sinicola Skrevet 20. oktober 2003 #1 Del Skrevet 20. oktober 2003 Noen her som har skilt ut tomt? Jeg/sambo og min bror har lyst til å skille ut hver vår tomt fra våre foreldres grunn. Skal skrive søknad til kommunen, og lurte på om det er noe spesielt som bør/ikke bør være med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 20. oktober 2003 #2 Del Skrevet 20. oktober 2003 Det finnes ikke standard skjema for sånt da? Har du søkt rundt på nett? Det er utrolig hva man kan finne der ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sinicola Skrevet 20. oktober 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 20. oktober 2003 hm.. finner bare for byggesøknad, kan jo være greit å ha tomta klar først Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2003 #4 Del Skrevet 21. oktober 2003 Har du letet på siden til Statens Bygningsteknisk etat? www.be.no Vet ikke om det finnes et slikt skjema altså, men på disse sidene kan du nok finne noe hjelp. Et telefonnummer om ikke annet... Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 21. oktober 2003 #5 Del Skrevet 21. oktober 2003 Det er et eget skjema (vi har skilt ut tomt) og hvis du henvender deg til teknisk/kart-avdelingen i kommunen din så får du det. En annen sak er at det lønner seg å undersøke hva slags område det dreier seg om og om det er noen reguleringsplan som gjelder for området. Vi ville skille ut tomt i et såkalt LNF-område (landbruk, natur og fritid) og måtte ha særskilte grunner til fradeling for å få dispensasjon fra bestemmelsene om at vi ikke kunne dele av tomt innenfor et slikt område... Det fins ganske sikkert noen retningslinjer for tolkningen av disse lovene - muligens på fylkesnivå - undersøk det. Kan være greit å ha oversikten før du søker... Lykke til! Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sinicola Skrevet 21. oktober 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 21. oktober 2003 Det er et eget skjema (vi har skilt ut tomt) og hvis du henvender deg til teknisk/kart-avdelingen i kommunen din så får du det. En annen sak er at det lønner seg å undersøke hva slags område det dreier seg om og om det er noen reguleringsplan som gjelder for området. Vi ville skille ut tomt i et såkalt LNF-område (landbruk, natur og fritid) og måtte ha særskilte grunner til fradeling for å få dispensasjon fra bestemmelsene om at vi ikke kunne dele av tomt innenfor et slikt område... Det fins ganske sikkert noen retningslinjer for tolkningen av disse lovene - muligens på fylkesnivå - undersøk det. Kan være greit å ha oversikten før du søker... Lykke til! Suz Takk! Det er nok et LNF-område ja, hva kan man bruke som særskilte grunner? Jeg er født og oppvokst på stedet og vil veldig gjerne bygge der, men tviler på at det holder som argument? Har du fått det til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 21. oktober 2003 #7 Del Skrevet 21. oktober 2003 Ja jeg fikk det til - nå husker jeg ikke helt, men særskilte grunner kan være sånne ting som at området allerede er i bruk til boligtomt (og ikke er åker f.eks), at det fins nytt vann og kloakkopplegg i området (det var det der vi skilte av) - eller at reguleringsplaner sier at dette er et satsningsområde. Utkjøring og belastning på veg er et poeng i slike saker, gang og sykkelveg (trafikksikkerhet), nærhet til skoler og andre nødvendige fasisliteter... Masse ting å ta med - men hør med fylkesmannens avdeling for dette og hør om de har utarbeidet noen retningslinjer for behandling av dispensasjonssøknader - du får mye hjelp i et slikt dokument! Saken vår havnet tilslutt i formannskapet med innstilling fra teknisk-etat på et nei - jeg ringte personlig alle politikerne i formannskapet og fortalte om saken vår -- enstemmig inn for deling :D Du må nok regne med å stå på litt... Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sinicola Skrevet 21. oktober 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 21. oktober 2003 Gjør hvasomhelst jeg! :D Bare visste ikke helt hvor jeg skulle begynne,takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 21. oktober 2003 #9 Del Skrevet 21. oktober 2003 Gjør hvasomhelst jeg! :D Bare visste ikke helt hvor jeg skulle begynne,takk for svar! Bare koselig!!! Heng deg på saksbehandler og still masse spørsmål - da er sjansen stor for at du får med deg alt du burde og får et ja :D Lykke til igjen!! Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunilla Skrevet 21. oktober 2003 #10 Del Skrevet 21. oktober 2003 Ja jeg fikk det til - nå husker jeg ikke helt, men særskilte grunner kan være sånne ting som at området allerede er i bruk til boligtomt (og ikke er åker f.eks), at det fins nytt vann og kloakkopplegg i området (det var det der vi skilte av) - eller at reguleringsplaner sier at dette er et satsningsområde. Utkjøring og belastning på veg er et poeng i slike saker, gang og sykkelveg (trafikksikkerhet), nærhet til skoler og andre nødvendige fasisliteter... Masse ting å ta med - men hør med fylkesmannens avdeling for dette og hør om de har utarbeidet noen retningslinjer for behandling av dispensasjonssøknader - du får mye hjelp i et slikt dokument! Saken vår havnet tilslutt i formannskapet med innstilling fra teknisk-etat på et nei - jeg ringte personlig alle politikerne i formannskapet og fortalte om saken vår -- enstemmig inn for deling :D Du må nok regne med å stå på litt... Suz Skal si du jobbet med saken, Suzy! Og til Sinicola: Hadde også ønske om å skille ut tomt fra familiegården, men når en bor i et av de rikeste jordbruksområdene i landet, var dette svært vanskelig, selv om vi ønsket å skille ut tomt i hjørnet av eiendommen (brukes til beite). Vi snakket mye med landbrukssjefen i kommunen (eller faren min gjorde det, men fikk sterke signaler på at dette er så godt som umulig - tidligere lignende saker viste at det var null politiske vilje til å få saken gjennom også). Suzy gir deg masse gode råd! - følg dem! Og stå på! Lykke til! Og riktig lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 22. oktober 2003 #11 Del Skrevet 22. oktober 2003 Skal si du jobbet med saken, Suzy! Det ble nærmest en besettelse... Du bor i Hamar-området, ikke sant Gunilla? Det er som du sier ikke så lett å få skilt ut jordbruksareal til bolig i slike kommuner, så du må skaffe deg god bakgrunnskunnskap og virkelig lete etter gode grunner Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salamandra Skrevet 22. oktober 2003 #12 Del Skrevet 22. oktober 2003 Liten tilleggsinfo; vær forberedt på at det kan ta veldig lang tid før du får behandlet saken hos kommunen. Vi sendte søknaden vår på skilling av tomt i februar, og fikk tildelt gårds- og bruksnummer i september!!! Selv om vi maste tok det votter og vinter, men ikke gi opp. Vi er i gang med grunnmur nå.. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sinicola Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter #13 Del Skrevet 22. oktober 2003 Så heldige dere er! Tror ikke de er kjent for å være spesielt raske her heller, skal gjennom hele papirmølla vettu :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå