Troyamin Skrevet 9. januar 2011 #1 Skrevet 9. januar 2011 Jeg giftet meg i des.09. Hadde da vært samboer med min mann i ett år. Han lovet meg da "halve huset", men pga at jeg har barn fra før av, så kunne vi ikke det uten at han risikerte å miste halvdelen av huset dersom jeg døde. Men nå som ting ikke er rosenrødt lenger, vil han ikke gi meg noe som helst... (merkelig forklart, men får det ikke formulert det bedre akkurat nå som jeg er fortvilet) Jeg vil ikke risikere ved et eventuelt brudd å sitte igjen med ingenting. Det er tross alt jeg som har gjort ALT av oppussing og rydding. Rydding vil si at jeg har fått bort alt metallskrot og annet farlig rundt hus og låve. Og jeg har ryddet alt skrot inne i hus og i låven. Det så rett og slett ikke ut her da jeg flyttet inn. Det jeg lurer på er om jeg har noen rettigheter ved eventuelt brudd? Jeg har foreslått at jeg "får" 200.000,- i huset, samt verdistigningen fra den dagen jeg flyttet inn. Det blir på en måte min sikkerhet slik at han ikke bare kan hive meg og ungene ut. (noe han i sinne har truet med flere ganger) I tillegg så vil han at vi skal ta opp et lån for å kunne utbedre hus og låve. Jeg vil ikke ta opp lån uten at jeg er sikret, for jeg vil ikke sitte igjen og betale for lån ved evnt brudd. Og hvis han tar opp et lån uansett, kan jeg bli ansvarlig for dette siden vi er gift? Noen som vet mine rettigheter som gift? Jeg har før hørt at jeg har krav på verdiøkningen på huset, men stemmer dette? Og hva er rimelig å "kreve" som sikkerhet? Jeg føler meg ikke ordentlig gift når vi ikke har ting felles. Og kan han bare hive ut meg og ungene? Håper dere forstår litt hva jeg mener tiltross for rotete måte å skrive på. på forhånd, takk for svar
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #2 Skrevet 9. januar 2011 Så lenge du ikke har kjøpt deg inn, har du ingen rettigheter. For han tok huset med seg inn i ekteskapet, og det har jo vart veldig kort tid. 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #3 Skrevet 9. januar 2011 Du kan da ikke seriøst mene at du har krav på noe av et hus mannen din har tatt med sin inn i ekteskapet når dere har vært gift ett år? Er det virkelig mulig... 1
Troyamin Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 9. januar 2011 Så lenge du ikke har kjøpt deg inn, har du ingen rettigheter. For han tok huset med seg inn i ekteskapet, og det har jo vart veldig kort tid. Men jeg har jo brukt av mine penger for å pusse opp. Burde jeg ikke få igjen dette hvertfall?
SmallTalk Skrevet 9. januar 2011 #5 Skrevet 9. januar 2011 Men jeg har jo brukt av mine penger for å pusse opp. Burde jeg ikke få igjen dette hvertfall? Ta kontakt med advokat, jeg tror virkelig det er det beste du kan gjøre. Dersom du har kvitteringer på alt som er gjort, så kanskje du kan få igjen noe pga verdistigning osv, men dette høres i hovedsak ut som advokatmat. Jeg trodde i utgangspunktet at det var slik at "det man tar med inn, tar man med ut, og det som er kjøpt i mellomtiden deler man", og da burde jo i teorien oppussing telle som "kjøpt i mellomtiden".
Sulosi Skrevet 9. januar 2011 #6 Skrevet 9. januar 2011 Hvis du kan dokumentere utgiftene så kan du kreve noe. Om du har krav på hele eller halvparten av det du dokumenterer vet jeg ikke. Ta kontakt med en advokat FØR du flytter ut.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #7 Skrevet 10. januar 2011 Dersom du har kvitteringer på dine utleggp å oppussingen, kan du kreve tilbake de pengene. Men din mann er eneeier i huset, og du har dermed ikke krav på et øre av en evt. verdistigning.
liv Skrevet 10. januar 2011 #8 Skrevet 10. januar 2011 og så kan opppussing være å regne som betalt husleie under boperioden..
Sulosi Skrevet 10. januar 2011 #9 Skrevet 10. januar 2011 og så kan opppussing være å regne som betalt husleie under boperioden.. Det kan det og, men må sees i sammenheng med hvordan andre utgifter har blitt fordelt.
Hanselot Skrevet 10. januar 2011 #10 Skrevet 10. januar 2011 og så kan opppussing være å regne som betalt husleie under boperioden.. Man betaler da ikke husleie til den man er gift med!! Er det mulig... (denne er ikke bare til deg Liv, men generelt)
liv Skrevet 10. januar 2011 #11 Skrevet 10. januar 2011 Man betaler da ikke husleie til den man er gift med!! Er det mulig... (denne er ikke bare til deg Liv, men generelt) Hvorfor ikke? En huseier har da utgifter til huset. En ville jo måtte betale sin del av husleien om en leide. Og hva gjør det forskjellen med å leie hos en en er gift med og leie hos en samboer?
TheaH Skrevet 10. januar 2011 #12 Skrevet 10. januar 2011 Du er nok desverre i en lei situasjon. Etter ekteskapslovens § 59 første ledd kan din mann kreve "[v]erdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått" holdt utenfor delingen. For å få denne retten må imidlertid din mann etter lovteksten kreve å skjevdele huset, det er altså ikke en rett han får automatisk. Men han er vel såpass opplyst at han er klar over denne retten til skjevdeling. Etter samme bestemmelses andre ledd kan første ledd fravikes dersom dette vil føre til et "åpenbart urimelig resultat", og ved urimelighetsvurderingen skal det særlig legges vekt på ekteskapets varighet og ektefellenes innsats for familien. Men her legges det til grunn en streng vurdering, og du vil neppe få medhold ved påberopelse av denne bestemmelsen. Ved et eventuelt samlivsbrudd vil du derfor ikke sitte igjen med halvparten av verdien av huset (som du hadde gjort dersom dere hadde skaffet dere huset sammen). Din mann vil da beholde huset. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med en advokat som er spesialisert innen familierett og hørt med han/hun hvilke muligheter du har for å eventuelt få tilbakebetalt oppussingsutgifter.
Hanselot Skrevet 10. januar 2011 #13 Skrevet 10. januar 2011 Hvorfor ikke? En huseier har da utgifter til huset. En ville jo måtte betale sin del av husleien om en leide. Og hva gjør det forskjellen med å leie hos en en er gift med og leie hos en samboer? Fordi når man leier hos noen har man begrenset frihet. I enhver sak som angår huset kan huseier (ektemann/kone) nedlegge veto mot endringer og oppgraderinger av boligen. Hvorfor mener du man skal finne seg i å ikke ha noen form for rettigheter i det som skal være felles bolig for folk som bor sammen annet enn 3 mnd oppsigelse? Jeg skjønner at rettigheter er viktigere for deg enn det er for meg, men man er tross alt gift og skal leve sammen og kose seg sammen. Jeg hadde ikke kost meg i en bolig hvor kun den ene parten kunne bestemt alt. Hva gjør man ved skilsmisse og den parten som ikke er huseier ikke "vil si opp" leieforholdet? Hvilke rettigheter har huseier til å si opp leieforholdet? Skal man bruke en standard leiekontrakt? Hvordan ville du laget en leiekontrakt for ektefolk som ivaretar leieforholdet, også dersom det skulle skje noe mellom partene i ekteskapet?
Gjest navnelapp Skrevet 10. januar 2011 #14 Skrevet 10. januar 2011 Når ein er gift har ein ei gjensidig forsørgingsplikt, og inn under det fell det at dersom ein part eig husvære så har ein rett til å bu der saman. Så må utgiftene til å bu saman fordelast etter avtale. Korleis dette blir organisert vil sjølvsagt variere frå par til par. Men husleige mellom ektefellar er vel ikkje vanleg. Bidrag til bukostnader er noko anna, begge må vere med på å spleise etter evne på husleige, straum og forsikring, for å nemne noko. Er ein ektefelle med på å betale avdrag på den ektefellen som eig bustaden sitt lån, kan det gje rett til ein eigarandel over tid. Men neppe så kort som eit år. 1
Troyamin Skrevet 27. februar 2011 Forfatter #15 Skrevet 27. februar 2011 Du er nok desverre i en lei situasjon. Etter ekteskapslovens § 59 første ledd kan din mann kreve "[v]erdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått" holdt utenfor delingen. For å få denne retten må imidlertid din mann etter lovteksten kreve å skjevdele huset, det er altså ikke en rett han får automatisk. Men han er vel såpass opplyst at han er klar over denne retten til skjevdeling. Etter samme bestemmelses andre ledd kan første ledd fravikes dersom dette vil føre til et "åpenbart urimelig resultat", og ved urimelighetsvurderingen skal det særlig legges vekt på ekteskapets varighet og ektefellenes innsats for familien. Men her legges det til grunn en streng vurdering, og du vil neppe få medhold ved påberopelse av denne bestemmelsen. Ved et eventuelt samlivsbrudd vil du derfor ikke sitte igjen med halvparten av verdien av huset (som du hadde gjort dersom dere hadde skaffet dere huset sammen). Din mann vil da beholde huset. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med en advokat som er spesialisert innen familierett og hørt med han/hun hvilke muligheter du har for å eventuelt få tilbakebetalt oppussingsutgifter. Jeg har stelt han gjennom hele hans sykdom og "holdt ut" med hans rusmisbruk og dermed hans endret personlighet og logiske tankegang. Jeg har nå fått han inn på ruspoliklinikk og virkelig stått på for å skaffe hele familien hjelp til å takle min manns sykdom/misbruk. Det burde da telle litt? Jeg ønsker ikke halve huset, bare en sikkerhet i huset dersom jeg skal være med å ta opp lån for å fikse hans hus! For hvem er så dumme at de setter seg i en situasjon hvor en kan risikere å sitte igjen med en gjeld på tohundretusen og ingen sted og bo ved event samlivsbrudd? Rotete skrevet, men håper det gir litt forståelse.
regine Skrevet 28. februar 2011 #16 Skrevet 28. februar 2011 Jeg har stelt han gjennom hele hans sykdom og "holdt ut" med hans rusmisbruk og dermed hans endret personlighet og logiske tankegang. Jeg har nå fått han inn på ruspoliklinikk og virkelig stått på for å skaffe hele familien hjelp til å takle min manns sykdom/misbruk. Det burde da telle litt? Jeg ønsker ikke halve huset, bare en sikkerhet i huset dersom jeg skal være med å ta opp lån for å fikse hans hus! For hvem er så dumme at de setter seg i en situasjon hvor en kan risikere å sitte igjen med en gjeld på tohundretusen og ingen sted og bo ved event samlivsbrudd? Rotete skrevet, men håper det gir litt forståelse. Det tror jeg ikke det gjør. Utgangspunktet er at det man tar med inn i ektesskapet tar man også med ut. Jeg ville ikke tatt opp lån i fellesskap uten at det samtidig gir deg rettigheter ifht. huset. Men jeg ville tatt kontakt med advokat, som andre også har sagt, for å få både en skikkelig vurdering av om du kan ha rett på noe av verdistigningen OG for å sikre deg ifht. framtiden. Jo før jo heller!
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #17 Skrevet 1. mars 2011 Jeg giftet meg i des.09. Hadde da vært samboer med min mann i ett år. Han lovet meg da "halve huset", men pga at jeg har barn fra før av, så kunne vi ikke det uten at han risikerte å miste halvdelen av huset dersom jeg døde. Men nå som ting ikke er rosenrødt lenger, vil han ikke gi meg noe som helst... (merkelig forklart, men får det ikke formulert det bedre akkurat nå som jeg er fortvilet) Jeg vil ikke risikere ved et eventuelt brudd å sitte igjen med ingenting. Det er tross alt jeg som har gjort ALT av oppussing og rydding. Rydding vil si at jeg har fått bort alt metallskrot og annet farlig rundt hus og låve. Og jeg har ryddet alt skrot inne i hus og i låven. Det så rett og slett ikke ut her da jeg flyttet inn. Det jeg lurer på er om jeg har noen rettigheter ved eventuelt brudd? Jeg har foreslått at jeg "får" 200.000,- i huset, samt verdistigningen fra den dagen jeg flyttet inn. Det blir på en måte min sikkerhet slik at han ikke bare kan hive meg og ungene ut. (noe han i sinne har truet med flere ganger) I tillegg så vil han at vi skal ta opp et lån for å kunne utbedre hus og låve. Jeg vil ikke ta opp lån uten at jeg er sikret, for jeg vil ikke sitte igjen og betale for lån ved evnt brudd. Og hvis han tar opp et lån uansett, kan jeg bli ansvarlig for dette siden vi er gift? Noen som vet mine rettigheter som gift? Jeg har før hørt at jeg har krav på verdiøkningen på huset, men stemmer dette? Og hva er rimelig å "kreve" som sikkerhet? Jeg føler meg ikke ordentlig gift når vi ikke har ting felles. Og kan han bare hive ut meg og ungene? Håper dere forstår litt hva jeg mener tiltross for rotete måte å skrive på. på forhånd, takk for svar Du har ikke krav på noe. Hvordan det så ut, er saken uvedkommende. Du har heller ikke krav på verdistigningen som du skriver om. Det du tok med deg inn i ekteskapet,tar du med deg ut igjen. Om han tar opp lån på huset,så blir du ike ansvarlig for det. Nå er det ikke rosenrødt lengre,men samme tanke kan han ha hatt:blir vi skilt,så mister jeg huset. Du må ha kjøpt deg inn i huset for å ha krav. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #18 Skrevet 1. mars 2011 Men jeg har jo brukt av mine penger for å pusse opp. Burde jeg ikke få igjen dette hvertfall? Har du dokumentasjon å legge frem? Hva betalte han da? Som en annen spør om, mener du virkelig at du har krav på noe etter et års ekteskap? Hadde noen foreslått til meg at de kunne få 200.000 ved brudd,så hadde jeg ledd 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #19 Skrevet 3. juli 2011 Hvordan gikk det med denne saken, ordnet det seg for deg TS?
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #20 Skrevet 4. juli 2011 Du har ikke krav på noe. Å løftet om halve huset er verdt mindre enn en spist kjærlighet på pinne. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå