Gjest ts Skrevet 9. januar 2011 #1 Skrevet 9. januar 2011 Jeg har en datter på 4,5 år, og nå etter juleferien har leggingen og døgnrytmet kommet helt feil ut. Sovner ikke før klokken ti og våkner klokken ti morgenen etter. Blir mye gråt og frustrasjon fra henne når vi må dra henne opp klokken syv nå som hverdagen er på plass igjen. I tillegg har hun den uvanen at hun sier at hun først er sulten når vi først har pusset tennene og har lagt oss. Jeg har vært dumsnill og gitt etter for kveldsmaten et par ganger i julen. Å nekte sultne barn mat er uaktuelt. Men jeg har vel innsett at det er dumt.. Nå ikveld var det hardt mot hardt. Vi spiste sen middag klokken 17.45. Hun er vanligvis en meget småspist jente, men ikveld spiste hun overraskende godt. To posjoner, og det er absolutt ikke vanlig altså. Etterpå fikk de vaniljeis til dessert, og det spiste hun også tre posjoner av. Vi var ferdig med desserten klokken 18.45, og da gikk vi opp på rommet for å rydde, legger lillebror og deretter pusser denner og legger oss klokken 19.45. Endelig er vi på rett kjør med leggingen igjen! Jeg spør ikke henne om kveldsmat engang, fordi jeg tar det som en selvfølge at hun er mett og god. Det er dumt, for idet hodet treffer puten er hun kjempesulten igjen. Jeg argumenterer og sier vi hadde sen middag og at hun spiste masse, men nei.. Jeg bestemmer meg for at det med å stå opp å spise kan ikke bli en vane, og kjører hardt mot hardt. Hun gråter, hyler, er sint.. Morsinstinktet kommer frem og jeg synes det er hjerteskjærende. Tenk om barnet er sultent? Når jeg kjenner etter selv, er jeg også sulten. Så nekter jeg henne mat.. Men nå er nei et nei tenker jeg, og jeg fortsetter. Etter nesten to timer kjenner jeg det er nok, og jeg blir nok litt i overkant streng og brå. Hun må plutselig på do, og jeg er så lei at jeg slenger dodøren et par hakk for hardt og dumper henne noe hardt ned på dosetet. Klokken halv elleve sovner hun, og vi må senest opp klokken 07.30 imorgen. Lurer på hvordan barnehagedagen blir imorgen. Nå når jeg sitter her har jeg vondt i magen. Gjorde jeg det rette eller ikke? Var jeg for streng? Tok meg et par ruter med freia firkløver etterpå, og de smakten neimen ikke så godt som de burde...
#Mj# Skrevet 10. januar 2011 #2 Skrevet 10. januar 2011 vet ikke helt hva jeg skal si jeg.... tror nok ikke du har skadet henne for livet akkurat. men pleier du å gjøre det klart for henne at hun må spise før tannpuss? har erfaring med barn som kan si hva som helst for å få være oppe litt lenger.
Independent_ Skrevet 10. januar 2011 #3 Skrevet 10. januar 2011 Etter hva jeg har lært om barn så er de alltid sultne eller tørste på kvelden. Ikke fordi de fysisk er sultne/tørste, men fordi det er et godt triks for å dra ut tida lengst mulig. 13
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2011 #4 Skrevet 10. januar 2011 Til TS Det er godt mulig at datteren din har brukt å si at hun er sulten etter tannpuss/legging for å dra ut våkentiden. Uansett er det en uvane å spise etter at man har lagt seg. Hun kan umulig være sulten rett etter at hun spiste så mye middag og dessert som det du skrev om. Jeg synes du gjorde rett i å ikke høre på henne da hun sa hun var sulten. Flott gjort av deg. Hun kan godt lære at "etter kveldsstellet/legging så får du hverken vått eller tørt. Spis og drikk det du skal før kveldsstell for etterpå er det for sent." Jenta di kommer til å lære fort om du holder på ditt, og det blir mindre mas ved legging.
Gjest BabyBlue Skrevet 10. januar 2011 #5 Skrevet 10. januar 2011 Det er et triks for å kunne være lenger våken. Både jeg, søsteren min og broren min brukte/bruker det den dag i dag. Noe som også er vanlig er å komme ned å påså at man er tørst slik at man skal få et glass vann, og da være lenger våken med foreldrene mens man nipper til glasset. Man bør forresten ikke spise før man legger seg, for da har man lett for å sove urolig.
katt1 Skrevet 10. januar 2011 #6 Skrevet 10. januar 2011 Hold på ditt du. Tilby henne en skive før leggetid uansett hvor sen middagen er ,og det var etter min smak litt mye sukker så sent på kvelden. Forbred henne godt så skal du de se går etter hvert.
Gjest Godt gift Skrevet 10. januar 2011 #7 Skrevet 10. januar 2011 Dette er jo beste (eller verste) trassalder, det var det i hvert fall for mitt stebarn. Alltid med disse triksene. Barnet var mest tørst, og drakk nesten alltid etter "sengetid", noe som resulterte i at det tisset OFTE i sengen, helst opp til 7 år ca. Vi satte bestemt regel, ingen drikke etter at man har gått fra matbordet. (vi spiser middag 19.30-20.00). Slik fikk vi bukt med unnskyldninger for ikke å legge seg, samt slutt på sengevæting. Hold på ditt, man må jo sette noen regler, ellers blir jo barna ufordragelige! 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #8 Skrevet 10. januar 2011 Dersom dere allerede sliter med leggingen, hvorfor i alle dager gir du henne tre porsjoner med is før leggetid?!? 3
Redbull Skrevet 10. januar 2011 #9 Skrevet 10. januar 2011 Dersom dere allerede sliter med leggingen, hvorfor i alle dager gir du henne tre porsjoner med is før leggetid?!? TAKK!!! begynte å lure på om det var eneste eg som reagerte på dette!! Tre porsjoner er mye uansett når på døgnet, men rett før sendetid?! Da ber du om bråk!! 1
Kara W Skrevet 10. januar 2011 #10 Skrevet 10. januar 2011 Når man har et småspist barn så nekter man dem ikke mat når de først spiser. Selvfølgelig bør ikke barn få så mye is til vanlig, men en sjelden gang er da ikke noe problem. Til TS: jeg synes du handlet helt riktig. Trassende barn kan drive den mest rolige og avbalanserte av oss til vannvidd. Jeg tror du kommer til å få et par skikkelig tøffe kvelder, men at det så vil gi seg. Prat med datteren din, og forklar henne at nå er det andre regler som gjelder. Det er viktig at du ikke gir og ikke blir sint. Vær rolig, men bestemt. Det verste som kan skje er at dere står og skriker til hverandre. Ta deg gjerne tid til å puste rolig noen ganger før du går inn til henne. Fortsetter problemene i mer enn en uke vil jeg si at du trenger å endre taktikken, men for de fleste barn så holder det å bare være staere enn dem i noen dager.
Redbull Skrevet 10. januar 2011 #11 Skrevet 10. januar 2011 Så du gir barna dine så mye godteri de bare vill ha, fordi at du ikke skal nekte ungene dine noe?? 1
Gjest Spinell Skrevet 10. januar 2011 #12 Skrevet 10. januar 2011 Nå har ikke jeg barn, men jeg drister meg til å svare likevel Jeg er temmelig sikker på at hun ber om mat etter leggetid for å tøye ut tiden. Selv om jeg er voksen kan jeg godt huske at jeg gjorde det samme selv, og var plutselig både "tørst" og "sulten" for å kunne være våken lenger. Lag klare regler og kommuniser dem til henne. Tilby kveldsmat før kveldsstell hver eneste kveld, og fortell henne, hver eneste kveld om nødvendig, at etter at dere har pusset tenner er det ikke mer å få før i morgen. Dessuten tror jeg fast døgnrytme, enten det er hverdag eller ferie, er viktig for mange barn. Da slipper en "omstillingshelvete" flere ganger i året. Jeg vet mange spiser sen middag, men det er kanskje ingen god idé når en har små barn?
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2011 #13 Skrevet 10. januar 2011 Når man har et småspist barn så nekter man dem ikke mat når de først spiser. Selvfølgelig bør ikke barn få så mye is til vanlig, men en sjelden gang er da ikke noe problem. Jeg har et småspist barn, men jeg kan love deg at han ikke blir flinkere til å spise ortlig mat av å få is. De gangene vi har vært i selskap ol slik at han har fått kake ol, så spiser han dårligere i dagene etterpå fordi han maser om kake. Så kommer han i gang med normal spising av sunn mat igjen -heldigvis!
Kara W Skrevet 10. januar 2011 #14 Skrevet 10. januar 2011 Ser flere reagerer på det jeg skrev om småspiste barn. Barnet mitt får selvfølgelig ikke spise så mye kaker, is og godter som han vil, og ingenting dersom han ikke har spist ordentlig mat først. Men dersom han en dag skulle glimte til å og spise en stor og skikkelig middag, så hadde han fått lov til å spise mye dessert også. Jeg føler at det blir feil å nekte ham det i akkurat den situasjonen. Men jeg innrømmer at det har vært tider hvor det var så vanskelig å få i ham mat at jeg ble glad hvis han spiste en hel kjeks
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2011 #15 Skrevet 10. januar 2011 Men jeg innrømmer at det har vært tider hvor det var så vanskelig å få i ham mat at jeg ble glad hvis han spiste en hel kjeks Og den følelesen kjenner jeg så alt for godt. Men her snakker vi om TRE porsjoner med is. Det er MYE godteri. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #16 Skrevet 10. januar 2011 Og den følelesen kjenner jeg så alt for godt. Men her snakker vi om TRE porsjoner med is. Det er MYE godteri. Ja det er mye, men kommer det ikke ann på hvor store disse porsjonene er? Jeg tviler på at de er så store at du og jeg ville ha blitt mett.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2011 #17 Skrevet 10. januar 2011 Ja det er mye, men kommer det ikke ann på hvor store disse porsjonene er? Jeg tviler på at de er så store at du og jeg ville ha blitt mett. Med mindre "en porsjon" er ca en spiseskje eller mindre, så er dette for mye is å servere et barn etter en hverdagsmiddag. Særlig et barn som har vansker med å få lagt seg om kvelden. Når man har "leggevansker", må man ha leggingen i bakhodet en lang stund før leggetid. Man må tenke på hva barnet får i seg, hva barnet opplever av sanseinntrykk osv. Et glass melk og lesing av en kjent historie er mye bedre enn sukkersjokk.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 10. januar 2011 #18 Skrevet 10. januar 2011 Ja det er mye, men kommer det ikke ann på hvor store disse porsjonene er? Jeg tviler på at de er så store at du og jeg ville ha blitt mett. Tja, ingen av oss har noen som helst forutsetning for å vite hvor store de aktuelle posjonene er, og om vi evt hadde blitt mette/hypre av det. Til TS: har ikke barn selv, men tror du gjorde rett. Selvfølgelig er det vondt å høre på barnet som gråter og sier "jamen mamma jeg er suulteeen", men hvis du følger opp med samme metode i en periode framover nå, vil problemet forsvinne av seg selv. Hardt mot hardt er det eneste som virker Faren min løste forsåvidt dette problemet ganske bra da jeg var liten. Jeg la meg, sa jeg var sulten. Pappa sa "jaokei, stå opp så skal du få brødskive. men når du har spist opp går du rett i seng igjen." Husker jeg kunne spiste 4-5 brødskiver bare for å sitte oppe lengre.. Haha. Lærte fort at det ikke var en holdbar metode, og til slutt innfant jeg meg med at det bare var å sove.
Jens Skrevet 10. januar 2011 #19 Skrevet 10. januar 2011 Tror du gjorde helt rett. Har en sønn selv som gjør ALT for å slippe å legge seg. Er jo det eldste trikset i boka, å be om mat eller drikke når man egentlig skal sove. 1
Carrot Skrevet 10. januar 2011 #20 Skrevet 10. januar 2011 Jeg tror nok at det å ha rutiner på når det er mat, når det er kveldsstell og når leggetiden er et faktum hjelper det ikke å være sulten og tørst er det beste over tid, men nå skrev jo TS at de har latt rutiner skli ut i julen - og jeg tror nok mange har opplevd akkurat det TS beskriver opp gjennom barnas liv - at rutiner sklir ut og det er tungt å snu det igjen.. Greit nok er is til dessert kanskje ikke det smarteste sent på kvelden, men greit nok - gjort er gjort og spist et spist.. så kan vi kanskje legge til at man lærer av sine feil og ikke gir barna sukker før leggetid neste gang??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå