AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #1 Skrevet 9. januar 2011 Jeg er 26år, 176cm, veier 63,8kg og ønsker å gå ned til 60kg. Helt skulle jeg klart dette innen 18 februar da jeg skal på en viktig tilstelning.. men er det lang nok tid tror dere? Jeg prøver å sykle en time om dagen på ergometersykkelen jeg har hjemme. Jeg har også bestilt meg zumba, så jeg begynner med det til uken. I tillegg har jeg noen vekter jeg kan bruke. Kan noen gi meg noe tips til hvor mye kalorier jeg bør innta pr dag og hvor mye trening jeg bør gjøre for å klare dette? Når jeg trener i en time på sykkelen i ca 28km/t (motstand 5 og 6 av 8) står det at jeg har forbrent 612 kalorier. Høres det ut som det er riktig, eller er det for høyt? Jeg er redd det er for høyt, at sykkelen beregner feil. Og det er utrolig surt når man skal prøve å holde kontroll på antall kalorier inn og antall ut! Any help here? Kanskje en pulsklokke hadde vært tingen for meg? Uansett, setter pris på noen synspunkter/tips! Takk:)
Frk. Belle Skrevet 10. januar 2011 #2 Skrevet 10. januar 2011 Når deg gjelder antall kaloier så har jeg lest at 1kg kropsmasse tilsvarer 7000kcal. Du skal da i teorien måtte forbrenne/redusere inntaket med 266000kcal for å nå målet ditt om å gå ned 3,8kg... Men, 176cm og 63,8kg høres da allerde veldig slankt ut!?
Supraspinatus Skrevet 10. januar 2011 #3 Skrevet 10. januar 2011 Jeg er 26år, 176cm, veier 63,8kg og ønsker å gå ned til 60kg. Helt skulle jeg klart dette innen 18 februar da jeg skal på en viktig tilstelning.. men er det lang nok tid tror dere? Jeg prøver å sykle en time om dagen på ergometersykkelen jeg har hjemme. Jeg har også bestilt meg zumba, så jeg begynner med det til uken. I tillegg har jeg noen vekter jeg kan bruke. Kan noen gi meg noe tips til hvor mye kalorier jeg bør innta pr dag og hvor mye trening jeg bør gjøre for å klare dette? Når jeg trener i en time på sykkelen i ca 28km/t (motstand 5 og 6 av 8) står det at jeg har forbrent 612 kalorier. Høres det ut som det er riktig, eller er det for høyt? Jeg er redd det er for høyt, at sykkelen beregner feil. Og det er utrolig surt når man skal prøve å holde kontroll på antall kalorier inn og antall ut! Any help here? Kanskje en pulsklokke hadde vært tingen for meg? Uansett, setter pris på noen synspunkter/tips! Takk:) Det eneste måten man kan gå ned i vekt på er hvis du spiser mindre enn du forbruker. Det er hovedsaklig tre måter du kan gjøre det på. 1. Spis mindre. 2. Tren mer uten å spise mer. 3. Spis mindre, tren mer.
Wiggins Skrevet 10. januar 2011 #4 Skrevet 10. januar 2011 Jeg er 26år, 176cm, veier 63,8kg og ønsker å gå ned til 60kg. Helt skulle jeg klart dette innen 18 februar da jeg skal på en viktig tilstelning.. men er det lang nok tid tror dere? Hvorfor er det så viktig for deg å bli, for å sette det på spissen, radmager til denne datoen? Holder det ikke å være såpass slank som du er? Du har en vekt som tilsier at du umulig kan trenge å gå ned noe av helsemessige grunner, tvert i mot er det helsemessige grunner til at du i hvertfall ikke bør gå ned noe mer. Nå har du allerede en helt grei vekt, og kroppen vil motsette seg å gå ned mer, så det vil sannsynligvis være vanskelig å gå ned ytteligere, i hvertfall på en sunn måte. Kan noen gi meg noe tips til hvor mye kalorier jeg bør innta pr dag og hvor mye trening jeg bør gjøre for å klare dette? Hvor mye man må spise for å gå ned i vekt eller holde en grei vekt er umulig å gi noe fasitsvar på. Forbrenningen avhenger av alder, muskelmasse samt diverse genetiske faktorer, som gjør at to personer av samme kjønn, omtrent like høye og likevektige kan ha vidt forskjellig hvileforbrenning. Det eneste som kan sies sikkert er at for å gå ned i vekt må du forbrenne mer enn du inntar. Når jeg trener i en time på sykkelen i ca 28km/t (motstand 5 og 6 av 8) står det at jeg har forbrent 612 kalorier. Høres det ut som det er riktig, eller er det for høyt? Jeg er redd det er for høyt, at sykkelen beregner feil. Og det er utrolig surt når man skal prøve å holde kontroll på antall kalorier inn og antall ut! Any help here? Det er nok feil. Du skal aldri bry deg om hvilken hastighet en ergometersykkel viser, det avhenger av hvor mange meter den er programmert til å tro at en omdreining på pedalene tilsvarer. Det som avgjør hvor mye du forbrenner er hvor mange watt du tråkker. Jeg har skrevet om det så mange ganger før at jeg ikke gidder å gjøre det om igjen, se f. eks. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=480425&st=0&p=7931972&hl=+floyd%20+landis&fromsearch=1&#entry7931972 Hvis du hadde forbrent 612 kcal på en time tilsvarer det at du yter ca. 400 watt i pedalene, og da er du moden for å bli med i et av verdens beste sykkellag, altså av de for menn. Hvorfor er det egentlig så viktig å telle energi inn og ut? Holder det ikke å se om du går opp, holder en stabil vekt eller går ned? Hvis du nå absolutt vil bli enda tynnere og ser at vekten står stille må du spise litt mindre og være litt mer aktiv, men det er absolutt ingen gode grunner til at du skal bli tynnere. Kanskje en pulsklokke hadde vært tingen for meg? Uansett, setter pris på noen synspunkter/tips! Takk:) En pulsklokke er som regel en bra investering for mange som har lyst til å komme i god form. Mange trener med altfor høy intensitet, og noen trener med for lav intensitet, så det er greit å se hvor man faktisk ligger. Skal du få fullt utbytte er det to faktorer du trenger å vite: Makspuls og laktatterskel. Makspuls er enkelt å finne ut, det er bare veldig, veldig vondt :gjeiper: . Laktatterskel må du i laboratorium og ta jevnlige blodprøver under stigende belastning for å finne, så det er ingen vits med mindre du tar sikte på å vinne NM eller høyere i en utholdenhetsidrett. Etterhvert som man trener og lærer kroppen å kjenne så merker man hvor man kan ligge en god stund og hvor man etter en stund begynner å stivne. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #5 Skrevet 10. januar 2011 Hvorfor er det så viktig for deg å bli, for å sette det på spissen, radmager til denne datoen? Holder det ikke å være såpass slank som du er? Du har en vekt som tilsier at du umulig kan trenge å gå ned noe av helsemessige grunner, tvert i mot er det helsemessige grunner til at du i hvertfall ikke bør gå ned noe mer. Nå har du allerede en helt grei vekt, og kroppen vil motsette seg å gå ned mer, så det vil sannsynligvis være vanskelig å gå ned ytteligere, i hvertfall på en sunn måte. Hvor mye man må spise for å gå ned i vekt eller holde en grei vekt er umulig å gi noe fasitsvar på. Forbrenningen avhenger av alder, muskelmasse samt diverse genetiske faktorer, som gjør at to personer av samme kjønn, omtrent like høye og likevektige kan ha vidt forskjellig hvileforbrenning. Det eneste som kan sies sikkert er at for å gå ned i vekt må du forbrenne mer enn du inntar. Det er nok feil. Du skal aldri bry deg om hvilken hastighet en ergometersykkel viser, det avhenger av hvor mange meter den er programmert til å tro at en omdreining på pedalene tilsvarer. Det som avgjør hvor mye du forbrenner er hvor mange watt du tråkker. Jeg har skrevet om det så mange ganger før at jeg ikke gidder å gjøre det om igjen, se f. eks. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=480425&st=0&p=7931972&hl=+floyd%20+landis&fromsearch=1&#entry7931972 Hvis du hadde forbrent 612 kcal på en time tilsvarer det at du yter ca. 400 watt i pedalene, og da er du moden for å bli med i et av verdens beste sykkellag, altså av de for menn. Hvorfor er det egentlig så viktig å telle energi inn og ut? Holder det ikke å se om du går opp, holder en stabil vekt eller går ned? Hvis du nå absolutt vil bli enda tynnere og ser at vekten står stille må du spise litt mindre og være litt mer aktiv, men det er absolutt ingen gode grunner til at du skal bli tynnere. En pulsklokke er som regel en bra investering for mange som har lyst til å komme i god form. Mange trener med altfor høy intensitet, og noen trener med for lav intensitet, så det er greit å se hvor man faktisk ligger. Skal du få fullt utbytte er det to faktorer du trenger å vite: Makspuls og laktatterskel. Makspuls er enkelt å finne ut, det er bare veldig, veldig vondt :gjeiper: . Laktatterskel må du i laboratorium og ta jevnlige blodprøver under stigende belastning for å finne, så det er ingen vits med mindre du tar sikte på å vinne NM eller høyere i en utholdenhetsidrett. Etterhvert som man trener og lærer kroppen å kjenne så merker man hvor man kan ligge en god stund og hvor man etter en stund begynner å stivne. Tusen takk for et grundig og godt svar! Vel... hvis jeg skal være helt ærlig ang dette med vekta så er det fordi jeg "alltid" har veid 58-60kg, og så plutselig fra jeg var 24 og til nå (26) så har vekta gått opp uten at jeg har gjort noen ting annerledes. Det er vel det som kalles å bli eldre;) Og det får jeg litt hetta av! Jeg har alltid hatt en "bra" kropp, slank med litt magemuskler pga mye dansing og aerobic tidligere. En periode i sommer veide jeg 66-67, og har nå gått ned til 63,8. Men jeg er liksom ikke fornøyd før jeg kommer ned på vekta jeg alltid har vært. Jeg vet det kanskje høres litt sykt ut. Farmoren min klarte tilogmed å kommentere at "nå ser du litt større ut"! Og det var vel det værste jeg kunne høre, jeg som alltid har fått høre hvor slank og fin jeg er. Håpet det bare var jeg som så denne lille vektoppgangen, men tydeligvis ikke etter hennes kommentar å dømme. Skal si jeg fikk fart på meg da altså! Det var da jeg satte i gang med sykling en time om dagen! Grunnen til at det er så viktig for meg å holde styr på antall kalorier inn og ut, er fordi da vet jeg hvordan jeg ligger an og om jeg burde spise mer/mindre. Det er greit å holde styr på kalorier inn ved hjelp av ulike nettsider osv, men veldig vanskelig å finne ut hva jeg faktisk forbrenner når jeg trener! Skriver jeg inn 1time sykling på vektklubben.no for eksempel så viser den 638 kalorier! Ergometersykkelen viser 612. Jeg skjønner at det er helt feil, men hva er da egentlig korrekt? Og hvordan kan jeg beregne det? Derfor kom jeg på en pulsklokke... men det er kanskje vanskelig å få beregnet der også? Når man kun bruker ergometersykkel og evt zumba som treningsmetode? Igjen, takk for svar
Wiggins Skrevet 11. januar 2011 #6 Skrevet 11. januar 2011 Tusen takk for et grundig og godt svar! Vel... hvis jeg skal være helt ærlig ang dette med vekta så er det fordi jeg "alltid" har veid 58-60kg, og så plutselig fra jeg var 24 og til nå (26) så har vekta gått opp uten at jeg har gjort noen ting annerledes. Det er vel det som kalles å bli eldre;) Helt riktig, dette er noe de aller fleste opplever når de kommer et stykke opp i tjueårene, og ikke noe å være så forferdet over. Og det får jeg litt hetta av! Jeg har alltid hatt en "bra" kropp, slank med litt magemuskler pga mye dansing og aerobic tidligere. En periode i sommer veide jeg 66-67, og har nå gått ned til 63,8. Men jeg er liksom ikke fornøyd før jeg kommer ned på vekta jeg alltid har vært. Har du tenkt over at det kanskje ikke er naturlig for en voksen kvinnekropp å være så tynn? Hvis du skal ha denne holdningen til din kropp og vekt hele livet kommer det garantert bare til å gi deg problemer, siden det vil bli mer og mer vanskelig å holde deg så tynn etterhvert som du blir eldre. Jeg sier ikke at du skal gi opp all vektkontroll og spise deg feit, men når du har BMI på såvidt over 20 har du ingenting å bekymre deg over. Jeg vet det kanskje høres litt sykt ut. Det er fordi det er litt sykt. Jeg sier ikke at du har spiseforstyrrelse, men det høres ut som du har et noe anstrengt forhold til kropp og vekt, som på sikt kan bli verre om du ikke klarer å bli kvitt slike usunne holdninger. Grunnen til at det er så viktig for meg å holde styr på antall kalorier inn og ut, er fordi da vet jeg hvordan jeg ligger an og om jeg burde spise mer/mindre. Men du ser da på vekten om du går ned, ligger stabilt eller går opp? Da er det jo enkelt å vurdere om du bør spise mer eller mindre. Det er greit å holde styr på kalorier inn ved hjelp av ulike nettsider osv, men veldig vanskelig å finne ut hva jeg faktisk forbrenner når jeg trener! For ikke å snakke om all aktiviteten som du i variabel grad er i fra dag til dag. Noen dager trasker du kanskje mye rundt i byen fordi du skal ha tak i noe spesifikt, og går fra butikk til butikk, en annen dag sykler du kanskje til noe du skal. Så hvorfor i det hele tatt bry seg, det holder jo å se på vekten? Skriver jeg inn 1time sykling på vektklubben.no for eksempel så viser den 638 kalorier! Ergometersykkelen viser 612. Jeg skjønner at det er helt feil, men hva er da egentlig korrekt? Og hvordan kan jeg beregne det? Derfor kom jeg på en pulsklokke... men det er kanskje vanskelig å få beregnet der også? Når man kun bruker ergometersykkel og evt zumba som treningsmetode? Hvis du har tilgang til en ergometersykkel med noenlunde nøyaktig wattmåler som også viser hvor mange watt du har produsert i snitt gjennom økten så kan du gange det med antall sekunder du har holdt på, så vil du få ut energiforbruk i joule (J). Husk på at energi vanligvis måles i kJ eller kcal, så stryk tre nuller for å få svaret i kJ. Joule er måleenheten for energi i SI-systemet, Système International, og er bygd opp av grunnenheter i SI-systemet, dvs. meter, sekunder og kg. Kalori derimot er en gammel enhet, definert som den mengden energi som skal til for å varme opp ett gram vann én grad. Så viser det seg at det ikke skal like mye energi til for å varme opp vann fra 10 til 11 grader som fra f. eks. 20 til 21 grader, så derfor ble definisjonen presisert til å gjelde fra 14,5 til 15,5 grader. Så viste det seg at denne energien avhenger av det atmosfæriske trykket der vannet er, så man måtte innføre enda en presisjon om at det gjelder ved én atmosfæres trykk, eller 1000 millibar. Summa sumarum viser det seg at 1 cal = 4,2 J. Skal du regne om ytelsen i watt til energiforbruk i cal må du altså dele på 4,2, så hvorfor ikke bruke joule, der trenger man ikke det. De som gjerne vil tviholde på enheten kalori vil jeg oppfordre til å gå tilbake til enheter som pund for vekt, alen, tomme og fjerding for lengde osv. :gjeiper: 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #7 Skrevet 11. januar 2011 Helt riktig, dette er noe de aller fleste opplever når de kommer et stykke opp i tjueårene, og ikke noe å være så forferdet over. Ja det er sant! Men jeg får litt hetta fordet jeg... Jeg har alltid vært sett på som den tynne, den pene... og nå er jeg kanskje ikke det lenger da? Det er slik jeg tenker. Så da prøver jeg å gjøre alt jeg kan for å komme ned dit igjen, og det er jo ikke mange kiloene som skal til. Har du tenkt over at det kanskje ikke er naturlig for en voksen kvinnekropp å være så tynn? Hvis du skal ha denne holdningen til din kropp og vekt hele livet kommer det garantert bare til å gi deg problemer, siden det vil bli mer og mer vanskelig å holde deg så tynn etterhvert som du blir eldre. Jeg sier ikke at du skal gi opp all vektkontroll og spise deg feit, men når du har BMI på såvidt over 20 har du ingenting å bekymre deg over. Det er fordi det er litt sykt. Jeg sier ikke at du har spiseforstyrrelse, men det høres ut som du har et noe anstrengt forhold til kropp og vekt, som på sikt kan bli verre om du ikke klarer å bli kvitt slike usunne holdninger. Men du ser da på vekten om du går ned, ligger stabilt eller går opp? Da er det jo enkelt å vurdere om du bør spise mer eller mindre. For ikke å snakke om all aktiviteten som du i variabel grad er i fra dag til dag. Noen dager trasker du kanskje mye rundt i byen fordi du skal ha tak i noe spesifikt, og går fra butikk til butikk, en annen dag sykler du kanskje til noe du skal. Så hvorfor i det hele tatt bry seg, det holder jo å se på vekten? Sant det, men jeg liker å ha mer kontroll! Hvis du har tilgang til en ergometersykkel med noenlunde nøyaktig wattmåler som også viser hvor mange watt du har produsert i snitt gjennom økten så kan du gange det med antall sekunder du har holdt på, så vil du få ut energiforbruk i joule (J). Husk på at energi vanligvis måles i kJ eller kcal, så stryk tre nuller for å få svaret i kJ. Joule er måleenheten for energi i SI-systemet, Système International, og er bygd opp av grunnenheter i SI-systemet, dvs. meter, sekunder og kg. Kalori derimot er en gammel enhet, definert som den mengden energi som skal til for å varme opp ett gram vann én grad. Så viser det seg at det ikke skal like mye energi til for å varme opp vann fra 10 til 11 grader som fra f. eks. 20 til 21 grader, så derfor ble definisjonen presisert til å gjelde fra 14,5 til 15,5 grader. Så viste det seg at denne energien avhenger av det atmosfæriske trykket der vannet er, så man måtte innføre enda en presisjon om at det gjelder ved én atmosfæres trykk, eller 1000 millibar. Summa sumarum viser det seg at 1 cal = 4,2 J. Skal du regne om ytelsen i watt til energiforbruk i cal må du altså dele på 4,2, så hvorfor ikke bruke joule, der trenger man ikke det. Du har definitivt god peil på det du skriver om!! Det er det ingen tvil om. Så derfor vil jeg spørre deg; hva mener du er det riktige tallet for økta mi? Må si det er merkelig at det også på vektklubben.no (grete roede sine nettsider) blir regnet ut såpass mange kalorier for en slik økt, hvis det er så feil. De som gjerne vil tviholde på enheten kalori vil jeg oppfordre til å gå tilbake til enheter som pund for vekt, alen, tomme og fjerding for lengde osv. :gjeiper:
Wiggins Skrevet 12. januar 2011 #8 Skrevet 12. januar 2011 Så derfor vil jeg spørre deg; hva mener du er det riktige tallet for økta mi? Må si det er merkelig at det også på vektklubben.no (grete roede sine nettsider) blir regnet ut såpass mange kalorier for en slik økt, hvis det er så feil. Jeg skal ikke påstå at tallet du får fra vektklubben.no er heeeelt feil, det kan hende at den interne forbrenningen i kroppen, altså den som ikke bidrar til å tråkke pedalene rundt, er større enn jeg har antatt, men jeg har problemer med å skjønne at det skal være sååå mye. Hvor mye du forbrenner avhenger av hvor mange watt du tråkker. På disse sidene med forbrenningskalkulator står det gjerne "mann, 75 kg, spinning med middels intensitet". Ordet "middels intensitet" blir altfor upresist. Effekt (P) er arbeid (W) per tid (t), dvs. P = W/t. Enhetene for disse størrelsene er henholdsvis watt, joule og sekund, så watt = joule/sekund. Hvis du tråkker 100 watt i én time forbrenner du like mye som om du tråkker 200 watt i en halvtime. Så var det dette med intensiteten. Det som for deg føles intenst kan være rusletempo for en godt trent mannlig syklist. Jeg har aldri vært på laboratorium og målt laktatnivå i blodet under stigende belastning. Terskeleffekten er grensen for hvor mange watt man klarer å yte mens kroppen fremdeles klarer å kvitte seg med like mye melkesyre som den produserer. Basert på at jeg kjenner kroppen min ganske godt så tror jeg at min terskel, på sommeren når jeg er i god form, er rundt 250 watt, kanskje noe mer, jeg har aldri brydd meg om å finne dette tallet, jeg kjenner heller på kroppen om jeg klarer å yte dette over lengre tid eller ikke. Så hvis du har wattmåler som kan vise gjennomsnittsytelse over hele økta så kan du ta frem kalkulatoren og regne energiforbruk. Husk at tallet du får ut er 60% av det totale energiforbruket, siden 40% går med til å produsere varme. Dvs. at Wtot * 0,6 = tallet du får, Wtot betyr totalt arbeid som igjen vil si at Wtot = ditt tall/0,6. Tallet som sykkelen gir deg viser hvor mange watt du har tråkket ned i pedalene, ingen har perfekt teknikk slik at absolutt all energi går ned i pedalene og ingenting til annen bevegelse. Hvor mye energi som går med til annen bevegelse er veldig vanskelig å si, men hvis teknikken din ikke er helt håpløs så er det veldig lite i forhold til det som går ned i pedalene. Det er f. eks. grunnen til at det går mye raskere å forflytte seg med sykkel enn til fots, fordi mye mindre energi går tapt når man forflytter seg med hjul enn med bein. For å ta et tall ut av løse lufta så kan jeg si at mellom 5 og 10 prosent av totalt energiforbruk, Wtegår med til annet enn å tråkke ned i pedalene, så Wtot = Wte * 0,9, evt. ganger 0,95 hvis vi sier 5%. Så hvis du i snitt tråkker 150 watt i én time (3600 sekunder) blir regnestykket slik: W = P* t = 150 w * 3600 s = 540 000 J = 540 kJ. Å regne ut Wtot og Wte kan du gjøre selv. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #9 Skrevet 12. januar 2011 Jeg skal ikke påstå at tallet du får fra vektklubben.no er heeeelt feil, det kan hende at den interne forbrenningen i kroppen, altså den som ikke bidrar til å tråkke pedalene rundt, er større enn jeg har antatt, men jeg har problemer med å skjønne at det skal være sååå mye. Hvor mye du forbrenner avhenger av hvor mange watt du tråkker. På disse sidene med forbrenningskalkulator står det gjerne "mann, 75 kg, spinning med middels intensitet". Ordet "middels intensitet" blir altfor upresist. Effekt (P) er arbeid (W) per tid (t), dvs. P = W/t. Enhetene for disse størrelsene er henholdsvis watt, joule og sekund, så watt = joule/sekund. Hvis du tråkker 100 watt i én time forbrenner du like mye som om du tråkker 200 watt i en halvtime. Så var det dette med intensiteten. Det som for deg føles intenst kan være rusletempo for en godt trent mannlig syklist. Jeg har aldri vært på laboratorium og målt laktatnivå i blodet under stigende belastning. Terskeleffekten er grensen for hvor mange watt man klarer å yte mens kroppen fremdeles klarer å kvitte seg med like mye melkesyre som den produserer. Basert på at jeg kjenner kroppen min ganske godt så tror jeg at min terskel, på sommeren når jeg er i god form, er rundt 250 watt, kanskje noe mer, jeg har aldri brydd meg om å finne dette tallet, jeg kjenner heller på kroppen om jeg klarer å yte dette over lengre tid eller ikke. Så hvis du har wattmåler som kan vise gjennomsnittsytelse over hele økta så kan du ta frem kalkulatoren og regne energiforbruk. Husk at tallet du får ut er 60% av det totale energiforbruket, siden 40% går med til å produsere varme. Dvs. at Wtot * 0,6 = tallet du får, Wtot betyr totalt arbeid som igjen vil si at Wtot = ditt tall/0,6. Tallet som sykkelen gir deg viser hvor mange watt du har tråkket ned i pedalene, ingen har perfekt teknikk slik at absolutt all energi går ned i pedalene og ingenting til annen bevegelse. Hvor mye energi som går med til annen bevegelse er veldig vanskelig å si, men hvis teknikken din ikke er helt håpløs så er det veldig lite i forhold til det som går ned i pedalene. Det er f. eks. grunnen til at det går mye raskere å forflytte seg med sykkel enn til fots, fordi mye mindre energi går tapt når man forflytter seg med hjul enn med bein. For å ta et tall ut av løse lufta så kan jeg si at mellom 5 og 10 prosent av totalt energiforbruk, Wtegår med til annet enn å tråkke ned i pedalene, så Wtot = Wte * 0,9, evt. ganger 0,95 hvis vi sier 5%. Så hvis du i snitt tråkker 150 watt i én time (3600 sekunder) blir regnestykket slik: W = P* t = 150 w * 3600 s = 540 000 J = 540 kJ. Å regne ut Wtot og Wte kan du gjøre selv. Har dessverre ikke en slik måler på sykkelen, var derfor jeg spurte om du kunne anslå sånn ca hva du trodde en slik økt var på.
Wiggins Skrevet 12. januar 2011 #10 Skrevet 12. januar 2011 Har dessverre ikke en slik måler på sykkelen, var derfor jeg spurte om du kunne anslå sånn ca hva du trodde en slik økt var på. Og å anslå det er helt umulig uten å i hvertfall observere deg og lage meg en omtrentlig forestilling om hvor mange watt du kan tråkke. Som sagt, å veie deg forteller deg om du går opp eller ned, med andre ord om du trimmer nok og spiser passelig eller om du må endre på dette. Med en BMI på såvidt over 20 synes jeg ikke du bør endre på noe som helst. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå