Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

For snart to år siden, da jeg var 14, falt jeg av hesten og tok meg imot med hånden. Det gjorde sinnssykt vondt, men foreldrene mine sa alltid at det ville gå over av seg selv. I dag sjekket jeg det med røntgen, og det viste seg at jeg har hatt brudd i båtbeinet i snart to år, uten at det har grodd.. Og det kan ikke gro igjen av seg selv lenger! Beina har gått alt for mye fra hverandre.

Lurer på om noen har opplevd noe lignende? Jeg har sjekket, men alle andre som har brukket dette beinet ser ut til å ha fått sjekket det mens det fortsatt var sjanse for å fikse det.

Nå må jeg operere og skru sammen beinet med skruer.. Er veldig, VELDIG redd for operasjoner, er det noen som har gjort samme greia?

Og tips: Dra til legen når du har vondt, ikke vent til det er for sent!

Skrevet

Jeg mått google for å se hvilket bein båtbeinet er... :sjenert: Og oppdaget at det er der jeg var BLÅ for en snau uke siden, fordi jeg tryna på skøytebanen! Ao. Det er vondt å trykke der enda, men jeg tror ikke noe er av..

Stusset faktisk på at man kan bli blå INNI handa. Trodde ikke det gikk jeg. Men takk for advarselen!

Skrevet

Meg igjen *peker opp*

Svarte..nå sitter jeg bare og innbilder meg at jeg har brukket båtbeinet. :fnise: HVOR vondt ca må det være for å orke å gå til lege?

Skrevet

Da jeg brakk den hadde jeg så ekstremt vondt at jeg ikke kunne ta på håndleddet i ca tre dager. Ikke i nærheten av å kunne åpne en dør.

Jeg vil likevel anbefalelse deg å dra til legen, fordi HVIS du har brukket det, må du få med gips i 3 mnd.. Hvis ikke, må du skru de sammen i en operasjon. Da er det VELDIG surt å tenke på at du kunne ordnet det lettere da du først hadde sjansen :)

Du sier du tok for deg da du falt på isen, og så og si alle gangene dette beinet brekker er det fordi folk tar seg for på strak arm når de feks. faller.

Skrevet

Nah. Da har jeg bare dunka meg. Går så bra atte! Men takk igjen alikevel.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei, jeg har gjort det samme som deg, eller i alle fall nesten. Var på røntgen, fant ingenting der, men har senere vært på mr og der fant de brudd i det benet med en gang. De sa jeg måtte inn på operasjon, men det var vist bare en sånn liten en som man ikke trengte å legges inn for en gang. Skal bli godt å få det bra igjen en gang. Fikk beskjed om at jeg hadde spart meg med 12 uker med gips som en oppmuntring : P

Skrevet

Har du hatt plager hele tiden eller hvorfor sjekket du det med røntgen nå?

Skrevet

Merker du noe til at det ikke er som det skal?

• 3 måneder senere...
Gjest Silje
Skrevet

Jeg brakk båtbeinet da jeg var 17 etter en mopedkrasj, det ble oppdaget en måned etter krasjet da det fortsatt gjorde rimelig vondt å bruke det, og jeg gikk med gips i litt over fire måneder fordi det ikke grodde sammen skikkelig. Visstnok det vanskeligste beinet å få til å gro i hele kroppen. Til slutt var jeg så lei hele gipsen at vi ga opp, og det gjorde ikke spesielt vondt hvis jeg var litt forsiktig. De sa at hvis det plaget meg senere fikk jeg komme tilbake så de kunne skru det sammen.

Det har plaget meg mer eller mindre i perioder i de siste åra (er nå 24), og akkurat nå er det såpass vondt at det kjennes ut slik det gjorde da det var "nybrukket". Vurderer å få det skrudd sammen fordi det er så irriterende, samtidig gruer også jeg for operasjon, spesielt fordi jeg er student og trenger hånda mi til å skrive, og også veldig i den fysisk krevende sommerjobben min som begynner om en måned. Men hadde jeg hatt "fri timeplan", slik at jeg hadde hatt tid og råd til å sykemeldes/ delvis sykemeldes i noen uker, ville jeg helt klart fått skrudd det sammen. Bedre å få fikset det en gang for alle enn å gå og irritere seg i årevis sånn som jeg (og du) har gjort.

Kanskje ikke så veldig hjelpsomt, og noen måneder for sent. Men mitt råd blir iallefall at det er bedre å ha litt vondt i noen uker og få det fikset en gang for alle, heller enn å ha litt vondt i noen uker et par ganger i året helt til du parkerer tøflene for godt.

-Silje

Skrevet (endret)

Hei, jeg har gjort det samme som deg, eller i alle fall nesten. Var på røntgen, fant ingenting der, men har senere vært på mr og der fant de brudd i det benet med en gang. De sa jeg måtte inn på operasjon, men det var vist bare en sånn liten en som man ikke trengte å legges inn for en gang. Skal bli godt å få det bra igjen en gang. Fikk beskjed om at jeg hadde spart meg med 12 uker med gips som en oppmuntring : P

Det kan være vanskelig å oppdage brudd i båtbenet ved røntgenundersøkelse, slik at denne type brudd er også å regne som en klinisk diagnose. Det betyr at i noen tilfeller der mistanken om brudd er stor, blir folk behandlet med gips uavhengig av røntgensvaret. Det rett og slett for å være på den sikre siden. Magnetisk resonanstomografi (MR) kan vise væske rundt benet, som kan indikere et brudd. Væske kan også vises på konvensjonell røntgen, og regelen her er at dersom det er væske rundt ben (som har har vært utsatt for et traume) hos barn (i noen tilfeller også hos voksne) skal dette tolkes som et brudd. Hos barn vokser båtbenet seg til sammen med med resten av kroppen, slik at hos barn velger en ofte å gi brudd behandling etter klinisk mistanke og ikke røntgenundersøkelser alene.

Endret av Bobeline
  • 2 år senere...
Gjest smokka
Skrevet

Hei ;) jeg knakk båtbeine i gymmen på skolen for 4mnd siden. Hadde vondt men gråt ikke, senere på kvelden hadde jeg sinsykt vondt, å da var det knekt. Mitt krodde fort så gikk med gips 3-4 uker bare. Men per dags dato så har jeg vondt enda viss jeg gjør forskjellige ting med hånda ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...