jaja ... Du skjønner jeg har funnet meg i nok trusler og dritt fra Xn, så om jeg for en gangs skyld falt ned på hans nivå for å få han til å betale litt for barnehageplassen, føler ikke jeg at var så feil av meg.

Skrevet

Når en konflikt har låst seg så fast som i dette tilfellet, må du slutte å dikkedere. Gi beskjed om at du tar det via NAV og ferdig med den saken. Det kommer ikke noe godt ut av at dere holder på sånn som dere gjør nå. Dere graver dere bare lenger og lenger ned i konflikten. Jeg vet nøyaktig hvordan du har det! Lykke til

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...