Gå til innhold

Førerkort og jobb

Gjest fersk lærer

Anbefalte innlegg

Gjest fersk lærer

Er det noen av dere som tok førerkortet mens dere jobbet fulltid? Er det mulig å ta kjøretimer etter kl. 16 evt. i helgen? Hvordan var det for deg? Må man ta permisjon uten lønn for å følge kurset? Jeg pendler, så hvis jeg tar en time ved trafikkskole så må jeg ta fri hele dagen på jobb. Da blir jo førerkortet mye dyrere :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

de aller fleste tar vel lappen menst de går på videregående, og da må de jo være på skolen på samme tid som de fleste jobber, så tror ikke det trenger være noe veldig stort problem. men jeg ville ringt litt rundt til de forskjellige kjøreskolene og hørt. jeg holder og på å ta lappen, og kjørelæreren min sa at det eneste jeg muligens var nødt å ta på dagtid var noen av de obligatoriske kursene, og selve oppkjøringen.

så dette ordner seg nok :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok førerkortet da jeg var i full jobb. Hadde kjøretimer etter arbeidstid, ikke noe problem det. Kjøreskolelærere er halvgale mennesker, de jobber nesten døgnet rundt. Du kan også ta kjøretimer tidlig på morgenen.

Sikkerhetskurs på bane og de to langkjøringene må du nok ta deg fri fra jobb for å komme i gjennom. Det samme med praktisk og teoretisk prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fersk lærer

TS her.

Jeg har et utenlandsk førerkort fra før men visste ikke at man må bytte den i løpet av ett år. Derfor må jeg begynne med hele opplæring på nytt. Jeg har ingen planer om å ta noen kjørertimer utover de obligatoriske (førstehjelp, mørkekjøring, sikkerhetskurs på vei og sikkerhetskurs på bane). Men det blir jo en del timer det og. Og hvis jeg skal også miste lønna for de dagene, da blir det dyrt. Førstehjelp og mørkekjøring har jeg på kvelden. Alt annet skal vist være i arbeidstiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde kjøretimer fra kl.7 og etter kl.16. Fikk førerkort mens jeg jobbet 100%

Måtte faktisk ta toget til kjøreskolen, men noen ganger hadde kjørelærerne mulighet til å hente meg fra byen jeg jobber i(t.o.m fra jobben)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg har et utenlandsk førerkort fra før men visste ikke at man må bytte den i løpet av ett år. Derfor må jeg begynne med hele opplæring på nytt. Jeg har ingen planer om å ta noen kjørertimer utover de obligatoriske (førstehjelp, mørkekjøring, sikkerhetskurs på vei og sikkerhetskurs på bane). Men det blir jo en del timer det og. Og hvis jeg skal også miste lønna for de dagene, da blir det dyrt. Førstehjelp og mørkekjøring har jeg på kvelden. Alt annet skal vist være i arbeidstiden...

tror ikke det er mulig å gjøre alt det obligatoriske på kveldstid nei.. men har du snakket med en kjøreskole om det? kansje de kan fikse noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok lappen da jeg var i 100% jobb. Jeg jobbet bare dagtid, så ble kjøretimer etter jobb for min del. fra 16.00 og utover..

De obligatoriske: langkjøring, forbikjøring, og glattkjøring avtalte jeg med kjørelærer at jeg fikk alt på samme uke, sånn at jeg tok en av ferieukene mine da.

Ellers tok jeg kun fri til oppkjøringa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Hvis du har bodd i Norge mindre enn to år og landet førerkortet er fra fortsatt står under innbyttelandene i forskriften kan du fortsatt søke. Men har du bodd i Norge mer enn to år er det for sent :( (listen med land ble også veldig mye kortere 01.10.10)

Endret av Puserjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fersk lærer

Jeg har bodd her i over 6 år nå. Jeg vet at jeg ikke kan bytte førerkort. Og det vil jeg heller ikke. Får bruke min egen kort i hjemlandet i ferien uten å bytte førerkorte frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok også førerkort mens jeg var i 100% jobb - typisk kontorjobb med arbeidstid 8-16. Jeg fikk så langt det lot seg gjøre lagt timene tidlig på morgenen, eller mot slutten av arbeidsdagen. For timer borte fra hjemstedet avspaserte jeg hele eller halve dager. (Fleksitid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...