Gå til innhold

Tøyselinser til 10-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har en datter på 10 som elsker Twilight, og nå har hun funnet ut av at det går an å kjøpe linser på nett slik at det ser ut som om man har "vampyrøyne". Hun maser og maser for å få lov til å kjøpe dette, og vil betale det selv.

Jeg sier nei, for jeg føler liksom at det ikke passer seg for en tiåring å gå rundt med vampyrøyne, men datteren min skjønner ikke hvorfor det skal være så galt...

Er jeg urimelig? Kan det egentlig skade? Blir så usikker noen ganger...Ville dere latt barna deres kjøpe fargede linser for at de skal kle seg ut/endre øyefarge?

Hadde vært fint med noen synspunkter på dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok ikke tillatt det til daglig bruk akkurat, men ved en spesiell anledning kanskje. Husk at selv om de er uten styrke må hun til optiker og få målene til øyet, samt veiledning.

Skrevet

Personlig er jeg skeptisk til å la barn gå med linser. Spesiellt om de er kjøpt på nett, og for morosskyld.

Linser skal læres opp til å brukes, å det gjøres hos noen som har faglig kompetanse innenfor det området.

Mange voksne linsebruker reagerer på linsebruken sin. Hadde derfor aldri latt en 10 åring putte noe sånt i øynene sine.

• Liker 1
Skrevet

Nei, min 10-åring ville ikke fått lov uansett.

• Liker 1
Skrevet

Dette ville absolutt ikke min ti-åring fått lov. :nei:

• Liker 1
Skrevet

Hadde kanskje tillatt dette til f.eks Haloween o.l, men aldri ellers. Husk at de faktisk skal inn i øynene hennes!!

Skrevet

Jeg har mine tvil til at en tiåring klarer å håndtere det hygieniske som følger med linsebruk - særlig når det ikke er snakk om daglig bruk. I tillegg er det jo ikke barebare å plutselig skulle putte ting inn på øynene, de fleste bruker ganske lang tid på å få det til.

• Liker 1
Gjest mamsen igjen
Skrevet

TS her

Ja, det med hygienen er jo et viktig argument. Hun klarer jo ikke engang å huske å vaske hendene etter toalettbesøk (og blir sur fordi vi "maser" når vi minner henne på det)så det spørs jo om hun hadde vært nøye nok med å rense linsene.

Tror vel kanskje jeg uansett ikke hadde latt henne, for jeg syns egentlig det virker litt unødvendig med fargede linser på en tiåring. Føler egentlig det hører mer ungdomstid/partyalder til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sier nei, for jeg føler liksom at det ikke passer seg for en tiåring å gå rundt med vampyrøyne, men datteren min skjønner ikke hvorfor det skal være så galt...

Er det din eneste grunn (og lignende grunner? Ja, da synes jeg nok du er litt urimelirlig.

For hva er galt med det?

Men, så er ikke linser akkurat noe leketøy.

http://www.dragenshule.no/shop_item.cfm?id=2304&path=20,318

Der selger de linser.

Og der står det også.

Advarsel! Øynene er noe av det mest verdifulle du har, så pass på følgende: Dersom du ikke allerede bruker linser, så gå til en optiker og få skikkelig opplæring i korrekt linsebruk FØR du stapper noe som helst innpå øyeeplene. Dette er VIKTIG!

Jeg ville heller aldri kjøpt linser, hverken til vosen eller barn, på internett og så bare tatt på. Gå til en opptiker og få opplæring og få skikkelige linser.

Dette burde du nok si til henne uansett også. For om du nekter henne og hun fortsatt tror det er helt ufarlig og mulig en lek, så kan det godt henne hun prøver andres.

Så jeg ser ikke noe galt i dette i seg selv, men man burde få orderntlig opplæring og ordentlige linser. Vet ikke helt hvordan det er med de på internett eller "lekebutikken", men jeg stoler ikke helt på de etter en jeg vet om bare kjøpte noe slikt på tull og endte opp med sterk svie. Få tak i ordentlige og gå til en optiker.

• Liker 1
Skrevet

Min tiåring hadde aldri fått lov til det. En tiåring er et barn, og et barn trenger overhodet ikke vampyrlinser. En femtenåring på halloweenfest blir noe annet.

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det er ikke alltid lett å bruke linser. En kan godt få den greit på øyet, men å få den av krever teknikk. I tillegg kommer hygiene aspektet, og ikke minst at linsene skal passe på øyet. så nei, jeg hadde aldri kjøpt linser på et tilfeldig nettsted uten veiledning fra en optiker og uten god opplæring.

I værste fall kan man få infeksjoner og ødelegge synet for alltid.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke latt en 10-åring få bruke linser på gøy. Linser krever en viss hygiene og det er viktig at de er riktig tilpasset øyet, hvis ikke kan det skade øynene.

• Liker 1
Skrevet

Absolutt ikke! Vet av erfaring hvor vanskelige linser kan være, hvor utrolig nøye du må være når du tar dem av og på, hvor vondt det kan gjøre om noe ikke er som det skal.

• Liker 1
Skrevet

Linser kan skade øynene, og det sier jeg etter egen erfaring:P

Men til å bruke på halloween i max 6 timer burde gå bra selv for en 10åring. Men så er det at øynene hennes er ganske små, og da vil linsene (finnes sikkert ikke så mange str i de linsene) gnage på øynene hennes, så da burde du ta ho til optikker først, så du veit str på linsene om du skal kjøpe for å unngå kompilkasjoner:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...