Gå til innhold

Hvor mye vil det koste å bygge hytta vi alltid drømmer om?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi drømmer om å bygge en enorm hytte som rommer avdelinger til både min familie (kone og to barn) samt mine besteforeldre og svigerforeldre. Altså 3 avdelinger - en slags slektshytte.

Vi har alle tenkt til å spleise og planen er ikke å bygge noen sparehytte. Tenkte på tilsammen rundt 500 kvadratmeter med forseggjort treverk, mursteinspiper osv.

Noen som aner hvor mye noe slikt vil koste? Lurt på lenge om vi kan ha råd. Har hørt at det er ca 10 000 kroner per kvadratmeter og regnet ut at det ble ca 5 millioner totalt? Er det riktig?

Noen som vet? Takker masse for eventuelle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du allerede tomten? Hvis ikke er det en betydelig utgift der. Hvis du allerede har tomten, ligger den i en kommune hvor det går greit å få byggetillatelse til et lite Versailles? Mulig du må endre planen til tre hytter som hver for seg er mindre enn det folkene i plan- og bygningstetaten har selv, så kan dere sette opp halvtak/levegg og flislegge tunet etter at hyttene er ferdigstilt og godkjent.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det hørtes lite ut med 10.000 pr m2. Vi har akkurat fått priset en fjellhytte med grunnflate på ca 100 m2, med 40 m2 hems. Denne hytta vil inneholde fire soverom (to nede og to oppe), stort bad nede med badstue, lite dusjbad oppe, separat toalett nede, stort kjøkken med spiseplass til 12, stor stue med stor takhøyde og åpent til hemsen. Det blir også en romslig bod med plass til skiutstyr osv.

Hytta holder helt "normal" standard, eneste luksusen er badstua.

Vi fikk tilbud om en kvadratmeterpris på ca.15.000 kr, da er hytta nøkkelferdig og det er bare å flytte inn møbler etc. Tomt kommer i tillegg.

Mvh Christin

AnonymBruker
Skrevet

Har du allerede tomten? Hvis ikke er det en betydelig utgift der. Hvis du allerede har tomten, ligger den i en kommune hvor det går greit å få byggetillatelse til et lite Versailles? Mulig du må endre planen til tre hytter som hver for seg er mindre enn det folkene i plan- og bygningstetaten har selv, så kan dere sette opp halvtak/levegg og flislegge tunet etter at hyttene er ferdigstilt og godkjent.

Der hvor vi skal bygge er ikke tomtene så dyre... Nei har ikke fått byggetilatelse, det kan kanskje bli en utfordring ja? Et slikt prosjekt er jo ganske spesielt. Halvtak-ideen var ihvertfall god!

Men tror dere 5 millioner ca er nok? Eller snakker vi raskt 10?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal klare å bygge for 10tusen kr/kvm så bør du regne med betydelig egeninnsats og relativt enkel standard. I budsjetteringsøyemed bør du minst doble det, og kanskje legge på enda litt til. Riktignok er jeg ingen byggmester men etter to husprosjekt (nybygg og totalrehab) de siste fem årene så har vi i det minste lært en ting: det blir alltid dyrere enn man beregner!

AnonymBruker
Skrevet

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg høres 10.000 pr m2 lite ut. Vår hytte på 140 m2 vil komme på drøye 2 millioner + tomt. Det er ingen luksushytte med fancy piper og treskjæringer overalt.

Mvh Christin

AnonymBruker
Skrevet

Rundt 7 millioner blir det nok fort...

AnonymBruker
Skrevet

Du bør nok regne med en på en kvardratmeterpris på minst kr. 15000,- med mindre dere skal legge inn mye egeninnsats.

Jeg ville så fort som mulig undersøkt med den aktuelle kommunen (evnt. kommunene) om de har reguleringsplaner som åpner for hytter i denne skalaen. Hvis ikke må dere nok lobbyere litt, eller se på alternative løsninger.

OT: Vær ekstremt klare på hvordan eierforholdene ordnes, og hvordan fordelingen skal være økonomisk. Tenk også på hvordan situasjonen blir den dagen beste- /svigerforeldre faller fra. (Dersom du og kona er enebarn er det jo relativt enkelt, men hva om eventuelle andre arvinger ikke vil delta i fellesprosjektet og heller selge? Har dere mulighet til å sitte på hele hytta alene?)

Skrevet

Du bør nok regne med en på en kvardratmeterpris på minst kr. 15000,- med mindre dere skal legge inn mye egeninnsats.

Jeg ville så fort som mulig undersøkt med den aktuelle kommunen (evnt. kommunene) om de har reguleringsplaner som åpner for hytter i denne skalaen. Hvis ikke må dere nok lobbyere litt, eller se på alternative løsninger.

OT: Vær ekstremt klare på hvordan eierforholdene ordnes, og hvordan fordelingen skal være økonomisk. Tenk også på hvordan situasjonen blir den dagen beste- /svigerforeldre faller fra. (Dersom du og kona er enebarn er det jo relativt enkelt, men hva om eventuelle andre arvinger ikke vil delta i fellesprosjektet og heller selge? Har dere mulighet til å sitte på hele hytta alene?)

Takk for tips! Ja, vi har nok muligheten til å eie hele hytta alene - heldiggvis. Eller jeg håpet jo det, men etter å ha regnet ut at det vil koste rundt 7,5 millioner å bygge blir jo det hele litt anderledes. Må regne litt på det.

Planen var å bygge hytta ganske langt nede, ikke i toppen av fjellheimen, bare litt opp fra bygda. Er det stor sjans for at kommuner ikke godtar en sånn hytte? Hvis ikke blir det vel svært vanskelig å få til, selv med en god porsjon lobbyvirksomhet?

Skrevet

Hvor store hytter som tillates kan variere enormt fra kommune til kommune, og også mellom reguleringsplaner - så her må du nok bare ta runden. Det kan være alt fra 70 til 500 m2 BRA...

Dersom ingen av de aktuelle kommunene åpner for hytter i den størrelsesorden som ønskes har dere noen alternativ. Dere kan satse på å få en dispensasjon fra reguleringsplan - men dersom avviket er på flere hundre kvadrat, og ingen tidligere har fått lov er det nok ikke så sannsynlig at dere får lov heller...

Siden dere tenker å bygge nær bygda ville sett meg om etter allerede bebygde tomter - for eksempel småbruk under konsesjonsgrensen eller avsidesliggende bolighus. Her kan regelverket være mindre definert enn i nye reguleringsplaner. Hytta vil da på papiret ikke være hytte, men bolig eller våningshus. (Går greit så sant kommunen ikke har boplikt).

Anbefaler ellers forumene byggebolig/byggehytte og be.no.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...