AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #1 Skrevet 9. januar 2011 Er så lei av disse. Hva er det egentlig de vil med dette? Å påpeke andres skrivefeil er veldig lite hyggelig. Alle har dem til og med dere som påpeker det. Er så lei dere. 6
Gjest Bustyvel Skrevet 9. januar 2011 #2 Skrevet 9. januar 2011 Jeg liker de som påpeker feil veldig godt jeg Jeg vil skrive så riktig som mulig, og jeg blir ikke bedre i rettskrivning hvis ingen retter på meg 17
Kosemose Skrevet 9. januar 2011 #3 Skrevet 9. januar 2011 Så lenge det påpekes på en sympatisk måte, er det vel bare bra, så lærer man noe. Ønsker ikke alle å skrive best mulig da? Jeg blir i allefall ikke fornærmet hvis noen påpeker mine feil. Hvis det gjøres på en ordentlig måte, vel å merke... 4
Gjest Raindrops Skrevet 9. januar 2011 #4 Skrevet 9. januar 2011 Jeg synes det er greit i språkforumet, men utenfor der blir det som oftest (etter hva jeg har sett) brukt som en slags tåpelig hersketeknikk. Det blir for dumt. 10
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #5 Skrevet 9. januar 2011 De gjør det ikke på riktig måte, men mer for å provosere. Ts
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #6 Skrevet 9. januar 2011 Jeg kommenterte at imposliten ikke er et ord i en tråd her om dagen. Når man skriver et ord så feil, er det ikke greit å bli gjort oppmerksom på det slik at man kan lære seg å skrive det riktig? Når man skriver imposliten skriver man jo som en femåring. 6
Gjest Armule Skrevet 9. januar 2011 #7 Skrevet 9. januar 2011 Jeg kommenterte at imposliten ikke er et ord i en tråd her om dagen. Når man skriver et ord så feil, er det ikke greit å bli gjort oppmerksom på det slik at man kan lære seg å skrive det riktig? Når man skriver imposliten skriver man jo som en femåring. Så lenge du bare påpekte at det var skrevet feil og viste hvordan det skrives, så er det vel bare greit. Om du bare måtte kommentere at da "skriver man jo som en femåring", kunne du heller latt være å nevne det. Det er forskjell på å være korrigerende og å være nedlatende. 5
Tabris Skrevet 9. januar 2011 #8 Skrevet 9. januar 2011 Jeg synes det er unødvendig å kommentere småfeil. Jeg har selv sett at jeg har et par slurvefeil hvor jeg har glemt en bokstav her og der. Men når folk skriver ting som "hvem vin liker du best?", så skjærer det i både øyne og tenner. Da synes jeg det er greit å påpeke slike alvorlige feil, så lenge man også svarer på trådens tema. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 9. januar 2011 #9 Skrevet 9. januar 2011 Jeg prøver å unngå å kommentere skrivefeil i den tråden den oppstår og tar det heller i språkforumet. Men hvis det er slik at innlegget blir uleselig pga skrivefeil så går jeg rolig videre og svarer ikke.
Mann34 Skrevet 9. januar 2011 #10 Skrevet 9. januar 2011 Er så lei av disse. Hva er det egentlig de vil med dette? Å påpeke andres skrivefeil er veldig lite hyggelig. Alle har dem til og med dere som påpeker det. Er så lei dere. Jeg tror det riktige skal være: "Jeg er så lei av disse. Hva er det egentlig de vil med dette? Å påpeke andres skrivefeil er veldig lite hyggelig. Alle har dem, til og med dere som påpeker det. Jeg er så lei dere." 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #11 Skrevet 9. januar 2011 Så lenge du bare påpekte at det var skrevet feil og viste hvordan det skrives, så er det vel bare greit. Om du bare måtte kommentere at da "skriver man jo som en femåring", kunne du heller latt være å nevne det. Det er forskjell på å være korrigerende og å være nedlatende. Nei, jeg skrev ikke det i den tråden. Men jeg må si at jeg blir sjokkert over norskkunnskapene når folk får seg til å skrive noe sånt. Det var til og med to forskjellige brukere som skrev det. Intrisert er det også mange som skriver. Hvordan tror dere en potensiell arbeidsgiver reagerer når han får en søknad fra ei som er intrisert i den ledige stillingen? Ikke positivt. Dere som er så dårlige i norsk burde melde dere på norskkurs. 1
Kosemose Skrevet 9. januar 2011 #12 Skrevet 9. januar 2011 Jeg synes det er unødvendig å kommentere småfeil. Jeg har selv sett at jeg har et par slurvefeil hvor jeg har glemt en bokstav her og der. Men når folk skriver ting som "hvem vin liker du best?", så skjærer det i både øyne og tenner. Da synes jeg det er greit å påpeke slike alvorlige feil, så lenge man også svarer på trådens tema. Veldig veldig enig! Jeg må bite meg i knokene for å ikke si noe når noen skriver sånne ting. Eller hårreisende sær skriving. Slurvefeil er unødvendig å påpeke uansett intensjon. 1
Gjest Armule Skrevet 9. januar 2011 #13 Skrevet 9. januar 2011 Nei, jeg skrev ikke det i den tråden. Men jeg må si at jeg blir sjokkert over norskkunnskapene når folk får seg til å skrive noe sånt. Det var til og med to forskjellige brukere som skrev det. Intrisert er det også mange som skriver. Hvordan tror dere en potensiell arbeidsgiver reagerer når han får en søknad fra ei som er intrisert i den ledige stillingen? Ikke positivt. Dere som er så dårlige i norsk burde melde dere på norskkurs. Hehe. Interessert er faktisk et forholdsvis vanskelig ord, har en kompis som aldri husker hvor mange s'er som skal være med. Men intrisert blir kanskje litt for ekstremt, og ikke det beste frsteinntrykket man kan gjøre nei.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #14 Skrevet 9. januar 2011 I regelverket på KG står det at man ikke skal påpeke andres skrivefeil. Ingen moderatorer bryr seg tydligvis.
Gjest Tsunade Skrevet 9. januar 2011 #15 Skrevet 9. januar 2011 Det bør være ok å påpeke grammatiske blundere eller uforståelig språk, såfremt det gjøres på en vennlig og høflig måte! Noen ganger slipper folk knapt til med meningene sine, fordi at enkelte er for opptatt med å gjøre grundig narr av måten de skriver på. Det var kanskje dét TS tenkte på?
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #16 Skrevet 9. januar 2011 Det bør være ok å påpeke grammatiske blundere eller uforståelig språk, såfremt det gjøres på en vennlig og høflig måte! Noen ganger slipper folk knapt til med meningene sine, fordi at enkelte er for opptatt med å gjøre grundig narr av måten de skriver på. Det var kanskje dét TS tenkte på? Ja nettopp det. Diskusjonen forsetter på skrive måten til ts istedenfor det ts egentlig vil ha svar på.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #17 Skrevet 9. januar 2011 Ja, det er spesielt en bruker som er helt ram på dette. Og inne på språkforumet er det tråd på tråd med latterliggjøring av andre brukeres skrivefeil.
Fluffe Skrevet 9. januar 2011 #18 Skrevet 9. januar 2011 Å kommentere feil ender som regel opp i masse OT og masse krangling. Da er det bedre å holde kjeft evt få seg jobb som Norsklære 2
Gjest Tsunade Skrevet 9. januar 2011 #19 Skrevet 9. januar 2011 Ja, det er spesielt en bruker som er helt ram på dette. Og inne på språkforumet er det tråd på tråd med latterliggjøring av andre brukeres skrivefeil. Jeg har sett dem... Som noen nevnte her tidligere, det smaker hersketeknikk av billigste sort. Fy.
Gjest Raindrops Skrevet 9. januar 2011 #20 Skrevet 9. januar 2011 Jeg synes det er mye bedre å få ut frustrasjonen i en tråd på språkforumet. Heller det enn at alle språkfanatikere (meg selv inkludert) begynner å spre eder og galle i hele forumet:p 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå