Gå til innhold

Hva er egentlig honorar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sitti med nesa langt ned i google i en god stund uten å bli noe klokere, så nå håper jeg noen av Kvinneguidens kloke hoder kan hjelpe meg.

Prøver å etablere meg innen en retning innen grafisk design. Er fortsatt under utdanning, og vet ikke om det blir flere jobber av denne typen på meg i år.

Innen denne retningen finnes det både vanlige ansettelseskontrakter (da lengre oppdrag gjerne) og noen opererer med eget firma. Jeg har ikke vært særlig lysten på å starte et eget firma, siden jeg er ekstremt lite glad i papirarbeid, men har tenkt på det som et nødvendig onde.

Jeg har nå gjort et lite oppdrag til en verdi av 3500,- Det var det første oppdraget mitt, og jeg vet som nevnt ikke om det blir fler i år. Jeg spurte arbeidsgiver om jeg kunne få en vanlig ansettelseskontrakt med timelønn, men det ville de ikke. Jeg har derfor tenkt at jeg nå må opprette eget firma for å kunne ta betalt for oppdraget. Men så nevner en bekjent at jeg kan ta det som honorar, og da som vanlig lønnstager. Stemmer dette?

Hva er egentlig honorar, og hva har det å si for meg og arbeidsgiver sin del? Og hvordan gjør jeg det - sender dem en faktura hvor jeg presiserer at det er "honorar"? Hvordan funker det i forhold til selvangivelsen? Hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

søk på google om frilanser:

les feks her

som frilanser får du lønnsslipp og blir innberettet på vanlig måte, dvs beløpet skal dukke opp på dn forhåndsutfylte selvangivelse.

Alternativet er å være selvstendig næringsdrivende og sende faktura. Beløpet på 3500 vil jo ikke være mva-pliktig, og du skal ikke trenge å levere næringsoppgave, men fylle inn beløpet som næringsinntekt direkte i SA. Hvis omsetningen blir mer enn 50 000 må du registreres for mva og fylle ut næringsoppgave.

Skrevet

Det er ikke vanlig å bli ansatt innen den type bransjer (og få lønn + kontrakt) om man ikke tar faste vakter, eller er tilkallingsvikar.

Du kan opprette enkeltmannsforetak, men denne selskapsformen skattes svært hardt. Jeg vil derfor anbefale å være lønnsmottaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...