Gå til innhold

Hva er

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som kan gi et spesifikt svar? Sliter. Har fått i oppgave å drøfte hvordan jeg kan påvirke aktuelle rammebetingelser for å øke pasients livskvalitet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytte*

Gjest Spinell
Skrevet

Rammebetingelser brukes gjerne om regelverk, strukturer og økonomi i (hele eller deler av) samfunnet. Rammebetingelsene innvirker på enkeltmennesket, men enkeltmennesker kan ikke bestandig påvirke dem direkte.

Vill gjetning på hva du selv kan gjøre (regner med du tar utdanning inne sykepleie, hjelpepleie eller noe annet helserelatert): fremme vanskelige rammebetingelser som påvirker pasienters livskvalitet med ledelse/arbeidsgiver eller fagforeninger?

Eksempler på rammebetingelser som kan påvirke livskvaliteten er

-hygiene - hvor ofte gis det mulighet for dusj/bad?

-ernæring - trange budsjetter kan medføre ensidig kost, som igjen medfører redusert helse og livskvalitet

Skrevet

Tusen, tusen takk!!

Gjest Spinell
Skrevet

Bare hyggelig, men ta det med en liten klype salt, da jeg ikke vet hvilken sammenheng du spør i, og heller ikke er helsepersonell selv.

Google rammebetingelser, gjerne med andre ord i tillegg (påvirke, eller pasienter, f.eks), så får du kanskje noen flere ledetråder.

Skrevet

I fht barnehage er rammebetingelser fysiske ting som vi har til rådighet. Det kan og være økonomi.

Skrevet

Jeg har en veldig billedlig måte å tenke på som overforenkler det brukeren over sier. Jeg tenker på rammebetingelser som å se på et bilde, i en fast ramme, der bildet kan forandres på. Rammen er der, det er lover, regler, instrusverk, styrende dokumenter, budsjetter etc. De er faste og skal alltid ligge som grenser for hva som/ikke kan, skal, må, bør osv. gjøres.

Hvis det f. eks. står at pasienter i isolat ikke skal forlate rommet, så er det rammebetingelser. Likevel kan livskvaliteten bedres ved å skaffe aktiviteter inn i rommet. Tv, tegnesaker, personale, mat med en vri, humor og humør osv.

Gjest Spinell
Skrevet

Hvis det f. eks. står at pasienter i isolat ikke skal forlate rommet, så er det rammebetingelser. Likevel kan livskvaliteten bedres ved å skaffe aktiviteter inn i rommet. Tv, tegnesaker, personale, mat med en vri, humor og humør osv.

Enig i at du bedrer livskvaliteten til pasienten, men har du egentlig påvirket selve rammebetingelsene?

Slik jeg forstår ditt eksempel har du bedret pasientens livskvalitet innen allerede gitte rammebetingelser her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...