Gjest Selma Skrevet 17. januar 2011 #61 Skrevet 17. januar 2011 Loven har jo på en måte sin hensikt, av og til ønsker barn (eller "barn") å ha en annen utdanning enn hva foreldrene ønsker, da mener jeg at det er riktig at barnet likevel skal ha mulighet til å flytte for å gjennomføre utdannelsen med (tvungen) økonomisk støtte fra foreldrene. Andre tilfeller kan være der barnet ikke har det bra hjemme, da kan det også være på sin plass at hun/han har mulighet til å få støtte fram til slutten av videregående. At man skal utnytte denne loven for å tvinge foreldrene til å betale tusenvis for seg mens man flytter sammen med kjæresten blir jo derimot helt feil. Men jeg vet ikke hvordan man skal greie å lage et skille mellom dette i loven. Helt enig kunne ikke sagt det bedre selv:) Jeg kjenner også en del foreldre der barna deres ikke vil ha kontakt. Foreldrene skjønner ikke hvorfor men jeg skjønner barna svært godt.
Gjest Kari Skrevet 17. januar 2011 #62 Skrevet 17. januar 2011 Jeg lurer veldig på nav / samfunnet sine satser er for underhold (livsopphold alt inkludert) av barn som er 5- 18 år er. Er det noen som kan fortelle meg de satsene for ulik alder??
Gjest Angelheart Skrevet 18. januar 2011 #63 Skrevet 18. januar 2011 Jeg er en mor som betaler bidrag til min snart 19 år gamle datter. I vårt tilfelle er saken at jeg har vært bidragsyter i flere år, da datteren min har bodd hos faren sin. Da hun ble 18 søkte hun om utvidet bidrag i og med at hun går på videregående skole. Jeg ser på det som en selvfølge at jeg skulle betale dette, da alternativet ville vært at hun måtte ta seg en jobb som dermed villle gått utover skolearbeidet. At jeg nå fikk muligheten til å betale direkte til henne istedenfor til hennes far var jo bare et stort pluss. Etter tre måneder valgte hun å flytte hjemmefra og sammen med sin kjæreste. Slik mange av dere skriver her nå så er det da frekt av henne å fortsatt kreve bidrag.... Hvorfor det? Jeg ser ingen forskjell i det hele tatt å betale bidrag til barn over 18 som bor hjemme enn de som bor borte. Faren betaler da også bidrag nå, noe han i overført betydning jo ville gjort uansaett dersom hun fortsatt hadde bodd hjemme. Dersom barna velger å bo hjemme så er da ikke det heller gratis for foreldrene. Eller er det slik med dere som ville gjort poden arveløs dersom de hadde krevd bidrag at dere krever betaling av barn over 18 som bor hjemme mens de er under utdannelse? Summen på over 8000 er jo krisemaksimering, dette beløpet beregnes som vanlig bidrag utifra inntekt og betalingsevne. Syns det blir mye skriking her uten at man tenker skikkelig igjennom hva dette bidraget faktisk er snakk om...
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #64 Skrevet 18. januar 2011 Jeg er en mor som betaler bidrag til min snart 19 år gamle datter. I vårt tilfelle er saken at jeg har vært bidragsyter i flere år, da datteren min har bodd hos faren sin. Da hun ble 18 søkte hun om utvidet bidrag i og med at hun går på videregående skole. Jeg ser på det som en selvfølge at jeg skulle betale dette, da alternativet ville vært at hun måtte ta seg en jobb som dermed villle gått utover skolearbeidet. At jeg nå fikk muligheten til å betale direkte til henne istedenfor til hennes far var jo bare et stort pluss. Etter tre måneder valgte hun å flytte hjemmefra og sammen med sin kjæreste. Slik mange av dere skriver her nå så er det da frekt av henne å fortsatt kreve bidrag.... Hvorfor det? Jeg ser ingen forskjell i det hele tatt å betale bidrag til barn over 18 som bor hjemme enn de som bor borte. Faren betaler da også bidrag nå, noe han i overført betydning jo ville gjort uansaett dersom hun fortsatt hadde bodd hjemme. Dersom barna velger å bo hjemme så er da ikke det heller gratis for foreldrene. Eller er det slik med dere som ville gjort poden arveløs dersom de hadde krevd bidrag at dere krever betaling av barn over 18 som bor hjemme mens de er under utdannelse? Summen på over 8000 er jo krisemaksimering, dette beløpet beregnes som vanlig bidrag utifra inntekt og betalingsevne. Syns det blir mye skriking her uten at man tenker skikkelig igjennom hva dette bidraget faktisk er snakk om... Nå tror jeg ikke man skal henge seg sånn oppi de som truer med å gjøre barna arveløse. De som tenker i de baner er i fåtall å tenker vel egentlig ikke lenger enn hva nesa rekker. Det ihvertfall jeg reagerer på her er at barna selv velger å leve som viksne, leve i samboerskap, også må foreldrene forsørge de. Når man er voksen så skal man også forsørge seg selv. Er man ikke i stand til det så får man vente til man er selvforsørgende med å ta voksne valg og leve som et voksent ektepar. 1
Gjest lisa Skrevet 18. januar 2011 #65 Skrevet 18. januar 2011 Jeg er en mor som betaler bidrag til min snart 19 år gamle datter. I vårt tilfelle er saken at jeg har vært bidragsyter i flere år, da datteren min har bodd hos faren sin. Da hun ble 18 søkte hun om utvidet bidrag i og med at hun går på videregående skole. Jeg ser på det som en selvfølge at jeg skulle betale dette, da alternativet ville vært at hun måtte ta seg en jobb som dermed villle gått utover skolearbeidet. At jeg nå fikk muligheten til å betale direkte til henne istedenfor til hennes far var jo bare et stort pluss. Etter tre måneder valgte hun å flytte hjemmefra og sammen med sin kjæreste. Slik mange av dere skriver her nå så er det da frekt av henne å fortsatt kreve bidrag.... Hvorfor det? Jeg ser ingen forskjell i det hele tatt å betale bidrag til barn over 18 som bor hjemme enn de som bor borte. Faren betaler da også bidrag nå, noe han i overført betydning jo ville gjort uansaett dersom hun fortsatt hadde bodd hjemme. Dersom barna velger å bo hjemme så er da ikke det heller gratis for foreldrene. Eller er det slik med dere som ville gjort poden arveløs dersom de hadde krevd bidrag at dere krever betaling av barn over 18 som bor hjemme mens de er under utdannelse? Summen på over 8000 er jo krisemaksimering, dette beløpet beregnes som vanlig bidrag utifra inntekt og betalingsevne. Syns det blir mye skriking her uten at man tenker skikkelig igjennom hva dette bidraget faktisk er snakk om... Jeg er helt enig og ville gjort det samme for min datter. Synes noe annet er veldig egoistisk hvorfor velger en da og få barn?
Gjest Nysgjerrig Skrevet 19. januar 2011 #66 Skrevet 19. januar 2011 Jeg er helt enig og ville gjort det samme for min datter. Synes noe annet er veldig egoistisk hvorfor velger en da og få barn? Dere som vil betale for barna over 18år: Hvor lenge vil dere gjøre det? Hva hvis de vil ta en lang universitetsutdanning? Vil dere også dekke bolig, studier, mat, undereholdning og ferie? Noen skriver at hvis de ikke får penger så må de jobbe. Hvorfor er studielån og andre lån ikke et alternativ? Når barn velger å leve som voksne ved å skaffe seg en samboer så synes dere ikke at det endrer noen ting. Gjelder det samme om de gifter seg? Og hva hvis de får barn: Hvor lenge vil dere betale da?
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2011 #67 Skrevet 19. januar 2011 Denne jenta går jo fremdeles på samme skole, og kunne godt ha fortsatt å bo hos foreldrene. Jeg tror nesten jeg hadde blitt litt skuffet over barna mine om de hadde gjort noe sånt. Skuffet??? Jeg hadde ikke villet ha noe mer med den drittungen å gjøre fremover om det var mitt barn som gjorde noe sånn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå