Gjest usikker Skrevet 10. januar 2011 #1 Skrevet 10. januar 2011 Jeg står midt i en separasjon, og prøver å få oversikt over økonomien. Jeg har sett at det finnes en bidragsveileder man kan bruke for å regne ut barnebidrag. Dette skal jeg gjøre etterhvert, men foreløpig er det mye annet som må ordnes først. Jeg har ingen anelse på hva jeg kan forvente å få i bidrag. Derfor spørr jeg: Hvor mange unger har du? Hvor mye betaler/får du i barnebidrag? Hvordan er barnefordelinger (antall netter pr. måned) Hvordan fordeler dere utgifter til innkjøp?
Ulrikke Skrevet 10. januar 2011 #2 Skrevet 10. januar 2011 Min samboer har tre barn fra før. De er 15, 11 og 10 år (bidraget justeres ut fra alder på barna også). Vi har dem 10 netter i mnd. Han betaler 3010 kroner for tiden. Mor har tviholdt på "hovedomsorgen", og det er derfor hun som også tar seg av innkjøp i all hovedsak. Vi (dvs jeg ) kjøper ting de har her etter vårt/mitt valg. De gangene mor har spurt om spesielle ting, har han/vi bidratt. Dette skjer ikke ofte.
liv Skrevet 10. januar 2011 #3 Skrevet 10. januar 2011 Her er ikke far bidragsdyktig og jeg får minstebidrag fra staten, 690 kr tror jeg det er.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #4 Skrevet 10. januar 2011 Mannen min har to barn fra før og han betaler 4000,- i måneden. Vi har dem bare annenhver helg siden de bor så langt unna, men han skulle gjerne hatt dem oftere vet jeg.
Gjest stina Skrevet 10. januar 2011 #5 Skrevet 10. januar 2011 Jeg har et barn (17 år) og får 3600 kr pr. mnd. Barn og far har ikke samvær (etter fars ønske).
Gjest En mann Skrevet 10. januar 2011 #6 Skrevet 10. januar 2011 Mannen min har to barn fra før og han betaler 4000,- i måneden. Vi har dem bare annenhver helg siden de bor så langt unna, men han skulle gjerne hatt dem oftere vet jeg. Har din mann sett denne? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3916190.ece
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #7 Skrevet 10. januar 2011 1 barn. Får 4060 i bidrag. Ingen samvær etter fars ønske.
Gjest navnelapp Skrevet 10. januar 2011 #8 Skrevet 10. januar 2011 Ingenting, 50/50 samver og nokolunde lik inntekt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2011 #9 Skrevet 16. januar 2011 Far har barnet 2-4 netter pr mnd, etter eget ønske! Han har sluttet å betale og jeg mottar 1040 i bidragsforskudd fra nav. Da har jeg en årsinntekt på under 300000, har flere barn og er gift. Hadde jeg tjent mer hadde summen på bidragsforskuddet blitt lavere. Hvis/når far betaler får jeg det etterbetalt.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2011 #10 Skrevet 16. januar 2011 Jeg får 3500,- for to barn og vi har 60-40 fordeling. Han tjener ca 300.000 mer enn meg. Så får jeg 1500,- for den eldste, ingen samvær etter fars eget ønske. Han tjener 140.000,- mere enn meg.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2011 #11 Skrevet 16. januar 2011 Får 8400 for ett barn. Barnefar har valgt å ikke ha samvær.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2011 #12 Skrevet 16. januar 2011 3000 pr.mnd. Ett barn 15 år. Er hos far annenhvert torsdag til mandag. Far betaler uteom 800kr pr. mnd i fritidsaktivitet. Er student og far har over 500 000 mer i årslønn enn meg. Regner med det justeres når jeg kommer meg i jobb.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2011 #13 Skrevet 16. januar 2011 Jeg skal egentlig ha 4900 kr i måneden for 2 barn, men far betaler ikke. Så får 2080 kr fra nav. Far ser barna sjelden, men er skrevet opp med mer samvær. Han tjener 100 000 mer enn meg.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2011 #14 Skrevet 16. januar 2011 Jeg får 690kr per mnd for 1 barn, hvorav staten betaler alt siden han ikke har bidragsevne. (slabbedask som ikke klarer å holde på jobbene sine...) 0 samvær.
Sulosi Skrevet 17. januar 2011 #15 Skrevet 17. januar 2011 Er det bare meg som reagerer på den store forskjellen i bidrag der hvor far ikke har samvær..sånn uansett inntekter. 1
Gjest En mann Skrevet 17. januar 2011 #16 Skrevet 17. januar 2011 Jeg står midt i en separasjon, og prøver å få oversikt over økonomien. Jeg har sett at det finnes en bidragsveileder man kan bruke for å regne ut barnebidrag. Dette skal jeg gjøre etterhvert, men foreløpig er det mye annet som må ordnes først. Jeg har ingen anelse på hva jeg kan forvente å få i bidrag. Derfor spørr jeg: Hvor mange unger har du? Hvor mye betaler/får du i barnebidrag? Hvordan er barnefordelinger (antall netter pr. måned) Hvordan fordeler dere utgifter til innkjøp? - samværet er avgjørnde. - delt bosted vanligvis ikke barnebidrag. - inntekt til begge foreldre, ingen betaler mer enn 25 prosent av brutto inntekt i bidrag. - bidraget kan ikke settes høyere enn 5/6 (83,3 %) av underholdskostnaden - alder på barnet
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2011 #17 Skrevet 17. januar 2011 Jeg har 2 barn og har hovedomsorgen. Faren har dem 10 overnattinger pr måned. Jeg har fordel med skatteklasse 2 samt èn barnetrygd mer en antall barn. Får ikke noe i bidrag, har heller ikke krevd noe. Har benyttet NAV's bidragskalkulator og funnet ut at jeg kanskje kan ha krav på ca 500-600 kroner pr måned. Litt usikker, vet ikke det faktum at han bor sammen med noen har betydning?Dessuten tjener jeg langt mer enn han. Uansett, et anstrengt forhold mellom barnas far og meg vil bli ytterligere forverret hvis jeg skal "kreve" penger av han (hans ord). I dag kan han godt bidra litt når det gjelder innkjøp av klær, utstyr og ei mobilregning innimellom. Det vil det nok bli helt slutt på dersom han må betale meg noe (merk at det iflg han er til meg, ikke til ungene....) Gidder bare ikke styre med det.
Gjest En mann Skrevet 17. januar 2011 #18 Skrevet 17. januar 2011 Jeg har 2 barn og har hovedomsorgen. Faren har dem 10 overnattinger pr måned. Jeg har fordel med skatteklasse 2 samt èn barnetrygd mer en antall barn. Får ikke noe i bidrag, har heller ikke krevd noe. Har benyttet NAV's bidragskalkulator og funnet ut at jeg kanskje kan ha krav på ca 500-600 kroner pr måned. Litt usikker, vet ikke det faktum at han bor sammen med noen har betydning?Dessuten tjener jeg langt mer enn han. Uansett, et anstrengt forhold mellom barnas far og meg vil bli ytterligere forverret hvis jeg skal "kreve" penger av han (hans ord). I dag kan han godt bidra litt når det gjelder innkjøp av klær, utstyr og ei mobilregning innimellom. Det vil det nok bli helt slutt på dersom han må betale meg noe (merk at det iflg han er til meg, ikke til ungene....) Gidder bare ikke styre med det. Hei igjen. At han bor sammen med noen får bedtydning for hans bidragsevne, dvs om han betaler så stor andel av lønn at han ikke klarer fullt bidrag. Bidragsevnen blir bedre når en bor sammen med annen voksen, bokostnader mindre. Men i ditt tilfelle er det neppe tilfelle, BF betaler 500-600 kr pr.barn. Har sansynligvis mye samvær med barna siden bidrag er på dette beløp og/eller du som du skriver tjener betydelig mer enn BF. Ved de 2 øverste samværsklasser er det beregnet en del kostnader under samværet.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #19 Skrevet 17. januar 2011 Hei igjen. At han bor sammen med noen får bedtydning for hans bidragsevne, dvs om han betaler så stor andel av lønn at han ikke klarer fullt bidrag. Bidragsevnen blir bedre når en bor sammen med annen voksen, bokostnader mindre. Men i ditt tilfelle er det neppe tilfelle, BF betaler 500-600 kr pr.barn. Har sansynligvis mye samvær med barna siden bidrag er på dette beløp og/eller du som du skriver tjener betydelig mer enn BF. Ved de 2 øverste samværsklasser er det beregnet en del kostnader under samværet. Fra gjesten som du svarte: BF betaler ingenting i dag. Jeg har beregnet ut fra min lønn og hans lønn at jeg kanskje kan ha krav på 500-600 kroner pr måned, men han betaler altså ingenting. Som det sto i innlegget mitt så har han 10 overnattinger på 1 mnd. Men du sier altså at hans samboers inntekt også vektlegges? Hun har forøvrig 2 barn som hun har 50/50. Kan det bety at min beregning blir feil og at jeg kan ha krav på et større beløp? Grunnen til at jeg ikke har giddet å kreve noe av BF er størrelsen på beløpet. Tenker at det vil bli mye styr for lite penger.
Gjest En mann Skrevet 17. januar 2011 #20 Skrevet 17. januar 2011 Fra gjesten som du svarte: BF betaler ingenting i dag. Jeg har beregnet ut fra min lønn og hans lønn at jeg kanskje kan ha krav på 500-600 kroner pr måned, men han betaler altså ingenting. Som det sto i innlegget mitt så har han 10 overnattinger på 1 mnd. Men du sier altså at hans samboers inntekt også vektlegges? Hun har forøvrig 2 barn som hun har 50/50. Kan det bety at min beregning blir feil og at jeg kan ha krav på et større beløp? Grunnen til at jeg ikke har giddet å kreve noe av BF er størrelsen på beløpet. Tenker at det vil bli mye styr for lite penger. Beklager misforståelser. Nei mener det er riktig slik du har regnet. Hans samboers inntekt vektlegges,det får som tildigere nevnt kun betydning om BF har lav bidragsevne. Dvs, skulle han egentlig betale 6000 kr, og har bare inntekt il 4000 kr. får han større bidragsevne,og muligens da klare 6000 kr. dette pga.av lavere bosksotnader. Mener hans nye samboer/kone sine særkullsbarn skal ikke ha innvirking på bidrag mellom dere,da hun skal motta bidrag fra særkulls barnas far. Snakk med NAV om det som angår særkullsbarn,noe usikker der men mener å ha lest en palss at det er slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå