AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #1 Skrevet 10. januar 2011 Vi leier ei leilighet der det er innebygget vinstativ i kjøkkeninnredningen. Temperaturen kan jo fort bli 25-30 grader der når man lager mat, og vin skal lagres under mye lavere temperatur enn det. Altså står vinstativhyllene tomme. Er det noen som har en smart idé til alternativ bruk av disse hyllene?
Sola^ Skrevet 10. januar 2011 #2 Skrevet 10. januar 2011 Oljer til matlaging? Ekstra lagring av brus. Kaffeposer. Vin som ikkje skal drikkes den dagen.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #3 Skrevet 10. januar 2011 Ta vekk annenhver hylle og bruke som kokebokhyller? Krydderhylle?
Gjest Consensio Skrevet 10. januar 2011 #5 Skrevet 10. januar 2011 Jeg er ingen vinkjenner, men jeg vet at det er en del vin som fint kan lagres under såpass høye temperaturer. Vet min pappa lagrer en del av sine vinflasker under kjøkkenpeisen (hvor det blir veldig varmt) og han er en ganske god vinkjenner.
Gjest Spinell Skrevet 11. januar 2011 #6 Skrevet 11. januar 2011 (endret) Consensio, kan du spørre pappan din hvilke viner som skal lagres varmt, for de unntakene er ukjente for meg. Viner bør vel heller ikke lagres i et rom der det er lys særlig lenge av gangen heller, etter hva jeg mener å huske. Endret 11. januar 2011 av Spinell
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #7 Skrevet 11. januar 2011 Consensio, kan du spørre pappan din hvilke viner som skal lagres varmt, for de unntakene er ukjente for meg. Viner bør vel heller ikke lagres i et rom der det er lys særlig lenge av gangen heller, etter hva jeg mener å huske. Tenkte jeg, også. Vin kan lagres forholdsvis varmt, men da snakker man vel rundt 20 grader, og da skal temperaturen være helt stabil for at den ikke skal bli ødelagt. Men det er klart - kommer jo an på lagringsperspektivet. Kan jo være at Consensios far "lagrer" i en måned eller to. Og da går det som regel greit både med temperatursvigninger, mye lys og rystelser. TS: Jeg hadde revet ut skiten, og satt inn ei smal skapdør, samt evt hyller. Vinlagring på kjøkkenet er noe av det mer harry jeg ser.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #8 Skrevet 11. januar 2011 Takk for ideene! Vi bare leier, så vi kan ikke fjerne hyllene uansett hvor mye vi ønsker det. Men jeg skal undersøke om det går an å fjerne deler av dem sånn at vi får plass til kokebøker der, det hadde vært supert! Samboeren min er veldig opptatt av riktig behandling av vin (han har jobbet med dette og har en del kursing), og han vil ikke under noen omstendigheter lagre vin i kjøkken/stue. Selv har jeg ikke peiling egentlig, men det ser ut som de fleste vinkjennere mener det samme: Oppbevaring av vin Jeg er også veldig nysgjerrig på hvilke vintyper som tåler varme og lys over tid. Hilsen TS
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #9 Skrevet 11. januar 2011 TS: Jeg hadde revet ut skiten, og satt inn ei smal skapdør, samt evt hyller. Vinlagring på kjøkkenet er noe av det mer harry jeg ser. Er det harry med vinskap på kjøkkenet også? Har nemlig ikke kapasitet eller lyst til å lagre vinen i kjelleren fire etasjer under meg...
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #10 Skrevet 11. januar 2011 Er det harry med vinskap på kjøkkenet også? Har nemlig ikke kapasitet eller lyst til å lagre vinen i kjelleren fire etasjer under meg... Vinskap er vel en helt annen sak? De er jo ment for vin og har passende temperatur. (Har du delt skap, sånn at både rødvin og hvitvin får riktig temperatur?) Jeg er ikke den du siterte, men for min del er harrybiten det at vin skal lagres på utstilling under fullstendig feil forhold. Jeg tenker om sånne som har vinstativ i stua eller på kjøkkenet at de ønsker å vise at de er interesserte i god vin, men så viser de samtidig at de ikke har peiling på å oppbevare vinen sånn at den kommer til sin rett. Jeg er ingen vinkjenner selv, men jeg smaker stor forskjell på en vin som er oppbevart i romtemperatur på over 20 grader og vin som har litt riktigere temperatur. Kunne ikke gjettet at det var samme vin engang, for temperaturen har utrolig mye å si.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #11 Skrevet 11. januar 2011 Vinskap er vel en helt annen sak? De er jo ment for vin og har passende temperatur. (Har du delt skap, sånn at både rødvin og hvitvin får riktig temperatur?) Jeg er ikke den du siterte, men for min del er harrybiten det at vin skal lagres på utstilling under fullstendig feil forhold. Jeg tenker om sånne som har vinstativ i stua eller på kjøkkenet at de ønsker å vise at de er interesserte i god vin, men så viser de samtidig at de ikke har peiling på å oppbevare vinen sånn at den kommer til sin rett. Jeg er ingen vinkjenner selv, men jeg smaker stor forskjell på en vin som er oppbevart i romtemperatur på over 20 grader og vin som har litt riktigere temperatur. Kunne ikke gjettet at det var samme vin engang, for temperaturen har utrolig mye å si. Tenker på å kjøpe et, derfor jeg spør Men et skap med to soner er vel mer egnet for korttidslagring, eller tar jeg helt feil nå. For lagring over lang tid er det vel samme temperatur som gjelder for det meste av vin, hvitvin også?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #12 Skrevet 13. januar 2011 Tenkte jeg, også. Vin kan lagres forholdsvis varmt, men da snakker man vel rundt 20 grader, og da skal temperaturen være helt stabil for at den ikke skal bli ødelagt. Men det er klart - kommer jo an på lagringsperspektivet. Kan jo være at Consensios far "lagrer" i en måned eller to. Og da går det som regel greit både med temperatursvigninger, mye lys og rystelser. TS: Jeg hadde revet ut skiten, og satt inn ei smal skapdør, samt evt hyller. Vinlagring på kjøkkenet er noe av det mer harry jeg ser. Er helt eing, vinhyller er bare for å vise det frem og vinen blir ikke god med høy temp OG mye lys! Vinskap derimot er nice
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #13 Skrevet 13. januar 2011 Plastfolie, aluminiumsfolie, bakepapir...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå