pitbull Skrevet 10. januar 2011 #1 Skrevet 10. januar 2011 Jeg bor nå i et bofelleskap hvor jeg deler kjøkken og bad med to andre. Vi bor i sokkeldelen av huset, og denne delen er ikke godkjent til utleie av kommunen, og det med god grunn. Det er muggsopp inne på hyblene som har gått i gjennom tapeten. Luftfuktighetsprosenten på mitt rom er på 82%, og dette er ikke forenelig med astma. Jeg har lest gjennom kontrakten og reglene mange ganger, og jeg finner ikke ut hvordan jeg kan si opp hybelen. Vi har en såkalt tidsbegrenset kontrakt, hvor man da i teorien ikke skal kunne si opp og utleier kan heller ikke si opp oss med mindre leie uteblir o.l. Hva slags rettigheter har jeg som leier? Jeg vet at jeg har 3mnd oppsigelse, men når det er fastsatt, har man ikke da en såkalt kombinert kontrakt med båte tidsbegrensing og mulighet til oppsigelse? Ettersom hybelene ikke er godkjent, det er muggsopp i veggen og helseskadelig å bo her, kan jeg da si opp? Og hvordan? Beklager langt innlegg, men trenger virkelig hjelp!
M0niq Skrevet 10. januar 2011 #2 Skrevet 10. januar 2011 Du har ikke mulighet til å ta kontakt med utleier da? Jeg var i et lignende tilfelle, og da fikk jeg si opp før den fastsatte datoen siden det var oppgitt oppsigelsestid Men tryggest og forhøre seg med utleier, siden det tross alt er han som har satt reglene der. Men det burde kanskje være et unntak om forholdene er så ille som du sier :/
pitbull Skrevet 11. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 11. januar 2011 Du har ikke mulighet til å ta kontakt med utleier da? Jeg var i et lignende tilfelle, og da fikk jeg si opp før den fastsatte datoen siden det var oppgitt oppsigelsestid Men tryggest og forhøre seg med utleier, siden det tross alt er han som har satt reglene der. Men det burde kanskje være et unntak om forholdene er så ille som du sier :/ Tingen er at utleier er vanskelig å snakke med. Hun tror ikke noe på problemene, ikke engang når hun ser det selv. Hybeleiligheten er ikke engang registrert hos kommunen, så jeg har ringt kommunen og "sladret". Det står i kontrakten at det er den fastsatte datoen som gjelder, uten oppsigelsestid, men at hun har lov til å kaste oss ut dersom leie uteblir o.l. Det står ingenting om hva jeg som leietaker kan gjøre. Hun sa, uten å få det skriftlig, at det ellers var tre måneders oppsigelse som gjelder, men ettersom dette er muntlig er jeg noe usikker på om det er gjeldende. Jeg kommer til å skrive en oppsigelse, men hva bør jeg ha med og må jeg følge en spesiell mal utenom den vanlige formelle malen ?
Gjest Sil3nt Skrevet 11. januar 2011 #4 Skrevet 11. januar 2011 Vet ikke om dette kan hjelpe deg, men her er iallefall en link: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=121982
Gjest Blondie65 Skrevet 11. januar 2011 #5 Skrevet 11. januar 2011 "Jeg viser til tidligere samtaler med deg angående muggproblemer i leiligheten. Pga de plagene dette gir meg og din uvillighet til å rette opp i dette på tross av viste fuktmålinger sier jeg opp leiligheten med øyeblikkelig virkning. Jeg flytter ut innen 1.2.2011. Jeg forventer at innbetalt depositum blir frigitt umiddelbart etter flyttedato. Med hilsen Ditt Navn"
Frøken Mitzi Skrevet 12. januar 2011 #6 Skrevet 12. januar 2011 Husleigelova kan vere "din venn" her. Står det i avtalen at du ikkje kan seie opp hybelen før leigetida er ute? Frå husleigelova: "§ 9-2. Tidsbestemte leieavtaler En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid. En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum. Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt." Mi utheving. Lova finn du her: http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#map009
pitbull Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 12. januar 2011 Tusen takk for svar! Hjalp meg veldig på veien:) Som sagt har jeg tidsbestemt leieperiode, men hun sa muntlig (selvfølgelig ikke skriftlig som hadde gjort saken klar) at ved oppsigelse, uansett part, var med tre mnd oppsigelsestid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå