Gå til innhold

Mor og barn i Paris

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 9årings største reisedrøm for tiden er Paris. Hun er ganske så opptatt av både kunst og kultur, så vil absolutt til Lovre, se eifeltårnet og endel andre "parisdrømmer"... (Takk milde skaper at Disney ikke er det som lokker mest).

Og jeg vil også veldig gjerne til Paris. Men- jeg hører stadig at pariserene kan være ganske uvennelige mot ikkefransktalende turister... Noen som har innspill?

Vi har vært mye ute å reist sammen og er glade i å gå rundt på "måfå" å suge til oss byens lukter, smaker og puls. Ofte blir vi gående litt i bakgater og smug- og har titt og ofte måtte spørre oss tilbake til "kjernen"- så langt har jo ikke det vært noe problem- jeg snakker godt både engelsk og tysk- men desverre ikke fransk.

Nå tenker jeg på forsommertur til Paris, men tenker på språk. Burde vi kanskje utsette til jeg har fått tatt et franskkurs eller to?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Selv har jeg ikke oppholdt meg i Frankrike over lengre tid, kun vært såvidt en tur i Paris (mange timer mellom flyskifte, så vi dro inn å tok en kaffe) og ellers har jeg bare kjørt bil igjennom mange mindre byer. Dermed er jeg helt sikkert ikke den beste til å komme med innspill, men jeg skal iallefall si hva jeg opplevde:

Ikke et eneste ord på engelsk. What so ever! :gjeiper: Selv da jeg spurte gjentatte ganger om noe, fikk jeg svar like entusiastisk og hyggelig hver gang, men på fransk! Veldig frustrerende :gjeiper:

Franskmenn er jo kjent for å være sta på sitt språk, og selvom de skjønner Engelsk godt, vil de helst ikke snakke. Selv ikke på flyplassen, der det kryr av turister som faktisk trenger hjelp.

Men jeg venter i spenning på andre kommentarer til denne posten, er veldig nyskjerrig på hvordan det er å komme seg rundt i Paris, hvordan de er på hoteller og restauranter etc. :popcorn:

Endret av Audrina
Skrevet

Franskmenn kan ikke mye engelsk, det skal være sagt. Men hvis du drar til Paris er det lettere å snakke engelsk der enn andre steder i Frankrike. Jeg tror at du vil klare deg helt greit i Paris uten å kunne snakke fransk, men ellers i landet bør du kanskje lære deg noe før du fer.

Du kan jo lære deg noen enkle setninger før du drar ;) Franskmenn er veldig hyggelige mennesker så husk å si merci hele tiden, hehe. Og husk å spis opp maten.

Skrevet

Hei

Jeg har vært i Paris et par ganger og jeg snakker minimalt med fransk. Men det har ikke vært noe stort problem synes jeg - men det hadde selvfølgelig vært fantastisk å snakke fransk skikkelig slik at en kunne lettere kommunisere med folk. Her er et Paris reisebrev som jeg laget etter en tur dit for noen år siden http://gardkarlsen.com/Paris_France.htm . Håper at dere får en flott tur - Paris er en nydelig by.

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg kan en del enkeltord på fransk, men kan overhodet ikke snakke språket, og enda mindre forstå det om noen snakker til meg. Jeg holder med Independent i at Paris trolig er den beste plassen å være i Frankrike for den som ikke kan fransk ;) Jeg har i alle fall ikke hatt problemer der.

Det som kan være lurt å tenke på på forhånd, er om en har spesielle behov (allergier etc) som en må få kommunisert til servitører, eller i verste fall helsepersonell. Enkle setninger om dette bør du i så fall få hjelp til å skrive ned på forhånd. (Setninger av typen: "Jeg/barnet er svært allergisk mot nøtter/melk/fisk" og "Maten må være uten nøtter/melk/fisk".

Skrevet

Har ikke hatt nevneverdig store problemer med å uttrykke meg på engelsk eller på annen måte gjøre meg forstått, selv om jeg forstår en del skriftlig fransk og det hjelper, da slipper man ofte å spørre om hjelp - har større problemer med å forstå/lytte og snakke selv. Det er nok her som mange andre steder, de unge forstår engelsk og kan bruke det relativt godt, de eldre snakker ikke noe annet enn fransk og vil som mange har nevnt bable i vei på fransk til deg - dette gjelder også en del av de unge, så klart. Det kan være kjekt å ha med en ordbok med vanlige fraser i tilfelle du står fast, men ellers burde det gå fint midt i Paris.

Gjest navnelapp
Skrevet (endret)

Eit stykke nede i lenkerekka her finn du mine innlegg om våre reiser til Paris: http://altgodt.wordpress.com/?s=paris

Og som Gard seier, det går heilt fint å ta seg fram i Paris utan å vere flytande i fransk. Lykke til og god tur!

Endret av Alt godt
Skrevet

Jeg har ikke reist noe særlig i Frankrike, men masse i Italia. Italienerne har mye samme rykte som franskmennene når det kommer til engelskkunnskaper, og der har jeg alltid erfart at hvis man viser godvilje ved å prøve seg litt på italiensk, så er italienerne mye mer villige til prøve seg litt på engelsk. Tipper det gjelder i Frankrike også.

Skrevet

Da jeg var i Paris snakket de så mye engelsk at jeg ikke fikk mulighet for å praktisere franskkunnskapene mine.

Skrevet

Jeg var i Paris for noen år siden og prøvde meg litt med min videregående-fransk som jeg husket forbausende mye av (nok ihvertfall) og da svarte de stort sett på engelsk til meg, selv om det bare var snakk om å kjøpe en pølse i en bu og jeg ville forstått hvor mye det kostet.

Gjest Consensio
Skrevet

Har vært i Paris flere ganger og har opplevd stahet til de grader.

Eksempler som at vi har sittet på en restaurant uten å få hjelp fordi ingen av oss kunne et ord fransk.

Har fått beskjed om at restauranten er stengt, selvom det var tidlig på kvelden og andre kunder kom og fikk servering.

Nektet å selge meg cola (på en ekstremt varm dag hvor jeg holdt på å besvime) fordi jeg ikke klarte å si det på fransk (og ekspeditøren kunne se hvor dårlig jeg var), selv om jeg nesten rakk skapet som stod bak disken og jeg pekte febrilsk på colaen der.

Dette var de første gangene jeg var i Paris.

Etter dette har jeg lært meg noen små ord som hei, adjø, takk etc.

Har brukt noen franske ord de siste gangene jeg har vært der og blitt møtt med en heeeeeeelt annen holdning.

Så mitt tips. Lær deg noen høflighetsfraser på fransk

Skrevet

Til meg og venninnene mine snakket de engelsk før vi fikk sagt ett eneste ord.

Skrevet

I Paris er det vel stort sett ikke noe problem å kommunisere på engelsk, men jeg slutter meg til de som sier det er lurt å kunne noen høflighetsfraser på fransk - jeg har merket at folk blir langt mer vennlig innstilte da. Jeg har også opplevd å skulle bo på et lite hotell hvor resepsjonisten ikke kunne engelsk - det var litt av en utfordring å sjekke inn :fnise: !

Så fort man beveger seg utenfor Paris er det ofte verre med engelskkunskapene. Jeg har blant annet vært i Chartres for å se på den store katedralen der og der var det ikke en restaurant som hadde menyer på engelsk og de ansatte snakket ikke engelsk. Festlig!

• 2 uker senere...
Skrevet

Start med Bonjour eller evt mindre formel Salut, og ta resten på engelsk. Null stress!

Gjest navnelapp
Skrevet (endret)

Takk: Merci.

Farvel: Au revoir

Innlegget er endret som ledd i rydding.

Phaedra,mod

Endret av Phaedra
Skrevet

Tulleinnlegg er fjernet.

Phaedra,mod

• 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...