Gå til innhold

Fødselspenger

Anbefalte innlegg

Gjest a.m.s.
Skrevet

Hei!

Jeg er en forholdsvis ung kvinne, som nå har blitt samboer og etterhvert planlegger å få barn. Vi venter med å bli gravide rett og slett fordi vi aldri kunne fått barnet uten at økonomien sitter.

Nå har googlet og lest og prøvd så HARDT jeg kan, men finner ikke ut av det. Jeg lurer på:

- Hvor lenge må jeg ha vært i arbeid før barnet kommer og jeg får fødselspenger?

- Hva skjer hvis jeg bytter jobb i den tiden som skal til for å opparbeide meg pengene?

- Hvor mye får jeg utbetalt? Samme summen jeg fikk utbetalt de mnd jeg opparbeidet meg de mnd jeg må ha FOR å få penger?

Håper det forståelig, dette er et vanskelig tema å bli klok på...

Vi vil gjerne ha nurket så fort som mulig, og jeg lurer på hvordan de opparbeidede pengene arter seg dersom jeg bytter jobb i denne perioden.

TUSEN TAKL for evnt og oversiktlige svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NAV.no :) i arbeid 6 av de 10 siste mnd. Nei, tror ikke du kan bytte jobb? Kanskje om du begynner rett i ny jobb og ikke går en stund uten lønn. Hvor mye du får utbetalt spørs hva permisjon du velger. Eg har valgt kortest permisjon og får full lønn, velger du lengste permisjon får du 80% av lønna :)

Skrevet

Hmmm jeg synes dette er vanskelig.

Er det slik at jeg i teorien nå kan bli gravid, jobbe seks mnd og så få barnet om ni mnd?

Og hvordan er det med bytting av jobb? Ganske vesentlig for oss.

Skrevet

Bytt jobb FØR du blir gravid. Eg ble gravid samme dag som eg fikk kontrakt på fast jobb, og jobbet jo da seks av de ti mnd.

Skrevet

Hva slags jobb hadde du?

Jeg har planer om å da ha en behagelig, men godt betalt jobb.

Har lyst å jobbe helt til jeg ikke klarer å stå rett opp og ned så lenge av gangen pga. magen, hehe.

Skrevet

Hvis du ikke en gang vet hva du skal jobbe med ennå, ville eg ventet med å planlegge barn... Jobber på dagligvare butikk, jobbet der i over ett år før eg fikk kontrakt. Det er legen din som bestemmer hvor lenge/mye du skal jobbe :) hvor gammel er du? Tror eg ville satt meg litt mer inn i ting, og fått ett annet syn på arbeidslivet før eg hadde planlagt barn :)

Skrevet

Jeg er nitten og han er tredve. Alt går fint i forholdet osv, det eneste er økonomien.

Og slik jeg har forstått det må man jobbe seks av ti mnd.

Sånn sett er vi klare, vi må bare vite hvordan det fungerer med pengene.

Jobb er ikke et problem sånn sett.

Skrevet

Hvorfor jobber du ikke nå da?

Skrevet

Jo, jeg har jobb nå! Men ikke en jobb jeg kan stå ut når jeg er gravid i sjette mnd. Det blir for krevende.

Skrevet

Du trenger ikke finne ny jobb pga av du skal bli gravid, så lenge du trives i jobben :) arbeidsgiver skal legge til rette best mulig arbeid for deg, å blir det for tungt sykemelder legen din deg når det trengs :) eller du får svangerskapspenger fordi jobben kan ikke utføres mens du er gravid :) så trives du i jobben må du ikke tenke på å skifte :)

Skrevet

Dette var behjelpelig! :)

Da skal nok jeg og mannen prate litt og se hva det blir til. Har tenkt på dette en stund, men jeg synes det er vanskelig å få god oversikt over penger i forhold til permisjon.

Men, hva betegnes som svangerskapspenger? Er det lønnen min, eller får jeg mindre utbetalt? Som f.eks. bare 80% kanskje?

Skrevet

Det vet eg ikke da min jobb kan tilpasses så eg kan jobbe hele tiden :) gå innpå NAV.no og søk på svangerskapspenger :) lykke til :)

Skrevet (endret)

Jeg lurer på:

- Hvor lenge må jeg ha vært i arbeid før barnet kommer og jeg får fødselspenger?

Du må ha hatt skattbar inntekt i 6 av de siste 10 mnd, jobber du deltid er det også regler på hvor lang tid det kan gå mellom hver arbeidsdag. Sykepenger og dagpenger er sidestilt med arbeidsinntekt så du trenger ikke bytte jobb om du ikke klarer å stå i arbeidet.

- Hva skjer hvis jeg bytter jobb i den tiden som skal til for å opparbeide meg pengene?

Bytte av jobb har ingen ting å si. Det er kun at du kan fremvise at du har tjent penger som er viktig

- Hvor mye får jeg utbetalt? Samme summen jeg fikk utbetalt de mnd jeg opparbeidet meg de mnd jeg må ha FOR å få penger?

Du kan velge mellom 80%lønn eller 100% lønn, velger du 80% lønn blir permisjon 10 uker lenger enn om du velger 100% lønn.

Håper du ble noe klokere

Endret av liv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...