Gå til innhold

Merklig reaksjon da vi fortalte om familie forøkelse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er samboer med verdens beste mann og vi har en datter på litt over 1år. I går var vi i bursdagen til svigerfar og vi fortalte da at vi venter ett nytt barn. Det vil bli nesten 2 år mellom barna. Hadde trodd at de skulle bli glade, men virket mer som om de ble overrasket. Søsteren hans sa rett ut: Orker dere alt det styret der en gang til allerede?? Foreldrene sa å, så koslig da. Også sa de liksom ikke noe mer, spurte ikke noe eller noe, men virket som om de var enig i at det var tidlig. De var spinnville når vi fortalte om den første graviditen. Men følte stemningen ble litt rar og at de vekslet noen rare blikk. Ble lei meg jeg. At søsteren hans reagerte sånn var ikke så uventet, hun liker ikke barn. Viser ikke noe interesse ovenfor niesen sin, tar ikke kontakt ol. Blir tydelig irritert om hun gråter ol. Dro tidlig hjem på juleeaften for hun orket ikke alt bråket... Kaller seg selv for tante grusom...

Men ble trist over måten svigers reagerte på. De synes jo det er stas å være besteforeldre, kommer ofte på besøk, har kjøpt inn det de trenger så hun kan sove der og tilbyr seg å være barnevakter hele tiden. Da permisjonen var ferdig og 1 mnd til barnehagestart tilbød svigemor seg på eget intiativ å bruke 2 uker av ferien sin på å være barnevakt... Mulig jeg bare er oversensitivt, men ble ordentlig lei meg. 2 år mellom barna er vel ganske normalt? Vil jo at de skal ha glede av hverandre under oppveksten...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan har samboeren din hatt det det siste året? Kan det tenkes at han sa at han hadde det veldig vanskelig til familien sin?

AnonymBruker
Skrevet

La nå de få føle hva de vil.

• Liker 3
Gjest AnneShirley
Skrevet

Høres ut som en litt merkelig reaksjon, ja. Men det er vel ikke så mye annet å gjøre enn å la dem få tid til å venne seg til situasjonen.

Vi skal også få nr to i underkant av to år etter førstemann, men har ikke fått noen reaksjon på at det skulle være "for tidlig".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de har dårlig rås som du ikke vet om og gruer sge til å måtte gjøre det samme for nummer to

AnonymBruker
Skrevet

råd*

Skrevet

Samboeren min har ett godt forhold til familen sin, og tviler på at han synes det er noe mer slitsomt med barn en meg... Han er superflink med datteren sin, og gleder seg til å bli far igjen. Begge graviditetene er planlagte (dog har det tatt kortere tid en "bergnet" begge gangene, men det er jo bare en bonus)

Foreldrene hans har veldig god råd, så har ikke noe med økonomi å gjøre. Dessuten trenger de jo ikke å kjøpe noe som helst.

Skjønner det bare ikke, de var bare helt uinteresserte og virket enig i at det var tidlig...

Gjest Consensio
Skrevet

Men MÅ alle være så innmari glade for at andre skal ha barn?

Bare lurer altså...men jeg får litt fnatt av vordende foreldre som blir skuffa over at ikke folk kaster fra seg alt de har og hopper opp og ned, og gratulerer i det vide og det brede.

De sa jo at de syns det var koselig.

• Liker 6
Skrevet

Er det mange år mellom din samboer og hans søster? Kanskje det er der hunden ligger begravet, for å si det slik.

Dersom de er tett, og med tett så mener jeg ikke kun et par år, men gjerne tre til fem kan jo din svigermor ha blitt litt sliten av de to :babyjente::babygutt: Eller din svigersøster ha minner om en masete lille bror/sjefete store bror? :sur: :sur: Jeg har en bror som er 12 år eldre enn meg, og han var en sann plage....Han husker meg slik også. Nå er vi gode venner. :klemmer:

Bare et forslag selvsagt, trenger for all del ikke være slik. Men hormoner gjør jo at du er ekstra vár for mye av det som skjer og sies rundt deg. Kanskje dine svigerforeldre "behersket" seg pga at din svigersøster var til stede. Ikke gruble mer, men kos deg med graviditeten. Gratulerer.

AnonymBruker
Skrevet

Bare lurer altså...men jeg får litt fnatt av vordende foreldre som blir skuffa over at ikke folk kaster fra seg alt de har og hopper opp og ned, og gratulerer i det vide og det brede.

Ja, jeg er helt enig.

Dessuten er det vel alltid sånn at den fårstefødte får mer oppmerksomhet enn de som kommer etter.

Se bare denne stripen:

http://www.nettserier.no/tildestriper/2009/12/21/

:fnise:

Skrevet

Jeg har ei kollega som har en sønn og tre barnebarn. Da den første kom var hun overlykkelig og kjøpte smykke til mor, når nr to kom tre-fire år seinere var hun også glad, men ikke i nærheten som med den første. Da de fortalte at nr tre var på vei før hun var ferdig med å amme nr to tror jeg hun hadde reagert med å si; herregud, nå får dere gi dere!

Men det var jo enspontan reaksjon fordi hun ikke hadde ventet det. De hadde sagt de bare ønska to, og den siste var vel ett arbeidsuhell :-)

Nå er hun en veldig god bestemor som er like glad i alle tre. Jeg tror ikke du skal bekymre deg over reaksjonene dere har fått. Når de får tenkt seg om då er de nok glade, men det er vist noe spesielt med førstemann... Skjønne det den som kan.

selv ville jeg heller hatt tobarn som var litt for tett enn med mange år imellom. Må jo være greit å bli ferdig med småbarnsåra litt med en gang, så man slipper å begynne med bleier og barnehage ol om igjen...?

• Liker 1
Skrevet

Vet du hva, når man deler en sånn nyhet så er det faktisk vanskelig å ta det inn.

Jeg husker jeg ble så overasket, det ble så mange tårer, så mange gratulasjoner at jeg glemte å gratulere den vordende far!!! Skammer meg ennå, men jeg ble faktisk så satt ut. ;)

Han fikk gratulasjoner siden da. ;)

Skrevet

Vet du hva, når man deler en sånn nyhet så er det faktisk vanskelig å ta det inn.

Jeg husker jeg ble så overasket, det ble så mange tårer, så mange gratulasjoner at jeg glemte å gratulere den vordende far!!! Skammer meg ennå, men jeg ble faktisk så satt ut. ;)

Han fikk gratulasjoner siden da. ;)

Er ikke alle som syntes det er såååå fantastisk altså.

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Er ikke alle som syntes det er såååå fantastisk altså.

Nettopp. Jeg er en av dem.

Damer har fått barn så lenge det har funnets mennesker. Det er ingen big deal i mine øyne, og ikke noe jeg hopper hysterisk rundt for.

Det er koselig at de har valgt å få barn, men ikke noe mirakel.

• Liker 1
Skrevet

Men såvidt jeg forsto TS sitt innlegg så er det egentlig ikke selve reaksjonen som var problematisk, men det at de reagerte så mye mer forrige gang. Jeg er enig med deg i utgangspunktet; man kan slett ikke forvente at alle skal hoppe av glede pga en graviditet. Men jeg ville nok stusset litt om jeg var i TS sitt sted og spurt meg selv om hvorfor reaksjonen var så forskjellig denne gang - hva er annerledes siden sist, liksom?

Skrevet

Tydelig at din familie mener at dette har vært ekstra strevsomt for dere. Det kan vel skyldes enten at første barnet har vært ekstra krevende eller at det har være andre forhold, som f.eks. konflikt mellom foreldrene, som har gjort dette til et belastende prosjekt.

Skrevet

er søsteren til kjæresten din ufrivillig barnløs? Kanskje problemet ligger der...

Skrevet

Men såvidt jeg forsto TS sitt innlegg så er det egentlig ikke selve reaksjonen som var problematisk, men det at de reagerte så mye mer forrige gang. Jeg er enig med deg i utgangspunktet; man kan slett ikke forvente at alle skal hoppe av glede pga en graviditet. Men jeg ville nok stusset litt om jeg var i TS sitt sted og spurt meg selv om hvorfor reaksjonen var så forskjellig denne gang - hva er annerledes siden sist, liksom?

At det er bare en gang man får ett førstefødt

Skrevet

Siden de var glade første gangen og ikke nå får det meg til å tro det har skjedd noe etter det første barnet ble født.

Kan det være at de syns dere takler foreldrerollen dårlig? Husk at andre ser det fra utsiden og kan få med seg ting ikke dere selv gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...