AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #1 Skrevet 9. januar 2011 Har en venninne (snart ex-venninne?) som driver og nasker i butikker. Dette har hun drevet med et halvt års tid, så vidt jeg vet. Det startet med at hun selv jobbet i butikk og så hvor enkelt det var. Bl.a at flere ikke har alarmsystem og at de ansatte ofte er sløve og driter i å følge med på evnt. tyver. Hun har for det meste stjelt fra egen butikk (stor kjede, tror ikke hun pleier gå på akkuratt den hun jobbet men de andre i samme kjede) og også småbutikker hun regner med ikke har alarmer. Jeg pleide tidligere shoppe med henne, men nå tør jeg ikke, syns det er ekstremt ubehagelig å vite at hun lett stapper noe i lommen. Foreløpig har hun ikke blitt tatt og dette skryter hun nærmest av. Jeg har lyst å "true" henne litt for å få henne til å slutte. Vet lite om hva som skjer med butikktyver. Får man bot (betydelig sum i så fall)? Havner man i fengsel? Samfunnsstraff? Det virker ikke som om hun tar det alvorlig:s Hun stjeler ikke for store beløp, kanskje rundt 500-1000 pr gang. For da blir ikke straffen stor sier hun... Noen som vet? Kommer man i fengsel for naskeri i butikk? (håper det, det er det eneste som kan skremme henne!)
Lunete Skrevet 10. januar 2011 #3 Skrevet 10. januar 2011 Vel, faktisk så kan Butikktyveri straffes enten som forbrytelse etter strl. paragraf 257(simpelt tyveri), eller som forseelse etter strl. paragraf 391a(naskeri). Straffen for tyveri er bøter eller fengsel inntil tre år og straffen for naskeri er bøter eller fengsel inntil 6 måneder. Så om butikken velger å annmelde kan man komme i fengsel. Dette gjelder også selvom man leverer fra seg tyvegodset om man blir tatt. Så nei, nasking er ikke noe å fnyse bort.
Gjest Hard Ride Skrevet 10. januar 2011 #4 Skrevet 10. januar 2011 Det blir jo uansett kjipt for henne om hun må betalebot. Knus på.
The Kitten Skrevet 10. januar 2011 #6 Skrevet 10. januar 2011 Jeg håper hun blir tatt snart, det har hun godt av.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #7 Skrevet 10. januar 2011 Vel, faktisk så kan Butikktyveri straffes enten som forbrytelse etter strl. paragraf 257(simpelt tyveri), eller som forseelse etter strl. paragraf 391a(naskeri). Straffen for tyveri er bøter eller fengsel inntil tre år og straffen for naskeri er bøter eller fengsel inntil 6 måneder. Så om butikken velger å annmelde kan man komme i fengsel. Dette gjelder også selvom man leverer fra seg tyvegodset om man blir tatt. Så nei, nasking er ikke noe å fnyse bort. Takker for informasjon:) Tviler på at det hun tar regnes som tyveri, men kan jo hende. Aner ikke hvor grensene for sånt går.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #8 Skrevet 10. januar 2011 Det blir jo uansett kjipt for henne om hun må betalebot. Knus på. Er det så mye da? De gangene jeg har nevnt bøter til henne har hun nærmest ledd det bort og sagt at boten er nok på maks et par tusen. At hun tjener mer på produktene hun har tatt enn det hun evnt taper hvis hun får bot.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #9 Skrevet 10. januar 2011 Jeg håper hun blir tatt snart, det har hun godt av. Jeg og! Ellers går hun enda lengre og begynner med grovere tyveri:s Men vil ikke at hun skal i fengsel, hun er jo venninna mi selv om hun oppfører seg idiotisk.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #10 Skrevet 10. januar 2011 Kan/vil bli utestengt av butikkene. Får det på rullebladet. Dvs at hun ikke kan reise til f.eks Australia eller Usa. De er veldig strenge på rent rulleblad.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #11 Skrevet 10. januar 2011 Kan/vil bli utestengt av butikkene. Får det på rullebladet. Dvs at hun ikke kan reise til f.eks Australia eller Usa. De er veldig strenge på rent rulleblad. Oi, det må jeg si til henne! Hun har store planer om å studere i utlandet nemlig! Men er det slik at man får det på rullebladet uansett hvor lite det er? Hun syns selv det er veldig uskyldig å bare ta et par lipglosser og et smykke, "det er ikke ordentlig tyveri, bare uskyldig naskeri". I begynnelen var hun veldig redd for hva som kunne skje hvis hun blir tatt, men nå har hun nasket så lenge at hun knapt ofrer det en tanke. Skummel utvikling! Har lyst å spørre faren min som er advokat om regler osv ifm nasking, men tørr ikke for da "sladrer" jeg på venninna mi.
Supraspinatus Skrevet 10. januar 2011 #12 Skrevet 10. januar 2011 Vel, faktisk så kan Butikktyveri straffes enten som forbrytelse etter strl. paragraf 257(simpelt tyveri), eller som forseelse etter strl. paragraf 391a(naskeri). Straffen for tyveri er bøter eller fengsel inntil tre år og straffen for naskeri er bøter eller fengsel inntil 6 måneder. Så om butikken velger å annmelde kan man komme i fengsel. Dette gjelder også selvom man leverer fra seg tyvegodset om man blir tatt. Så nei, nasking er ikke noe å fnyse bort. Dersom man blir tatt før man forlater butikkens lokaler og leverer tilbake varen, eller betaler for den, så regnes det hverken som tyveri eller nasking. Det kan derimot føre til utestengelse fra butikken. Husker fra tiden jeg jobbet i butikk at vi ikke kunne ta noen for nasking før de hadde passert kassen. Det førte til at vi måtte "sette frimerke" på enkelte av gjengangerne. Takker for informasjon:) Tviler på at det hun tar regnes som tyveri, men kan jo hende. Aner ikke hvor grensene for sånt går. Jeg tror grensen varierer fra politidistrikt til politidistrikt, men ettersom jeg husker bruker de relative begreper og relativt verdi. Mener også har hørt at grensen er ca 2000kr uten at jeg kan henvise til noen kilder.
Gjest Hard Ride Skrevet 10. januar 2011 #13 Skrevet 10. januar 2011 Er det så mye da? De gangene jeg har nevnt bøter til henne har hun nærmest ledd det bort og sagt at boten er nok på maks et par tusen. At hun tjener mer på produktene hun har tatt enn det hun evnt taper hvis hun får bot. Vel, personlig synes jeg det hadde vært kjipt å betale en bot på et par tusen, men hvis det er noe hun bare ler av så mangler hun kanskje flere skrupler enn jeg trodde hehe. Men det må jo uansett være kjipt for henne å bli registrert som nasker. Hvis slike anmeldelser begynner å bygge seg opp i løpet av årene vil jo politiet og butikker kanskje følge bedre med på henne?
Kamikatze Skrevet 10. januar 2011 #14 Skrevet 10. januar 2011 Det kan jo være at butikkene mistenker henne, men at de ennå ikke har hatt tilstrekkelig med bevis for å stoppe henne. Gjentakelse virker skjerpende.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå